Με το βλέμμα στραμμένο στον Nord Stream 1 είναι η Ευρώπη, καθώς σήμερα Δευτέρα από τις 07.00 (ώρα Ελλάδος) ξεκινά η προγραμματισμένη ετήσια συντήρηση στον αγωγό φυσικού αερίου που συνδέει τη Ρωσία με τη Γερμανία.
Και μπορεί κάποιο άλλο καλοκαίρι η συντήρηση αυτή να ήταν μια υπόθεση ρουτίνας, όμως φέτος – υπό το πρίσμα του πολέμου στην Ουκρανία, των δυτικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας και των «αντιμέτρων» της Μόσχας – οι Ευρωπαίοι ηγέτες αναμένουν ότι η στρόφιγγα δεν θα ανοίξει πάλι μετά το πέρας των 10 ημερών που ο αγωγός θα είναι κλειστός.
Ας σημειωθεί ότι την εβδομάδα που μας πέρασε, η τιμή του φυσικού αερίου επιδόθηκε σε νέο ράλι, φτάνοντας μέχρι και τα 180 ευρώ ανά μεγαβατώρα.
Η Gazprom έχει ήδη μειώσει τις ροές φυσικού αερίου στο 40% της δυνατότητας του αγωγού, ενώ ως γνωστόν κάποιες χώρες έχουν ήδη αποκοπεί εντελώς.
Από τη μεριά του, το Κρεμλίνο έχει διαβεβαιώσει ότι σκοπεύει να συνεχίσει κανονικά την παροχή του αερίου μόλις τελειώσουν οι εργασίες συντήρησης, προσθέτοντας πάντως ότι οποιαδήποτε προβλήματα ή διαταραχές στην ομαλή λειτουργία του αγωγού θα οφείλονται στις δυτικές κυρώσεις.
Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι ο Καναδάς ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες ότι θα «σπάσει» τις κυρώσεις και θα επιστρέψει επισκευασμένες ρωσικές τουρμπίνες στη Γερμανία, οι οποίες απαιτούνται για τη συντήρηση του αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 1.
Σε περίπτωση που διακοπούν εντελώς οι ροές από τον Nord Stream 1, μετά και το πέρας των εργασιών συντήρησης, έχουν εκφραστεί φόβοι ότι η Ευρώπη δεν θα έχει επαρκή αποθέματα αερίου για τον χειμώνα.
«Κόκκινος» συναγερμός στη Γαλλία
Ο Γάλλος υπουργός Οικονομίας, Μπρουνό Λεμέρ, κάλεσε σε προετοιμασία για «πλήρη περικοπή» της προμήθειας ρωσικού φυσικού αερίου, καθώς – κατά τον ίδιο – αυτό αποτελεί «το πιο πιθανό σενάριο».
«Πρέπει να θέσουμε τους εαυτούς μας σε θέση μάχης τώρα για την οργάνωση, την ανακατεύθυνση, την εγκράτεια, τη μείωση της κατανάλωσης… Τώρα πρέπει να πάρουμε τις αποφάσεις», διευκρίνισε ο υπουργός Οικονομίας.
Στο πλαίσιο αυτό, θα εθνικοποιηθεί σε ποσοστό 100% η γαλλική ενεργειακή εταιρεία EDF. Για την κίνηση αυτή, χρειάζεται και η έγκριση της Κομισιόν.
Η ενεργειακή κρίση είναι για τον Λεμέρ «το σημαντικότερο θέμα των επόμενων μηνών» και πρέπει να προετοιμαστούμε για συνολική διακοπή της παροχής φυσικού αερίου.
H Γερμανία προετοιμάζεται για έκτακτη ανάγκη
Tι θα συμβεί εάν πράγματι σταματήσει η ροή φυσικού αερίου στη Γερμανία και τι πρέπει να κάνουν το κράτος, τα νοικοκυριά, η βιομηχανία; «Η Γερμανία προετοιμάζεται για την έκτακτη ανάγκη» είναι ο τίτλος ρεπορτάζ στη Süddeutsche Zeitung, το οποίο σημειώνει: «Την Τρίτη η γερμανική κυβέρνηση ενέκρινε τροποποίηση νόμου, που της παρέχει εκτεταμένες εξουσίες: από την εισαγωγή νέας επιβάρυνσης σε πελάτες φυσικού αερίου μέχρι ένα πακέτο διάσωσης εταιρειών ενέργειας και αναγκαστικούς περιορισμούς στην κατανάλωση φυσικού αερίου».
Ο Γερμανός υπ. Οικονομίας και Ενέργειας Ρόμπερτ Χάμπεκ «δεν αποκλείει επιδείνωση της κατάστασης» και ένα οριστικό κλείσιμο του αγωγού Nord Stream 1 με πρόσχημα τις εργασίες συντήρησης. «Πρώτα θα χτυπηθούν οι εταιρείες που εισάγουν φυσικό αέριο από τη Ρωσία (…) Εάν ένας εισαγωγέας γονατίσει, οι συνέπειες για το σύνολο της παροχής φυσικού αερίου δύσκολα μπορούν να υπολογιστούν».
Ήδη, ο γερμανικός κολοσσός Uniper – ο μεγαλύτερος εισαγωγέας φυσικού αερίου από τη Ρωσία – ζήτησε κρατική στήριξη από τη γερμανική κυβέρνηση.
Λαμβάνουν τα μέτρα τους οι μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες
Η γερμανική βαριά βιομηχανία ετοιμάζεται και αυτή για το σενάριο να αποκοπεί εντελώς το ρωσικό φυσικό αέριο.
Η Aurubis, μια από τις μεγαλύτερες παραγωγούς χαλκού στην Ευρώπη, ετοιμάζεται να αντικαταστήσει το φυσικό αέριο με ηλεκτρική ενέργεια και πετρέλαιο. Ωστόσο, η αλλαγή αυτή θα χρειαστεί έναν χρόνο για να συμβεί, εν μέσω προβλημάτων στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει η γερμανική κατασκευάστρια γυαλιού Ritzenhoff. Καθώς οι φούρνοι της για να λιώνει τις πρώτες ύλες και να της μετατρέπει σε γυαλί λειτουργούν με αέριο, δηλώνει αδυναμία να βρει κάποιο αντικατάστατο και προειδοποιεί με διακοπή τη παραγωγής.
Τα σχέδιά της να αντικαταστήσει την καύση άνθρακα με φυσικό αέριο σε δύο τεράστια εργοστάσιά της βλέπει να «ναυαγούν» η Volkswagen. Έτσι, πάει στράφι μια επένδυση 400 εκατ. ευρώ.
Tέλος, πιο αισιόδοξη εμφανίζεται η νορβηγική Yara, η οποία παράγει αμμωνία – δηλαδή το κύριο συστατικό για νιτρικά λιπάσματα. Όπως αναφέρει η εταιρεία, μπορεί να μειώσει την παραγωγή στα 15 εργοστάσια που έχει επί ευρωπαϊκού εδάφους και να εισάγει αμμωνία από τα εργοστάσιά της στον υπόλοιπο πλανήτη. Ωστόσο, όπως προειδοποιεί, υπάρχουν όρια στην ευελιξία που διαθέτει.
Mε πληροφορίες από WSJ, Reuters, DW