Ειδήσεις

Αυτοδιοικητικές εκλογές τον Μάιο με τροπολογία που κατέθεσαν 16 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ

Tο έδαφος για τη διενέργεια των αυτοδιοικητικών εκλογών, μία Κυριακή πριν από τις ευρωεκλογές, δηλαδή στις 18-19 Μαΐου, «προετοιμάζουν», με τροπολογία που κατέθεσαν το βράδυ της Τρίτης, 16 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

Όπως αναφέρουν, με την παρούσα τροπολογία «προτείνεται κατ’ εξαίρεση και για πρώτη εφαρμογή του σχεδίου νόμου (Κλεισθένης) η διενέργεια των αμέσως επόμενων δημοτικών και περιφερειακών εκλογών στον προβλεπόμενο με το υφιστάμενο νομοθετικό χρόνο, δηλαδή την προηγούμενη Κυριακή από την ημέρα διενέργειας ψηφοφορίας για την επιλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του έτους 2019 και η εγκατάσταση των νέων δημοτικών και περιφερειακών αρχών να γίνει την 1η Σεπτεμβρίου του 2019 και να λήγει την 31η Δεκεμβρίου του 2023».

Το γεγονός ότι η τροπολογία για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα έρχεται ως βουλευτική και όχι ως υπουργική, γεννά ερωτήματα. Ωστόσο, οι «16» που υπογράφουν, έχουν αναφορές στο Μέγαρο Μαξίμου, πράγμα που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η τροπολογία κατατέθηκε κατόπιν σχετικής «εντολής».

Επιβεβαιώνοντας τη φημολογία των προηγούμενων ημερών και με βάση το γεγονός ότι το πιο πιθανό σενάριο είναι να έχουμε διπλές εκλογές τον Μάιο του 2019 -δηλαδή ευρωεκλογές και εθνικές- με την τροπολογία των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ αναβιώνει το σενάριο των τετραπλών (δημοτικές, νομαρχιακές, ευρωεκλογές και εθνικές) εκλογών.

ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ

Διαβάστε την τροπολογία, την οποία υπογράφουν 16 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ

στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών: «Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης – Εμβάθυνση της Δημοκρατίας – Ενίσχυση της Συμμετοχής – Βελτίωση της οικονομικής και αναπτυξιακής λειτουργίας των ΟΤΑ [Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»] – Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των ΦΟ.ΔΣ.Α. – Ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη, ταχύτερη και ενιαία άσκηση των αρμοδιοτήτων σχετικά με την απονομή ιθαγένειας και την πολιτογράφηση – Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΣ».

ΘΕΜΑ: «Ημερομηνία Αυτοδιοικητικών Εκλογών κατά την πρώτη εφαρμογή του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ Ι»

Α. Αιτιολογική Έκθεση

Με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου διαμορφώνονται όροι δημοκρατικότερης συγκρότησης και λειτουργίας των αυτοδιοικητικών θεσμών και αναλογικότερης εκπροσώπησης του εκλογικού σώματος, των αυτοδιοικητικών δυνάμεων και των τοπικών κοινωνιών στους οργανισμούς και των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης, ενώ παράλληλα διευρύνεται η συμμετοχή και ο κοινωνικός έλεγχος σε όλα τα επίπεδα της οργάνωσης και της λειτουργίας τους.

Στο πλαίσιο αυτό και σε ό,τι αφορά την εκλογή των δημοτικών και περιφερειακών αρχών προτείνεται, μεταξύ άλλων, η καθιέρωση του εκλογικού συστήματος της απλής αναλογικής, η επαναφορά της δημοτικής – περιφερειακής περιόδου στα τέσσερα (4) έτη, η αποσύνδεση της εκλογής των δημοτικών – περιφερειακών αρχών από την ημέρα διενέργειας της ψηφοφορίας για την εκλογή των Ελλήνων μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κλπ.

Λαμβάνοντας υπόψη το εύρος των προτεινόμενων αλλαγών και την ανάγκη αρμονικής υιοθέτησής τους και ομαλής μετάβασης στο προτεινόμενο σύγχρονο, δημοκρατικότερο και αναλογικότερο εκλογικό σύστημα για την ανάδειξη των δημοτικών και περιφερειακών αρχών, καθώς και το γεγονός ότι η τρέχουσα θητεία των δημοτικών και περιφερειακών αρχών είναι εκτενής και ανέρχεται στα πέντε (5) έτη, με την παρούσα τροπολογία προτείνεται, κατ’ εξαίρεση και για την πρώτη εφαρμογή του σχεδίου νόμου, η διενέργεια των αμέσως επόμενων δημοτικών και περιφερειακών εκλογών στον προβλεπόμενο με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο χρόνο, δηλαδή την προηγούμενη Κυριακή από την ημέρα διενέργειας της ψηφοφορίας για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του έτους 2019 και η εγκατάσταση των νέων δημοτικών και περιφερειακών αρχών να γίνει την 1η Σεπτεμβρίου 2019 και να λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2023.

Β. Τροπολογία – Προσθήκη

«Άρθρο ….

Η προτεινόμενη με το άρθρο 6 του σχεδίου νόμου παράγραφος 4 του άρθρου 9 του ν. 3852/2010, αντικαθίσταται ως εξής:

«4. Για την πρώτη εφαρμογή του παρόντος: α) Ο πρώτος γύρος της εκλογικής διαδικασίας στα αξιώματα της παρ. 1 θα διεξαχθεί την προηγούμενη Κυριακή από την ημέρα διενέργειας της ψηφοφορίας για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του έτους 2019. β) Σε περίπτωση που δεν έχει αναδειχθεί επιτυχών συνδυασμός, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 33, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται την ημέρα διενέργειας της ψηφοφορίας για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στα ίδια εκλογικά τμήματα, με τις ίδιες εφορευτικές επιτροπές, τους ίδιους αντιπροσώπους της δικαστικής αρχής και τους ίδιους εφόρους αντιπροσώπων. Με την επιφύλαξη ειδικότερων ρυθμίσεων, η προεκλογική περίοδος αρχίζει δύο (2) μήνες πριν την ημερομηνία των εκλογών. γ) Η εγκατάσταση των νέων αρχών θα γίνει την 1η Σεπτεμβρίου 2019 και η θητεία τους λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2023 και λογίζεται πλήρης για όλες τις συνέπειες. δ) Η εκλογή προεδρείου συμβουλίων και επιτροπών διενεργείται κατά τους μήνες Σεπτέμβριο και Μάρτιο κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 64 του ν. 3852/2010».

Η προτεινόμενη με το άρθρο 46 του σχεδίου νόμου παράγραφος 6 του άρθρου 114 του ν. 3852/2010, αντικαθίσταται ως εξής:

«6. Για την πρώτη εφαρμογή του παρόντος: α) Ο πρώτος γύρος της εκλογικής διαδικασίας στα αξιώματα της παρ. 1 θα διεξαχθεί την προηγούμενη Κυριακή από την ημέρα διενέργειας της ψηφοφορίας για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του έτους 2019, ταυτόχρονα με τις δημοτικές εκλογές σε ολόκληρη την επικράτεια, στα ίδια εκλογικά τμήματα, με τις ίδιες εφορευτικές επιτροπές και τους ίδιους αντιπροσώπους της δικαστικής αρχής και εφόρους αντιπροσώπων. Η ψηφοφορία διενεργείται σε διαφορετικές κάλπες. β) Σε περίπτωση που δεν έχει αναδειχθεί επιτυχών συνδυασμός, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 139, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται την ημέρα διενέργειας της ψηφοφορίας για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στα ίδια εκλογικά τμήματα, με τις ίδιες εφορευτικές επιτροπές, τους ίδιους αντιπροσώπους της δικαστικής αρχής και τους ίδιους εφόρους αντιπροσώπων. Με την επιφύλαξη ειδικότερων ρυθμίσεων, η προεκλογική περίοδος αρχίζει δύο (2) μήνες πριν την ημερομηνία των εκλογών. γ) Η εγκατάσταση των νέων αρχών θα γίνει την 1η Σεπτεμβρίου 2019 και η θητεία τους λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2023 και λογίζεται πλήρης για όλες τις συνέπειες. δ) Η εκλογή προεδρείου συμβουλίων και επιτροπών διενεργείται κατά τους μήνες Σεπτέμβριο και Μάρτιο κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 165 του ν. 3852/2010».

α. Στην παρ. 3 του άρθρου 7 του σχεδίου νόμου προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Ειδικά για τις εκλογές του 2019 η προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου ορίζεται στην πρώτη (1η) Απριλίου».

β. Στο άρθρο 48 του σχεδίου νόμου προστίθεται ο αριθμός «1.» πριν από τη φράση «Το άρθρο 116 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής:» και στο τέλος του άρθρου προστίθεται παράγραφος 2 ως εξής: «Ειδικά για τις εκλογές του 2019 η προθεσμία της παρ. 6 του άρθρου 116 του ν. 3852/2010 ορίζεται στην πρώτη (1η) Απριλίου».

α. Στο άρθρο 11 του σχεδίου νόμου η φράση «της 13ης Οκτωβρίου 2019» της παρ. 9 του άρθρου 14 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται από τη φράση «της παρ. 4 του άρθρου 9».

β. Στην παρ. 3 του άρθρου 44 του σχεδίου νόμου η φράση «της 13ης και 20ης Οκτωβρίου 2019» αντικαθίσταται από τη φράση «της παρ. 4 του άρθρου 9 του ν. 3852/2010».

γ. Στο άρθρο 50 του σχεδίου νόμου η φράση «της 13ης Οκτωβρίου 2019» της παρ. 7 του άρθρου 117 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται από τη φράση «της παρ. 6 του άρθρου 114».

δ. Στην παρ. 2 του άρθρου 67 του σχεδίου νόμου η φράση «της 13ης και 20ης Οκτωβρίου 2019» αντικαθίσταται από τη φράση «της παρ. 6 του άρθρου 114 του ν. 3852/2010».

Αθήνα, 10 Ιουλίου 2018

Οι προτείνοντες Βουλευτές

Στέφος Ιωάννης
Αντωνίου Χρήστος
Αραχωβίτης Σταύρος
Βέττας Δημήτριος
Εμμανουηλίδης Δημήτριος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Κασιμάτη Νίνα
Καστόρης Αστέριος
Κοζομπόλη – Αμανατίδη Παναγιώτα
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μηταφίδης Τριαντάφυλλος
Μορφίδης Κωνσταντίνος
Παπαφιλίππου Γεώργιος
Ριζούλης Ανδρέας
Τσίρκας Βασίλειος
Τσόγκας Γεώργιος

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου