Με μεγάλη ταχύτητα τρέχει η Ν.Δ. υπό τον Κώστα Τασούλα, τις διαδικασίες ολοκλήρωσης της πρότασής της για την αναθεώρηση του Συντάγματος, ώστε το αργότερο την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου, δηλ. πριν από την επίσημη παρουσίαση της πρότασης της κυβέρνησης που έχει οριστεί για τις 24 Ιουλίου, κατά την επέτειο της αποκατάστασης της Δημοκρατίας, να την ανακοινώσει και να την θέσει στο δημόσιο διάλογο.
Ο πρόεδρος της Ν.Δ. Κυριάκος Μητσοτάκης που άνοιξε τη δημόσια συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος από την παρούσα Βουλή τον περασμένο Ιανουάριο με την επίσκεψή του και συνάντησή του με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα έχει πολλές συσκέψεις τελευταία για το συγκεκριμένο θέμα, ενώ ήταν ενδιαφέρουσα και η προ ημερών παρουσία σε μια από αυτές του πρώην υπηρεσιακού πρωθυπουργού Παναγιώτη Πικραμμένου.
Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι η Ν.Δ. εμφανίζεται ανοικτή σε ιδέες, απόψεις και θέσεις πολιτών, φορέων και ακαδημαϊκών και βλέπει πολύ θετικά ένα σημαντικό τμήμα των προτάσεων της ομάδας που αποτελούν οι Νίκος Αλιβιζάτος, Παναγής Βουρλούμης, Γιώργος Γεραπετρίτης, Γιάννης Κτιστάκις, Στέφανος Μάνοςκαι Φίλιππος Σπυρόπουλος για ένα νέο καινοτόμο Σύνταγμα, όπως λένε.
Το προσχέδιο για τη συνταγματική αναθεώρηση θα τεθεί σε διάλογο με την Κ.Ο., αλλά και ευρύτερα, με στόχο τον εμπλουτισμό του και θα έχει ενδιαφέρον ποια θα είναι η στάση τμήματος των «καραμανλικών» που έχουν διαφορετική προσέγγιση για τον τρόπο εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας (επιθυμούν να εκλέγεται από το λαό) και το θέμα των αρμοδιοτήτων του.
Παράλληλα, λόγω και της πρόθεσης της κυβέρνησης να ψηφιστεί νέος εκλογικός νόμος εντός του καλοκαιριού, η Ν.Δ. εμφανίζεται αντίθετη στην απλή αναλογική και ο Κυρ. Μητσοτάκης προκρίνει την ενισχυμένη αναλογική, ενώ πεδίο συνεννόησης μπορεί να υπάρξει στην κατάτμηση των μεγάλων περιφερειών, μια αλλαγή που συμφωνεί τουλάχιστον η σημερινή της ηγεσία.
Το πλαίσιο των προτάσεων της Ν.Δ. θα έχει τις εξής βασικές αρχές:
1. Διασφάλιση της προβλεπόμενης από το Σύνταγμα θητείας της Βουλής, με κατάργηση της δυνατότητας προσχηματικών πολιτικών ελιγμών που κατατείνουν στην πρόωρη διάλυσή της με επίκληση εθνικού θέματος ή λόγω αδυναμίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας. Μάλιστα, για περαιτέρω ενίσχυση της κυβερνητικής σταθερότητας προτείνεται πενταετής θητεία της Βουλής.
2. Αναβάθμιση της Βουλής απεμπλέκοντάς την από δικαστικές λειτουργίες που δεν της ανήκουν και τελικά μειώνουν το κύρος της (κατάργηση άρθρου 86 περί ευθύνης Υπουργών). Δραστική περιστολή της δικαστικής προστασίας πολιτικών προσώπων, με την αφαίρεση δικαστικών αρμοδιοτήτων από τη Βουλή. Επίσης, η βουλευτική ασυλία καλύπτει μόνο πολιτική δραστηριότητα των βουλευτών.
3. Εκσυγχρονισμός των νομοθετικών και ελεγκτικών διαδικασιών του Κοινοβουλίου και ενίσχυση του ρόλου των κοινοβουλευτικών μειοψηφιών.
4. Αναβάθμιση του ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας χωρίς να αλλάζει τον τρόπο εκλογής του (μιλάνε για ειδικό εκλεκτορικό σώμα) και χωρίς η εκλογή του να σχετίζεται με τη διάλυση της Βουλής. Επέκταση των αρμοδιοτήτων του Προέδρου της Δημοκρατίας.
5. Η αναπτυξιακή ώθηση με κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων με ασφαλές φορολογικό και ασφαλιστικό περιβάλλον και περαιτέρω προστασία της ιδιοκτησίας.
6. Να απομονώνει την Κυβέρνηση από τη δικαστική λειτουργία, χωρίς συμμετοχή στην επιλογή δικαστών και με ενίσχυση της λειτουργικής και προσωπικής ανεξαρτησίας των δικαστών
7. Να καταργεί το μονοπώλιο της δημόσιας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης με ριζική τροποποίηση του άρθρου 16
8. Να είναι ευέλικτο και να αναθεωρείται με διαδικασία απλούστερη
9. Να είναι λιτό με κατάργηση όλων των περιττών και δύστοκων διατάξεων που δεσμεύουν χωρίς να εισφέρουν στη συνταγματική αντοχή.
Όχι στον αναπτυξιακό-κριτική για Ελληνικό
Την ίδια στιγμή, η Ν.Δ. συνεχίζει την επίθεσή της στο ΣΥΡΙΖΑ σε όλα τα επίπεδα και ειδικά για το θέμα των τελευταίων ημερών, εκφράζει σοβαρές επιφυλάξεις εάν η κυβέρνηση θα μπορέσει να υλοποιήσει την επένδυση του Ελληνικού, την οποία, όπως τονίζει, μέχρι χθες κατήγγειλε ως «ξεπούλημα».
Παράλληλα θα ψηφίσει «όχι» επί της αρχής στον αναπτυξιακό νόμο, ενώ θα εξετάσει το «ναι» για κάποια άρθρα, όπως π.χ. για την προσέγγιση του ευρωπαϊκού μ.ο. στο μείγμα μεταξύ παροχής φοροαπαλλαγών και απευθείας επιδοτήσεων, καθώς και τη «μόχλευση» που επιδιώκεται με τα νέα «Ταμεία Συμμετοχών».
«Όταν η Ελληνική Οικονομία έχει ανάγκη ένα επενδυτικό σοκ 100 δις ευρώ τα επόμενα χρόνια, μόνο ως φάρσα μπορεί να αποκαλείται αυτός ο νόμος αναπτυξιακός» αναφέρουν υψηλόβαθμα στελέχη.
Για τη στάση του κόμματος υπάρχει μεγάλο παρασκήνιο, καθώς αρκετοί είναι οι βουλευτές της ΝΔ που δεν είναι αρνητικοί στην ψήφιση του νομοσχεδίου και αναφέρουν ότι «δεν είναι σοβαρή στάση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να λέει όχι σε όλα».
thetoc.gr