Το διαδικτυακό ντέρμπι Τσίπρα – Μητσοτάκη με έπαθλο followers, likes, engagements
Αυτό το Σαββατοκύριακο ο Αλέξης Τσίπρας θα προσπαθήσει από τη Θεσσαλονίκη να πείσει την κοινή γνώμη ότι το 2018 θα είναι η χρονιά που θα ανακάμψει η οικονομία και θα βγει η χώρα από το Μνημόνιο. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τις ίδιες ημέρες δίνει τη δική του μάχη, όχι μόνο με τις δεκάδες εκδηλώσεις σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα αλλά και με μια καμπάνια σχεδιασμένη μόνο για το Facebook.
Στις διαδικτυακές επάλξεις
Πρόκειται για σποτάκια που αναδεικνύουν το, κατά την Πειραιώς, «ετήσιο ραντεβού» του Πρωθυπουργού «με το ψέμα» στη ΔΕΘ. «Ελεγε ένα ψέμα ανά τρία λεπτά» είναι το σλόγκαν κάτω από το οποίο επισυνάπτεται ο κατάλογος των ψευδών του κ. Τσίπρα. Τους προσεχείς μήνες αναμένεται να διεξαχθεί σκληρή μάχη ανάμεσα στους δύο πολιτικούς και οι ομάδες των δύο πολιτικών αρχηγών βρίσκονται ήδη στις διαδικτυακές επάλξεις μετρώντας followers, likes και engagements. Δηλαδή σε πόσους φθάνουν τα μηνύματα και τι αντίκτυπο έχουν. Θα είναι ένα ντέρμπι με φανερές αλλά και πολλές κρυφές πλευρές – ενίοτε και «βρώμικες», όχι μόνο στο Διαδίκτυο.
Στη ΝΔ προετοιμάζονται να αντιμετωπίσουν ακόμα και καταστάσεις οι οποίες ενδεχομένως να ξεφύγουν από το πλαίσιο της ομαλότητας, ιδίως όσο θα πλησιάζουν οι εκλογές. Οι πληροφορίες τους λένε ότι η κυβέρνηση διά του αρμόδιου υπουργού Νίκου Παππά ασκεί πιέσεις στις εταιρείες δημοσκοπήσεων προκειμένου να εμφανίσουν μειωμένη τη διαφορά ανάμεσα στον ΣΥΡΙΖΑ και στη ΝΔ. Μοχλός αυτής της πίεσης είναι το νομοσχέδιο που θεσπίζει αυστηρότερους κανόνες για τη διεξαγωγή γκάλοπ. Οπως είχε πει παλαιότερα ο κ. Παππάς στη Βουλή, «οι δημοσκοπήσεις γίνονται εργαλεία πολιτικής, το αποτέλεσμά τους γίνεται λεζάντα και η λεζάντα θέμα σε τηλεοπτικό πάνελ». Γίνονται επίσης και αντικείμενο επίμονων διαδικτυακών καβγάδων. Τα trolls – ψευδώνυμοι λογαριασμοί με στόχο την προσωπική επίθεση και την απαξίωση του αντιπάλου – έπαιξαν κυρίαρχο ρόλο στην επικράτηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2015, ενώ την περίοδο πριν από το δημοψήφισμα ο παροξυσμός έφτασε σε σημείο να διαλύονται οικογενειακές και κοινωνικές σχέσεις. Τώρα είναι η εποχή των fake news, μια πραγματικά δύσκολη πρόκληση για τα κομματικά επιτελεία.
Οι πολιτικές θέσεις, ασφαλώς, παίζουν τον καθοριστικό ρόλο, ποιος αρχηγός δηλαδή θέτει ζητήματα ουσίας που αφορούν τον ελληνικό λαό. Τα κοινωνικά δίκτυα όμως είναι κεντρικός πυλώνας της επικοινωνιακής πολιτικής των κομμάτων και θα διαμορφώσουν και αυτά, στο μέτρο που τους αναλογεί, την ατζέντα. Το ερώτημα πώς επηρεάζουν τη δημοκρατία τα κοινωνικά δίκτυα δεν απασχολεί την Ελλάδα αλλά ολόκληρο τον κόσμο.
Η μονομαχία Τσίπρα – Μητσοτάκη έχει ξεκινήσει πολύ πριν από την εμφάνισή τους στη ΔΕΘ, καθώς τα τελευταία δύο χρόνια έχουν καλλιεργήσει και οι δύο το δικό τους διαδικτυακό «οικοσύστημα».
Το βασίλειό τους για ένα like…
Ο κ. Τσίπρας έχει «κερδίσει» 438.000 likes στην προσωπική του σελίδα στο Facebook και έχει 479.000 ακολούθους στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter, από τις μεγαλύτερες επιδόσεις στην Ελλάδα για αυτό το συγκεκριμένο μέσο. Διαθέτει όμως λογαριασμό στο Τwitter και ως Πρωθυπουργός, όπου έχει 422.000 ακολούθους, και λογαριασμό στα αγγλικά, με 296.000 ακολούθους. Η κύρια δραστηριότητα έχει μεταφερθεί τους τελευταίους μήνες στον λογαριασμό του Πρωθυπουργού.
Ο κ. Μητσοτάκης έχει 104.000 likes στο Facebook και 132.000 ακολούθους στο Twitter. Ηταν από τους πρώτους πολιτικούς που απέκτησε λογαριασμό σε αυτά τα διαδικτυακά μέσα και τώρα είναι ο μόνος που επεκτάθηκε στο Instagram, στο οποίο έχουν μετακινηθεί οι νέοι. Εκεί έχει ήδη 12.000 ακολούθους. Σύμφωνα με τους συνεργάτες του, από τον Ιανουάριο του 2016 που έγινε πρόεδρος της ΝΔ είχε εντυπωσιακή άνοδο στο Facebook. Ξεκίνησε με 20.000 ακολούθους και έφτασε τους 104.000, «το 90% είναι ελληνικής καταγωγής, ενώ το 57% των ακολούθων του κ. Τσίπρα είναι ξένοι που τον ακολούθησαν για να τον στηρίξουν το 2015, όταν το hashtag#thisisacoup έγινε πρώτο στην Ευρώπη», επισημαίνει συνεργάτης του προέδρου της ΝΔ. Στο Facebook δραστηριοποιούνται τα τελευταία χρόνια χρήστες μεγαλύτερης ηλικίας και έτσι το κοινό που παρακολουθεί σε αυτό το μέσο τον κ. Μητσοτάκη είναι στην πλειονότητά του ηλικίας 35-54 ετών, ενώ στις ηλικίες 18-34 ετών τα ποσοστά μειώνονται.
Η πιο πρόσφατη διαδικτυακή μάχη των δύο πολιτικών αρχηγών αφορούσε τα άρθρα που δημοσίευσαν σε δύο κυριακάτικες εφημερίδες. Του κ. Μητσοτάκη, που προηγήθηκε κατά μία εβδομάδα, με τίτλο «Να γράψουμε τη δική μας ιστορία», είχε 2.700 likes, 302 shares και 96 σχόλια. Το άρθρο του κ. Τσίπρα με τίτλο «Ηταν ο Ανδρέας ψεύτης;» είχε 605 likes, 23 shares και 64 σχόλια.
Επισφαλείς εκτιμήσεις
Οι ειδικοί σημειώνουν ότι ο ρόλος που θα παίξουν το Facebook και το Twitter θα εξαρτηθεί από την πορεία τους αλλά και από την αντίληψη που έχει ο κόσμος για αυτά τα μέσα. Τον περασμένο Ιούνιο ένας πολύ γνωστός καθηγητής του marketing, ο Mark Ritson, είχε γράψει ότι η Τερέζα Μέι θα κέρδιζε άνετα τις εκλογές στη Βρετανία, λόγω της επικοινωνιακής της καμπάνιας στο Internet.
Τα αποτελέσματα τον διέψευσαν, γιατί τελικά κυρίαρχο ρόλο δεν έπαιξε πόσο τεχνικά άψογος ήταν ο ιντερνετικός σχεδιασμός της βρετανίδας πρωθυπουργού απέναντι στη λιγότερο επαγγελματική δουλειά του Εργατικού Κόμματος, αλλά οι επιλογές των ψηφοφόρων στα κεντρικά πολιτικά θέματα που αφορούσαν το Brexit και το μέλλον της χώρας τους.
Οι άνθρωποιτων προέδρωνκαι τα σχόλια των πολιτών
Και οι δύο αρχηγοί έχουν ομάδες που τους βοηθούν. «Ο Κυριάκος αισθάνεται άνετα να χρησιμοποιεί ο ίδιος τα social media. Τουιτάρει πολλές φορές μόνος του ή ανεβάζει stories στο Instagram. Κάποιες φορές απαντάει σε ανθρώπους που του ασκούν κριτική απευθείας με ένα tweet ή ένα σχόλιο στο Facebook. Η φιλοσοφία μας χαρακτηρίζεται από τις λέξεις: αμεσότητα, πρωτογενές περιεχόμενο, χιούμορ, καθαρές θέσεις» τονίζει συνεργάτης του. «Συχνά ανεβάζει στο Instagram φωτογραφίες και βίντεο από μπασκετικές και ποδοσφαιρικές στιγμές του. Στην πολιτική του δραστηριότητα, φαίνεται η αμεσότητα από το πώς καλύπτονται στα κοινωνικά του δίκτυα οι συναντήσεις του με ομάδες πολιτών, όπως η πρόσφατη συζήτηση με νέους φοιτητές» προσθέτει. Ο κ. Τσίπρας δεν έχει λογαριασμό στο Instagram.
Η ΝΔ δεν έχει προσλάβει ιδιωτική εταιρεία για τη διαχείριση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, διαθέτει όμως μια επταμελή ομάδα νέων παιδιών, η οποία αποτελείται από τους Κωνσταντίνο Κυρανάκη, επικεφαλής του web team και της στρατηγικής της ΝΔ στο Internet, Κύρα Κάπη, η οποία έχει αναλάβει το Instagram καθώς ακολουθεί παντού τον κ. Μητσοτάκη, Νίκο Ρωμανό, ο οποίος ασχολείται με το Twitter. Η ομάδα συνολικά αποτελείται από ακόμα τέσσερα άτομα (γραφίστες, video makers, προγραμματιστές).
Τους λογαριασμούς του κ. Τσίπρα στα κοινωνικά δίκτυα τους διαχειρίζεται μια τριμελής ομάδα υπό την επίβλεψη του Δημήτρη Τζανακόπουλου και του Θοδωρή Μιχόπουλου. Στελέχη της κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ που έχουν επαγγελματική σχέση ή εμπειρία στην επικοινωνία σημειώνουν ότι η δραστηριότητα του Πρωθυπουργού στα κοινωνικά δίκτυα έχει πολύ μεγάλο κοινό που την παρακολουθεί, αλλά έχει περιθώρια να βελτιωθεί σε τεχνικά μέσα. Για την ώρα, βασίζονται, όπως λένε, στο μεγάλο κοινό που παρακολουθεί τον κ. Τσίπρα αλλά και στην εθελοντική υποστήριξη – πρόσφατα νεαρό στέλεχος υπουργείου τούς υπέδειξε ότι στο διαδικτυακό φωτογραφικό άλμπουμ Flickr εμφανίζεται ακόμη ως πρωθυπουργός ο Αντώνης Σαμαράς.
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι κατά τη γνώμη τους θα ήταν καλύτερα να απαντά ο κ. Τσίπρας σε κάποια σχόλια, γιατί αυτή είναι η φύση των κοινωνικών δικτύων: ο διάλογος και η αλληλεπίδραση. Σημειώνουν ότι δεν τους ανησυχεί το γεγονός ότι κάτω από τις αναρτήσεις του Πρωθυπουργού υπάρχουν πολλά αρνητικά σχόλια. «Αυτό» λένε «συμβαίνει σε πολλούς πολιτικούς, καθώς, με το κλίμα που επικρατεί, αφήνουν σχόλια κυρίως όσοι εκφράζουν θυμό ή παράπονα και όχι όσοι έχουν να πουν κάτι θετικό». Περισσότερες αρνητικές αντιδράσεις υπάρχουν όταν αναρτώνται βίντεο, ωστόσο αυτό δεν τους αποθαρρύνει, καθώς τα βίντεο έχουν πολύ μεγαλύτερη διάδοση στα κοινωνικά δίκτυα επειδή τα θέλουν οι χρήστες και τα ευνοούν οι αλγόριθμοι των δικτύων αυτών. «Πολλά μπορείς να πεις για τα νούμερα και τις επιδόσεις» λένε αυτοί που παρακολουθούν τη δραστηριότητα του κ. Τσίπρα στα κοινωνικά δίκτυα. «Η πτώση που εμφανίζουν οι ακόλουθοι του Πρωθυπουργού είναι ασήμαντη» – η ομάδα της Πειραιώς έχει μετρήσει ότι έχασε 42.000 ακολούθους από τον Ιούλιο του 2015 -, «καθώς έχει τεράστια νούμερα για τα ελληνικά δεδομένα, τέσσερις φορές μεγαλύτερα από αυτά του κ. Μητσοτάκη». Παρατηρούν ωστόσο ότι «θα αλλάξουν πολλά μέχρι τις εκλογές, καθώς μεταβάλλονται συνεχώς τα ίδια τα κοινωνικά δίκτυα αλλά και η ψυχολογία του κόσμου».
Το ΒΗΜΑ