Της Στεφανίας Σούκη
Νέες επενδύσεις, μεγαλύτερη διείσδυση επώνυμων brands που είναι μόλις στο 6% των ξενοδοχείων και στο 24% των δωματίων, βελτίωση της εποχικότητας και αναβάθμιση των υποδομών.
Αυτά είναι τα τέσσερα μεγάλα «στοιχήματα» για τον ξενοδοχειακό κλάδο στην Ελλάδα, όπου αυτή την στιγμή, υφίσταται μεγάλη κινητικότητα για εξαγορές μονάδων, αλλά και κατασκευή ξενοδοχείων ως τμήμα σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων, όπως διαπιστώνουν οι μεγάλοι σύμβουλοι και μεσίτες ακινήτων. Αντίστοιχα, στην ευρωπαϊκή ξενοδοχειακή αγορά, το σύνολο των επενδύσεων της περασμένης χρονιάς ανήλθε στα 21,1 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 9% σε σύγκριση με τα 23,1 δισ. ευρώ του 2015.
Τα στοιχεία επικαλείται σε σχετική εισήγησή του ο κ. Γιάννης Παρασκευόπουλος, γενικός διευθυντής της γνωστής εταιρείας συμβούλων ακινήτων Δανός, η οποία συνεργάζεται για τη χώρα μας με την BNP Paribas Real Estate. Ο ίδιος αναφέρει ότι συμφωνίες όπως αυτή με τη FRAPORT για τη διαχείριση των 14 αεροδρομίων θα βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση προς την αναβάθμιση του τομέα των υποδομών, ενώ χαρακτηρίζει ανησυχητικό το γεγονός ότι εν μέσω υψηλής εποχικότητας της ελληνικής αγοράς, η μέση διάρκεια παραμονής των αλλοδαπών είναι χαμηλότερη κατά την υψηλή σεζόν σε σχέση με την μέση και χαμηλή σεζόν, με βάση τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Στην Ευρώπη, τα 21,1 δισ. ευρώ των επενδύσεων της περασμένης χρονιάς αποτέλεσε δεύτερη καλύτερη επίδοση στην μετά κρίση εποχή, με αύξηση της εξαγοράς αυτόνομων ξενοδοχειακών μονάδων (περίπου στα 12 δισ. ευρώ) και παράλληλη μείωση της εξαγοράς χαρτοφυλακίων (περίπου 9 δισ. ευρώ). Oπως σημειώνεται στη σχετική ανάλυση της BNP Paribas Real Estate, το 2016 υπήρξε σημαντική αύξηση στην Ευρώπη της συμμετοχής των Ευρωπαίων επενδυτών (80% του συνολικού επενδυμένου κεφαλαίου έναντι 48% του 2015), με πτώση των επενδύσεων από Β. Αμερική (8% του συνολικού επενδυμένου κεφαλαίου έναντι 25% του 2015), αραβικές χώρες (7% του συνολικού επενδυμένου κεφαλαίου έναντι 15% του 2015) και Ασία (5% του συνολικού επενδυμένου κεφαλαίου έναντι 12% του 2015).
Οι εξαγορές στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, όσον αφορά τις εξαγορές και τη διαχείριση έτοιμων μονάδων, για τις οποίες είναι υπαρκτό το ενδιαφέρον από Έλληνες αλλά και ξένους επενδυτές, τα σημαντικότερα προβλήματα εντοπίζονται στον κατακερματισμό της ιδιοκτησίας, τον υπερδανεισμό μονάδων αλλά και την ύπαρξη πολλών ξενοδοχείων με χαμηλή κατηγοριοποίηση. Οπως επισημαίνεται στη σχετική ανάλυση, παρά τις δυσκολίες, έχουν γίνει σημαντικές συμφωνίες το τελευταίο διάστημα με κυριότερες την εξαγορά δύο ξενοδοχείων του ομίλου Χανδρή στην Κέρκυρα από την «IKOS RESORT», την εξαγορά ξενοδοχείου στην Κω (πρώην «Kefalos Club Med») επίσης από την «IKOS RESORT», τη συμφωνία για την αγορά του «Amathus Beach Hotel» από την «L&R» (υπό ολοκλήρωση), καθώς και τη νέα συμφωνία διαχείρισης του «Kolossos Beach» (700 δωμάτια) από την «LOUIS HOTELS».
«Αντίστοιχα, όσον αφορά τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα, η κατασκευή ξενοδοχείων ως απαραίτητο τμήμα τουριστικών αναπτύξεων έχει όλες τις δυσκολίες, που παρουσιάζει η συγκεκριμένη προσπάθεια στην Ελλάδα (παρά τις διευκολύνσεις που παρέχει ή θα έπρεπε να παρέχει η διαδικασία fast track)», αναφέρεται στην ανάλυση. Στις συγκεκριμένες επενδύσεις, οι οποίες πάντως παρουσιάζουν σημαντικές καθυστερήσεις, περιλαμβάνονται αυτές της Κασσιόπης από την NCH CAPITAL, της Αφάντου από τον όμιλο ATLANTICA, της Ελούντας από τη MIRUM, του Παλιουρίου από την DIMERA του Ιβάν Σαββίδη, του Αγ. Ιωάννη Χαλκιδικής από τον όμιλο Μεντεκίδη.
Τα projects υπό εξέλιξη
H ανάλυση της Δανός αναφέρεται και στα «ανοικτά μέτωπα» στον ξενοδοχειακό κλάδο αυτή την περίοδο, αρχής γενομένης από το μέλλον του Athens Ledra- για το οποίο άλλος ένας πλειστηριασμός απέβη άκαρπος την περασμένη εβδομάδα, την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για το πρώην «Εsperia» της Σταδίου, τον εν εξελίξει διαγωνισμό για το πρώην ακίνητο της Αγροτικής Τράπεζας επί της οδού Κριεζώτου και Πανεπιστημίου, την ολοκλήρωση των διαδικασιών για την επαναλειτουργία του ξενοδοχείου Πεντελικόν, την ολοκλήρωση της ανακαίνισης του «EDEN BEACH» από τους νέους ιδιοκτήτες, την «SOMEWHERE HOTELS» κ.α.. «Υπάρχει αυτή την στιγμή έντονη δραστηριότητα για συμφωνίες, που έχουν ήδη γίνει ή πρόκειται να γίνουν για ξενοδοχεία με δυναμικότητα κάτω των 100 κλινών, την ίδια στιγμή που το μεγάλο στοίχημα για την Αθήνα έχει να κάνει με την καθιέρωσή της ως city break προορισμός», αναφέρει ο κ. Παρασκευόπουλος.
newmoney.gr