Περισσότερα από 350 εκατ. ευρώ «έριξαν» στο πρώτο εξάμηνο εφέτος στην αγορά πολυεθνικοί όμιλοι, εισαγωγικές επιχειρήσεις και ελληνικές βιομηχανίες, συνολικά δηλαδή ο τομέας των προμηθευτικών επιχειρήσεων, αλλά και αλυσίδες σουπερμάρκετ, για να κρατήσουν «ζεστή» την κατανάλωση. Πρόκειται γενικότερα για τις λεγόμενες προσφορές, τις προωθητικές ενέργειες και τα εκπτωτικά κουπόνια που προσφέρουν καθημερινά προμηθευτές και αλυσίδες σουπερμάρκετ στους καταναλωτές.
Ο «πόλεμος των προσφορών» δεν έχει ιστορικό προηγούμενο στον κλάδο των σουπερμάρκετ. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι το 50% των πωλήσεων των απορρυπαντικών και των ειδών προσωπικής υγιεινής πραγματοποιείται μέσω των προσφορών.
Κέρδος για τους καταναλωτές
Υπολογίζεται ότι ετησίως οι καταναλωτές κερδίζουν περί τα 180 ευρώ κατά μέσον όρο, ωστόσο από την άλλη πλευρά οι προμηθευτικές επιχειρήσεις έχουν καταστρέψει οι ίδιες τη λεγόμενη «πιστότητα της μάρκας», δηλαδή την αναζήτηση συγκεκριμένης μάρκας από τον καταναλωτή, αφού πλέον το κριτήριο αγοράς είναι η τιμή και η προσφορά.
Μάλιστα υπάρχουν αλυσίδες σουπερμάρκετ οι οποίες υποστηρίζουν ότι απέναντι στον «πόλεμο των προσφορών» μια πιο ορθολογική εμπορική πολιτική είναι «μία τιμή, χαμηλή τιμή», δηλαδή το κόστος της προσφοράς να ενσωματωθεί στην τελική τιμή του προϊόντος.
Αυτή την επιλογή δεν τη στηρίζουν οι προμηθευτές γιατί δεν αναλαμβάνει κανείς την ευθύνη να κάνει πρώτος την κίνηση κατάργησης των προσφορών και ορισμένες μεγάλες αλυσίδες διότι οι προσφορές αποτελούν μέρος του μάρκετινγκ των ιδίων.
Εν πάση περιπτώσει, σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), στη διάρκεια του 2015 υπολογίζεται ότι η συνολική αξία των προσφορών ίσως πλησιάσει τα 800 εκατ. ευρώ. Πέρυσι, το 2014, η συνολική αξία των προσφορών που απήλαυσαν οι έλληνες καταναλωτές ανήλθε στα 750 εκατ. ευρώ και ήταν υψηλότερη του 2013 κατά 70 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 12%. Πλέον είναι σαφές ότι, δεδομένης της οικονομικής καχεξίας των ελληνικών νοικοκυριών, αρκετές κατηγορίες καταναλωτικών προϊόντων πουλάνε σχεδόν μόνο με τις προσφορές.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, η μέση έκπτωση στο σύνολο των προϊόντων που παρέχεται μέσω των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ υπολογίζεται στο 7,2%.
Ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι, ενώ η συνολική αξία των προσφορών γλιτώνει για τον κάθε καταναλωτή περί τα 180 ευρώ κατά μέσον όρο, αν οι καταναλωτές αξιοποιήσουν τον «πόλεμο των προσφορών», τότε, υποστηρίζει το ΙΕΛΚΑ, το όφελος μπορεί να φτάσει ακόμη και στα 500 ευρώ (!), ποσό που αντιστοιχεί στο 14% της μέσης ετήσιας δαπάνης που πραγματοποιεί ένα νοικοκυριό για την αγορά τροφίμων.
Μείωση τιμών
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από το 2009 ως το 2013 η μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη διατροφής έχει μειωθεί κατά 13,8%, γεγονός που οφείλεται στην ισχυρή μείωση των τιμών, στην αύξηση των προσφορών και στην επιλογή από τους καταναλωτές φθηνότερων προϊόντων. Παράλληλα η μέση ποσοστιαία δαπάνη αυξήθηκε από 13,4% το 2013 σε 19,1% το 2014 προκαλώντας έτσι πραγματική μείωση τιμών 5,4%.
Και στην περίοδο των capital controls που η οικονομική ρευστότητα των καταναλωτών είναι ακόμη πιο περιορισμένη αλλά και η ανάγκη των επιχειρήσεων να πουλήσουν είναι ακόμη πιο μεγάλη, οι προσφορές δίνουν τον τόνο στα ράφια και στα ψυγεία των σουπερμάρκετ. Και ο «πόλεμος» πλέον είναι ανελέητος.
Το ΒΗΜΑ