Δεν μπορούσε να ανακηρυχθεί υποψήφιος ούτε να εκλεγεί, κατά τις εκλογές της 8ης και 15ης Οκτωβρίου 2023, τακτικός δημοτικός σύμβουλος στον Δήμο Ρόδου
Τα διαλαμβανόμενα στο σκεπτικό της υπ’ αρίθμ Α337/2024 απόφασης του 1ου Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Ρόδου με την οποία έγινε δεκτή η ένσταση για την έκπτωση του χωρικού αντιδημάρχου Ιαλυσού κ. Ανδρέα Κόγγου, μέλους του συνδυασμού «ΕΝΑ – Ενωμένοι Αλλάζουμε – Μαζί για την Ρόδο» που υπέβαλε η κ. Γιαντσίδου Κρυστάλλω του Παναγιώτη, δημοσιεύει σήμερα η «δημοκρατική».
Το δικαστήριο με την απόφασή του διαπίστωσε τη συνδρομή του κατ’ άρθρο 10 παρ. 2 περ. ζ΄ του ν. 4804/2021 κωλύματος εκλογιμότητας στο πρόσωπο του Ανδρέα Κόγγου του Σπυρίδωνος κατά τις δημοτικές εκλογές της 8ης και 15ης Οκτωβρίου 2023 στην Εκλογική Περιφέρεια Ιαλυσού του Δήμου Ρόδου και διατάσσει την έκπτωσή του από τη θέση του τακτικού, και δεύτερου κατά σειρά ψήφων προτίμησης, δημοτικού συμβούλου του συνδυασμού «ΕΝΑ- ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ-ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΤΗ ΡΟΔΟ», στην ίδια ως άνω εκλογική περιφέρεια και Δήμο κατά τις προαναφερόμενες δημοτικές εκλογές.
Ακύρωσε την 22/2023 απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Ρόδου (διαδικασία εκούσιας δικαιοδοσίας) και ανακήρυξε ως τακτικό δημοτικό σύμβουλο του ίδιου συνδυασμού στην ίδια Εκλογική Περιφέρεια και Δήμο, τον κ. Νικόλαο Χατζηκαλημέρη του Μιχαήλ.
Σε ό,τι αφορά στο κώλυμα εκλογιμότητας του κ. Κόγγου λόγω συμβάσεων που ήταν ενεργές το έτος 2023 με τον Δήμο Ρόδου συνολικού κόστους άνω των 10.000 ευρώ που ορίζει η νομοθεσία το δικαστήριο έκρινε τα εξής:
«… Οπως προκύπτει από τα στοιχεία της δικογραφίας και συνομολογεί ο καθ’ ου, ο τελευταίος ήταν μέλος, διαχειριστής και εκπρόσωπος της ομόρρυθμης εταιρείας με την επωνυμία «ΚΟΓΓΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ – ΣΙΣΚΑΜΑΝΗΣ ΣΚΕΥΟΣ Ο.Ε.» από το έτος 2016 έως και τις 29 Δεκεμβρίου του έτους 2023. Η εν λόγω εταιρεία στις 7.4.2023, 26.4.2023 και τον Ιούνιο του έτους 2023, ήτοι όσο ο καθ’ ου ήταν ακόμα μέλος, διαχειριστής και εκπρόσωπός της, συμβλήθηκε με τον Δήμο Ρόδου, την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΡΟΔΟΥ Μονομετοχική Ανώνυμη Εταιρεία» (νομικό πρόσωπο του Δήμου) και τον ΦΟΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου Α.Ε. [νομικό πρόσωπο στο οποίο συμμετέχει ο Δήμος κατ’ άρθρο 93 ν. 4685/2020 (Α΄ 92)] αντίστοιχα, δυνάμει συμβάσεων, με τις οποίες είχε αναλάβει υπηρεσίες κουνουποκτονίας, απεντόμωσης και μυοκτονίας, αντί ποσών 5.560 ευρώ άνευ Φ.Π.Α., 7.500 ευρώ άνευ Φ.Π.Α. και 11.860 ευρώ άνευ Φ.Π.Α. αντίστοιχα.
Από τα δεδομένα αυτά, προκύπτει ότι η ομόρρυθμη εταιρεία με την επωνυμία «ΚΟΓΓΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ – ΣΙΣΚΑΜΑΝΗΣ ΣΚΕΥΟΣ Ο.Ε.», της οποίας ο καθ’ ου ήταν μέλος, διαχειριστής και εκπρόσωπος μέχρι τις 29.12.2023, είχε συνάψει συμβάσεις με τον Δήμο Ρόδου, τα νομικά πρόσωπα αυτού, καθώς και τα νομικά πρόσωπα στα οποία αυτός συμμετέχει, εντός του έτους 2023, ήτοι του έτους διεξαγωγής των επίμαχων δημοτικών εκλογών.
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα ανωτέρω, το Δικαστήριο κρίνει ότι συνέτρεχε στο πρόσωπο του καθ’ ου το κώλυμα της περίπτωσης ζ΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 10 του ν. 4804/2021 για την εκλογή του ως δημοτικού συμβούλου στον Δήμο Ρόδου, καθώς, μετά την 1η Ιανουαρίου 2023 και κατά τη διάρκεια του έτους μέχρι και την 29η Δεκεμβρίου 2023, κατείχε τη θέση μέλους, διαχειριστή και εκπροσώπου της ομόρρυθμης εταιρείας με την επωνυμία «ΚΟΓΓΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ – ΣΙΣΚΑΜΑΝΗΣ ΣΚΕΥΟΣ Ο.Ε.», η οποία διατηρούσε κατά το ίδιο έτος εν ισχύ συμβάσεις παροχής υπηρεσιών με τον εν λόγω Δήμο, τα νομικά του πρόσωπα και τα νομικά πρόσωπα στα οποία αυτός συμμετέχει, με αντικείμενο συνολικής αξίας, σωρευτικά, άνω των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α., δίχως να ασκεί επιρροή εάν οι εν λόγω συμβάσεις εξακολουθούσαν να είναι εκκρεμείς κατά τον χρόνο ανακήρυξης του καθ’ ου ως υποψηφίου ή, ακολούθως, ως τακτικού δημοτικού συμβούλου ή κατά την ανάληψη των σχετικών καθηκόντων από την έναρξη του επόμενου των εκλογών έτους.
Ως εκ τούτου, δεν μπορούσε να ανακηρυχθεί υποψήφιος ούτε να εκλεγεί, κατά τις εκλογές της 8ης και 15ης Οκτωβρίου 2023, τακτικός δημοτικός σύμβουλος στον παραπάνω Δήμο».
Το Εκλογοδικείο έκρινε παραπέρα ότι… «απορριπτέος τυγχάνει ο ισχυρισμός του καθ’ ου ότι οι συναφθείσες συμβάσεις, αφορώσες σε παροχή υπηρεσιών απεντόμωσης, δεν δύνανται να επηρεάσουν το φρόνημα των εκλογέων και να ασκήσουν επιρροή επί της βούλησής τους, δεδομένου ότι το αντικείμενο της σύμβασης και η δυνατότητα επίδρασης αυτού στο φρόνημα των εκλογέων δεν συνιστούν προβλεπόμενα εκ του νόμου κριτήρια για τον συνυπολογισμό ή μη της αξίας των εν λόγω συμβάσεων στο επίμαχο ανώτατο οικονομικό όριο» και επιπλέον ότι… «ο ισχυρισμός του καθ’ ου ότι η συναφθείσα με τον Δήμο Ρόδου σύμβαση με αντίτιμο 16.180 ευρώ άνευ Φ.Π.Α. δεν πρέπει να ληφθεί υπόψη, διότι εκτελέστηκε εντός του έτους 2022 και δεν ήταν ενεργή κατά την 1η.1.2023, πρέπει να απορριφθεί προεχόντως ως αλυσιτελώς προβαλλόμενος, δεδομένου ότι το οικονομικό αντικείμενο των υπόλοιπων τριών (3) συμβάσεων υπερβαίνει το ανώτατο ετήσιο όριο των 10.000 ευρώ».