Ειδήσεις

Διυπουργική σύσκεψη στο Μαξίμου για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων

Την εξίσωση για την μείωση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων επιχειρούν να λύσουν η κυβέρνηση σε συνεργασία με τους ακτοπλόους. Οι δύο πλευρές αναμένεται να έχουν συνάντηση, πιθανότατα την Τρίτη, στο Μέγαρο Μαξίμου προκειμένου να αξιολογηθούν τα περιθώρια για πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση.

Αν και οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων φέτος τον Αύγουστο σε σχέση με πέρσι τον Αύγουστο παραμένουν στα ίδια επίπεδα, οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου έχουν υποχωρήσει κατά 40% περίπου εγείροντας το ερώτημα γιατί δεν έχουν αποκλιμακωθεί αντίστοιχα οι τιμές των εισιτηρίων.

Μάλιστα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών τη Δευτέρα το μεσημέρι, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ανέφερε ότι «η κυβέρνηση αυτή έχει αποδείξει ότι δεν αφήνει κανένα τέτοιο ζήτημα στην τύχη του» αναφέροντας ως παράδειγμα «είτε άμεσες παρεμβάσεις, είτε παρεμβάσεις όπως αυτές που έγιναν στα ζητήματα της ενέργειας, που καλύφθηκε το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων στο ρεύμα, πάνω από 80% και πολλές φορές 90% και στα κοινωνικά τιμολόγια 100%, είτε όπως στο ζήτημα της ακρίβειας των τροφίμων που είχαμε συγκεκριμένες παρεμβάσεις, οι οποίες συνεχίζονται και θα συνεχίζονται, όσο υπάρχει ανάγκη».

Προανήγγειλε μάλιστα «νεότερα από την Κυβέρνηση άμεσα». Από την πλευρά του ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος σε δηλώσεις του ανέφερε τη Δευτέρα το μεσημέρι ότι «θα εξετάσουμε τι ακριβώς συμβαίνει με τις τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια». Στο ραντεβού στο Μαξίμου αναμένεται να παρευρεθούν τόσο ο υπουργός επικρατείας Ακ. Σκέρτσος και ο υπουργός ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης όσο και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας μαζί με μέλη – επιχειρηματίες.

Σύμφωνα με πηγές του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), οι αυξήσεις των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κατά το 2021 και το πρώτο μισό του 2022, που διαμόρφωσαν τις τιμές στα τρέχοντα υψηλά επίπεδα, κάλυψαν ένα ευρύτερο πακέτο αυξήσεων λειτουργικών εξόδων των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων που από το 2020 έως και το 2022 παρήγαγαν στην συντριπτική τους πλειοψηφία λειτουργικές ζημιές. Αυτός είναι άλλωστε και ένας απ’ τους λόγους που επαπειλείται κατάρρευση της ΑΝΕΚ και δρομολογείται διάσωση της διά απορρόφησης από άλλη ακτοπλοϊκή, εξηγούν.

Επιπλέον, η μείωση των διεθνών τιμών του πετρελαίου δεν έχει περάσει ολόκληρη στα ναυτιλιακά καύσιμα, εξηγούν από τον ΣΕΕΝ, καθώς τις τελευταίες έξι εβδομάδες άλλαξε ο τρόπος τιμολόγησης τους από τους προμηθευτές με αποτέλεσμα την διάβρωση των περιθωρίων για μειώσεις.

Συγκεκριμένα, η Helleniq Energy (πρώην ΕΛΠΕ) στις αρχές Ιουνίου σταμάτησαν να χρησιμοποιούν ως δείκτη αναφοράς για την τιμολόγηση την τιμή του Marine Gas Oil (MGO) όπως αυτή διαμορφώνεται χρηματιστηριακά διεθνώς και έκτοτε χρησιμοποιούν ως δείκτη αναφοράς την τιμή του πετρελαίου Very Low Sulfur Oil (VLSO).

Επί των δεικτών αυτών επιβάλλονται εκπτώσεις ή υπερτιμήματα και διαμορφώνεται η τελική τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων της ακτοπλοΐας στην Ελλάδα. Στις αρχές Ιουνίου οπότε και εφαρμόστηκε η νέα τιμολογιακή πολιτική η αύξηση που αυτή επέφερε ήταν της τάξης των 80 δολαρίων από τα 500 ευρώ δηλαδή ο τόνος στα 580 ευρώ. Ήτοι αύξηση μεγαλύτερη του 15%.

Εκτός από το κόστος των τιμών των καυσίμων έχουν αυξηθεί ήδη κατά 9% οι μισθοί και έχει συμφωνηθεί να αυξηθούν κατά περαιτέρω 5% από το επόμενο έτος -συνολικά δηλαδή κατά 14% στην τριετία- ενώ παράλληλα έχουν αυξηθεί κατά τουλάχιστον τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες (400 μονάδες βάσης) τα κόστη εξυπηρέτησης του δανεισμού λόγω των αυξήσεων των επιτοκίων, προσθέτουν οι ακτοπλόοι. Και αυτό σε μία περίοδο κατά την οποία οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις είτε επενδύουν ήδη είτε καλούνται να επενδύσουν μεγάλα ποσά για τη μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος και τον εκσυγχρονισμό του στόλου, επισημαίνουν.

Όσον αφορά σε ποσό της τάξης των 50 εκατομμυρίων που εισέπραξαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, κύκλοι του ΣΕΕΝ επισημαίνουν πως αυτά αφορούσαν δρομολόγια που δεν θα γίνονταν λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις αλλά πραγματοποιήθηκαν κατόπιν συμφωνίας με το Υπουργείο Ναυτιλίας που επωμίστηκε το κόστος των καυσίμων εκείνων των δρομολογίων. Για τις δε άγονες γραμμές η κατά 40 εκατομμύρια περίπου αύξηση του ετήσιου προϋπολογισμού αφορά όχι σε υπάρχουσες συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας, αλλά σε νέες άγονες γραμμές που προκηρύχθηκαν και για τις οποίες το ενδιαφέρον ήταν λίαν περιορισμένο.

Σε κάθε περίπτωση κυβέρνηση και ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις θα επιχειρήσουν να βρουν περιθώρια ώστε να καταστεί δυνατή η μείωση του κόστους των ακτοπλοϊκών μεταφορών ενόψει της κορύφωσής της θερινής περιόδου.

Πηγή kathimerini.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου