Η ολοκλήρωση του έργου της καταγραφής των 36.000 ακινήτων του Δημοσίου, η αποτίμηση 6.000 εξ αυτών και η ωρίμανση 1.000 ακινήτων από την ΕΤΑΔ, αλλά και η προσέλκυση στρατηγικού επενδυτή για τις Ελληνικές Αλυκές είναι δύο από τους βασικότερους στόχους του Υπερταμείου για το διάστημα 2025 – 2027, που περιλαμβάνονυαι στο Στρατηγικό Σχέδιο, το οποίο παρουσιάστηκε την Τρίτη.
Το σχέδιο για ιδιωτικοποιήσεις και ακίνητα του Δημοσίου
Στον σχεδιασμό εντάσσεται η εκκίνηση του σχεδίου ανάπλασης της ΔΕΘ και η δρομολόγηση των Εμπορευματικών Κέντρων στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου και στο Θριάσιο από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, αλλά και η ενοποίηση των Αγορών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης σε μια ενιαία Εθνική Αγορά με στόχο την είσοδό της και στο Χρηματιστήριο.
Παράλληλα το Υπερταμείο, το οποίο μετεξελίσσεται σε Νέο Επενδυτικό Ταμείο και φιλοδοξεί στο ίδιο διάστημα να έχει προχωρήσει στην ολοκλήρωση των πρώτων επενδύσεων έχοντας προκαλέσει άμεσες και έμμεσες επενδύσεις με πολλαπλή επίδραση στην ελληνική οικονομία και νέες θέσεις εργασίας, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος, Γρηγόρης Δημητριάδης, ο οποίος δήλωσε παρών και για μια δεύτερη θητεία στο τιμόνι του Ταμείου.
Ύστερα από την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, το ίδιο μοντέλο αναμένεται να ακολουθηθεί και για τους υπόλοιπους 22 περιφερειακούς αερολιμένες, οι οποίοι βρίσκονται υπό τον έλεγχο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Στόχος είναι η διαγωνιστική διαδικασία να ξεκινήσει εντός του 2025. Τα αεροδρόμια θα προχωρήσουν σε μία ομάδα και θα κατευθυνθούν σε έναν ανάδοχο ώστε να μην προτεραιοποιηθούν εκείνα με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση και μείνουν άλλα στα ..αζήτητα. Το Υπερταμείο θα διατηρήσει και σ΄αυτήν την περίπτωση ποσοστό στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρίας προκειμένου να παρακολουθεί την πορεία της ιδιωτικοποίσης και της ανακαίνισης των αερολιμένων.
Οι σύμβουλοι του Υπερταμείου, οι οποίοι είχαν «τρέξει» και την ιδιωτικοποίηση των πρώτων 14 περιφερειακών αεροδρομίων, έχουν ήδη ολοκληρώσει τις αυτοψίες και αναμένονται ορισμένα στοιχεία από την ΥΠΑ, με τη διαδικασία, η οποία είναι απαραίτητη για τη δημιουργία του χρηματοοικονομικού μοντέλου, να έχει καθυστερήσει. Η διοίκηση του Υπερταμείου, πάντως, δεν αποκλείει να χρειαστεί να υπάρξει και κάποια επιδότηση δεδομένου ότι ορισμένα είναι χαμηλής κίνησης. Επίσης εξετάζεται ο αερολιμένας της Νέας Αγχιάλου να λειτουργήσει και για χρήση cargo στο πρότυπο της Λιέγης.
Ποσοστό θα διατηρήσει το Υπερταμείο και στην περίπτωση των Αλυκών, οι οποίες οδεύουν προς ιδιωτικοποίηση. Αυτή τη στιγμή διερευνάται η αγορά με το ενδιαφέρον να είναι μεγάλο τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό, από χώρες όπως η Αυστρία και η Κύπρος. Αλλωστε η προηγούμενη ήταν μια χρονιά ρεκόρ με την παραγωγή να φτάνει τους 250 χιλιάδες τόνους και έσοδα 36-37 εκ. Ευρώ. Το ποσοστό που αναμένεται να διατηρήσει το Υπερταμείο φτάνει το 29% καθώς θέλει να παραχωρήσει το 51% και να είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος.
Η πορεία του Υπερταμείου
Αναφερόμενος στην πορεία του Υπερταμείου έως τώρα ο κ. Δημητριάδης επεσήμανε ότι «για την τριετία 2022-2024 στρατηγική μας απόφαση ήταν να μετατρέψουμε το Growthfund από έναν αποστασιοποημένο μέτοχο σε ένα μεταρρυθμιστικό εθνικό επενδυτικό ταμείο, συμμετέχοντας ενεργά στις θυγατρικές μας. Ενισχύσαμε περαιτέρω τη διακυβέρνηση των θυγατρικών μας, βελτιώσαμε την αποδοτικότητα τους σε συνεργασία με τις διοικήσεις μας και θέσαμε τα θεμέλια για τη μετατροπή μας στο Sovereign Wealth Fund (SWF) της χώρας. Στις προτεραιότητες του 2025 είναι? ο μετασχηματισμός του Growthfund μέσω της απορρόφησης του ΤΑΙΠΕΔ και του ΤΧΣ, ενώ ταυτόχρονα ολοκληρώνεται η δημιουργία του νέου Επενδυτικού Ταμείου, μέσω του οποίου αναμένεται να κινητοποιηθούν πρόσθετες ιδιωτικές επενδύσεις, ευθυγραμμιζόμενες ? με τις εθνικές στρατηγικές προτεραιότητες».
Βάσει των στοιχείων απολογισμού, το Υπερταμείο δημιούργησε αξία 0,7 δις ευρώ το διάστημα 2022-2024, ενώ τον τελευταίο 1,5 χρόνο πέτυχε περισσότερα κέρδη από το σύνολο όλων των προηγούμενων χρήσεων αυξάνοντα τα έσοδα κατά 14%, ενώ για το ίδιο διάστημα εισέπραξε ?€317 εκατ. σε μερίσματα και απέδωσε €186 εκατ. ευρώ στο κράτος.
Aν και το 2023, χαρακτηρίστηκε από το σοκ της απομάκρυνσης των εταιριών υδάτων (ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ) από το χαρτοφυλάκιό του και τη μεταφορά τους στο Δημόσιο, όπως ανέφερε ο κ. Δημητριάδης, τα καθαρά κέρδη του Growthfund ανήλθαν σε €154,1 εκατ., ενώ παράλληλα κατά το τελευταίο ενάμιση έτος (1.1.2023-30.6.2024) το Growthfund πραγματοποίησε κέρδη €213,7 εκατ., τα οποία υπερβαίνουν το σύνολο των κερδών από την ίδρυσή του έως και το 2022. Μάλιστα, πέτυχε τη δεύτερη καλύτερη απόδοση επί των περιουσιακών του στοιχείων ανάμεσα σε οκτώ σημαντικά Sovereign Wealth Funds.
Η επιτυχία αναγνωρίζεται και διεθνώς, καθώς το Growthfund διεκδίκησε και κέρδισε τη διοργάνωση της ετήσιας συνόδου του Διεθνούς Φόρουμ Εθνικών Επενδυτικών Ταμείων (IFSWF) το 2026, οπότε το φθινόπωρο του 2026 θα έρθουν στην Αθήνα οι επικεφαλής από τα μεγαλύτερα SWFs – πάνω από 50 – με συνολική αξία που ξεπερνά τα $8 τρισ. Το 2025 η σύνοδος θα φιλοξενηθεί στο Άμπου Ντάμπι και θα συνδιοργανωθεί από το Abu Dhabi Investment Authority (ADIA) και το Mubadala Investment Company.
Τα ακίνητα του Δημοσίου
Ενα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για το Υπερταμείο αποτελεί η περίπτωση της ΕΤΑΔ και η αποτίμηση των ακινήτων που έχει στο χαρτοφυλάκιό της. Μέσω της αποτίμησης, η οποία διενεργείται με τεχνολογία Τεχνητής Νοημοσύνης, εκτιμάται ότι το ενεργητικό της θα προσεγγίσει τα 2,5 δισ. Ευρώ. Η ΕΤΑΔ κατέγραψε αύξηση 23% των ενεργών μισθώσεων, ωρίμασε ? 770 νέα ακίνητα, ολοκλήρωσε ?99 Διαγωνισμούς και εφαρμόζει νέα φιλοσοφία στα στρατηγικά ακίνητα (Ακτή Βουλιαγμένης, Παλατάκι, Taekwondo κ.α.). Η εταιρία όταν αναλήφθηκε ο έλεγχός της από το Υπερταμείο είχε ζημιογόνες χρήσεις αλλά πλέον έχει εισέλθει σε τροχιά κερδοφορίας. Τα ετήσια έσοδα αναμένεται να προσεγγίσουν το 2024 τα €60 εκατ. (+59% σε σχέση με το 2015), ενώ τα ίδια κεφάλαια αναμένεται να ξεπεράσουν τα €1,1 δισ., σε σχέση με €280,7 εκατ. από όταν εντάχθηκε στο Υπερταμείο.
Σήμερα το χαρτοφυλάκιο της ΕΤΑΔ, που είναι ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης ακινήτων στη χώρα περιλαμβάνει πάνω από 78.000 ακίνητα. Ωστόσο έχουν αποτιμηθεί μόνο τα 2.900 αξίας 1,5 δισ. Ευρώ, ενώ ποσοστό 80% των εσόδων της απροέρχεται από το 10% των ακινήτων.
Η εταιρεία διενεργεί διαγωνισμό για την ανάδειξη έως 9 ανεξάρτητων αποτιμητών, οι οποίοι για πρώτη φορά θα προχωρήσουν σε καταγραφή, κατηγοριοποίηση και αξιολόγηση 36.000 ακινήτων. Χαρτογραφώντας τα ακίνητα σε κύκλους των 1.000, οι αποτιμητές αναμένεται να καταλήξουν σε ορίζοντα 2-3 ετών σε μία δεξαμενή 6.000 ακινήτων που θα περάσουν στην πίστα της αποτίμησης, ώστε τα 1.000 εξ αυτών να ωριμάσουν για να αξιοποιηθούν.
Οι υπόλοιπες εταιρίες
Η νέα διοίκηση των ΕΛΤΑ εστιάζει σε τρεις πυλώνες: μείωση λειτουργικών δαπανών, ενδυνάμωση εμπορικών δραστηριοτήτων και αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας. Το 2024 πέτυχε μείωση των ΟPEX κατά €8 εκατ. και 5πλάσιο EBITDA συγκριτικά με το 2022. Εντός του έτους θα διακινηθούν συνολικά 21,2 εκατ. δέματα (αύξηση +11% συγκριτικά με το 2022).
Οι Συγκοινωνίες Αθηνών (Όμιλος ΟΑΣΑ), παρά τη σημαντική αύξηση του κόστους ενέργειας, διατήρησαν την τιμή του εισιτηρίου στα €1,2. Σταδιακά ανακτούν την εμπιστοσύνη του κοινού καταγράφοντας αύξηση κατά 70% στις επιβιβάσεις (2021-2024). Η πλήρης ανανέωση του στόλου έχει εκκινήσει από το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, με τη συνεργασία του Ομίλου ΟΑΣΑ. Νέες υπηρεσίες προστέθηκαν, όπως το σύστημα Tap ‘n Pay για Ανέπαφες Συναλλαγές, ενώ γίνονται παρεμβάσεις για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ΑμεΑ.
Το ΤΑΙΠΕΔ πραγματοποίησε έσοδα €5,2 δισ. αξιοποιώντας περιουσιακά στοιχεία για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Πολύ σημαντική ήταν η δημιουργία της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF), η οποία σχεδιάστηκε και στελεχώθηκε από το Growthfund. Η μονάδα διαχειρίζεται έργα ύψους €8 δις και έχει συμβάλει στην επιτυχή διενέργεια σειράς διαγωνισμών προς όφελος του δημοσίου.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα από ιδρύσεώς της έχοντας ξεπεράσει τα €20 εκατ./έτος τα 3 τελευταία έτη. Η καθαρή θέση της εταιρείας από την ημερομηνία ένταξής της στον Όμιλο του Υπερταμειου έχει τριπλασιαστεί κι έφτασε στα €234 εκατ. το 2023 έναντι €75 εκατ. Η νέα Διοίκηση εστιάζει στη σιδηροδρομική ακίνητη περιουσία και στη δημιουργία κέντρων logistics που θα αλλάξουν τις εμπορευματικές δυνατότητες της χώρας.
Πηγή: ethnos.gr