Υπό την μέγγενη των μεγάλων tour operators τελούν οι ξενοδόχοι της Ρόδου, που δέχονται όλο και περισσότερες πιέσεις είτε για να «σπάσουν» συμβόλαια είτε για να ρίξουν τις τιμές, με κίνητρο και στις δύο περιπτώσεις τα όσο το δυνατόν φθηνότερα πακέτα για τη σεζόν του 2020, ακόμα και για την τρέχουσα τουριστική περίοδο!
Ασφαλείς πληροφορίες της «δημοκρατικής» αναφέρουν ότι αρκετοί ξενοδόχοι αναγκάστηκαν να υποχωρήσουν στις σκληρές πιέσεις των tour operators, προκειμένου να περιορίσουν τις απώλειες εσόδων από τις «διαρροές» προς άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς που προβάλλουν δυναμικά ως το αντίπαλον δέος της Ρόδου, όπως οι αγορές της Αιγύπτου, της Τουρκίας και της Τυνησίας που εξελίσσονται σε μεγάλο αγκάθι για τα Δωδεκάνησα.
Κι επειδή… η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται, πίσω από τους πανηγυρισμούς για τους αυξημένους αριθμούς των αφίξεων, κρύβεται μεγάλη αγωνία και ισχυρές πιέσεις ακόμα και για τη σεζόν του 2019.
Όπως έγραψε η «δ» και επιβεβαιώθηκε, οι πιέσεις αφορούν και τα πακέτα του 2019, αφού η αβεβαιότητα λόγω των περιορισμένων κρατήσεων, επέφερε εκπτώσεις και σε πολλές περιπτώσεις, γενναίες.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως παρατάθηκε μέχρι τα τέλη Μαΐου η περίοδος εκπτώσεων (που φέτος έφτασε μέχρι και το 35%) για κρατήσεις που θεωρούνται έγκαιρες (early bookings) ενώ η συγκεκριμένη περίοδος εκπτώσεων ολοκληρώνεται τυπικά στις 31 Ιανουαρίου και τα τελευταία χρόνια παρατείνονταν μέχρι και τα τέλη Μαρτίου!
Η παρατεταμένη περίοδος εκπτώσεων, είχε άμεσες επιπτώσεις στην υπογραφή των νέων συμβολαίων εξαφανίζοντας όχι μόνο την προοπτική της αύξησης, αλλά δεν επέτρεψε καν να διατηρηθούν οι τιμές στα ίδια επίπεδα με τα περσινά στην πλειονότητα των συμβολαίων με αποτέλεσμα οι τιμές διάθεσης των δωματίων να κινούνται σε χαμηλότερα επίπεδα από πέρυσι, πλην ελαχίστων μεμονωμένων περιπτώσεων.
Γνωστός ξενοδόχος της Ρόδου, δήλωσε στη «δ» πως η παρούσα κατάσταση δεν πρόκειται αν βγει σε καλό για την τοπική ξενοδοχία που βρίσκεται ενώπιον μεγάλων προκλήσεων.
Το σκεπτικό των tour operators για την Ελλάδα, διαφαίνεται, όπως είπε στα συμβόλαια που επιδιώκουν να υπογράψουν με τους ξενοδόχους, εκμεταλλευόμενοι το γεγονός πως οι διαπραγματεύσεις γίνονται σε μια περίοδο που η αγορά παρουσιάζει «αρρυθμίες».
Ηδη στη Ρόδο, υπέκυψαν πολλοί ξενοδόχοι στην αλλαγή πλάνων της TUI, που έχει «και το μαχαίρι και το καρπούζι» όπως είπε χαρακτηριστικά ο Ρόδιος ξενοδόχος. Μάλιστα έκανε γνωστό, πως ακόμα και κι εκείνοι οι λίγοι που προτίμησαν να σπάσουν τα συμβόλαια από το να προχωρήσουν στις εκπτώσεις, που ζητούσε ο τουριστικός οργανισμός, δεν ξέρουν αν οι συνεργασίες με άλλους οργανισμούς θα έχει καλύτερο αποτέλεσμα.
«Στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα πορευόμαστε, γι αυτό και δίνουμε εκπτώσεις ακόμα και για το δίμηνο Ιουλίου- Αυγούστου αφού υπάρχουν αδιάθετα δωμάτια», είπε χαρακτηριστικά σημειώνοντας ότι και ο ίδιος δέχθηκε να μετατρέψει το συμβόλαιό του από «commitment» σε «allotment».
Να σημειωθεί ότι στην περίπτωση «commitment», τα δωμάτια δεσμεύονταν για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα με ορισμένη τιμή και ο τουρ οπερέιτορ είναι υποχρεωμένος να πληρώσει τον ξενοδόχο ανεξάρτητα από το αν χρησιμοποιήσει τα δωμάτια ή όχι ενώ στην περίπτωση «allotment», τα δωμάτια ο τουρ οπερέϊτορ πληρώνει μόνο για τις διανυκτερεύσεις που πραγματοποιούν πελάτες του.
Πάντως το γεγονός πως υπάρχουν ακόμη αρκετά κενά και κατά την υψηλή τουριστική περίοδο στα ξενοδοχεία της Ρόδου, εν μέρει αποδίδεται από παράγοντες του τουρισμού στην ολοένα πιο δυναμικά ανερχόμενη τάση των ανεξάρτητων ταξιδιών (εκτός πακέτου) και της προτίμησης των καταλυμάτων του Airbnb, γι αυτό και υπάρχουν ερωτηματικά για το τι μέλλει γενέσθαι.
Η άνοδος άλλων προορισμών της Μεσογείου, όπως είναι η Αίγυπτος ή η Τουρκία, που ανταγωνίζονται ωστόσο πιο πολύ τους προορισμούς των Δωδεκανήσων παρά των Κυκλάδων, είναι μια αστάθμητη παράμετρος που με προβληματισμό εξετάζουν οι παράγοντες του τουρισμού της περιοχής μας.
Το βέβαιον είναι ότι οι εξελίξεις θα αποτυπωθούν αναπόφευκτα και στα φετινά έσοδα των ξενοδοχείων.