• Ο διευθυντής του σχολείου αναφέρεται, σε συνέντευξή του προς την «δ» στα επιτεύγματα και τους στόχους του σχολείου και ταυτόχρονα απαριθμεί τα προβλήματα
Στις επιτυχίες των μαθητών του 1ου ΓΕΛ Ρόδου στις πανελλαδικές εξετάσεις αναφέρεται σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ» ο διευθυντής του σχολείου, κ. Παύλος Κεφαλάκης. Μιλά για τις προκλήσεις που κρύβει ένα ιστορικό, διατηρητέο κτήριο που λειτουργεί ως σχολείο και επισημαίνει την ανάγκη ανέγερσης νέων σχολικών κτηρίων στη Ρόδο. Ο κ. Κεφαλάκης μιλά επίσης για τις εκπαιδευτικές δράσεις που διοργανώνει το 1ο ΓΕΛ, τη συνεργασία με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων και τους τοπικούς φορείς και αποκαλύπτει τον δημιουργικό τρόπο με τον οποίο το σχολείο διαχειρίζεται περιστατικά bullying.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Παύλου Κεφαλάκη.
• Κύριε Κεφαλάκη θα ήθελα να ξεκινήσουμε τη συνέντευξη με ένα σχόλιό σας για τις πολλές και σημαντικές επιτυχίες των μαθητών του Βενετοκλείου στις πανελλήνιες εξετάσεις.
Είμαστε χαρούμενοι που και φέτος το σχολείο μας είχε σημαντικές επιτυχίες στις πανελλήνιες εξετάσεις. Μεγάλο ποσοστό των μαθητών/τριών κατάφερε να εισαχθεί σε σχολές πρώτης επιλογής, σε υψηλόβαθμες σχολές όπως ιατρικές, νομικές, στρατιωτικές πολυτεχνικές κοκ. Η επιτυχία τους οφείλεται στον αγώνα των παιδιών, στη στήριξη των οικογενειών τους και φυσικά στο εξαιρετικό προσωπικό που διαθέτουμε στο σχολείο μας. Είμαι ευχαριστημένος προσωπικά με όλο αυτό το αποτέλεσμα και θέλω να συγχαρώ όλα τα παιδιά και τις οικογένειές τους.
• Πραγματοποιούνται εργασίες συντήρησης στο σχολείο σας αυτό το διάστημα;
Προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε το διάστημα των θερινών διακοπών προκειμένου να γίνουν εργασίες συντήρησης των κτηριακών μας εγκαταστάσεων. Σε συνεργασία με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων και με τις υπηρεσίες του δήμου Ρόδου, προσπαθούμε να πραγματοποιηθούν όλες οι αναγκαίες παρεμβάσεις με πρώτη προτεραιότητα την ανακαίνιση των τουαλετών των μαθητών/τριών που εδώ και δεκαετίες δεν έχουν αλλάξει. Είναι ακόμη οι λεγόμενες τούρκικες. Πλέον τόσο εμείς όσο και ο δήμος Ρόδου θέλουμε να πραγματοποιηθεί αυτό το έργο και να …εκσυγχρονιστούν οι τουαλέτες, καθώς το αξίζουν τα παιδιά μας.
• Πόσοι μαθητές φοιτούν στο σχολείο σας; Και κατά πόσο οι κτηριακές εγκαταστάσεις μπορούν να ανταποκριθούν στις υπάρχουσες ανάγκες;
Στο σχολείο μας φοιτούν περίπου 400 παιδιά. Υπήρξε μία αυξητική τάση του αριθμού των μαθητών/τριών σε όλες τις τάξεις την προηγούμενη χρονιά. Το Βενετόκλειο είναι ένα πολύ παλιό κτήριο, το οποίο δεν κατασκευάστηκε εξαρχής για να υπηρετήσει εκπαιδευτικούς σκοπούς. Όσο ιδιαίτερο και είναι να στεγαζόμαστε σε ένα τόσο όμορφο, διατηρητέο κτήριο, υπάρχουν προβλήματα. Απαιτούνται συντηρήσεις, λόγω της φθοράς του χρόνου. Όλες αυτές οι αναγκαίες παρεμβάσεις ευελπιστούμε ότι θα πραγματοποιηθούν σε συνεργασία με το δήμο Ρόδου για την ασφάλεια πρωτίστως των μαθητών/τριών. Καταβάλλουμε γενικώς κάθε δυνατή προσπάθεια ως διοίκηση προκειμένου να βελτιώνουμε συνεχώς τις υποδομές έτσι ώστε τα παιδιά μας να αισθάνονται άνετα και φιλόξενα στο σχολικό περιβάλλον.
• Πόσο βοηθά την καλή λειτουργία του σχολείου η συνεργασία με ένα δραστήριο σύλλογο γονέων;
Από την προηγούμενη χρονιά συγκροτήσαμε νέο σύλλογο γονέων και κηδεμόνων με πρόεδρο τον πρώην αντιδήμαρχο κ. Κώστα Ταρασλιά. Όλα τα μέλη του συλλόγου είναι αξιόλογα, όπως ο κ. Σάββας Συρόπουλος, ο κ. Δημήτρης Κλαδογένης που είναι διευθυντής στο γυμνάσιό μας και η κα Μαλάμου. Υπάρχει στενή συνεργασία, ενδιαφέρον και συμμετοχή του συλλόγου στις διάφορες δράσεις του σχολείου. Μέσω του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, πιστεύω ότι θα καταφέρουμε να φέρουμε εις πέρας το έργο της ανακαίνισης-αντικατάστασης των τουαλετών των μαθητών/τριων.
Η σχολική κοινότητα αποτελείται από τους εκπαιδευτικούς τους μαθητές και τους γονείς-κηδεμόνες. Εδώ έχουμε καταφέρει να είμαστε μία ενιαία ομάδα. Υπάρχει σύμπνοια μεταξύ μας. Είναι πολύ σημαντικό να το πετύχει αυτό κανείς.
• Το πρώτο κουδούνι θα βρει το σχολείο σας έτοιμο για την νέα σχολική χρονιά;
Προετοιμαζόμαστε ήδη για την νέα σχολική χρονιά και πιστεύουμε ότι θα είμαστε έτοιμοι. Ευχαριστούμε τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου, κ. Έλληνα και τον περιφερειακό διευθυντή κ. Παπαδομαρκάκη για τη συνεργασία. Οι κενές θέσεις εκπαιδευτικών έχουν καλυφθεί σχεδόν όλες και αναμένεται στο επόμενο διάστημα τα ελάχιστα εναπομείναντα κενά να καλυφθούν επίσης. Το πρώτο κουδούνι θα μας βρει πανέτοιμους να υποδεχθούμε τα παιδιά μας.
Θέλω με την ευκαιρία να πω ότι είμαι υπέρ των συνεργασιών. Πιστεύω ότι τίποτε δεν μπορείς μόνος σου να καταφέρεις. Είμαι ευγνώμων για τους υποδιευθυντές, τον κ. Πέτρο Παραγυιό και τον Χαράλαμπο Κολιάδη. Ευχαριστώ τους αγαπητούς συναδέλφους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι με υποδέχθηκαν θερμά. Η πρώτη μου χρονιά ως διευθυντής κύλησε ομαλά με τη συνεργασία όλων.
Θέλω να εκφράσω τις ευχαριστίες και στη σύμβουλο παιδαγωγικής ευθύνης του σχολείου, την κα Αδαμαντία Φατσέα. Ευχαριστώ τέλος τον προκάτοχό μου, κ. Βασίλη Ζήκα ο οποίος έχει αφήσει ένα σπουδαίο έργο εδώ στο σχολείο όπου διετέλεσε διευθυντής για πολλά χρόνια. Είχαμε άψογη συνεργασία για την παράδοση-παραλαβή και ελπίζω ότι θα συνεχίσω το καλό έργο που έχει παράγει όλα αυτά τα χρόνια.
• Στη Ρόδο πολλά σχολεία, όπως και το Βενετόκλειο στεγάζονται σε διατηρητέα κτήρια άνω των 100 ετών. Μπορούν τα σχολεία αυτά να καλύψουν τις σημερινές εκπαιδευτικές ανάγκες; Πιστεύετε ότι η Ρόδος χρειάζεται νέα σχολεία;
Υπάρχει πράγματι ανάγκη για νέα σχολικά κτήρια. Θεωρώ ότι και ο δήμος και η Περιφέρεια ενστερνίζονται την ανάγκη αυτή. Πρόκειται βέβαια για μεγάλα έργα που απαιτούν ένα στοχευμένο προγραμματισμό…
Τα ιστορικά κτήρια που αξιοποιούνται σήμερα ως σχολεία δεν φτιάχτηκαν για να εξυπηρετούν το εκπαιδευτικό έργο.
Συνεπώς όσες συντηρήσεις και βελτιώσεις και αν γίνουν, δεν θα μπορέσουν να καλύψουν στον επιθυμητό βαθμό τις σύγχρονες ανάγκες διδασκαλίας. Χρειάζονται πλέον ειδικές υποδομές, ειδικές αίθουσες με συγκεκριμένες προδιαγραφές για να λειτουργούν ως εργαστήρια, γραφεία καθηγητών με ηλεκτρονικές υποδομές. Εμείς εδώ προσπαθούμε για το καλύτερο. Προσπαθούμε να έχουμε λειτουργικά εργαστήρια πληροφορικής κοκ. Οι εποχές μας όμως απαιτούν σύγχρονα σχολικά κτήρια θα ανταποκρίνονται πραγματικά στις νέες μεθόδους και ανάγκες διδασκαλίας.
• Το σχολείο σας είναι γνωστό για την εξωστρέφειά του και τις ενδιαφέρουσες εκπαιδευτικές του δραστηριότητες. Ποιες ήταν οι σημαντικότερες δράσεις τη χρονιά που πέρασε;
Δεν είναι μόνο το διδακτικό έργο στο οποίο περιοριζόμαστε. Ευτυχήσαμε φέτος σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς μας, τα παιδιά μας και τους γονείς τους, να υλοποιήσουμε σημαντικές δράσεις και διάφορες εκπαιδευτικές επισκέψεις εντός και εκτός Ρόδου. Μία από τις ξεχωριστές μας δράσεις ήταν η επίσκεψη στο ερευνητικό κέντρο Cern. Θέτοντας πάντα την εξωστρέφεια ως βασική μας προτεραιότητα, συνεργαζόμαστε επίσης με την κοινότητα Μονολίθου στο πλαίσιο της προσπάθειάς της για την ένταξή της στις κοινότητες σκοτεινού ουρανού (για αστρονομικές παρατηρήσεις).
Το μεγαλύτερο όμως επίτευγμά μας, ήταν η επίσκεψή μας στις ΗΠΑ!
Στο σχολείο μας λειτουργεί υπό την ευθύνη και καθοδήγηση τριών εκπαιδευτικών, του κ. Παραγυιού, του κ. Πιπίνου και της κας Κρητικού, ο όμιλος αστρονομίας και αστροφωτογραφίας «’Ιππαρχος» όπου συμμετέχουν αρκετά παιδιά. Δεχθήκαμε πρόσκληση από το πανεπιστήμιο του Austin στο Texas προκειμένου να το επισκεφθούμε για να παρατηρήσουμε και να καταγράψουμε την ολική έκλειψη ηλίου που έγινε στις 8 Απριλίου. Δεν καλύπτονταν όμως καθόλου τα έξοδα για το ταξίδι αυτό.
Κάναμε ένα τεράστιο συλλογικό αγώνα και τα καταφέραμε. Συνέδραμαν η Ιερά Μητρόπολη Ρόδου και ιδιώτες για να συγκεντρωθεί ένα σημαντικό ποσό και είμαστε βαθύτατα ευγνώμονες γι’ αυτό. Ήρθαμε επίσης σε επαφή με τον ακαδημαϊκό κ. Ηλία Τομάζο μέσω του οποίου καταφέραμε τα παιδιά μας και οι εκπαιδευτικοί να φιλοξενηθούν στα σπίτια ομογενών στο Austin. Και ήταν πραγματικά συγκινητική η ζεστή φιλοξενία των συμπατριωτών μας στις ΗΠΑ.
Πραγματοποιήσαμε με την ευκαιρία εκδρομή και στις εγκαταστάσεις της Nasa στο Houston. Μετά το Houston η ομάδα των μαθητών/τριών μας επέστρεψε στο πανεπιστήμιο του Austin για την παρατήρηση της ηλιακής έκλειψης και τα παιδιά περιηγήθηκαν στις εγκαταστάσεις. Όπως αντιλαμβάνεστε, μιλάμε για πολύ δυνατές εκπαιδευτικές εμπειρίες. Ήταν πραγματικά ένας άθλος αυτό το ταξίδι.
Οφείλω βέβαια να τονίσω ότι είχαμε την υποστήριξη της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου και του περιφερειακού μας διευθυντή κ. Παπαδομαρκάκη. Και ο κ. Μάνος Κόνσολας προσφέρθηκε να βοηθήσει ενώ ο δήμος Ρόδου συνέδραμε σε οργανωτικό επίπεδο, γι’ αυτό και ευχαριστούμε το δήμαρχο κ. Αλέξανδρο Κολιάδη.
• Θα υπάρξουν την νέα σχολική χρονιά αλλαγές στη λειτουργία του λυκείου;
Είναι μικρές οι διαφορές. Το πρόγραμμα σπουδών είναι το ίδιο. Θα υπάρξουν διαφορές ως προς τις απουσίες. Θα είναι και πάλι 114 συνολικά, όμως η καταγραφή τους θα γίνεται ψηφιακά… Αυστηροποιύνται δε οι ποινές για τις παραβατικές συμπεριφορές. Δίνεται η ευχέρεια στον διευθυντή να επιβάλει π.χ. περισσότερες μέρες αποβολή, απλοποιείται η διαδικασία αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος κ.ο.κ.
• Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού παίρνει ολοένα μεγαλύτερες διαστάσεις. Υπάρχει το πρόβλημα στο σχολείο σας και πώς το διαχειρίζεστε;
Γενικότερα το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού είναι υπαρκτό. Στο δικό μας σχολείο σε μικρότερο βαθμό, όμως όλα τα σχολεία απασχολεί λιγότερο ή περισσότερο το bullying. Με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών και τη δική μου στήριξη συγκροτήσαμε την ομάδα σχολικής διαμεσολάβησης. Αποτελείται από εκπαιδευτικούς και μαθητές και ασχολείται με την επίλυση φαινομένων σχολικού εκφοβισμού. Γίνονται συνεδρίες με τους μαθητές σε ρόλο διαμεσολαβητή και είμαστε χαρούμενοι που καταφέραμε με αυτό το τρόπο να διαχειριστούμε ένα φαινόμενο που απασχολεί σύσσωμη την εκπαιδευτική και μαθητική κοινότητα. Η ομάδα θα συνεχίσει τη λειτουργία της και φέτος.
Πιστεύω προσωπικά ότι είναι σημαντικό οι γονείς να συζητάνε με τα παιδιά. Στο σπίτι μου από παιδί συζητούσαμε με τους γονείς μου. Ο πατέρας μου, ο Νίκος Κεφαλάκης, ήταν για πολλά χρόνια διευθυντής στο δημοτικό σχολείο της Κρεμαστής. Θεωρώ ότι μου έχει περάσει πράγματα από την εμπειρία του. Ακόμη και τώρα θα τον συμβουλευτώ. Και την ίδια τακτική ακολουθούμε στη δική μου οικογένεια. Συζητάμε με τη σύζυγο και το παιδί μας και χαίρομαι που μας ανοίγεται και συζητά μαζί μας για διάφορους προβληματισμούς που έχει.