Συνέντευξη
στην Πέγκυ Ντόκου
Για τον κ. Ανδρέα Ανδρεάδη δεν χρειάζονται συστάσεις. Είναι ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ με μακρά πείρα στον τουρισμό. Στην συνέντευξη που ακολουθεί μιλάει στην «δημοκρατική» για το 2017 τονίζοντας πως είναι ακόμη πολύ νωρίς για εκτιμήσεις αν και όλα δείχνουν ότι θα είναι μια πολύ καλή χρονιά για τον τουρισμό στην χώρα μας, εκτός απροόπτου. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η θέση του κ. Ανδρεάδη για το «άνοιγμα» της Τουρκίας, που δεν θα επηρεάσει τον τουρισμό στην Ελλάδα όσο φοβούνται κάποιοι, ενώ όσον αφορά τις περίφημες «νέες αγορές» ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ δηλώνει ότι αντί να μιλάμε για αγορές, όπου δεν υπάρχει δυνατότητα προσέγγισης, πρέπει να δούμε με περισσότερη προσοχή τα τμήματα που υπάρχουν στις παραδοσιακές δικές μας αγορές, τα οποία είναι αναξιοποίητα.
Σε ερώτηση σχετικά με την Κρουαζιέρα και την ανησυχία που εκφράζεται για την πορεία της το επόμενο έτος, ο κ. Ανδρεάδης ξεκαθαρίζει ότι υπάρχει μεν μια πτωτική πορεία, αλλά τα έσοδα από την Κρουαζιέρα αποτελούν μόνον το 3% της τουριστικής ‘πίτας’ και φυσικά, μπορεί να παίξει έναν πολύ καλό ρόλο εάν χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο «μάρκετινγκ» για την Ελλάδα.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Ανδρεάδη ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας μέχρι αυτή την στιγμή για την επόμενη τουριστική σεζόν;
Έχουμε ήδη μια πρώτη εικόνα της αγγλικής αγοράς η οποία κινούνταν μέχρι και την εποχή της τουριστικής έκθεσης World Travel Market στο +10%. Έκτοτε νομίζω ότι κινείται αρκετά καλύτερα. Είναι όμως πολύ νωρίς ακόμη για να είμαστε σε θέση να κάνουμε μια πλήρη εκτίμηση. Η γερμανική αγορά μόλις έχει αρχίσει να κινείται –οπότε δεν μπορούμε να πούμε ακόμη τίποτε. Αυτό το οποίο μπορούμε να πούμε αυτή την στιγμή όσον αφορά τον προγραμματισμό αεροπορικών πτήσεων για το 2017, ως μια πρώτη εικόνα, είναι ότι θα κινηθούν με αυξητική τάση. Συνεπώς, σε επίπεδο συνολικό, εάν η χώρα μας διατηρήσει την εικόνα του ασφαλούς προορισμού και δεν έχουμε κάποια έκτακτα γεγονότα ή εξελίξεις στο προσφυγικό, η συνολική εικόνα του τουρισμού πιθανόν να κινηθεί θετικά.
• Από τι εξαρτάται αυτό κατά την άποψή σας;
Η κίνηση του τουρισμού θα εξαρτηθεί από την ισοτιμία της λίρας, από το πώς θα κινηθεί το ευρώ σε σχέση με το δολάριο ενώ αυτό που διαφαίνεται καθαρά είναι ότι έχουμε πλέον έναν τουρισμό «δύο ταχυτήτων». Τι σημαίνει αυτό. Έχουμε δηλαδή περιοχές και επιχειρήσεις που κινούνται από θετικά έως πολύ θετικά (κυρίως περιοχές και επιχειρήσεις που είναι Brand Names, καθιερωμένες και οργανωμένες) και από την άλλη, έχουμε ένα μεγάλο αριθμό από περιοχές και επιχειρήσεις που έχουν αρνητικά αποτελέσματα. Αυτό οφείλεται στην υπερ-φορολόγηση που έχει επιβληθεί και επηρεάζει άμεσα την κατάσταση. Δηλαδή δεν έχουμε πλέον αυτή την ομοιόμορφη εικόνα που είχαμε πριν από 4-5 χρόνια. Η εικόνα διαρκώς αλλάζει και βλέπουμε διάφορες ταχύτητες με μεγάλες διαφοροποιήσεις ανάμεσα σε περιοχές και επιχειρήσεις.
• Τουλάχιστον από τις προ-κρατήσεις και την τωρινή εικόνα υπάρχει δυνατότητα να ξεκινήσει νωρίτερα η τουριστική σεζόν και να είναι καλύτερη από το 2016;
Ο προγραμματισμός των αεροπορικών πτήσεων για το 2017 μέχρι αυτή την ώρα, δείχνει θετικό πρόσημο. Για να μπορέσουμε να πούμε ότι ίσως να είναι μια καλύτερη σεζόν, θα πρέπει να μην υπάρξει καμία αλλαγή στην εικόνα της χώρας ως ασφαλής προορισμός, να μην έχουμε ανάφλεξη του προσφυγικού, να κλείσει η αξιολόγηση ώστε να υπάρξει μια σταθερή πολιτική εικόνα και φυσικά, να μην συμβεί κάποιο απρόβλεπτο γεγονός στην ευρύτερη περιοχή –τουλάχιστον όχι χειρότερο από αυτά που συνέβησαν. Έχουμε δηλαδή μια σειρά αστάθμητων παραγόντων με δεδομένο ότι υπάρχουν και εκλογές σε όλη την Ευρώπη. Άρα, το 2017 προβλέπεται μια χρονιά ασταθής γενικά από πολλές πλευρές. Επομένως, υπάρχουν ακόμη πολλά ερωτηματικά. Ωστόσο, η γενική εκτίμηση μέχρι αυτή την ώρα και με τα τωρινά δεδομένα είναι θετική.
• Το γεγονός πως άνοιξαν αγορές όπως η Τουρκία, θα επηρεάσουν αρνητικά την κίνηση προς την Ελλάδα από χώρες όπως η Ρωσία π.χ;
Δεν πιστεύουμε ότι η Τουρκία θα καταφέρει να ανακάμψει το 2017, στον βαθμό που περιμένει κανείς. Πιστεύω ότι η Τουρκία έχει μια εικόνα που στις μεν παραδοσιακές αγορές όπως η Γερμανία ενός καθεστώτος ασταθούς και με σοβαρά προβλήματα στις σχέσεις του με την Ευρώπη, το οποίο σε συνδυασμό με τις τρομοκρατικές επιθέσεις, έχει δημιουργήσει ένα κλίμα που δεν είναι θετικό για την χώρα αυτή. Γι αυτό και παρατηρούμε μια συνέχιση της πτώσης στην ζήτηση για την Τουρκία και το 2017 όσον αφορά τις αγορές της. Τώρα, όσον αφορά την ρωσική αγορά, είναι αρκετά ευαίσθητη στο κομμάτι αυτό. Σίγουρα θα υπάρξει βελτίωση της κίνησης των Ρώσων προς την Τουρκία αλλά αυτή η πελατεία, είναι πιο πολύ χαμηλού οικονομικού επιπέδου. Το είδαμε αυτό κι εμείς το 2016, όταν με την Τουρκία να είναι κλειστή τον Μάιο – Ιούνιο που ταξιδεύουν οι Ρώσοι, δεν έδειξε ιδιαίτερα θετικά στοιχεία όσον αφορά τα έσοδα, διότι οι πελάτες αυτοί είναι πολύ χαμηλής οικονομικής στάθμης.
• Ν’ αλλάξουμε θέμα. Η αλήθεια είναι ότι δεν περιμένουμε και πολλά από την Κρουαζιέρα.
Θα περιμένουμε ακόμη λίγο για να δούμε τον προγραμματισμό της Κρουαζιέρας. Είναι νωρίς ακόμη. Όντως φαίνεται ότι έχουν περιοριστεί πολύ οι προσεγγίσεις για το 2017 αλλά εξαρτάται όχι μόνον από τον αριθμό αλλά και από τα μεγέθη των πλοίων που έρχονται. Δεν έχουμε απόλυτα καθαρή εικόνα. Σίγουρα θα έχει αρνητική πορεία, χωρίς να μπορούμε να αποτιμήσουμε το μέγεθος. Πάντως να σας θυμίσω ότι η Κρουαζιέρα συνολικά αποδίδει 300εκ. ευρώ δηλαδή, στο σύνολο του τζίρου του τουρισμού είναι ένα ποσοστό λίγο παραπάνω από το 3%. Δεν είναι δηλαδή ένα νούμερο με πολύ σημαντικά έσοδα –αλλά βεβαίως, η Κρουαζιέρα παραμένει ένα πολύ καλό εργαλείο «μάρκετινγκ» για την Ελλάδα. Μπορεί οι πελάτες που έρχονται με την Κρουαζιέρα να μην αφήνουν πολλά χρήματα κατά μέσο όρο αλλά μπορούν να επιλέξουν την επόμενη φορά, να επισκεφθούν κάποιους από τους προορισμούς που είδαν στο ταξίδι τους. Εμάς μας ενδιαφέρει το κομμάτι της Κρουαζιέρας αλλά σας λέω ότι το κομμάτι αυτό, δεν μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τα έσοδα του τουρισμού.
• Εκτιμάτε ότι εάν γίνουν σοβαρές επενδύσεις θα βοηθήσει τον τουρισμό;
Το στρατηγικό σχέδιο που επικαιροποιήθηκε και παρουσιάστηκε στο συνέδριό μας, δείχνει ότι μέχρι το 2021 μπορούμε να πιάσουμε τα 55 εκατομμύρια αφίξεις ως χώρα και τα 20 δις ευρώ έσοδα, αλλά για να επιτευχθεί αυτό απαιτούνται να γίνουν επενδύσεις της τάξης των 2-2,5δις ευρώ τον χρόνο. Αυτές οι επενδύσεις είναι απόλυτα αναγκαίες. Για να επιταχυνθούν οι επενδύσεις όμως, πρέπει η φορολογία να γίνει πιο ευνοϊκή, να πέσουν σταδιακά, να μην επιβληθεί το τέλος διανυκτέρευσης (ένας εντελώς παράλογος φόρος που τιμωρεί τις πιο αδύναμες περιοχές και επιχειρήσεις). Αυτό πρέπει πάση θυσία η Ελλάδα να το αποφύγει. Υπάρχουν εργαλεία να αντικαταστήσουν αυτό τον φόρο. Είναι απαραίτητες κινήσεις ώστε να μπορέσουν να γίνουν επενδύσεις. Όμως, η σχέση χρήματος και φορολογίας να είναι σε ανταγωνιστικά επίπεδα.
• Για να κλείσουμε. Πιστεύετε ότι μπορεί η Ελλάδα και πρέπει να ανοίξει ‘νέες αγορές’ σύντομα-πέραν των παραδοσιακών;
Κοιτάξτε, η Ελλάδα έχει δημιουργήσει αρκετές νέες αγορές. Κι όταν μιλάμε για νέες αγορές, δεν είναι ανάγκη μόνο να βλέπουμε νέες χώρες, στις οποίες η Ελλάδα σίγουρα έχει μια διείσδυση: πολύ μεγαλύτερη από τις χώρες της ανατολικής Ευρώπης και από την Μέση Ανατολή, από την Ασία και από την Λατινική Αμερική. Έχουμε δηλαδή μεγαλώσει το δίκτυο των χωρών αλλά πρέπει να βλέπουμε και στις παραδοσιακές μας χώρες όπου υπάρχουν τμήματα των αγορών που ταξιδεύουν κατά την χαμηλή περίοδο. Αυτά τα τμήματα πρέπει να τα προσεγγίσουμε. Είναι άλλες κατηγορίες πελατών ή ειδικές κατηγορίες επισκεπτών που κατατάσσονται στις νέες αγορές.