Συνεντεύξεις

Γ. Στασινός: «Οι μηχανικοί πρέπει να συντονιστούν για να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα»

Συνέντευξη
στην Πέγκυ Ντόκου
Ο κ. Γιώργος Στασινός είναι ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας. Μόλις πριν από τρεις ημέρες βρέθηκε στην Ρόδο όπου πραγματοποίησε σειρά επαφών τόσο με τους συναδέλφους του στην διοικούσα του ΤΕΕ Τμήμα Δωδεκανήσου όσο και με τις τοπικές αρχές. Στο περιθώριο αυτής της σύντομης επίσκεψης, μίλησε στην “δ” για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των μηχανικών και το μεγάλο ποσοστό ανεργίας που ‘εκτόξευσε’ τις μαζικές αποχωρήσεις στο εξωτερικό σε πάνω από…. 4.000 (!) ενώ έπονται κι άλλες. Για την επένδυση στο Γκολφ Αφάντου ο πρόεδρος του ΤΕΕ δηλώνει απερίφραστα ότι σε μία επένδυση τα προβλήματα με τους χαρακτηρισμούς αρχαιολογικών χώρων πρέπει να έχουν λυθεί εκ των προτέρων αφού προέχει να προχωρήσουν οι επενδύσεις για να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και φυσικά, ανάπτυξη. Ακόμη, ο κ. Στασινός μιλάει για το ΕΣΠΑ το οποίο χαρακτηρίζει ως την ‘μοναδική ευκαιρία’ για τους μηχανικούς να βρουν εργασία και εξηγεί τα προβλήματα που εμφανίζονται στις δικαδικασίες δημοπράτησης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, καθώς έχουν ‘παγώσει’ και δημιουργούνται καθυστερήσεις. Ειδικά για τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, ο πρόεδρος του ΤΕΕ δηλώνει ότι δεν υπάρχει πια περιθώριο για άλλες εξαγγελίες και υποσχέσεις και ο κλάδος περιμένει μόνον συγκεκριμένες πράξεις.

Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Στασινέ, θα ήθελα να ξεκινήσουμε από την πρόσφατη επίσκεψή σας στην Ρόδο και τις επαφές σας τόσο με τους συναδέλφους σας όσο και με τις τοπικές αρχές.
Όσον αφορά τη συνάντηση που είχαμε με τους συναδέλφους, συζητήσαμε για τις αλλαγές που υπάρχουν στη νομοθεσία κατ’ αρχήν για το νόμο για τις δημόσιες συμβάσεις, ο οποίος δεν επιτρέπει ουσιαστικά, να δημοπρατούνται έργα προηγούμενων ετών διότι δεν προβλέπονται από τις διατάξεις και δεν υπάρχουν σήμερα τα τεύχη που είναι απαραίτητα. Μιλήσαμε επίσης για ένα νέο νόμο του υπουργείου Περιβάλλοντος που βρίσκεται σε διαβούλευση και αλλάζει ολόκληρη τη νομοθεσία για τις αδειοδοτήσεις στα έργα όπου εγείρονται κάποια ζητήματα στην έκδοση αδειών. Το νομοσχέδιο αυτό δεν θα μπορεί να εφαρμοστεί εύκολα από την επόμενη μέρα και θα δημιουργήσει προβλήματα μεσούσης μιας πολύ δύσκολης εποχής που η ανεργία χτυπάει τον κλάδο ενώ έχουμε παράλληλα και αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές. Γι αυτό θα πρέπει να συντονιστούμε όλοι μαζί και να είμαστε προετοιμασμένοι για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που είναι μπροστά μας. Η αγωνία μας είναι ότι σε αυτή την δύσκολη περίοδο πρέπει να στηρίξουμε τους συναδέλφους μας σε ζητήματα πρακτικά και καθημερινά που αντιμετωπίζουν αλλά ταυτόχρονα να συμβάλουμε με τις προτάσεις μας στα ζητήματα που αφορούν σε μια σειρά θεμάτων που μας απασχολούν.
Όσον αφορά τη συνάντηση που είχα με τον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργο Χατζημάρκο, τέθηκαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τεχνικός κόσμος, καθώς και ζητήματα που αφορούν στον τρόπο παραγωγής και εκτέλεσης δημοσίων έργων. Εμείς εκφράσαμε την ικανοποίσή μας σχετικά με την πρωτοβουλία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου να προχωρήσει τον προσεχή Οκτώβριο στην διενέργεια εννέα αρχιτεκτονικών διαγωνισμών ιδεών. Γι αυτό θέλουμε να υπάρξει στενή συνεργασία ανάμεσα στην περιφέρεια με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος.
Ο δήμαρχος Ρόδου κ. Φώτης Χατζηδιάκος με τον οποίο συναντηθήκαμε, έθεσε τρία μεγάλα έργα που είναι πολύ βασικά για το νησί: την περιμετρική οδό, τη νέα είσοδο της πόλης και τις χερσαίες εγκαταστάσεις του λιμανιού. Μας ενημέρωσε για τη μελέτη της περιμετρικής και τη μελέτη της νέας εισόδου της πόλης, που θα συνδέσει το αεροδρόμιο με την πόλη, τη λεγόμενη μεσογειακή χάραξη, η οποία θα ανακουφίσει τον υφιστάμενο παραλιακό άξονα.
• Ο δικός σας κλάδος βρίσκεται αντιμέτωπος με μεγάλη ανεργία. Ωστόσο και οι κινητοποιήσεις στις οποίες συμμετείχατε κράτησαν πολλούς μήνες με συνέπεια να επιβαρύνεται η κατάσταση.
Αυτή αποτέλεσε μια επιλογή που ήταν ‘δίκοπο’ μαχαίρι. Καταλαβαίνετε ότι ο κλάδος καταστρεφόταν από τα μέτρα του νέου Ασφαλιστικού -που τελικά ψηφίστηκε- και δεν είχαμε άλλο τρόπο να αντιδράσουμε. Δεν είχαμε άλλη επιλογή. Επιλέξαμε να ‘ματώσουμε’ για να κάνουμε αγώνα. Από εκεί και πέρα, η ανεργία μάς έχει πλήξει πάρα πολύ. Μόνον το 2015 έφυγαν στο εξωτερικό περίπου 4.000 μηχανικοί και φέτος θα φύγουν σύμφωνα με τις εκτιμήσεις πάνω από 6.000 μηχανικοί οι οποίοι θα διαγραφούν από το ΤΕΕ και το ΤΣΜΕΔΕ για να μην πληρώνουν εισφορές. Αν συνεχίσουμε έτσι σε μερικά χρόνια δεν θα υπάρχουν μηχανικοί στην χώρα.
• Επειδή αναφερθήκατε στο ΕΣΠΑ, εκτιμάτε ότι είναι μια λύση για να βοηθηθεί ο κλάδος σας;
Το ΕΣΠΑ ίσως είναι η μοναδική ευκαιρία. Όπως βλέπετε οι ιδιωτικοποιήσεις δεν προχωρούν για να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και ουσιαστικά τα μοναδικά έργα που μπορούν να προχωρήσουν είναι αυτά που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ. Άρα πιο γρήγορα προχωρήσει, τόσο το καλύτερο για εμάς. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες διαδικασίες που δεν επιτρέπουν στα έργα να προχωρήσουν. Έχουν «παγώσει» οι διαδικασίες δημοπράτησης έργων του ΕΣΠΑ, καθώς όλα τα τεύχη δημοπρασιών συντάχθηκαν με βάση τα προ του νόμου 4412/2016 ισχύοντα, με αποτέλεσμα να χρειάζεται σύνταξη νέων τευχών για όσα δεν είχαν προκηρυχτεί. Αυτό σημαίνει καθυστέρηση τουλάχιστον δύο μηνών, χρόνος που δυστυχώς δεν υπάρχει αυτή την περίοδο που οι εταιρίες κλείνουν.
• Κύριε Στασινέ, βλέπουμε ότι οι ιδιωτικοποιήσεις και οι επενδύσεις δεν προχωρούν εύκολα. Μία από τις παραμέτρους είναι και το φορολογικό περιβάλλον. Ποια είναι η εκτίμησή σας;
Είναι γνωστό ότι για να υπάρξουν επενδύσεις πρέπει το φορολογικό καθεστώς να είναι φιλικό προς τον επενδυτή. Αφενός να είναι μειωμένη η φορολογία και αφετέρου να είναι πιο απλοποιημένες οι διαδικασίες αδειοδότησης. Όταν καταφέρουμε να γίνονται οι αδειοδοτήσεις πιο σύντομα, με ηλεκτρονικό τρόπο και με διαφανείς διαδικασίες, τότε θα πράγματα θα είναι πιο ελκυστικά για έναν επενδυτή.
• Πριν λίγο καιρό σε μια τηλεοπτική σας εμφάνιση με άλλους εκπροσώπους φορέων από την ΕΣΕΕ, ΕΒΕΑ κ.λπ. είχατε κάνει μια αναφορά στην επένδυση του Γκολφ Αφάντου, η οποία είναι μια ‘πονεμένη’ ιστορία για την δική μας περιοχή. Θα ήθελα το σχόλιό σας.
Όταν υπάρχει μια απόφαση για να προχωρήσει μια επένδυση, δεν μπορεί το ίδιο το κράτος να βάζει εμπόδια. Προφανώς πρέπει να διευκολύνει τους επενδυτές και τις αδειοδοτήσεις και να μην δημιουργεί συνεχώς προβλήματα. Όταν ξεκινά μια επένδυση, τα θέματα με τους αρχαιολογικούς χώρους και μια σειρά από άλλες παραμέτρους, πρέπει να έχουν λυθεί εκ των προτέρων. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να προχωρούν οι επενδύσεις και να δημιουργούνται θέσεις εργασίας.
• Ο κλάδος σας, τι μπορεί να περιμένει από την κυβέρνηση εφεξής;
Από εξαγγελίες και υποσχέσεις έχουμε χορτάσει! Ακούμε κάθε μέρα εξαγγελίες και ψέματα. Θέλουμε συγκεκριμένες πράξεις. Εμείς έχουμε θέσει κάποια αιτήματα για τον κλάδο των μηχανικών τα οποία δεν προχωρούν. Για παράδειγμα το αίτημα για την ηλεκτρονική έκδοση αδειών δεν το υπογράφουν εδώ και δύο χρόνια οι κ.κ. Σκουρλέτης και Κουρουμπλής με συνέπεια να έχουμε συνεχώς προβλήματα στις διαδικασίες. Ένα ακόμη αίτημά μας είναι η ηλεκτρονική καταγραφή των κτηρίων της χώρας το οποίο επίσης έχει ‘κολλήσει’.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου