Συνέντευξη στον
Δημ. Γκαρτζώνη
Δεν θα είναι «περίπατος» η επόμενη τουριστική σεζόν, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, κ. Γιώργο Ματσίγκο, ο οποίος δηλώνει ότι ο αυξημένος ανταγωνισμός και οι πολύ χαμηλές τιμές της Τουρκίας, θα καθορίσουν την πορεία των τουριστικών κρατήσεων, που τώρα παρουσιάζουν μικρή τάση ανόδου.
• Κύριε Ματσίγκο, ποια εικόνα σχηματίσατε από τη διεθνή έκθεση τουρισμού του Λονδίνου για την επόμενη τουριστική σεζόν;
Με τα τωρινά δεδομένα φαίνεται να βρισκόμαστε στα περσινά επίπεδα με μικρές τάσεις ανόδου. Η βασική διαφορά είναι ότι οι παίκτες είναι περισσότεροι. Ξεκινάμε δηλαδή με μεγαλύτερο ανταγωνισμό, ο οποίος δεν υπήρχε πέρυσι. Τουρκία, Αίγυπτος, Τυνησία και Ισπανία έχουν επανέλθει δυναμικά.
Σε γενικές γραμμές η περιρρέουσα ατμόσφαιρα στο Λονδίνο ήταν καλή. Προσωπικά όμως δεν διαπίστωσα ότι υπάρχουν τάσεις μεγάλης αύξησης των κρατήσεων παρά μόνο σε οριακό επίπεδο.
• Ποιοι παράγοντες πιστεύετε ότι θα παίξουν ρόλο στην αύξηση των κρατήσεων;
Κοιτάξτε, όλα θα κριθούν από την επιθυμία των πελατών να προτιμήσουν οικονομικότερους προορισμούς. Η Τουρκία θα είναι αρκετά πιο φθηνή ως προορισμός, κάτι που έχει να κάνει με την υποτίμηση της Λίρας. Εμείς, λόγω της πολύ υψηλής φορολογίας δεν έχουμε κανένα περιθώριο για να ρίξουμε τις τιμές σε ανταγωνιστικά επίπεδα. Προφανώς είναι ακόμη επιφυλακτικός ο περισσότερος κόσμος απέναντι στην Τουρκία. Οι χαμηλές τιμές αποτελούν πάντα δέλεαρ. Ασφαλώς, δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε από τώρα πόσο ισχυρό θα είναι το δέλεαρ αυτό και αν τελικά επικρατήσουν οι ελληνικοί προορισμοί έναντι της Τουρκίας.
• Σύμφωνα με τα στοιχεία της Fraport διακινήθηκαν μέσω του «Διαγόρας» συνολικά 4.725.506 ξένοι τουρίστες, αριθμός αυξημένος κατά 6,9% σε σύγκριση με την προηγούμενη σεζόν. Τα νούμερα αποδεικνύουν ότι ξεπεράστηκε κάθε προηγούμενο ρεκόρ. Ήταν αναμενόμενο αυτό το αποτέλεσμα;
Θα έλεγα ότι ήταν αναμενόμενο το ποσοστό αυτό, δεν μου προκαλεί καμία έκπληξη. Είχα προβλέψει από την αρχή ότι η αύξηση των αφίξεων θα κυμανθεί μεταξύ του 6% και του 8%. Άλλωστε δεν υπήρχαν περιθώρια για πολύ μεγαλύτερα νούμερα. Οι δυνατότητες του νησιού ήταν συγκεκριμένες και δύσκολα θα μπορούσαν να ξεπεραστούν. Μου φαίνεται δύσκολο να υπερβούμε αυτό το ρεκόρ το 2019, παρόλο που το έχουμε ανάγκη. Για παράδειγμα, αυτό τον αριθμό επισκεπτών, δεν θα μπορούσε να τον διαχειριστεί το νησί το 2017. Αυτή τη φορά όμως καταφέραμε να τους εξυπηρετήσουμε, επειδή λειτούργησαν οι νέες κλίνες που απορρόφησαν τους …πλεονάζοντες επισκέπτες.
Μη ξεχνάτε ότι ένα μέρος των αφιχθέντων τουριστών απορρόφησαν και οι κλίνες Airbnb. Ο αθέμιτος ανταγωνισμός εκτοξεύθηκε στα ύψη, με περισσότερες από 3.000 κλίνες στην πλατφόρμα!
• Έγινε πραγματικά τόσο αισθητός ο ανταγωνισμός στα ξενοδοχεία σε μία χρονιά που οι αφίξεις σημείωσαν τόσο μεγάλη αύξηση;
Σας διαβεβαιώνω πώς ναι! Παρόλο που η αύξηση των αφίξεων έφθασε στο 7%, οι πληρότητες σε πολλά ξενοδοχεία δεν πλησίασαν καν σε αυτό το ποσοστό, πολλές επιχειρήσεις μπορεί να μην είχαν καθόλου αύξηση πληροτήτων… Χρειαζόμαστε συνεπώς περισσότερους επισκέπτες του χρόνου. Πρέπει να έχουμε αυξημένες αφίξεις, για να μείνουν ικανοποιημένοι οι παλιοί επιχειρηματίες. Όμως η τάση που επικρατεί τη δεδομένη στιγμή δεν είναι τόσο ισχυρή ώστε να μπορούμε να ελπίζουμε σε κάτι καλύτερο. Δεν θα είναι εύκολα τα πράγματα λόγω του ανταγωνισμού.
• Βελτιώθηκαν τελικά τα έσοδα λόγω των αυξημένων τουριστικών ροών;
Δεν νομίζω ότι μπορούμε να μιλάμε για αυξημένα έσοδα. Οι περιπτώσεις όπου καταγράφεται κάποια αύξηση εισπράξεων, είναι πολύ μικρή, σχεδόν αμελητέα. Η πολύ υψηλή φορολογία δεν άφησε δυστυχώς περιθώρια για κάποιο καλύτερο αποτέλεσμα σε οικονομικό επίπεδο.
• Ποιες είναι οι καλύτερες τουριστικές αγορές για τη Ρόδο και πώς βλέπετε την εξέλιξη των αφίξεων από τη Ρωσία;
Η Αγγλία και η Γερμανία κρατούν σταθερά τα σκήπτρα και θα είναι οι κύριες πηγές άντλησης τουριστών και το 2019. ΟΙ υπόλοιπες αγορές θα κυμανθούν στα ίδια περίπου επίπεδα. Σε ό,τι αφορά την αγορά της Ρωσίας, θα είμαστε σε θέση να έχουμε συγκεκριμένη εικόνα τον Μάρτιο. Είναι νωρίς για προβλέψεις. Φαίνεται πάντως ότι πρόθεση είναι να παραμείνουν οι ίδιες θέσεις…
• Στην Philoxenia στη Θεσσαλονίκη, παρουσιάσατε με τον κ. Αναστασίου, από το Αμερικανικό Κολλέγιο της Θεσσαλονίκης, τα πρώτα αποτελέσματα από την νέα έρευνα ποιότητας. Προκύπτουν στοιχεία που προκαλούν ενδιαφέρον;
Ναι, στη Θεσσαλονίκη παρουσιάσαμε τα πρώτα ευρήματα από τη μέχρι τώρα επεξεργασία των ερωτηματολογίων. Συλλέξαμε 3.000 και επεξεργαστήκαμε μέχρι τώρα τα 1.700. Αυτό που διακρίνουμε και μας κάνει εντύπωση είναι η περαιτέρω μείωση των ποσών που δαπανούν κατά τη διάρκεια της παραμονής τους οι επισκέπτες μας. Να πούμε βέβαια ότι η μέση διάρκεια παραμονής ανέρχεται στις 9,24 ημέρες. Σ’ αυτό το διάστημα, όσοι προτιμούν πακέτα all inclusive ξοδεύουν 212,8 ευρώ συνολικά. Τα περισσότερα χρήματα δαπανούν όσοι προτιμούν πακέτα bed and breakfast, ήτοι 383,16 ευρώ. Στην περίοδο ανάλυσης του δείγματος, το all inclusive δεν έχει τη μεγαλύτερη ζήτηση. Μόλις 19% απάντησε ότι επέλεξε το συγκεκριμένο πακέτο, ενώ το 40% επέλεξε half board και τo 34% bed and breakfast. Αυτά τα ποσοστά ενδεχομένως να διαφοροποιηθούν όταν ολοκληρωθεί η επεξεργασία του δείγματος…
• Κατάφερε να ταράξει η πρώτη έρευνα τα νερά; Ανέδειξε προβλήματα που βελτιώθηκαν στην πορεία;
Ναι, πιστεύω ότι αυτή η έρευνα ήρθε να αναδείξει κάποια πράγματα. Μας έκανε να συνειδητοποιήσουμε κάποια ζητήματα τα οποία μπορεί να ήταν λίγο-πολύ γνωστά αλλά να μην τους δίναμε σημασία. Ανέδειξε και πράγματα που δεν είχαμε συνειδητοποιήσει μέχρι τότε. Όντως, είδαμε να γίνεται αφορμή να αλλάξουν κάποια θέματα στα οποία υστερούσαμε, π.χ. στον τομέα της καθαριότητας, όπου είναι ευδιάκριτη η βελτίωση. Επίσης, ενισχύθηκε σε κάποιο βαθμό η ποιότητα των εξωξενοδοχειακών υπηρεσιών, τουλάχιστον έχω διαπιστώσει προσωπικά ότι υπήρξε βελτίωση σε αυτό τον τομέα. Και μόνο που αποτέλεσε αφορμή για προβληματισμό, πιστεύω ότι πέτυχε το στόχο της.
• Θα συνεχισθεί αυτή η διαδικασία;
Σίγουρα θα συνεχίσουμε την έρευνα και το 2019, πιστεύω ότι αυτή θα είναι η πιο μεστή έρευνα. Την πρώτη φορά ξεκινήσαμε να συλλέγουμε ερωτηματολόγια από τον Ιούλιο και φέτος από την έναρξη της σεζόν. Δεν μπορούμε λοιπόν να κάνουμε την άμεση αντιπαραβολή των ευρημάτων μεταξύ των δύο σεζόν, κάτι που θα είμαστε σε θέση να κάνουμε την επόμενη χρονιά.
• Έχει οριστεί η ημερομηνία για την επόμενη ημερίδα ποιότητας;
Η ημερίδα ποιότητας θα γίνει στις 13 Απριλίου και ήδη υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από ομιλητές, που ζητούν να πάρουν μέρος. Θα έχουμε δυνατά ονόματα την επόμενη φορά! Έχει καθιερωθεί πλέον η εκδήλωση, την οποία περιμένουν από τους τουρ οπερέιτορ μέχρι τα στελέχη του τουρισμού σε Ελλάδα και εξωτερικό.