Με ενιαία και σκληρή γραμμή στο θέμα της απελευθέρωσης της πώλησης των δανείων εμφανίζονται και οι τέσσερις θεσμοί απέναντι στην κυβέρνηση, ενώ ακραίες είναι και οι απαιτήσεις τους καθώς ζητούν να βγαίνουν στο σφυρί εκτός από τα «κόκκινα» ακόμα και τα «πράσινα».
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», το κουαρτέτο δεν αφήνει κανένα περιθώριο για διαπραγματεύσεις πάνω στο θέμα.
Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμη και στις τελευταίες συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν την περασμένη Τετάρτη στο «Χίλτον», όταν οι υπουργοί Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος και Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης εμφανίστηκαν με διαφορετικές προτάσεις έναντι των αρχικών της ελληνικής πλευράς, οι Ντέλια Βελκουλέσκου (ΔΝΤ), Ράσμους Ρέφερ (ΕΚΤ), Ντέκλαν Κοστέλο (Ευρωπαϊκή Επιτροπή) και Νικόλα Τζιαμαριόλι (ESM) δεν μετακινήθηκαν ούτε… χιλιοστό από τις θέσεις τους: «Απαιτείται η δημιουργία αγοράς δανείων που θα περιλαμβάνει πακέτα «κόκκινων» αλλά και εξυπηρετούμενων δανείων ώστε να δελεαστούν funds να προχωρήσουν σε εξαγορές και να εκκαθαριστούν τα τραπεζικά χαρτοφυλάκια», ήταν η κοινή γραμμή και των τεσσάρων, δείχνοντας μάλιστα το μοντέλο της Κύπρου, που ψηφίστηκε τον περασμένο Νοέμβριο.
Κορυφαία κυβερνητική πηγή ανέφερε στο «Εθνος της Κυριακής» ότι «η μόνη εξαίρεση που δέχονται οι εκπρόσωποι των τεσσάρων θεσμών είναι εκείνη των δανείων για τα οποία έχουν εκδοθεί δικαστικές αποφάσεις στο πλαίσιο του νόμου Κατσέλη, για όσα βρίσκονται στη διαδικασία της εκδίκασης από τα Ειρηνοδικεία. Συζητούν επίσης και τη διατήρηση του δικαιώματος προσφυγής στο θεσμικό πλαίσιο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, ακόμη κι αν το δάνειό τους έχει πουληθεί σε fund».
Η ελληνική πλευρά φέρεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να κατέβηκε με ελαφρώς διαφοροποιημένη θέση σε σχέση με την αρχική, που ήθελε να μην πωλούνται «κόκκινα» δάνεια νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρηματιών που έχουν υποθήκη την κύρια κατοικία. Επιπλέον, η πρώτη γραμμή του οικονομικού επιτελείου ήταν να εξαιρεθούν από τη μεταβίβαση σε funds «κόκκινα» δάνεια ύψους έως 500.000 ευρώ για μεσαίες επιχειρήσεις και έως 200.000 ευρώ για επαγγελματίες. Επιπλέον, έβαζε και σταδιακή απομείωση των ορίων σε βάθος τριετίας.
Διαφωνία
Η τελευταία θέση της κυβέρνησης ήταν να διατηρηθεί η τριετής προσαρμογή με προστασία των «κόκκινων» δανείων για νοικοκυριά και μικρούς επιχειρηματίες εφόσον η υποθηκευμένη κύρια κατοικία δεν ξεπερνά τις 200.000 ευρώ, κλιμακούμενη προς τα πάνω ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών. Επίσης, χαμηλότερα ήταν και τα όρια των επιχειρηματικών δανείων. Σε καμία περίπτωση δεν συμφωνούσε με την πώληση και εξυπηρετούμενων δανείων.
Η κυβέρνηση αναζητεί πλέον πολιτική λύση με τους εταίρους στο θέμα που να λαμβάνει υπόψη της και τις κοινωνικές διαστάσεις, καθώς η πολυετής οικονομική ύφεση έχει πλήξει καίρια τα εισοδήματα των οικογενειών και των μικρών επιχειρηματιών. Παράλληλα, βάζει και την ιδιαιτερότητα της Ελλάδας όπου το ποσοστό ιδιοκτησίας ακίνητης περιουσίας είναι το υψηλότερο στην ΕΕ (70%).
Στα άλλα μέτωπα της αξιολόγησης όπως το φορολογικό, το ασφαλιστικό και το δημοσιονομικό κενό, καταγράφεται βαθύς διχασμός των δανειστών καθώς οι ευρωπαϊκοί θεσμοί, με προεξάρχουσα την Κομισιόν, κινούνται στη γραμμή του ρεαλισμού και βρίσκονται κοντά στις ελληνικές θέσεις ενώ αντίθετα το ΔΝΤ προβάλλει ακραίες απαιτήσεις βάζοντας στο τραπέζι, και μάλιστα αιφνιδιαστικά, θέματα εκτός του μνημονίου του Αυγούστου.
Η στάση των εκπροσώπων του Ταμείου μόνο εποικοδομητική δεν είναι με συνεχείς ενστάσεις και αμφισβητήσεις που αποτελούν τροχοπέδη στο κλείσιμο της αξιολόγησης δημιουργώντας κλίμα αβεβαιότητας για την πορεία της οικονομίας.
Μπλόκο
Στον νέο κρίσιμο γύρο των διαπραγματεύσεων, το Ταμείο μπλοκάρει την πρόοδο συμφωνίας στα δημοσιονομικά μέτρα που είναι αναγκαία για τη διασφάλιση του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018 και μάλιστα εγείρει προκλητικές αξιώσεις ή διατυπώνει ανεδαφικές και αυθαίρετες προβλέψεις για τα μεγέθη-κλειδιά της αξιολόγησης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ζητεί την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις πιέζοντας έτσι για δραστικές και οριζόντιες περικοπές, επιμένει σε μεγάλη μείωση του αφορολόγητου ορίου στα 8.000 ευρώ από 9.550 ευρώ που είναι σήμερα, μέτρο που επιφέρει σημαντικές επιβαρύνσεις στα χαμηλά εισοδήματα, θέτει θέμα απελευθέρωσης των ομαδικών απολύσεων στον ιδιωτικό αλλά και το δημόσιο τομέα, καθώς και μείωσης του κατώτατου μισθού. Την ίδια ώρα αμφισβητεί τη δημοσιονομική απόδοση των μέτρων που προτείνει η ελληνική κυβέρνηση, κατεβάζοντας τον πήχη του πλεονάσματος στο 2% για το 2018 ανεβάζοντας τον λογαριασμό των μέτρων σε πάνω από 4 δισ. ευρώ.
Διγλωσσία
Η διάσταση μεταξύ των ευρωπαϊκών θεσμών και του ΔΝΤ για το μείγμα και το εύρος των αλλαγών στη φορολογία, στο ασφαλιστικό, καθώς και για το πακέτο των εισπρακτικών μέτρων ύψους 1,8 δισ. ευρώ για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού έχει σαν αποτέλεσμα τη σύνταξη δύο διαφορετικών κειμένων για την πορεία της αξιολόγησης και τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, οι εξελίξεις αυτές θέτουν τον κ. Τσακαλώτο μπροστά σε έναν παραλογισμό, καθώς θα πρέπει να υπογράψει δύο κείμενα συμφωνίας με αντικρουόμενες θέσεις και προβλέψεις.
Πάντως οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι κλειδώνουν τα μέτρα για τη φορολογία εισοδήματος και το Ασφαλιστικό, όπου οι εκκρεμότητες που απομένουν να διευθετηθούν αφορούν στο ακριβές ύψος του αφορολόγητου ορίου, τα ποσοστά αναπλήρωσης για τις νέες συντάξεις και τις εργοδοτικές εισφορές, για τις οποίες η ελληνική πλευρά επιμένει στην αύξησή τους.
Η βούληση των ευρωπαϊκών θεσμών είναι να κλείσει γρήγορα η αξιολόγηση, συμμεριζόμενοι τη θέση του Ελληνα υπουργού Οικονομικών ότι εάν οι διαπραγματεύσεις παραταθούν μέχρι το καλοκαίρι «καήκαμε».
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της ελληνικής πλευράς, μέχρι τις 14 Απριλίου θα πρέπει να έχει συμφωνηθεί με τους δανειστές το πλαίσιο της συνολικής συμφωνίας και στις 22 Απριλίου να μπει η σφραγίδα του Eurogroup έτσι ώστε να ανοίξει η συζήτηση για την ελάφρυνση του χρέους.
ΕΘΝΟΣ