• «Η λύση μπορεί να έλθει μέσα από το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας»
Στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Ρόδου αναφέρεται σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδηγών Ρόδου, Στέφανος Πορτσέλλη και δηλώνει ότι η λύση μπορεί να έλθει μέσα από το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, που θα πρέπει να έχουν το …σθένος να εφαρμόσουν οι ΟΤΑ. Ο κ. Πορτσέλλη αναφέρεται επίσης στην οδική συμπεριφορά των Ροδιτών και των επισκεπτών του νησιού. Δηλώνει ότι οι παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα συνεχίζονται, όσο δεν υπάρχει ο απαιτούμενος έλεγχος.
Ακολουθεί το κείμενο της συνέντευξης του κ. Στέφανου Πορτσέλλη αναλυτικά:
• Κύριε Πορτσέλλη, το κυκλοφοριακό είναι ένα πρόβλημα που απασχολεί διαχρονικά τη Ρόδο. Πόσο σοβαρή είναι πλέον η κατάσταση;
Δυστυχώς, τη συζήτηση αυτή την κάνουμε μόνο κάθε καλοκαίρι. Σταματάμε την κουβέντα τον Οκτώβριο και τη συνεχίζουμε πάλι τον επόμενο Ιούλιο. Ως κλάδος πιστεύουμε ότι κάποια στιγμή οι φορείς τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο Δήμος και η Περιφέρεια, θα πρέπει να ξεκινήσουν να εφαρμόζουν τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) που έχουν ορίζοντα δεκαπενταετίας.
Γίνονται κάποιες αποσπασματικές παρεμβάσεις κάθε φορά, χωρίς όμως ποτέ να εφαρμόζεται μία ουσιαστική, ολοκληρωμένη λύση. Προσπαθούμε εν ολίγοις με ασπιρίνες να αντιμετωπίσουμε μία ανίατη ασθένεια. Η δημοτική αρχή πρέπει να αποφασίσει τι πόλη θέλει. Θέλει μία πόλη για τον άνθρωπο; Θέλει μία πόλη για τα αυτοκίνητα; Δυστυχώς δεν συνυπάρχουν αρμονικά όλα μαζί αυτή τη στιγμή.
Όταν μιλάμε για βιώσιμη αστική κινητικότητα, εννοούμε την ευκολία με την οποία οι πολίτες μπορούν να μετακινούνται σε αστικές περιοχές με τη βοήθεια του διαθέσιμου δικτύου και των υπηρεσιών μεταφορών. Στην εξίσωση αυτή περιλαμβάνονται οι πεζοί, τα ποδήματα, τα πατίνια, όσοι κινούνται με αναπηρικά αμαξίδια, τα οχήματα, τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τα τουριστικά λεωφορεία κοκ.
Μακάρι να μπορούσαμε να ανοικοδομήσουμε τον πόλη μας από την αρχή έτσι ώστε να μπορεί να αντέξει όλο αυτό τον κυκλοφοριακό φόρτο. Λόγω της αύξησης των τουριστικών μεγεθών τα τελευταία χρόνια, η κυκλοφοριακή συμφόρηση έχει γίνει σαφώς πιο έντονη.
Θα πρέπει λοιπόν η δημοτική αρχή να αποφασίσει αν θέλει μία Ρόδο μόνο για τα αυτοκίνητα ή θέλει μία Ρόδο που θα τη χαίρονται οι κάτοικοι και οι επισκέπτες. Έτσι όπως έχουν τα πράγματα, αμφιβάλλω αν ένας Ροδίτης μετά τις 10 το πρωί και μέχρι τις 9 το βράδυ θα αποφασίσει να κατέβει στο κέντρο της πόλης με το αυτοκίνητό του. Μόνο για όποιον οδηγεί δίκυκλο είναι προσβάσιμο το Μαντράκι.
Προσωπικά πιστεύω ότι όλες οι υπηρεσίες, η Πυροσβεστική, η Αστυνομία, η υπηρεσίες του Δήμου και της Περιφέρειας πρέπει να μεταφερθούν εκτός του κέντρου της πόλης. Την αποκέντρωση την ακούμε εδώ και πολλά χρόνια, δεν έχει όμως μέχρι σήμερα υλοποιηθεί. Ευχόμαστε να γίνει επιτέλους πραγματικότητα. Ξεκινώ το μάθημα οδήγησης στις 7 το πρωί και βλέπω εκείνη την ώρα παρκαρισμένα αυτοκίνητα έξω από το Δημαρχείο και την Περιφέρεια. Πρόκειται προφανώς για αυτοκίνητα των δημοσίων υπαλλήλων που εργάζονται στις υπηρεσίες.
Θα έπρεπε όλο το κέντρο της πόλης να πεζοδρομηθεί εκτός του παραλιακού δρόμου από την Ακαντιά μέχρι την Ψαροπούλα, όπου το ένα ρεύμα κυκλοφορίας θα είναι η είσοδος και το άλλο η έξοδος. Όλοι οι υπόλοιποι δρόμοι πρέπει να γίνουν πεζόδρομοι. Να σταματά η κυκλοφορία στο Πανεπιστήμιο, στην Ψαροπούλα, στην Ακαντιά, στο Μόντε Σμιθ…. Και από εκεί να μεταφέρονται οδηγοί και επιβάτες με αστικά λεωφορεία στο κέντρο της πόλης. Θα πρέπει προφανώς όμως να υπάρχει τακτική συγκοινωνία, κάθε πέντε λεπτά.
• Σε ποιο βαθμό ευθύνεται η κυκλοφοριακή συμφόρηση για την πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων;
Όταν το χειμώνα κυκλοφορούν 20.000 αυτοκίνητα και το καλοκαίρι 100.000, λογικό είναι να έχουμε δραματική αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων. Και θα πρέπει να ξέρετε ότι οι τουρίστες δεν οδηγούν όπως κάνουν στον τόπο τους. Οδηγούν ανέμελα και απρόσεκτα. Οδηγούν επικίνδυνα. Βέβαια και η σήμανση δεν τους βοηθά. Υπάρχει τρομερή έλλειψη από πληροφοριακές πινακίδες. Είναι επιεικώς απαράδεκτη. Και βλέπουμε ότι τώρα αρχίζουν και κάνουν κάποιες διαγραμμίσεις, οι οποίες είμαι βέβαιος ότι από ένα με δύο μήνες (ως συνήθως) θα έχουν ξεβάψει.
Βάφουν δε πολλές διαβάσεις με κίτρινο χρώμα το οποίο δεν προβλέπεται. Ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας είναι ξεκάθαρος. Λέει ότι το χρώμα της διάβασης είναι λευκό. Δεν μπορείς να χρησιμοποιείς όποιο χρώμα να ‘ναι επειδή πιστεύεις ότι είναι ορατό.
Αρμόδιες είναι οι τεχνικές υπηρεσίες του δήμου για τη σήμανση εντός πόλης και οι τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας για τη σήμανση εκτός πόλης. Οι ίδιοι παρανομούν. Δεν κάνουν αυτό που προβλέπει ο ΚΟΚ.
• Πώς θα χαρακτηρίζατε την οδική συμπεριφορά των Ροδιτών;
Είτε είμαστε ξένοι είτε είμαστε ντόπιοι, για να κάνουμε αυτό που πρέπει θα πρέπει όλοι μας να έχουμε την αίσθηση ότι ελεγχόμαστε. Όταν οι Έλληνες είναι στο εξωτερικό, τηρούν τον ΚΟΚ, γνωρίζοντας πως αν δεν το κάνουν θα υποστούν τις συνέπειες. Με το που επιστρέψουν στην Ελλάδα -επειδή υπάρχει ελλιπής αστυνόμευση- συνεχίζουν να οδηγούν απρόσεκτα. Υπάρχει ατιμωρησία στην Ελλάδα. Αυτό είναι το βασικό πρόβλημα και όχι τόσο η έλλειψη παιδείας. Ξέρουμε πως ό,τι και αν κάνουμε, όπου και αν παρκάρουμε, με κόκκινο αν περάσουμε, δεν θα μας τιμωρήσει κανένας. Αν γνωρίζαμε ότι θα υπήρχε μπλόκο, ότι κάποια κάμερα θα μας φωτογραφίσει, ή ότι η Τροχαία θα αφαιρέσει τις πινακίδες του αυτοκινήτου μας αν παρκάρουμε παράνομα, θα αποφεύγαμε όλες τις παρανομίες. Η κουλτούρα μας διαμορφώνεται από τις συνθήκες. Χρειαζόμαστε περισσότερη αστυνόμευση έτσι ώστε να έχει την αίσθηση ο πολίτης ότι ελέγχεται. Ή έστω να τοποθετηθούν κάμερες στο δρόμο ούτως ώστε να γίνεται καταγραφή. Και μόνο που υπάρχει κάμερα, ο οδηγός θα τηρήσει το όριο ταχύτητας.
• Υπάρχουν σημεία-καρμανιόλες στο οδικό δίκτυο του νησιού;
Επικίνδυνα σημεία υπάρχουν στο οδικό δίκτυο το οποίο δεν είναι συγχωρητικό στον απρόσεκτο παραβάτη. Αν κάνεις λάθος σε ένα κακοσχεδιασμένο δρόμο… ξέφυγες. Και εγώ και οι συνάδελφοί μου λέμε στους μαθητές μας πως πρέπει να οδηγούμε αργά για να προλάβουμε να αντιδράσουμε όταν παρουσιαστεί κίνδυνος. Ο πρώτος παράγοντας που πρέπει να προσέξουμε είναι ο ανθρώπινος. Δεν γίνεται να κυκλοφορείς σε ένα επικίνδυνο σημείο με άσχημες καιρικές συνθήκες με αυτό το κυκλοφοριακό κομφούζιο αναπτύσσοντας υπερβολική ταχύτητα. Πρώτος παράγοντας που οδηγεί στο ατύχημα είναι η απόσπαση προσοχής, όταν πχ μιλούμε στο κινητό ή αν συνομιλούμε με το συνοδηγό και τους συνεπιβάτες ή ψάχνουμε σταθμούς στο ραδιόφωνο…. Δεύτερος παράγοντας είναι η υπερβολική ταχύτητα. Θεωρούν πολλοί οδηγοί ότι η Ρόδου-Λίνδου είναι οδός ταχείας κυκλοφορίας και τρέχουν με 100.
• Καλλιεργείται η οδική παιδεία; Υστερούμε σε αυτό το κομμάτι;
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία έχει ζητήσει εδώ και χρόνια το μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής να προστεθεί στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα όλων των βαθμίδων. Να είναι μάθημα υποχρεωτικό. Η οδήγηση είναι η πιο επικίνδυνη δραστηριότητα που κάνουμε όλοι μας καθημερινά. Το θέμα είναι να φτάνεις κάθε φορά στον προορισμό σου. Με το που μπαίνουμε στο αυτοκίνητο ή ανεβαίνουμε στο μηχανάκι μας, κινδυνεύουμε. Πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε αυτό και να είμαστε όσο προσεκτικοί γίνεται. Πολλοί αισθανόμαστε ότι δεν θα πάθουν ποτέ τίποτε, ότι είναι ημίθεοι… ότι είναι τόσο καλοί οδηγοί που ξέρουν τα πάντα και κρίνουν ή κατακρίνουν τους πάντες. Κινούμαι καθημερινά πολλές ώρες στο δρόμο και βλέπω χιλιάδες παραβάσεις μπροστά μου από τις πιο παράξενες μέχρι τις πιο σοβαρές.
Έχετε ακούσει ποτέ να εμπλακεί ένα εκπαιδευτικό όχημα σε ατύχημα; Ποτέ… επειδή κινούμαστε αργά. Γι’ αυτό προλαβαίνουμε να αντιδράσουμε. Δεν υπερβαίνουμε την ταχύτητα των 30 χλμ μέσα στην πόλη. Δεν τρέχουμε με 100 και 160.
• Η έλλειψη δημόσιας συγκοινωνίας, οξύνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα;
Είναι πρόβλημα η έλλειψη επαρκούς δημόσιας συγκοινωνίας. Και αυτά τα δρομολόγια που υπάρχουν δεν εκτελούνται με συνέπεια. Υπάρχει φοβερή έλλειψη δημόσιας συγκοινωνίας στη Ρόδο. Γι’ αυτό και αναγκάζονται οι πολίτες να χρησιμοποιήσουν τα αυτοκίνητά τους για να κατέβουν στο Μαντράκι. Αν υπήρχε επαρκής συγκοινωνία ανά πέντε λεπτά, περισσότερος κόσμος θα προτιμούσε να μετακινηθεί με τα ΜΜΜ.
Επιτρέψτε μου να προσθέσω ότι εξίσου σημαντικό πρόβλημα είναι η έλλειψη δημοτικής αστυνομίας. Άλλο πρόβλημα είναι το κλάδεμα των δέντρων που κρύβουν τη σήμανση. Για να δεις το στοπ πρέπει να φτάσεις δύο μέτρα πριν τη διασταύρωση. Όλη η πόλη πάσχει. Δεν έχει σημασία αν το τροχαίο ατύχημα συμβεί στη Δημοκρατίας ή αν θα γίνει στην Αποστόλου Παύλου. Το θέμα είναι να μη γίνει πουθενά.
• Κλείνοντας κύριε Πορτσέλλη, είστε αισιόδοξος ότι θα επιλυθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ρόδος;
Εξαρτάται. Όταν πάει να εφαρμόσει κάτι μία δημοτική αρχή και έρχεται η επόμενη και καταργεί την όποια προσπάθεια, τότε τίποτε δεν θα προχωρήσει. Πόσες μελέτες συγκοινωνιολόγων για το κυκλοφοριακό είναι άραγε στα συρτάρια του δήμου Ρόδου και δεν έχουν υλοποιηθεί; Ποιος ο λόγος; Οι πολιτικοί φοβούνται το πολιτικό κόστος.
Τη νέα μελέτη θα την υλοποιήσει η δημοτική αρχή; Συνήθως μόλις αρχίζουν οι αντιδράσεις σταματούν όλα. Πρέπει η κάθε δημοτική αρχή να είναι αποφασισμένη να προχωρήσει στην εφαρμογή της κυκλοφοριακής μελέτης που έχουν συντάξει επιστήμονες παρά τις αντιδράσεις. Αν σκεφτεί το πολιτικό κόστος δεν πρόκειται να γίνει απολύτως τίποτε. Δυστυχώς όμως, πρώτα σκέφτονται το πολιτικό κόστος και όχι το καλό όλων.