ΤΣημαντικά προβλήματα στις συναλλαγές τους με τη φορολογική διοίκηση αντιμετωπίζουν οι ακρίτες. Τουλάχιστον αυτό έδειξε η πρώτη πιλοτική αποστολή στην ακριτική νησιωτική Ελλάδα που πραγματοποίησε ειδική ομάδα στελεχών της φορολογικής διοίκησης που ατύπως φέρει τον τίτλο “Εφοριακός της Γειτονιάς”. Αποστολή των στελεχών της ΑΑΔΕ ήταν να καταγράψουν προβλήματα, να επιλύσουν επί τόπου όποιο πρόβλημα μπορούσε να επιλυθεί και να αναζητήσουν όλες τις λύσεις που μπορούν να κάνουν τη σχέση των ακριτών με την εφορία λιγότερο προβληματική.
Τα νησιά που επισκέφθηκε η αποστολή ήταν η Πάτμος, οι Λειψοί, το Αγαθονήσι και η Χάλκη. Κατά τη διάρκεια των επισκέψεων οι απεσταλμένοι της ΑΑΔΕ έλυσαν απορίες, διεκπεραίωσαν συναλλαγές, κατέγραψαν προβλήματα και έδωσαν λύσεις σε χρονίζουσες δυσκολίες των κατοίκων. Πιο συγκεκριμένα, αυτά που έγιναν σε κάθε νησί έχουν ως εξής:
-Η επίσκεψη στην Πάτμο πραγματοποιήθηκε στις 29 Οκτωβρίου 2018. Η συγκέντρωση των ενδιαφερόμενων για τη συνάντηση με τον “εφοριακό της γειτονιάς” έγινε στον χώρο εκδηλώσεων του Δήμου Πάτμου, με προσέλευση περίπου 35 ατόμων. Τα θέματα που τέθηκαν συνοπτικά ήταν τα εξής:
➢ Η δυσκολία μετακίνησης στην αρμόδια ΔΟΥ Κω.
➢ Η δυσχέρεια στις μεταβιβάσεις ακινήτων λόγω διοικητικής αρμοδιότητας του νησιού στη Μονή Πάτμου και όχι στο Ελληνικό Δημόσιο.
➢ Η οικονομική επιβάρυνση των ιδιοκτητών επαγγελματικών σκαφών της περιοχής για αγορά ναυτιλιακού πετρελαίου, η οποία πραγματοποιείται κατ’ αποκλειστικότητα στα νησιά της Καλύμνου και της Σάμου και δεν απαλλάσσεται φορολογικά το κόστος της μετακίνησης. Αυτό που εξετάζεται είναι η ένταξη του εν λόγω μεταφορικού κόστους στο απαλλασσόμενο καθεστώς από την Τελωνειακή Διοίκηση.
➢ Οι κάτοικοι διαμαρτυρήθηκαν για σκάφη τουρκικής προέλευσης που πραγματοποιούν εκδρομές αναψυχής στα γύρω νησιά και ανταγωνίζονται τους Έλληνες νησιώτες.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης απαντήθηκαν πολλά ερωτήματα και επιλύθηκαν θέματα σχετικά με οφειλές ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ, ρυθμίσεις οφειλών και εκκρεμότητες φορολογούμενων.
Στη συνάντηση δόθηκαν επεξηγήσεις για τη διαδικασία σχετικά με την υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων φόρου εισοδήματος (συμπλήρωση κωδικών 075-076 που αφορούν απόσβεση δημοσίου χρέους), χορηγήθηκαν Αποδεικτικά Φορολογικής Ενημερότητας και εκτυπώθηκαν πίνακες χρεών, ταυτότητες οφειλών, εκκαθαριστικά σημειώματα, καθώς και καταστάσεις περιουσιακής κατάστασης (Ε9). Τέλος, απαντήθηκαν ερωτήματα σχετικά με τη μεταβίβαση ερασιτεχνικών σκαφών.
-Η επίσκεψη στο Αγαθονήσι πραγματοποιήθηκε στις 31 Οκτωβρίου 2018. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο δημαρχείο του νησιού, όπου συγκεντρώθηκαν 25 άτομα. Kατά τη διάρκεια της συνάντησης δόθηκαν κατευθύνσεις ως προς την είσπραξη αχρεωστήτως καταβληθέντος ΦΠΑ σε ιδιοκτήτες σκαφών και χορηγήθηκαν έντυπα και βεβαιώσεις ασφαλιστικών ταμείων μέσω του ΗΔΙΚΑ σε φορολογούμενους.
Οι κάτοικοι του ακριτικού νησιού επεσήμαναν το ζήτημα της δύσκολης, χρονοβόρας και υψηλού κόστους μετακίνησής τους στο νησί της Κω, όπου βρίσκεται η ΔΟΥ υπαγωγής τους.
-Η επίσκεψη στη Χάλκη πραγματοποιήθηκε την 1η Νοεμβρίου 2018. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο δημαρχείο του νησιού, όπου συγκεντρώθηκαν 25 άτομα.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης:
➢ Τυπώθηκαν καταστάσεις χρεών, ταυτότητες οφειλών και εκκαθαριστικά φορολογικών δηλώσεων.
➢ Δόθηκαν επεξηγήσεις για τη διαδικασία ρύθμισης οφειλών.
➢ Εκτελέσθηκαν και συμψηφισμοί χρεών.
Σημειώνεται, όπως είχε αποκαλύψει το Capital.gr, το πρόβλημα που είχαν αντιμετωπίσει κάτοικοι μικρών νησιών της Δωδεκανήσου στους οποίους επιβλήθηκαν πρόστιμα για εκπρόθεσμες υποβολές δηλώσεων για τις οποίες δεν υπήρχε ηλεκτρονική δυνατότητα υποβολής. Συγκεκριμένα, τους δόθηκαν οδηγίες να ταξιδέψουν έως την αρμόδια εφορία της Κω και, επειδή ταξίδεψαν και πήγαν στην εφορία με μια ημέρα καθυστέρηση (δεν υπήρχε δρομολόγιο νωρίτερα), τους επιβλήθηκε πρόστιμο για εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης.
του Σπύρου Δημητρέλη