Στη συνεδρίαση της Μόνιμης Επιτροπής Περιβάλλοντος με θέμα «Ενημέρωση για τις διαδικασίες ολοκλήρωσης της απορρύπανσης του Σαρωνικού και της ναυαγιαίρεσης του Δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», τοποθετήθηκε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Ο Νεκτάριος Σαντορινιός στην αρχή της ομιλίας του υπογράμμισε ότι στην προηγούμενη συνεδρίαση της Επιτροπής, στις 20/9/17, με το ίδιο θέμα, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου είχε δεχτεί τα πυρά της αντιπολίτευσης για το χειρισμό του θέματος.
«Σήμερα, περίπου δυόμισι μήνες μετά την τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής, είμαστε και πάλι εδώ, για να δούμε, με στοιχεία, πως είναι η κατάσταση στο Σαρωνικό και τι έχουμε πράξει. Έχουμε κάνει πολλά ώστε να αναστραφεί η ρύπανση που προκάλεσε το Αγία Ζώνη ΙΙ, τα περισσότερα συνέβησαν για πρώτη φορά, αφού μέχρι τώρα κανένας άλλος δεν είχε φέρει τέτοιο σύντομο και επιτυχές αποτέλεσμα, σε παρόμοιο περιστατικό».
Χρόνος ολοκλήρωσης εργασιών απορρύπανσης
«Σε λιγότερο από 3 μήνες, έχουμε ολοκληρώσει όλες τις διαδικασίες καθαρισμού, σε όλες τις πληγείσες παραλίες: Στον Πειραιά τελείωσαν στις 8/10, στο Παλαιό Φάληρο στις 10/10, στον Άλιμο και στις Μαρίνες Γλυφάδας στις 29/10, στα Αστέρια Γλυφάδας και στη Βουλιαγμένη στις 30/10 και στη Σαλαμίνα στις 3/12. Παράλληλα, σας καταθέτουμε χάρτες που πιστοποιούν τον ενδελεχή καθαρισμό και έλεγχο του βυθού όλων των περιοχών μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, διαδικασία που δεν γινόταν μέχρι τώρα σε αυτή την κλίμακα, για τέτοια περιστατικά. Τα παραπάνω έχουν αξία, αν σκεφτεί κανείς ότι σε προηγούμενα περιστατικά, το γρηγορότερο ήταν η απορρύπανση να έχει ολοκληρωθεί σε 5 μήνες, ενώ η ρύπανση, σε κάποια άλλα, είχε φτάσει μέχρι την Επίδαυρο».
«Έχουμε επίσης αποδείξει, μιλώντας με χρόνους, ότι ποτέ ξανά δεν έχει αντιδράσει τόσο άμεσα ο κρατικός μηχανισμός στην πόντιση φράγματος, στην έναρξη απάντλησης του φορτίου και στην ολοκλήρωση σφράγισης του πλοίου».
«Αξίζει να σημειωθεί, επίσης, ότι σύμφωνα με μελέτη του ΕΛΚΕΘΕ που πραγματοποιήθηκε από το Σεπτέμβρη του 2015 μέχρι το Σεπτέμβρη του 2016, η μέση συγκέντρωση υδρογονανθράκων στην Ανοιχτή Θάλασσα του Σαρωνικού Κόλπου, πριν το ναυάγιο ήταν 9,8 μg/L, ενώ μετά το ναυάγιο η μέγιστη τιμή που συναντάμε, στα ίδια σημεία, είναι 6,8 μg/L. Επιπλέον, πάλι από τις μετρήσεις του ΕΛΚΕΘΕ, σε όλες τις παραλίες που επλήγησαν, δεν έχουμε υπέρβαση του ορίου των 20 μg/L».
Συντονισμός δυνάμεων
«Σημαντική παράμετρος για το αποτέλεσμα αυτό ήταν ο συντονισμός των δυνάμεων. Για πρώτη φορά λειτούργησε Συντονιστικό Όργανο με τη συμμετοχή και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το οποίο συνεδρίαζε καθημερινά, από τις πρώτες μέρες του ναυαγίου. Για πρώτη φορά ανώτατοι αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος επέβλεπαν καθημερινά τα πεδία καθαρισμού και συντόνιζαν τις εργασίες».
Ανέλκυση Ναυαγίου
«Για πρώτη φορά έγινε ναυαγιαίρεση με την ενεργοποίηση του ΠΔ 55/1998- κατ’ εξουσιοδότηση του 1650/1986) που προβλέπει το χαρακτηρισμό των ναυαγίων ως θαλάσσια ρύπανση και συνιστά την άμεση απομάκρυνσή τους. Το Αγία Ζώνη ΙΙ είναι πια στα χέρια των εμπειρογνωμόνων και των αρχών και για πρώτη φορά θα μπορέσουμε να μάθουμε τα πραγματικά αίτια της βύθισης, από τη στεριά, βλέποντας το ναυάγιο».
«Θα ήθελα να ξέρω ποιος σταμάτησε τις προηγούμενες Κυβερνήσεις από το να χρησιμοποιήσουν το νομοθετικό πλαίσιο που υπήρχε και να βγάλουν τα 26 ναυάγια στον Πειραιά και τα 28 στην Ελευσίνα που μας κληρονόμησαν».
Ο ρυπαίνων πληρώνει. Κανένα κόστος για τον ελληνικό λαό
«Όλα τα έξοδα τα επιβαρύνεται η ασφαλιστική εταιρεία της πλοιοκτήτριας εταιρείας και όχι το Ελληνικό Δημόσιο».
«Για πρώτη φορά έχει δημιουργηθεί και λειτουργεί από τις 2/11/17 τοπικό παράρτημα (local office) του IOPC Fund στον Πειραιά. Σε αντίστοιχες περιπτώσεις τα αιτήματα αποστέλλονταν στο Λονδίνο. Από εδώ λοιπόν, τον Πειραιά, μικρομεσαίοι επιχειρηματίες και ψαράδες, άνθρωποι δηλαδή του μόχθου, που σε αντίστοιχη περίπτωση δε θα είχαν την δυνατότητα να μεταβούν στο Ηνωμένο Βασίλειο και να ρωτήσουν τι δικαιολογητικά χρειάζονται για να διεκδικήσουν τις αποζημιώσεις τους, μπορούν τώρα να κάνουν αιτήσεις».
«Γιατί πρέπει να μάθει ο κόσμος ότι σε όλες τις προηγούμενες περιπτώσεις ναυαγίων υπήρχε η δυνατότητα αποζημίωσης από το IOPC Fund, αλλά στο Λονδίνο μπορούσαν να μεταβούν μόνο οι μεγάλες εταιρείες και οι εταιρείες απορρύπανσης, οι οποίες ήταν και οι μόνες που έπαιρναν τελικά χρήματα από το Ταμείο».
Τι έχει να πει τώρα η αντιπολίτευση;
«Πριν δυόμισι μήνες, μας είχατε στήσει στον τοίχο. Δηλητηριάσατε την πολιτική ζωή του τόπου. Και σήμερα απουσιάζουν σχεδόν οι βουλευτές της Ν.Δ. Εντύπωση, δε, προκαλεί η απουσία του κ. Μητσοτάκη, που τότε είχε σπεύσει να παραστεί στην συνεδρίαση και να βάλλει επί πάντων, αλλά σήμερα, που εμείς έχουμε ολοκληρώσει τη διαδικασία απορρύπανσης, δεν εμφανίστηκε. Δεν πειράζει. Τα εύσημα εμείς τα έχουμε πάρει από τους κατοίκους των περιοχών και από διεθνείς οργανισμούς που παρακολούθησαν βήμα- βήμα τη διαδικασία απορρύπανσης».
«Είναι ντροπή να ισχυρίζεται η Ν.Δ. ότι έχει κάνει ναυαγιαιρέσεις και να συγκρίνει οποιαδήπτε άλλη περίπτωση με το πώς ανταποκριθήκαμε εμείς στο Αγία Ζώνη ΙΙ. Για την περίπτωση του Yusuf που αναφέρθηκε πρέπει να πω ότι το πλοίο δεν ήταν ναυάγιο, αλλά προσαραγμένο και ημιβυθισμένο, ενώ τη διαδικασία ανέλκυσης δεν την διέταξε το Κράτος, αλλά η εταιρεία που προφανώς το χρειαζόταν. Προσαραγμένο ήταν και το GoodFaith. Δε θα σχολιάσω, επίσης, το γεγονός ότι αναφέρατε ως επίτευγμα πως βγάλατε κάποιες ημιβυθμισμένες βάρκες που βρίσκονταν σε κάποια λιμάνια. Πραγματικά, όμως, απορώ που αναφέρατε και μόνο την υπόθεση του NOOR- EM, στη Ρόδο. Επαίρεστε δηλαδή που βγάλατε ένα πλοίο κατασχεμένο, γεμάτο σφαίρες, το οποίο είχε καταστήσει μη λειτουργικό το λιμάνι του νησιού; Ντροπή».
«Αυτά είχατε κάνει για τα δεκάδες ναυάγια που μολύνουν της θάλασσές μας. Ο λόγος; Αυτός που μόλις είπε ο εκπρόσωπος της Ν.Δ. στην Επιτροπή: ότι το κόστος ανέλκυσης του πλοίου, είναι μεγαλύτερο από την αξία του πλοίου πουλώντας το για παλιοσίδερα. Δηλαδή εσείς ανελκύατε πλοία, μόνο αν ήταν να κερδίσει ο πλοιοκτήτης του ναυαγίου. Διαφορετικά, ας σάπιζαν στο βυθό και ήταν μόνιμες εστίες μόλυνσης»
«Προσπαθήσατε να εκμεταλλευτείτε το ναυάγιο του Αγία Ζώνη ΙΙ. Ρίξατε μαύρο, πάνω στο μαύρο γιατί είστε σε πανικό. Το πολιτικό σας αφήγημα καταρρέει. Δεν αντέχεται που για δεύτερη φορά με επιτυχία βγήκαμε στις αγορές, ολοκληρώθηκε η 3η αξιολόγηση, για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο έχουμε ανάπτυξη, το 10 ετές ομόλογο έχει καταγράψει δεκαετές χαμηλό ακόμη και σε σχέση με τα προ κρίσης επίπεδα. Δε σας βγήκε ούτε αυτή τη φορά όμως».
Αφού άνοιξες το θέμα , μπορεί ένας επενδυτής-πλοικτήτης -εφοπλιστής νά φέρει και να λειτουργήσει στην Ελλάδα με κέρδος βέβαια , ολοκαίνουργια εφοδιαστικά πετρελαιοφόρα ,σαν αυτά που υπάρχουν στην Γερμανία,Αγγλία,Ολλανδία ,Αμερική, Αυσταλία, Καναδά κλπ κλπ.;;;;;; Η όχι;;;;;