• Παραπέμπεται στο Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο για επικίνδυνες παρεμβάσεις στη συγκοινωνία και θανατηφόρα έκθεση κατά συρροή • Συγκλονίζουν τα ευρήματα για την αμέλεια
Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά το φρικτό δυστύχημα με θαλάσσιο αλεξίπτωτο (parasailing) στη Λίνδο, που κόστισε τη ζωή σε δύο ανήλικα παιδιά από τη Μεγάλη Βρετανία, η ελληνική Δικαιοσύνη ολοκληρώνει το πρώτο και πιο κρίσιμο σκέλος της ποινικής διερεύνησης. Με το παραπεμπτικό βούλευμα υπ’ αριθμ. 85/2025, ένας μόνο κατηγορούμενος παραπέμπεται σε δίκη για σοβαρότατα κακουργήματα.
Πρόκειται για τον χειριστή του σκάφους και υπεύθυνο της επιχείρησης θαλάσσιων σπορ, στον οποίο αποδίδονται πράξεις που, σύμφωνα με το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Ρόδου, οδήγησαν άμεσα και με ιδιαίτερη αμέλεια στον θάνατο των δύο ανηλίκων και τον σοβαρό τραυματισμό ενός τρίτου.
Το χρονικό του δυστυχήματος
Η τραγωδία εκτυλίχθηκε στις 28 Οκτωβρίου 2020, όταν οι 15χρονοι Jessica Lee Hayes και James Philip Connelly και ο 13χρονος Michael Steven Connelly συμμετείχαν σε δραστηριότητα parasailing. Το σχοινί που συνέδεε το αλεξίπτωτο με το ταχύπλοο κόπηκε, με αποτέλεσμα να παρασυρθούν από τους ισχυρούς ανέμους και να συντριβούν σε βραχώδη ακτή στο ακρωτήριο «Γκίνας». Οι δύο πρώτοι σκοτώθηκαν ακαριαία, ενώ ο τρίτος υπέστη βαριά τραύματα.
Οι κατηγορίες
Ο κατηγορούμενος παραπέμπεται για:
• επικίνδυνες παρεμβάσεις στη συγκοινωνία, με συνέπεια τον θάνατο και τη βαριά σωματική βλάβη (άρθρο 291 ΠΚ),
• θανατηφόρα έκθεση κατά συρροή (άρθρο 306 ΠΚ),
με βάση την κρίση του δικαστικού συμβουλίου ότι δεν υπήρξε φαινομενική, αλλά αληθινή συρροή αυτών των αδικημάτων.
Ανάλυση των πράξεων
Το βούλευμα δεν περιορίζεται στην απλή αναφορά των αδικημάτων αλλά καταγράφει με ανατριχιαστική ακρίβεια τα πραγματικά περιστατικά και τον τρόπο με τον οποίο αυτά προκάλεσαν τον θάνατο των ανηλίκων.
Ο κατηγορούμενος:
• Επέλεξε συνειδητά να συνεχίσει τη δραστηριότητα παρά τις ραγδαίες μεταβολές στις καιρικές συνθήκες,
• παρέκαμψε την καθορισμένη και εγκεκριμένη ζώνη δραστηριοτήτων θαλάσσιων σπορ, μεταφέροντας τους ανήλικους σε ακατάλληλη, βραχώδη και επικίνδυνη περιοχή,
• παραβίασε το ανώτατο όριο επιβαινόντων στο αλεξίπτωτο (επέβαιναν τρία άτομα αντί για δύο),
• δεν διέθετε τα απαραίτητα μέσα ασφαλείας στο σκάφος, όπως ανεμόμετρο, ενώ ο εξοπλισμός κρίθηκε ασυντήρητος και ακατάλληλος,
• παρά την προφανή κλιμάκωση της κακοκαιρίας («Κίρκη»), δεν διέκοψε την δραστηριότητα, αποδεχόμενος τον κίνδυνο.
Η αιτιολογία της Δικαιοσύνης
Το Συμβούλιο έκρινε ότι η συμπεριφορά του κατηγορούμενου δεν περιορίζεται σε παραλείψεις, αλλά συνιστά διακριτές ενέργειες με ιδιαίτερη βαρύτητα. Η επιλογή του να μεταφέρει τους ανηλίκους σε μη εγκεκριμένη ζώνη, υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες, συνιστά κατά το δικαστήριο αυτοτελή αιτία πρόκλησης του θανάτου και όχι απλό αποτέλεσμα τεχνικής αστοχίας.
To ιστορικό
Την 28η Οκτωβρίου 2020, και περί ώραν 13:30 ο Λιμενικός Σταθμός Λίνδου ενημερώθηκε τηλεφωνικά από το παρατηρητήριο «ΓΚΙΝΑΣ» και από αλλοδαπό εργαζόμενο σε πόστο θαλασσίων μέσων αναψυχής για ατύχημα, με ύπαρξη τραυματιών, το οποίο έλαβε χώρα κατά τη διενέργεια θαλασσίου αλεξιπτώτου στη θαλάσσια περιοχή των Πεύκων Λίνδου με σκάφος, του οποίου χειριστής και ιδιοκτήτης ήταν ο 55χρονος.
Από το συμβάν προκλήθηκε ο θάνατος δύο ανήλικων υπηκόων Μεγάλης Βρετανίας και συγκεκριμένα της 15χρονης Ηayes Jessica Lee και του 13χρονου Connely Michael Steven, καθώς και ο σοβαρός τραυματισμός του 15χρονου Connely James Philip.
O τραυματίας παρελήφθη από ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ και διεκομίσθη στο Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου, ενώ οι σοροί των δύο ανήλικων μεταφέρθηκαν στο νεκροτομείο του νοσοκομείου Ρόδου, όπου και αναγνωρίστηκαν από τους γονείς τους.
Από μαρτυρικές καταθέσεις προέκυψε ότι ο 55χρονος πραγματοποίησε έλξη αλεξιπτώτου και με τους τρεις ταυτόχρονα ανήλικους, παρόλο που σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία δεν επιτρέπεται η έλξη τριών ή περισσότερων θέσεων, ενώ ένας εκ των επιβαινόντων, ο Connely Michael Steven ήταν κάτω των δεκατεσσάρων ετών, παρόλο που απαγορεύεται ρητά από την κείμενη νομοθεσία η διενέργεια αλεξιπτώτου σε άτομα ηλικίας κάτω των δεκατεσσάρων ετών.
Επιπρόσθετα, λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών στην περιοχή κόπηκε ο κάβος ρυμούλκησης του αλεξιπτώτου, με αποτέλεσμα οι επιβαίνοντες να παρασυρθούν και να χτυπήσουν στα βράχια.
Ο 55χρονος επεσήμανε ότι οι καιρικές συνθήκες την στιγμή του ατυχήματος ήταν ιδανικές για τη διενέργεια parasailing και ότι είχε ελέγξει τα εξαρτήματα που χρησιμοποιούσε και ιδιαίτερα το σχοινί που χρησιμοποίησε το οποίο είχε αγοράσει εκείνη την χρονιά και το χρησιμοποίησε μόνο τρεις μήνες.
Επεσήμανε ότι όλα τα εξαρτήματα που χρησιμοποίησε ήταν σε άριστη κατάσταση και ότι την ίδια ημέρα ενωρίτερα είχε κάνει ακόμη πέντε έλξεις με αλεξίπτωτο μεγέθους 46 ποδιών και οι χρήστες φορούσαν σωσίβιο.
Ισχυρίστηκε ότι τα παιδιά τον παρεκάλεσαν να ανέβουν μαζί και οι τρεις και ότι είδε ότι το συνολικό βάρος των παιδιών δεν υπερέβαινε τις προδιαγραφές του αλεξιπτώτου και συγκεκριμένα τα 325 κιλά.
Διατείνεται ακόμη ότι όταν μπήκαν τα παιδιά στο σκάφος δεν είχε επαφή με τους γονείς τους και θεώρησε ότι είχαν τη συγκατάθεσή τους. Επεσήμανε ακόμη ότι κάνει parasailing εδώ και οκτώ έτη με πάνω από 1500 πτήσεις τον χρόνο χωρίς να έχει κανένα τραυματισμό κι ότι αυτό που συνέβη ήταν τραγικό και πρωτοφανές, η αλλαγή του καιρού ήταν τόσο ξαφνική που δεν μπορούσε να την προβλέψει.
Ως συνήγοροί του παρίστανται οι δικηγόροι κ.κ. Γρηγόρης Μοράρης και Σάββας Λυριστής.
Αστική εκκρεμότητα – νέα πραγματογνωμοσύνη
Παράλληλα, στην αστική δικαστική διαδικασία, το Τριμελές Εφετείο Δωδεκανήσου έκανε δεκτό αίτημα αντικατάστασης της μεταφράστριας που είχε διοριστεί για τη μετάφραση του ασφαλιστηρίου συμβολαίου – κρίσιμου εγγράφου για τις αποζημιώσεις των οικογενειών των θυμάτων. Η νέα πραγματογνωμοσύνη αναμένεται να ρίξει φως σε συμβατικές υποχρεώσεις και ασφαλιστικές ευθύνες.
Οι αποζημιώσεις και οι διεκδικήσεις
Οι οικογένειες των παιδιών έχουν ήδη στραφεί κατά των υπευθύνων και των ασφαλιστικών εταιρειών, ενώ σε πρώτο βαθμό τους επιδικάστηκαν αποζημιώσεις εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ. Η υπόθεση συνεχίζεται στο Εφετείο, με τις οικογένειες να προσδοκούν συνολική δικαίωση τόσο σε ποινικό όσο και σε αστικό επίπεδο.