Την «απόδραση» στις Βρυξέλλες προτίμησε χθες ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΥΠΟΜΕΔΙ) Χρ. Σπίρτζης, αντί της υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Η υπογραφή είχε προγραμματιστεί να γίνει χθες, αλλά τελικά η συμμετοχή του υπουργού ΥΠΟΜΕΔΙ στο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών στις Βρυξέλλες ανέβαλε τη διαδικασία.
Ειδικότερα, ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ προτίμησε να συμμετάσχει στο Συμβούλιο με θέμα «Οι κοινωνικές πτυχές των οδικών μεταφορών», αντί να υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport-Slentel, ύψους πολλών δισ. ευρώ για το ελληνικό κράτος. Τώρα, σύμφωνα με πληροφορίες, η υπογραφή της σύμβασης προγραμματίζεται για την ερχόμενη Δευτέρα ή το αργότερο την Τρίτη και αφού θα έχει επιστρέψει ο κ. Σπίρτζης από τις Βρυξέλλες.
Τη σύμβαση εκτός από τον υπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ θα πρέπει να υπογράψουν ακόμη οι υπουργοί Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος και Εθνικής Αμυνας, Πάνος Καμμένος. Αυτό προβλεπόταν από την Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ) που αναρτήθηκε στο ΦΕΚ στις αρχές Νοεμβρίου. Μετά θα ακολουθήσει η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και του προτιμητέου επενδυτή FraportSlentel.
Στελέχη κοντά στη συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση παρατηρούσαν χθες ότι, παρά το «στήσιμο» που τους επιφύλαξε ο αρμόδιος υπουργός, η υπογραφή της σχετικής σύμβασης θα γίνει. Η κυβέρνηση δεν έχει πολλές επιλογές, ειδικά καθώς εκκρεμεί και η νέα υποδόση του 1 δισ. ευρώ. Ωστόσο φαίνεται ότι ο κ. Σπίρτζης, όσο θα μπορεί θα ελίσσεται. «Ο υπουργός (ΥΠΟΜΕΔΙ), όσο μπορεί θα αποφεύγει να πιει ένα τόσο πικρό ποτήρι…» παρατηρούσε στέλεχος της αγοράς. «Τόσα χρόνια πολεμικής ρητορικής», πρόσθεσε, «ειδικά κατά της συγκεκριμένης αποκρατικοποίησης, δεν καταπίνονται εύκολα…».
Η επικείμενη υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης των αεροδρομίων δεν σημαίνει και την άμεση μεταβίβαση του ελέγχου των αεροδρομίων στον προτιμητέο επενδυτή. Η ενεργοποίηση της σύμβασης εξαρτάται από μια σειρά προαιρέσεων οι οποίες, εφόσον ικανοποιηθούν, θα οδηγήσουν στην ολοκλήρωση της συναλλαγής με την καταβολή του ποσού του 1,2 δισ. ευρώ. Τέτοιες προαιρέσεις είναι η έκδοση των αδειών εκσυγχρονισμού των αεροδρομίων, η κύρωση της σύμβασης στη Βουλή, η δημιουργία της κατάλληλης ρυθμιστικής αρχής αεροδρομίων κ.ά. Σ’ αυτό το επίπεδο ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ έχει αρκετά περιθώρια για να ναρκοθετήσει την επένδυση, παρόλο που κάτι τέτοιο θα ήταν ιδιαίτερα συνετό, μετά την υπογραφή της σύμβασης. Αντίθετα η πολιτική ηγεσία θα έχει κάθε λόγο να πετύχει η επένδυση, δεδομένου ότι το ελληνικό Δημόσιο θα λαμβάνει κάθε χρόνο περίπου το 50% των καθαρών κερδών που έχει ο επενδυτής από την εκμετάλλευση των αεροδρομίων.
Σημειώνεται ότι με βάση τη σύμβαση που θα υπογραφεί, οι μέτοχοι της κοινοπραξίας Fraport και Slentel θα βγουν στις αγορές για να αντλήσουν τα κεφάλαια της επένδυσης. Εκτιμάται ότι θα αναζητηθεί πάνω από 1,5 δισ. ευρώ προκειμένου να ολοκληρώσουν την καταβολή του τιμήματος του 1,23 δισ. προς το ελληνικό Δημόσιο, αλλά και τα απαραίτητα κεφάλαια της επένδυσης ύψους 300 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων. Από αυτά, περίπου τα 2/3 θα καταβάλει η γερμανική Fraport και το υπόλοιπο 1/3 η Slentel (όμιλος Κοπελούζου).
Παράγοντες κοντά στην αποκρατικοποίηση αναφέρουν ότι η διαδικασία της δανειοδότησης έχει μπροστά της αρκετό δρόμο και δεν αναμένεται να κλείσει πριν από το ερχόμενο καλοκαίρι. Και αυτό, παρόλο που έχει ήδη συμφωνηθεί η συμμετοχή των διεθνών αναπτυξιακών τραπεζών (IFC, EBRD, EIB) στη δανειοδότηση της κοινοπραξίας.
Καθημερινή