Θέμα: Οικονομική στήριξη μη κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων – Πρόγραμμα στήριξης του κλάδου του τουρισμού
Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
Η Συνομοσπονδία Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων Ελλάδος (Σ.Ε.Τ.Κ.Ε.) είναι το κορυφαίο τριτοβάθμιο όργανο που εκπροσωπεί τους επιχειρηματίες μη κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων της χώρας, ήτοι ενοικιαζομένων επιπλωμένων δωματίων – διαμερισμάτων, τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών και επαύλεων. Αποτελείται από 150 πρωτοβάθμια όργανα (Συλλόγους) και 14 δευτεροβάθμια όργανα (Ομοσπονδίες).
Στη Σ.Ε.Τ.Κ.Ε. ανήκουν όλες οι μικρές τουριστικές οικογενειακές επιχειρήσεις, οι οποίες εξασφαλίζουν διακοπές στην Ελλάδα σε μεγάλο αριθμό Ελλήνων και ξένων τουριστών, καλύπτοντας το 50% της τουριστικής κίνησης.
Το 60% των επιχειρήσεων του κλάδου μας, είναι καταλύματα δυναμικότητας 5-10 δωματίων, στα οποία απασχολούνται οι ίδιοι οι επιχειρηματίες με μέλη της οικογένειας τους, αφού όπως προαναφέραμε πρόκειται για μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις. Οι εν λόγω επιχειρήσεις απασχολούν παράλληλα το πολύ έναν εργαζόμενο και συγκεκριμένα μία καμαριέρα. Επίσης, η λειτουργία τους δεν ξεπερνά τους 3 – 4 μήνες ακόμη και στις πλέον τουριστικά αναπτυγμένες περιοχές.
Στην πλειοψηφία τους εδρεύουν σε μικρά ορεινά μέρη και νησιά, τα οποία δεν αποτελούν προσοδοφόρο έδαφος επένδυσης για τα μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, καλύπτοντας το 80% των κλινών. Με αυτόν τον τρόπο, ακόμη και το πιο μικρό νησί ή το πιο απομακρυσμένο ορεινό σημείο της χώρας μας μπορεί να αναπτυχθεί χάρη στον τουρισμό. Επιπροσθέτως ενισχύουν την τοπική οικονομία, κυρίως διότι οι περισσότερες από αυτές δεν έχουν εγκαταστάσεις εστίασης και παρέχουν μόνο διανυκτέρευση. Παράλληλα δίνεται η δυνατότητα στους ιδιοκτήτες των καταλυμάτων να έχουν εισόδημα και κίνητρο να παραμείνουν στον τόπο τους, βοηθώντας έτσι στη διατήρηση του κοινωνικού ιστού της κάθε περιοχής.
Ο κλάδος των μικρών τουριστικών καταλυμάτων τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα λόγω της υπερφολόγησης, του ΕΝΦΙΑ, της άνθισης της βραχυχρόνιας μίσθωσης κ.α., τα οποία έχουν γίνει εντονότερα τον τελευταίο ενάμιση χρόνο από τις επιπτώσεις της πανδημίας της νόσου COVID-19.
Η λειτουργία τους τον πρώτο καιρό της πανδημίας ανεστάλη, στη συνέχεια υπολειτούργησαν για 2 – 3 μήνες και τους τελευταίους 6 μήνες, αν και επιτρεπόταν η λειτουργία τους, στην ουσία δεν είχαν αντικείμενο εργασίας, αφού η χώρα βρισκόταν υπό καθεστώς lockdown από τον μήνα Νοέμβριο.
Η εικόνα των μέχρι σήμερα κρατήσεων δείχνει ότι η τουριστική κίνηση αναμένεται να εκκινήσει τον μήνα Ιούλιο, γεγονός το οποίο καθιστά «χαμένη» και τη φετινή σεζόν, αφού ο εποχικός χαρακτήρας λειτουργίας των επιχειρήσεων μας, δεν επιτρέπει την μετέπειτα αναπλήρωσή της σε αντίθεση με άλλους κλάδους -όπως για παράδειγμα της εστίασης και του λιανεμπορίου- όπου έχουν την ευκαιρία να αναπληρώσουν τους χαμένους μήνες από τους συνολικά 12 μήνες που λειτουργούν.
Αυτή την περίοδο, η έλλειψη ρευστότητας είναι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις του κλάδου μας, επηρεάζοντας όχι μόνο την επαναλειτουργία τους για τη φετινή τουριστική περίοδο, αλλά τη βιωσιμότητα τους γενικότερα.
Δυστυχώς, μέχρι σήμερα τα μέτρα οικονομικής στήριξης που εφάρμοσε η κυβέρνηση και τα αρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης για τον κλάδο είναι αποδεδειγμένα μη αποδοτικά και ανεπαρκή. Οι επιχειρηματίες των μικρών τουριστικών καταλυμάτων δεν έχουν επωφεληθεί καθόλου από τα προηγούμενα χρηματοδοτικά εργαλεία που έχουν δοθεί λόγω των προϋποθέσεων που απαιτούνταν.
Για παράδειγμα, το μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής δεν λειτούργησε αποτελεσματικά για τις επιχειρήσεις του κλάδου, οι οποίες στην πλειοψηφία τους έλαβαν μικρά ποσά της τάξεως των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ. Την ίδια στιγμή, οι περισσότερες από αυτές τέθηκαν εκτός του προσωρινού μέτρου ενίσχυσης με τη μορφή «επιδότησης πάγιων δαπανών» λόγω της υποχρέωσης απασχόλησης εργαζομένου, αλλά και των χρηματοδοτήσεων των περιφερειών, εξαιτίας των υψηλών απαιτούμενων μορίων.
Στην ουσία το μόνο μέτρο στήριξης που επωφελήθηκαν ήταν η αποζημίωση ειδικού σκοπού του ποσού των οχτακοσίων (800) ευρώ, που έλαβαν ως επιχειρήσεις που έκλεισαν με κρατική εντολή για το διάστημα από μέσα Μαρτίου έως τέλος Απριλίου 2020.
Ο φορέας μας επανειλημμένως όλο αυτό το διάστημα έχει απευθυνθεί στα αρμόδια Υπουργεία και έχει παραθέσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρηματίες του κλάδου μας και τη δυσμενή οικονομική κατάσταση, στην οποία έχουν περιέλθει από τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης. Έχουμε αναφερθεί στους λόγους, για τους οποίους η πλειοψηφία τους έχει αποκλειστεί από τα μέτρα οικονομικής στήριξης και έχουμε τονίσει την αναγκαιότητα να υπάρξουν ειδικά μέτρα ενίσχυσης των μικρών τουριστικών καταλυμάτων -προσαρμοσμένα στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους- ώστε να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στα λειτουργικά τους έξοδα και να λειτουργήσουν τη φετινή τουριστική περίοδο.
Προς μεγάλη μας απογοήτευση, ενώ όλοι αναμέναμε το νέο «πρόγραμμα στήριξης του κλάδου του τουρισμού» που είχε εξαγγείλει η κυβέρνηση, οι τελευταίες ανακοινώσεις για το εν λόγω πρόγραμμα κατέρριψαν κάθε ελπίδα των επιχειρηματιών να λάβουν ένα κεφάλαιο κίνησης, ώστε να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους για την επαναλειτουργία των καταλυμάτων τους, τη φετινή τουριστική περίοδο, παρόλο που είχαμε ήδη απευθυνθεί στα αρμόδια Υπουργεία ώστε αυτή τη φορά να υπάρξει ειδική μέριμνα για τις επιχειρήσεις του κλάδου μας και να μην υπάρχουν όροι που θα τις αποκλείουν.
Συγκεκριμένα είχαμε αιτηθεί στο νέο πρόγραμμα στήριξης το ποσοστό να αυξηθεί στο 20% για τις επιχειρήσεις του κλάδου μας, χωρίς να υπάρχουν όροι και προϋποθέσεις που θα τις αποκλείουν, όπως η απασχόληση εργαζομένων, ώστε να είναι ωφέλιμο.
Να σημειωθεί ότι τα μικρά τουριστικά καταλύματα κατ’ αρχάς δεν έχουν μεγάλους τζίρους, με αποτέλεσμα το ποσοστό του 5% επί του τζίρου, να αντιστοιχεί σε πολύ μικρά ποσά της τάξεως των 1.000 – 2.000 ευρώ, τα οποία είναι αδύνατον να καλύψουν τις πραγματικές τους ανάγκες και να βοηθήσουν ουσιαστικά την επανεκκίνηση τους.
Επίσης, η προϋπόθεση για απασχόληση προσωπικού ίσο με 1 Ετήσια Μονάδα Εργασίας (ΕΜΕ) μισθωτής εργασίας αποκλείει αυτομάτως το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών καθότι, όπως προαναφέραμε, πρόκειται για πολύ μικρές μονάδες και το προσωπικό που απασχολούν είναι μόνο μια καμαριέρα για μερικές ώρες και ημέρες της εβδομάδος για διάστημα 3 – 4 μηνών.
Όπως αντιλαμβάνεστε, η συγκεκριμένη θέση εργασίας δεν θεωρείται 1 Ετήσια Μονάδα Εργασίας (ΕΜΕ) μισθωτής εργασίας, που απαιτεί το πρόγραμμα.
Εντέλει, οι ανωτέρω προτάσεις μας δεν εισακούστηκαν, με αποτέλεσμα να παραμείνει και το ποσοστό επιδότησης στο 5% επί του τζίρου του έτους 2019, αλλά και η προϋπόθεση απασχόλησης προσωπικού ίσο με 1 Ετήσια Μονάδα Εργασίας (ΕΜΕ) μισθωτής εργασίας, εκμηδενίζοντας τον σκοπό του προγράμματος για τη στήριξη των τουριστικών καταλυμάτων του κλάδου μας.
Είναι αυτονόητο δε ότι για να παραμείνει ζωντανή η τοπική οικονομία της περιφέρειας και των μικρών νησιών, επιβάλλεται η στήριξη των μικρών τουριστικών καταλυμάτων που δραστηριοποιούνται εκεί και συνεισφέρουν οικονομικά και κοινωνικά.
Κατόπιν των ανωτέρω και δεδομένου ότι η φετινή τουριστική περίοδος αναμένεται να έχει αν όχι περισσότερες ίσες απώλειες από την περυσινή, ζητάμε την άμεση παρέμβαση σας για την εκπόνηση ενός ωφέλιμου προγράμματος, που να καλύπτει ουσιαστικά το σύνολο των καταλυμάτων του κλάδου μας, σύμφωνα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, προκειμένου να μην αφανιστεί ο κλάδος μας και να συνεχίσει να αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την ενίσχυση του τουρισμού της χώρας μας.
Ευελπιστώντας στη θετική σας ανταπόκριση.
Με εκτίμηση,
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΤΟΚΟΥΖΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ