Ειδήσεις

Μαρίνες: Τι ετοιμάζουν Lamda, TEMES, D Marinas, Α1 Yacht Trade – Η τουριστική αναβάθμιση και τα mega yachts

Με την υπογραφή της σύμβασης για την υπο-παραχώρηση του δικαιώματος κατασκευής της μαρίνας μεγάλων σκαφών (mega-yachts) εντός του λιμένα Κέρκυρας ή και τον επικείμενο διαγωνισμό για την αντίστοιχη υπο-παραχώρηση λιμενικών υπηρεσιών και εξυπηρετήσεων και του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης του Καταφυγίου Σπηλιάς, επίσης στην Κέρκυρα, σταδιακά… συμπληρώνεται το «παζλ» των κινήσεων για την ανάπτυξη δικτύου υποδομών που θα βοηθήσει στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της χώρας.

Ιδίως σε μια περιοχή όπως αυτή του Ιονίου Πελάγους όπου υπάρχει αυξημένη ζήτηση για θέσεις ελλιμενισμού σε μαρίνες κι ενώ η χώρα μας έχει να ανταγωνιστεί αναδυόμενες ή εδραιωμένες αγορές (Κροατία, Μαυροβούνιο, Ιταλία, Μάλτα, Κύπρο, Τουρκία). Το «πακέτο» των κινήσεων, που βέβαια δεν αφορά μόνο στην περιοχή του Ιονίου Πελάγους, προωθείται δια μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, που έχει αναλάβει διεργασίες προώθησης διαγωνισμών αξιοποίησης τέτοιων assets (π.χ. Καλαμαριά, Ιτέα, Ρόδος, Σκιάθος κ.α.), ανεξαρτήτως του επιπέδου ωρίμανσης και των βημάτων που απαιτούνται.

Ειδικότερα, το ΤΑΙΠΕΔ έχει προχωρήσει διαγωνισμούς για την αξιοποίηση Μαρίνων σε διάφορες περιοχές και νησιά του Ιουνίου Πελάγους, όπως η Κέρκυρα, η Κεφαλονιά (Αργοστόλι), η Πύλος, ενώ παράλληλα, προωθεί και την αναβάθμιση λιμένων και τουριστικών καταφυγίων στα δυτικά της χώρας (Ζακύνθου, στη θέση Σπηλιά εντός του κεντρικού λιμένα Κέρκυρας, Λευκίμμης κ.α.), με στόχο να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας διεθνώς και την εικόνα του τουρισμού, τις θέσεις ελλιμενισμού για μικρότερα σκάφη ή και για mega yachts, την προσέλκυση υψηλού εισοδήματος τουριστών.

Με τις νέες υποδομές θα δημιουργηθούν αρκετές νέες θέσεις εργασίας στην κάθε περιοχή, τόσο κατά το στάδιο της κατασκευής, όσο και κατά την λειτουργία της κάθε μαρίνας. Τα δε οφέλη για το ελληνικό δημόσιο θα προέλθουν από τα εφάπαξ τιμήματα, τις επενδύσεις, τα μελλοντικά μισθώματα και προφανώς από την ευρύτερη τόνωση της τοπικής οικονομίας. Βέβαια, δεν λείπουν και τοπικές αντιδράσεις για όρους δόμησης, επιβάρυνση περιβάλλοντος ή για αντισταθμιστικά οφέλη, που έχουν οδηγήσει σε αναβολές διαδικασιών (π.χ. Καλαμαριά).

«Άνοιγμα» και στην Κρουαζιέρα
Να σημειωθεί, επίσης, όπως πρόσφατα είχαμε αναφέρει από τη στήλη Backstory ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει εκκινήσει και διαδικασία για την πρόσληψη συμβούλων που θα βοηθήσουν το Ταμείο στο μέτωπο της αξιοποίησης της δραστηριότητας κρουαζιέρας σε λιμένες που είναι στο χαρτοφυλάκιό του. Το Ταμείο σκοπεύει να αξιοποιήσει τις λιμενικές δραστηριότητες κρουαζιέρας σε τερματικούς σταθμούς εντός λιμενικών εγκαταστάσεων του χαρτοφυλακίου του, μέσω συμβάσεων παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης. Σε πρώτη φάση, το σχέδιο κάνει λόγο για 3 υποδομές, ενώ έχουν ακουστεί ως πιθανοί «στόχοι» και 2 στη Δυτική Ελλάδα, στους λιμένες Κατάκολου (Ηλείας) και της Πάτρας (το τρίτο λιμάνι αυτό της Καβάλας). Σε κάθε περίπτωση, αναμένονται διαγωνισμοί και νεότερα για το ποια λιμάνια θα είναι. Βασική επιδίωξη του ΤΑΙΠΕΔ με τις υποπαραχωρήσεις αυτές είναι η προσέλκυση επενδυτών, οι οποίοι θα μπορούσαν να ανοίξουν την αγορά της κρουαζιέρας.

Η μαρίνα mega-yachts στην Κέρκυρα και η Lamda
Η υπογραφή της σύμβασης ανάμεσα στο Δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ) και την Lamda Marinas, μέλος του ομίλου Lamda Development, για την υπο-παραχώρηση του δικαιώματος κατασκευής της μαρίνας μεγάλων σκαφών (mega-yachts) εντός του λιμένα Κέρκυρας, «έπεσε» προ ημερών. Η συνολική αξία του τιμήματος που θα καταβάλλει ο υπο-παραχωρησιούχος με βάση τη σύμβαση θα ξεπεράσει τα 89 εκατ. ευρώ σε βάθος 40 ετών. Περιλαμβάνει α) οικονομικό αντάλλαγμα που θα καταβληθεί εφάπαξ με την έναρξη της υπο-παραχώρησης ύψους 9,7 εκατ. ευρώ και β) ποσοστό 7,77% επί του κύκλου εργασιών του υπο-παραχωρησιούχου το οποίο θα καταβάλλεται ετησίως. Επιπρόσθετα, ο υπο-παραχωρησιούχος θα υλοποιήσει και επενδύσεις άνω των 50 εκατ. ευρώ για την εκ του μηδενός κατασκευή και ανάπτυξη της Μαρίνας. Πρόκειται για την πρώτη μαρίνα αυτού του μεγέθους που κατασκευάζεται εκ του μηδενός τα τελευταία 20 χρόνια. H αδειοδοτημένη Μαρίνα Μεγάλων Σκαφών αναψυχής βρίσκεται εντός του Λιμένα Κέρκυρας και χωροθετείται δυτικά του προβλήτα κρουαζιέρας, πλησίον του Σταθμού Επιβατών. Θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί 410 σκάφη μήκους έως 140 μέτρων και έχει χερσαία ζώνη 39.400 τ.μ. Η μαρίνα θα μπορεί να λειτουργήσει ξενοδοχείο, εστιατόριο, καφέ-μπαρ, καταστήματα κ.α..

Συνεργασία D Marinas – ΤΕΜΕΣ στην Πύλο
Στις αρχές Σεπτεμβρίου υπεγράφη και η σύμβαση για την παραχώρηση της Μαρίνας Πύλου για 40 έτη, μεταξύ αφενός του Ελληνικού Δημοσίου και του Ταμείου και αφετέρου της εταιρείας ΜΑΡΙΝΑ ΠΥΛΟΥ Α.Ε. ως Παραχωρησιούχου και των μετόχων της, D MARINAS HELLAS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε. και ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ Α.Ε. (η γνωστή ΤΕΜΕΣ, του ομίλου Κωνσταντακόπουλου). Η συνολική αξία της συμφωνίας περιλαμβάνει εφάπαξ καταβολή κατά την έναρξη της παραχώρησης και επιπλέον ποσοστό επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων της Μαρίνας. Ο Παραχωρησιούχος εκτιμάται ότι θα υλοποιήσει τα επόμενα έτη επενδύσεις άνω των 10 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των υποδομών και της επιχειρησιακής ικανότητας της Μαρίνας Πύλου. Η Μαρίνα Πύλου βρίσκεται στο κεντρικό και βορειανατολικό τμήμα της παραλιακής ζώνης της πόλης της Πύλου, με δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 130 τουριστικών σκαφών με μήκος από 8 έως 30 μέτρα.

Το τουριστικό καταφύγιο στη θέση Σπηλιά
Μια και ο λόγος παραπάνω για την Κέρκυρα, το ΤΑΙΠΕΔ προωθεί και διαγωνισμό για την υπο-παραχώρηση λιμενικών υπηρεσιών και του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης του τουριστικού καταφυγίου στη θέση Σπηλιά, εντός του κεντρικού λιμένα Κέρκυρας. Η διάρκεια της Σύμβασης υπο-παραχώρησης ανέρχεται σε είκοσι πέντε (25) έτη. Η συνολική επιφάνεια της χερσαίας ζώνης του καταφυγίου είναι 7.800 τ.μ. ενώ η θαλάσσια ζώνη καταλαμβάνει 35.000 τ.μ. Σημαντικά έργα για την πλήρη ανάπτυξη του καταφυγίου τουριστικών σκαφών στη θέση Σπηλιά βρίσκονται σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός των επόμενων μηνών. Με την ολοκλήρωση των έργων θα δημιουργηθούν συνολικά 80 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη αναψυχής μήκους έως 25 μέτρων ενώ στις παρεμβάσεις περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η διαμόρφωση δικτύου κυκλοφορίας για πεζούς και οχήματα, θέσεις στάθμευσης, παγκάκια και χώροι πρασίνου. Η διαδικασία υποβολής προσφορών έχει μεταφερθεί για τις 24 Ιανουαρίου 2025. Επίσης, μεταξύ άλλων, στο νησί σχεδιάζεται και η αναβάθμιση του λιμένα Λευκίμμης που βρίσκεται στη Νότια Κέρκυρα. Η μαρίνα έχει χερσαία ζώνη έκτασης 35 στρεμμάτων περίπου και δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 160 σκαφών, με τα ευρύτερα πλάνα να κάνουν λόγο για χρήσεις ελλιμενισμού σκαφών μήκους έως 45 μέτρων, εμπορικές, εστίαση, αθλητικές κ.α..

Τι προβλέπεται στο Αργοστόλι
Στο Αργοστόλι Κεφαλονιάς και την τοπική μαρίνα, τα έργα ανάπτυξης αφορούν στη ριζική αναβάθμιση των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών και επιπλέον την αξιοποίηση της χερσαίας ζώνης της μαρίνας συμπεριλαμβανομένων κτιρίων και δρόμων καθώς και τη διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου υψηλής αισθητικής. Στόχος είναι η δημιουργία ενός πόλου τουρισμού και αναψυχής και η ανάπτυξη της συγκεκριμένης περιοχής που θα συνεισφέρει συνολικά στην ανάδειξη του νησιού της Κεφαλονιάς. Η Μαρίνα Αργοστολίου βρίσκεται στον όρμο του Αργοστολίου, 11 χιλιόμετρα από τον Διεθνή αερολιμένα Κεφαλονιάς «Άννα Πολλάτου». Η δυναμικότητά της ανέρχεται σε περίπου 170 θέσεις αναλόγως της διάταξης και του μεγέθους των σκαφών. Ανάδοχος στον διαγωνισμό για την παραχώρηση υπηρεσιών λειτουργίας λιμένος και του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της Μαρίνας Αργοστολίου (διάρκεια της παραχώρησης 40 έτη, με δυνατότητα παράτασης για επιπλέον 10 κατά το μέγιστο) ανακηρύχθηκε τον Ιούνιο η Α1 ΓΙΩΤ ΤΡΕΪΝΤ ΚΟΝΣΟΡΤΙΟΥΜ Α.Ε. (YACHT TRADE CONSORTIUM S.A.), με προσφορά η οποία περιλαμβάνει εφάπαξ τίμημα ύψους 1,5 εκατ. ευρώ και ετήσιο αντάλλαγμα που ανέρχεται σε 1,9% επί των ακαθάριστων εσόδων από τη λειτουργία της Μαρίνας. Η εταιρεία αναμένεται να υλοποιήσει επενδύσεις που θα υπερβούν τα 30 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση και τη συντήρηση των υποδομών.

Στη λίστα και η Ζάκυνθος
Στο Ζάκυνθο, προς αξιοποίηση είναι η Μαρίνα που γειτνιάζει με τον κύριο λιμένα της Ζακύνθου. Διαθέτει 150 θέσεις ελλιμενισμού και χερσαία ζώνη 37.000 τ.μ., ενώ η θαλάσσια έκταση που περιλαμβάνει ανέρχεται σε 65.000 τ.μ. Στους χώρους της μαρίνας επιτρέπεται η ανάπτυξη εμπορικών χρήσεων, όπως ενδεικτικά ξενοδοχεία, καταστήματα εστίασης, κέντρα ψυχαγωγίας.

Mega Yachts και στον Αστακό
Για την ιστορία, υπενθυμίζεται ότι στην δυτική Ελλάδα, και συγκεκριμένα στον Αστακό, προωθείται το project «Μετατροπής του Λιμένα ΝΑ.ΒΙ.ΠΕ. Πλατυγιαλίου σε Τουριστικό Λιμένα για Mega Yachts – Ανάπτυξη Εμπορικών Χρήσεων και Παροχή Υπηρεσιών Τουρισμού και Αναψυχής Υψηλών Προδιαγραφών», της εταιρείας ΑΣΤΑΚΟΣ ΤΕΡΜΙΝΑΛ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ, ύψους άνω του μισού δισ. ευρώ (μπορεί και κατά πολύ μεγαλύτερο, έως και διπλάσιο). Η προτεινόμενη επένδυση αφορούσε στην ανάπλαση περιοχής συνολικής έκτασης περίπου 1.797 στρεμμάτων στην περιοχή της Ναυτικής Βιομηχανικής Περιοχής (ΝΑ.ΒΙ.ΠΕ.) Πλατυγιαλίου, στον κόλπο του Αστακού/Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, και περιλαμβάνει τη μετατροπή της υφιστάμενης ΝΑ.ΒΙ.ΠΕ. σε τουριστικό λιμένα για Mega Yachts (με 350 περίπου θέσεις σκαφών εκ των οποίων οι μισές για σκάφη άνω των 30 μέτρων), με ταυτόχρονη ανάπτυξη επιχειρηματικού πάρκου, παραθεριστικών κατοικιών και βιλών, καθώς και την παροχή υπηρεσιών τουρισμού και αναψυχής υψηλών προδιαγραφών, εμπορικών χρήσεων κ.α. Πρόκειται για την επένδυση «Nautilus Project» στο Πλατυγιάλι Αστακού, υπό τον, κυπριακών συμφερόντων, φορέα MYMAR Nautilus Investments (Mega Yacht Marina and Resort). Σε αυτή την επένδυση συμμετέχουν και η ελληνική κατασκευαστική εταιρεία ARCHIRODON, η BWA της οικογένειας Βασιλείου, η οποία και αυτή δραστηριοποιείται στο κλάδο των σκαφών και των θαλάσσιων σπορ, η A1 Yacht Trade για τη διαχείριση, οργάνωση και λειτουργία των yachts.ενώ χρηματοοικονομικός σύμβουλος είναι η Deloitte. Όπως και παλιότερα έχουμε αναφέρει, υπήρχαν πληροφορίες και για συμμετοχή αραβικών κεφαλαίων.

Πηγή: insider.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου