Πώς θα πάει φέτος η σεζόν; Το κλασικό ερώτημα που τίθεται κάθε χρόνο και συνήθως ακολουθείται από αισιόδοξες προβλέψεις, είναι πια άτοπο αν δεν ακολουθείται από τουλάχιστον ένα, δύο ή και τρία προσδιοριστικά. Για παράδειγμα, πώς θα πάει φέτος η σεζόν για τα μεγάλα ξενοδοχεία του Φαληρακίου; ή για τα airbnb της πόλεως Ρόδου; ή για τους εμπόρους ειδών λαϊκής τέχνης της Λίνδου; Εχει πια καταστεί σαφές ότι η σεζόν δεν είναι ίδια για όλους και για φέτος είναι εξαιρετικά πιθανό να καταγραφούν στο νησί ακραίες διαφορές στην απόδοση της τουριστικής περιόδου.
Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου
Ως γενική εικόνα αφίξεων επισκεπτών, φαίνεται πως η κίνηση θα παρουσιάσει αισθητή βελτίωση από την επόμενη εβδομάδα λόγω του Πάσχα των Καθολικών. Για τον Μάιο πολλοί ξενοδόχοι κάνουν λόγο για “κοιλιά”, ενώ προς το παρόν ως high season προσδιορίζεται η περίοδος από τις 15 Ιουλίου έως το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτέμβρη. Η γενική αυτή εικόνα θα βελτιωθεί όταν πια όλοι οι ξενοδόχοι της Τουρκίας θα έχουν ανακοινώσει stop sales λόγω υπερπληρότητας και έτσι εκείνοι που θέλουν ένα φθηνό πακέτο διακοπών στην ανατολική Μεσόγειο, θα αναζητήσουν αλλού κάτι αντίστοιχο.
Τα ξενοδοχεία
Μια σημαντική μερίδα ξενοδόχων έχουν καταφέρει να οργανώσουν στους κόλπους τους δυναμικά τμήματα marketing και στοχευμένων πωλήσεων σε συγκεκριμένες αγορές, με τη χρήση εξειδικευμένων δικτύων επιρροής κοινού. Αυτή η κατηγορία των ξενοδόχων θα δουλέψει φέτος με καλές αποδόσεις και με σχετικά καλές πληρότητες σε όλη τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου.
Οι υπόλοιποι μάλλον θα ακολουθήσουν την πορεία της γενικής εικόνας, με πλήρη εξάρτηση από τις επιλογές των tour operators. Βέβαια, κάθε ξενοδοχειακή μονάδα είναι μια ξεχωριστή επιχείρηση με την πελατεία της, τις σταθερές της, συνεπώς και η σεζόν στην κάθε μία από αυτές έχει διαφορετικό όφελος.
Εκείνο που φέτος θα βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος θα είναι το αποτέλεσμα της επιλογής που έχουν κάνει αρκετοί ντόπιοι ξενοδόχοι να παραδώσουν τη διαχείριση των επιχειρήσεών τους σε εταιρείες hotel management. Η τάση έχει αυξητική πορεία κι αν τελικά τα αποτελέσματα της σεζόν θα είναι μετρήσιμα θετικά για τους ιδιοκτήτες, τότε είναι σίγουρο ότι την οδό αυτή θα την ακολουθήσουν ακόμα περισσότεροι.
Σημειώνεται πως η κίνηση εκχώρησης του management θεωρείται ως θετική, καθώς οι ανάγκες ενός μικρού ξενοδοχείου δεν διαφοροποιούνται σε σύγκριση με εκείνες της μεγάλης μονάδας. Είτε μικρό Boutique, είτε επιχείρηση των 1000 δωματίων, απαιτούν συνεχή παρακολούθηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τα σχόλια στο tripadvisor, τον τρόπο διαχείρισής τους, τις συμφωνίες με τους πράκτορες, διατήρηση της καλής επαφής με τους πελάτες, και τόσα άλλα. Το μόνο πρόβλημα που φαίνεται να έχει δημιουργηθεί από αυτή την τάση, έχει να κάνει με την εμφάνιση πολλών εταιρειών management που επαίρονται πως θα οδηγήσουν την κάθε μονάδα στα ύψη της κερδοφορίας. Η επιλογή της κατάλληλης και εκείνης που πραγματικά μπορεί να υλοποιήσει τα όσα υπόσχεται είναι μια σοβαρή υπόθεση και δεν εξαρτάται μόνο από το ένστικτο του ξενοδόχου. Στα σίγουρα, εκείνοι που μαζί με τις υποσχέσεις, προσφέρουν κι έναν hotel management director θα πρέπει να έχουν το προβάδισμα.
Μικρά boutique και
προβλέψεις από expedia
και booking για Ρόδο
Οι δύο μεγάλοι tour operators φέτος δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξοι για τις φετινές κρατήσεις σε μικρά, boutique καταλύματα. Στις εκτιμήσεις που διατυπώνουν προς τους Ροδίτες μικροξενοδόχους κάνουν λόγο για περιορισμένο αριθμό κρατήσεων για τον Ιούνιο που θα συνεχιστεί και στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου. Επίσης, δεν έχει ξεχάσει κανένας πως ο περυσινός Αύγουστος είχε κλείσει με σοβαρές απώλειες για τα μικρά “διαμάντια”. Αν αυτό το σκηνικό επαναληφθεί και φέτος, τότε στα σίγουρα αυτή η κατηγορία θα βιώσει μια δύσκολη σεζόν. Ακόμα κι όταν όλα τα ξενοδοχεία της γειτονικής Τουρκίας θα έχουν γεμίσει και οι επισκέπτες της Ευρώπης θα στρέψουν το βλέμμα τους προς εμάς, τα μικρά boutique της Ρόδου θα είναι δύσκολο να κερδίσουν κρατήσεις. Η απώλεια του Τούρκου ως τουρίστα δημιούργησε ένα μεγάλο κενό,που όση προσπάθεια κι αν γίνεται στις αγορές του Ισραήλ και της Ιταλίας, θα είναι δύσκολο να αναπληρωθεί.
Εξάλλου, παρά τις φορολογικές ρυθμίσεις εξακολουθεί να παραμένει αθέμιτος ανταγωνισμός του airbnb και των δεκάδων καταλυμάτων που ξεφυτρώνουν μέσα σε μια νύχτα. Τα εισοδήματα από το airbnb θα φορολογηθούν με συντελεστή από 15% και απαλλάσσονται του ΦΠΑ, όταν όλα τα υπόλοιπα τουριστικά καταλύματα πέραν του ΦΠΑ, υποχρεούνται έναρξη ΟΑΕΕ, φόρο 29% και την απαίτηση προκαταβολής 100% του φόρου και για τα εισοδήματα της επόμενης χρονιάς.
Airbnb καταλύματα και villas
Η πορεία της σεζόν για αυτού του είδους τα καταλύματα θα είναι δύο ταχυτήτων: Στην πρώτη βρίσκονται οι “super host”, εκείνοι δηλαδή που έχουν επενδύσει στην επαφή με τον πελάτη, στη δημιουργία καλής εικόνας, στη συγκομιδή θετικών σχολίων για τη φιλοξενία και τους χώρους που δημιούργησαν. Αυτή η κατηγορία πάει καλά, τουλάχιστον σε σύγκριση με πολλαπλάσιους άλλους του airbnb που δεν είναι “super”.
Πρέπει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία, διαμοιρασμός νοείται η φιλοξενία στο χώρο ενός σπιτιού. Όμως, εάν ο ιδιοκτήτης προσφέρει κι άλλες υπηρεσίες όπως υποδοχή, μεταφορά βαλίτσας, ξενάγηση, πρωινό, τότε αίρεται ο τίτλος “διαμοιρασμός” και το σπίτι εντάσσεται στην κατηγορία “τουριστικό κατάλυμα” και φορολογείται ως τέτοιο. Αυτό σημαίνει πως ένας “super host” στην πράξη είναι ένας ξενοδόχος που εξακολουθεί να ονομάζεται “σπιτονοικοκύρης”. Όλα αυτά φέτος με κάποιο τρόπο θα ελεγχθούν, λόγω του μητρώου που υπάρχει ως υποχρέωση για όλα τα airbnb καταλύματα. Ωστόσο ακόμα δεν έχει διευκρινιστεί το ποιοι θα είναι εκείνοι που θα διενεργήσουν ελέγχους σε τέτοιο βάθος. Ο μόνος σίγουρος έλεγχος αφορά στην ηλεκτρονική διασταύρωση στοιχείων, εισοδημάτων και μητρώου. Οσοι έχουν κατάλυμα airbnb και δεν το έχουν δηλωμένο στην εφορία, θα έρθουν αντιμέτωποι με σοβαρές οικονομικές κυρώσεις.
Σε ό,τι αφορά εκείνους που δεν είναι “super host”, είτε έχουν δωμάτια, είτε καταλύματα, είτε villas, θα δουν φέτος τις κρατήσεις τους σημαντικά περιορισμένες.
Βέβαια, υπάρχει εκείνη η κατηγορία των ιδιοκτητών που δεν τους ενδιαφέρει ο μεγάλος αριθμός κρατήσεων. Πρόκειται για τους σπιτονοικοκύρηδες που εισέπρατταν 300 ευρώ το μήνα ενοίκιο και λόγω του airbnb μπορούν μέσα σε τρεις μήνες να πάρουν ένα ολόκληρο χρονιάτικο κι έχουν το σπίτι δικό τους για τον υπόλοιπο χρόνο.
Το εμπόριο και η εστίαση
Η σεζόν δεν ξεκίνησε καλά γι’ αυτούς τους δυο κλάδους. Ο Μάρτιος ως μήνας έκλεισε με μηδενικά αποτελέσματα και την ίδια αίσθηση αφήνει πίσω του το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου. Για τους εμπόρους και τους εστιάτορες είναι σαν να μην έχει ξεκινήσει η τουριστική περίοδος.
Η δειλή εμφάνιση της κρουαζιέρας δεν έφερε αποτέλεσμα, αφού είναι πια σύνηθες τα καράβια να μη βγάζουν αγοραστικό κοινό. Το πώς θα κυλήσει γενικά η σεζόν για τους δύο αυτούς κλάδους αποτελεί ένα πολύ μεγάλο ερωτηματικό, που δεν υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια. Ενώ δηλαδή παλαιότερα οι πολλοί τουρίστες συνεπάγονταν δουλειές για όλους, τώρα πια η υπερπληθώρα επισκεπτών δεν αποτελεί εγγύηση εισπράξεων για τα καταστήματα. Και σε αυτήν την περίπτωση για τους εμπόρους και τους εστιάτορες ισχύει, ό,τι και για τους ξενοδόχους: Εκείνοι που είναι επικεντρωμένοι στη δουλειά τους, παρακολουθούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα χρησιμοποιούν με σωστό τρόπο, επενδύουν σε πρωτότυπα προϊόντα και δεν διστάζουν να επενδύσουν σε δικές τους αυθεντικές δημιουργίες τότε στα σίγουρα θα επιτύχουν καλά αποτελέσματα.