Ωστόσο, η εφαρμογή ενός τέτοιου σεναρίου θα δημιουργούσε δυνητικά μία “τρύπα” στους δημοσιονομικούς στόχους του 2017, μιας και η εξοικονόμηση από τη μείωση των δαπανών για το ΕΚΑΣ είναι αποτυπωμένη ποσοτικά στον ίδιο το νόμο Κατρούγκαλου που ψηφίστηκε τον περασμένο Μάιο αλλά και στο προσχέδιο του Κρατικού προϋπολογισμού που δημοσιεύτηκε στις 3/10.
Σύμφωνα με το σενάριο αυτό που αποκαλύπτει ο “Ελεύθερος Τύπος”, προκειμένου να μην χαθεί πλήρως το ΕΚΑΣ για μια μεγάλη κατηγορία συνταξιούχων και, ταυτόχρονα, να επιτευχθεί ο στόχος της εξοικονόμησης των 439 εκατ. ευρώ το υπουργείο Εργασίας προσανατολίζεται σε οριζόντια μείωση του για 200.000 δικαιούχους του ΕΚΑΣ και όχι σε κατάργηση της χορήγησης του συγκεκριμένου επιδόματος στους παραπάνω συνταξιούχους .
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, μία μείωση κατά 15%-20% του επιδόματος μπορεί να είναι η “λύση” , καθώς σε διαφορετική περίπτωση και προκειμένου να εξοικονομηθούν 439 εκατ. ευρώ το 2017 θα έπρεπε να μείνουν χωρίς επίδομα πάνω από 200.000 δικαιούχοι από 1.1.2017, μετά την αναπροσαρμογή των ορίων χορήγησής του στα τέλη του Δεκεμβρίου 2016.
Μια τέτοια εξέλιξη , σύμφωνα με τον “Ελεύθερο Τύπο”, πρακτικά σημαίνει ότι όσοι έχουν εισόδημα έως 601 ευρώ να δουν το ΕΚΑΣ τους να μειώνεται από τα 230 στα 180 ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι ο νόμος Κατρούγκαλου, μετά από απαίτηση -μάλιστα – των θεσμών , προβλέπει την εξοικονόμηση 401 εκατ. ευρώ το 2017 από τον επαναπροσδιορισμό των εισοδηματικών κριτηρίων για τους δικαιούχους του ΕΚΑΣ .
Το Υπ. Εργασίας εξετάζει εδώ ενάμισυ μήνα να μην κόψει το ΕΚΑΣ από 200.000 δικαιούχους του από 1.1.2017, όπως έκανε με 120.000 δικαιούχους από την 1.6.2016 , προκειμένου να μετριάσει τις κοινωνικές αντιδράσεις. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν ετέθη στην προηγούμενη σειρά επαφών του με τους θεσμούς (Σεπτέμβρης ).
Σε κάθε περίπτωση, το σενάριο αυτό “σκοντάφτει” στην ποσοτικοποιημένη πρόβλεψη που προβλέπεται στο ίδιο τον ασφαλιστικό νόμο (και όχι μόνο στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, οπως συμβαίνει με τα άλλα μέτρα ), γεγονός που έχει εξαιρετική πολιτική βαρύτητα, για εξοικονόμηση 401 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα η πρόβλεψη αυτή αυξήθηκε ποσοσοτικά κατά 35 εκατ. ευρώ στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού που ήλθε στη δημοσιότητα την Δευτέρα 3/10.
Η αύξηση του στόχου της εξοικονόμησης από την περικοπή των δαπανών για το ΕΚΑΣ κατά 38 εκατ. ευρώ το 2017 (439 εκατ. ευρώ αντί 401 εκατ. ευρώ) οφείλεται στο γεγονός ότι η εξοικονόμηση που προβλέπεται το 2016 από την προηγούμενη μείωση των δικαιούχων ανήλθε στα 130 εκατ. ευρώ και όχι στα 168 εκατ. ευρώ, όπως προέβλεπε ο ασφαλιστικός νόμος που ψηφίστηκε στις 8.5.2016 και τέθηκε σε ισχύ στις 12.5.2016.
Η υστέρηση αυτή στους στόχους εξοικονόμησης οφείλεται στο ότι το ΕΚΑΣ 120.000 χαμηλοσυνταξιούχων αφαιρέθηκε από την 1.6.2016 και όχι αναδρομικά από 1.1.2016. Έτσι, από τους χαμηλοσυνταξιούχους επιστράφηκε μόνο το ΕΚΑΣ του Ιουνίου και όχι του 5μηνου Ιανουαρίου -Μαίου 2016, με αποτέλεσμα να περιοριστεί σημαντικά η προβλεπόμενη εξοικονόμηση των 168 εκατ. ευρώ που προέβλεπε η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους από την εφαρμογή του εν λόγω μέτρου το 2016.
Ανάλογη υστέρηση δεν θα έπρεπε κανονικά να υπάρξει το 2016, εφόσον ο επαναπροσδιορισμός των εισοδηματικών κριτηρίων γίνει στα τέλη Δεκεμβρίου και έτσι κοπεί το ΕΚΑΣ από 1.1.2017.
Εξάλλου, η “καθαρή” εξοικονόμηση από την κατάργηση του ΕΚΑΣ σε 120.000 χαμηλοσυνταξιούχους είναι στην πραγματικότητα κάτω από 130 εκατ. ευρώ και συγκεκριμένα 112 εκατ. ευρώ, λόγω των αντισταθμιστικών μέτρων υπέρ μεγαλής μερίδας αυτών, τα οποία θέσπισε η κυβέρνηση τον περασμένο Αύγουστο και τα οποία κοστίζουν 18 εκατ. ευρώ. Μεταξύ των αντισταθμιστικών μέτρων τα οποία θέσπισε η κυβέρνηση για τους συνταξιούχους που έχασαν το ΕΚΑΣ είναι η παροχή κάρτας σίτισης .
Το μέτρο αυτό δεν αποκλείεται να εφαρμοστεί και για τους επόμενους χαμηλοσυνταξιούχους που θα χάσουν έτσι ή αλλιώς το ΕΚΑΣ (το 2017), ενδεχομένως -μάλιστα – στα πλαίσια του κυοφορούμενου προγράμματος του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης που θα τεθεί σε εφαρμογή από 1.1.2017.