Το kathimerini.gr σε συνεργασία με το φροντιστήριο «Μεθοδικό» παρουσιάζει τις πρώτες εκτιμήσεις των φιλολόγων και μαθηματικών για τα θέματα μαθήματα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας για την Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών και των Μαθηματικών για τις Ομάδες Προσανατολισμού Θετικών-Τεχνολογικών Σπουδών, στα οποία εξετάστηκαν σήμερα οι υποψήφιοι γενικών λυκείων.
Τα μαθήματα αυτά έχουν, όχι μόνο τη μεγαλύτερη βαρύτητα στον υπολογισμό των μορίων αλλά και τη μεγαλύτερη δυσκολία σε σχέση με τα υπόλοιπα εξεταζόμενα μαθήματα, όπως φαίνεται κάθε χρόνο από τα στατιστικά βαθμολογικά στοιχεία.
Σύμφωνα με την Ομάδα Μαθηματικών του ΜΕΘΟΔΙΚΟΥ, τα θέματα ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας. Συγκεκριμένα, τα θέματα της θεωρίας είναι βατά και στην ίδια λογική με τα θέματα των δύο τελευταίων ετών, όπως και η πρώτη άσκηση στην οποία ζητείται η μελέτη και χάραξη γραφικής παράστασης συνάρτησης. Στο τρίτο θέμα ζητήθηκε να λυθεί πρόβλημα, παρόμοιο με άσκηση του σχολικού βιβλίου, το οποίο όμως μπορεί να δυσκολέψει αρκετούς υποψηφίους, οι οποίοι στην επίλυση προβλημάτων πιθανόν δεν είχαν εξοικειωθεί.
Πράγματι, αν και το σχολικό βιβλίο εμπεριέχει πολλά προβλήματα, στα θέματα των προηγούμενων ετών δεν ζητούνταν συχνά η επίλυση προβλημάτων παρότι είναι βασικός διδακτικός στόχος για τα μαθηματικά σύμφωνα και με τις οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Τέλος, το θέμα Δ, παρουσιάζει σαφώς μεγαλύτερη δυσκολία από τα υπόλοιπα, απαιτεί για την επίλυσή του σφαιρική γνώση όλων των εννοιών και ειδικά στα τελευταία του ερωτήματα που απευθύνονται σε πολύ καλά προετοιμασμένους υποψηφίους. Να σημειωθεί δε, ότι όπως και στα περσινά θέματα, δεν υπάρχουν ζητήματα που να επιλύονται με την εφαρμογή θεωρημάτων που καταλαμβάνουν μεγάλη έκταση της διδακτέας ύλης.
Σε κάθε περίπτωση, για να μπορέσουν οι υποψήφιοι να ανταποκριθούν με επάρκεια στα σημερινά θέματα, έπρεπε να έχουν στέρεες βάσεις από τις προηγούμενες τάξεις και μεγάλη ευχέρεια στις πράξεις και στους υπολογισμούς.
Αντίστοιχα, η Ομάδα των Φιλολόγων σχολιάζει: «Τα θέματα στα Αρχαία ελληνικά ήταν σαφή ως προς τη διατύπωση και μέτριας δυσκολίας. Το διδαγμένο κείμενο, προέρχονταν από την Πολιτεία του Πλάτωνα. Οι ερμηνευτικές παρατηρήσεις απαιτούσαν σφαιρική γνώση των βασικών εννοιών της πλατωνικής φιλοσοφίας. Η ερώτηση εισαγωγής απαιτούσε την κατανόηση του σχολικού βιβλίου, προκειμένου να συμπληρωθούν τα κενά, ενώ η λεξιλογική ερώτηση κινήθηκε στα περσινά επίπεδα.
Στο αδίδακτο κείμενο, πρωτοτυπία αποτελούσε η επιλογή κειμένου από τη Ρητορική του Αριστοτέλη. Η μετάφραση υποβοηθούμενη από λεξιλόγιο, είναι μέτριας δυσκολίας, η γραμματική απαιτεί γνώσεις από ένα ευρύ φάσμα, ενώ το συντακτικό, μολονότι εξαντλείται κυρίως σε αναγνώριση λέξεων, απαιτεί τη γνώση και ειδικών φαινομένων του συντακτικού. Γενικά, τα φετινά θέματα δεν ευνοούσαν την «παπαγαλία» είτε ως μέθοδο διαβάσματος είτε ως μέθοδο διδασκαλίας».
Επισυνάπτονται τα θέματα στα εξεταζόμενα μαθήματα:
Online