Έως το τέλος του Μαΐου και όχι του Σεπτεμβρίου παρατάθηκε, τελικά, η ισχύς των συμβάσεων που αφορούν την εξυπηρέτηση των 26 “άγονων” αεροπορικών γραμμών. Η εξέλιξη αυτή προκύπτει από τις αποφάσεις που έλαβε, αρχές του μήνα, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Οι αποφάσεις αυτές ουσιαστικά αναιρούν -σιωπηρά- την προγενέστερη απόφαση (17/3) του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη για παράταση έξι μηνών (1η Απριλίου-30η Σεπτεμβρίου) των 26 συμβάσεων έναντι συνολικού τιμήματος 19,7 εκατ. ευρώ.
Με άλλα λόγια, η ΥΠΑ εγκρίνει με 26 ξεχωριστές αποφάσεις (μία για κάθε “άγονο” προορισμό) τη δίμηνη, από 4 Απριλίου έως τέλη Μαΐου, παράταση της εκμετάλλευσης των συγκεκριμένων δρομολογίων από τέσσερις αεροπορικές εταιρείες με δαπάνη ύψους 6,6 εκατ. ευρώ. Παραδόξως, ούτε ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης ούτε ο διοικητής της ΥΠΑ Κωνσταντίνος Λιντζεράκος έχουν κρίνει, έως σήμερα, απαραίτητο να ενημερώσουν επίσημα για αυτό το “γράψε-σβήσε” που είναι πρωτόφαντο, σύμφωνα με στελέχη των αερομεταφορών.
Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η τροποποίηση αυτή, δηλαδή η μείωση της διάρκειας της παράτασης από πέντε σε μόλις δύο μήνες, αποδίδεται σε ενστάσεις νομιμότητας που φέρεται ότι ήγειρε το Ελεγκτικό Συνέδριο κατά τον προσυμβατικό έλεγχο. Υπενθυμίζεται ότι το Ε.Σ. έχει λόγο για κάθε δημόσια σύμβαση με δαπάνη άνω του 1 εκατ. ευρώ.
Ανεπανόρθωτα εκτεθειμένοι
Ως εκ τούτου, όπως προκύπτει από τις επίσημες αποφάσεις της ΥΠΑ, ο κίνδυνος νησιά, όπως η Ικαρία, η Αστυπάλαια, η Λέρος, η Κάλυμνος και το Καστελόριζο, να παραμείνουν χωρίς αεροπορική σύνδεση, στην καρδιά του καλοκαιριού, είναι κάτι περισσότερο από ορατός, καθώς οι νέες συμβάσεις λήγουν σε επτά εβδομάδες. Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών, επιχειρώντας να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις, διαρρέουν ότι “δεν υφίσταται ο κίνδυνος να διακοπούν οι συνδέσεις των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας”.
Ωστόσο, έως σήμερα, ανάλογες διαβεβαιώσεις δεν έχουν επαληθευθεί:
-Σε γραπτή απάντηση, με ημερομηνία 16/3, ερώτησης του βουλευτή Σάμου ΣΥΡΙΖΑ Δ. Σεβαστάκη για τις άγονες ο κ. Λιντζεράκος σημειώνει: “προκειμένου να μη διακοπούν οι συνδέσεις των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας, ενόψει της θερινής περιόδου, και ενώ το ζήτημα του Προγράμματος των άγονων γραμμών επανεξετάζεται συνολικά υπό το πρίσμα των χρηματοοικονομικών παραμέτρων στην τρέχουσα οικονομική συγκυρία, την 3η Μαρτίου 2016 διενεργήθηκε στην ΥΠΑ διαδικασία διαπραγμάτευσης, κατόπιν πρόσκλησης υποβολής προσφορών για την από 1/4/2016 έως 30/9/2016 εκμετάλλευση των 26 τακτικών αεροπορικών γραμμών, στις οποίες έχουν επιβληθεί υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας. Εντός των ημερών αναμένονται τα αποτελέσματα της διαδικασίας διαπραγμάτευσης προκειμένου να αναληφθούν οι περαιτέρω ενέργειες για την ολοκλήρωσή της”. Στο πλαίσιο αυτό, με υπογραφή Σπίρτζη στις 17/3 αποφασίστηκε η πεντάμηνη ανανέωση της σύμβασης εκμετάλλευσης. Ωστόσο, μόλις λίγες εβδομάδες μετά, αρχές Απριλίου, και λόγω του “στοπ” του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο διοικητής της ΥΠΑ με νέες αποφάσεις του αλλάζει ξανά τα δεδομένα, ορίζοντας την παράταση στους δύο μήνες…
– Σε ένα ακόμη έγγραφο-απάντηση σε κοινοβουλευτική ερώτηση, με ημερομηνία 19/2, ο διοικητής της ΥΠΑ Κωνσταντίνος Λιντζεράκος, σημειώνει ότι η ισχύς των συμβάσεων “λήγει στις 31/03/2016 χωρίς δυνατότητα παράτασης”. Ενώ, δηλαδή, στις 19/2 ο κ. Λιντζεράκος σημείωνε γραπτώς ότι οι συμβάσεις δεν είναι δυνατό να παραταθούν, στις 2 Μαρτίου κάλεσε τις αεροπορικές εταιρείες σε κλειστή διαπραγμάτευση για την εξάμηνη –που έγινε, πλέον, δίμηνη-παράταση!
Ο διοικητής της ΥΠΑ, λοιπόν, αρχικά, διαβεβαιώνει ότι δεν είναι δυνατή η παράταση των συμβάσεων που έληξαν τέλη Μαρτίου. Στη συνέχεια τονίζει ότι θα παραταθούν από 1η Απριλίου έως 30 Σεπτεμβρίου “προκειμένου να μη διακοπούν οι συνδέσεις των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας, ενόψει της θερινής περιόδου”. Εν τέλει, μετά τις ενστάσεις νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με δικές του αποφάσεις ορίζει την παράταση της εκμετάλλευσης μόλις έως τέλη Μαΐου.
Τι μέλλει γενέσθαι
Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι η διαδικασία της ανάθεσης των άγονων αερογραμμών- ζήτημα πρωτίστως εθνικής και δευτερευόντως επιχειρηματικής σημασίας- βρίσκεται σε αχαρτογράφητα νερά. Από το υπουργείο Υποδομών διέρρεαν ότι ο νέος διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί μέχρι τέλη Μαρτίου. Ωστόσο, ο Μάρτης πέρασε και δεν έλαβε καν χώρα η διαδικασία της διαβούλευσης με τα ενδιαφερόμενα μέρη για το νέο καθεστώς των άγονων αεροπορικών.
Ο κ. Λιντζεράκος διαβεβαιώνει στην τελευταία απάντησή του (16/3) τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ ότι “θα προετοιμαστεί άμεσα και θα αποσταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς έγκριση και δημοσίευση νέα επιβολή υποχρεώσεων, καθώς και σχετική πρόσκληση υποβολής προσφορών για την εκμετάλλευση των άγονων γραμμών”.
Έως σήμερα, όμως, αυτό δεν έχει γίνει πράξη. Και δεδομένου ότι απαιτούνται (βάσει του ευρωπαϊκού κανονισμού 1008/2008) διαδικασίες έξι μηνών για την προκήρυξη και ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τις άγονες, απαιτείται μάλλον ένα…θαύμα προκειμένου η ΥΠΑ και το ΥΠΟΜΕΔΙ να αναθέσουν την εκμετάλλευση των άγονων μέσω ολοκληρωμένης δημοπράτησης. Εκτός και εάν υπάρξει ξανά, η λύση της παράτασης…
capital.gr