Ηλεκτρονική συνταγογράφηση για όλες τις παροχές Υγείας, τελεία και παύλα. Με αυτό το «σύνθημα» ο ΕΟΠΥΥ επιχειρεί να κλείσει κάθε «μαύρη τρύπα» διαφυγής δημόσιων πόρων μέσω ανεξέλεγκτων και πολλαπλών διαδικασιών στον χώρο της Υγείας. Στο πλαίσιο αυτό εντός των ημερών θα ξεκινήσει η υποχρεωτική ηλεκτρονική συνταγογράφηση των οπτικών ειδών σε ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ, που θα καταργήσει τις χειρόγραφες γνωματεύσεις και τις επισκέψεις των ασφαλισμένων στους ελεγκτές γιατρούς. Και έπεται συνέχεια…
Ο Οργανισμός έχει ήδη προχωρήσει τις διαδικασίες για την επέκταση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης σε όλα τα ιατροτεχνολογικά υλικά (οπτικά, ορθοπεδικά βοηθήματα, επιθέματα, υλικά κολοστομίας, αναλώσιμα υλικά για διαβητικούς, αναπνευστικές συσκευές κ.ά.) σε μία προσπάθεια για ουσιαστικό έλεγχο της συγκεκριμένης δαπάνης που ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ ετησίως, η οποία αυτή τη στιγμή γίνεται βάσει χειρόγραφων γνωματεύσεων «διασκορπισμένων» σε περίπου 200 περιφερειακές υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ και του ΙΚΑ! Και όπως έλεγε χαρακτηριστικά στην «Κ» στέλεχος του ΕΟΠΥΥ, «ακόμα κι αν ένας γιατρός γράψει σε ένα χωριό 20 αναπηρικά καροτσάκια την ίδια ημέρα, εμείς πιθανότατα θα το μάθουμε μετά πέντε μήνες»!
Ο τελικός στόχος είναι η παροχή των ιατροτεχνολογικών υλικών στους ασφαλισμένους να γίνεται όπως και με τα φάρμακα, που σημαίνει απεμπλοκή του ασφαλισμένου από τον ρόλο του μεσολαβητή σε ό,τι αφορά τις πληρωμές των προμηθευτών για τα προϊόντα αυτά: ο ασφαλισμένος απλώς θα πληρώνει τον προμηθευτή μόνο το ποσό που του αναλογεί -ανάλογα με τη συμμετοχή του στη δαπάνη- και ο ΕΟΠΥΥ θα εξοφλεί απευθείας τον προμηθευτή για το υπόλοιπο ποσό. Σήμερα οι ασφαλισμένοι αφού λάβουν τη χειρόγραφη γνωμάτευση, την οποία εγκρίνει ο ελεγκτής γιατρός, αγοράζουν από τον προμηθευτή το υλικό, πληρώνοντας το σύνολο της δαπάνης, και αφότου υποβάλλουν τα δικαιολογητικά στις υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ ή του ΙΚΑ λαμβάνουν πίσω τα χρήματά τους με κατά μέσο όρο έξι μήνες καθυστέρηση, η οποία ανάλογα με την περιοχή, μπορεί να φτάσει και τον χρόνο!
Το σχέδιο της επέκτασης της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και στα ιατροτεχνολογικά υλικά και της απευθείας πληρωμής από τον ΕΟΠΥΥ περιλαμβάνει τα εξής βήματα:
1ο. Ηλεκτρονική εφαρμογή. Η διεύθυνση πληροφορικής του ΕΟΠΥΥ έχει αναπτύξει την εφαρμογή για τη συνταγογράφηση των ιατροτεχνολογικών υλικών.
2ο. Ηλεκτρονική πιστοποίηση γιατρών. Εχει ολοκληρωθεί η διαδικασία, ενώ σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο έχει γίνει και «διάκριση» των γιατρών που ανάλογα με την ειδικότητά τους θα μπορούν να γράφουν τα αντίστοιχα υλικά. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται να μπει και «ηλεκτρονικός» κόφτης ώστε π.χ. να μην μπορεί ένας ορθοπεδικός να γράφει γυαλιά μυωπίας.
3ο. Πιστοποίηση των προμηθευτών των ιατροτεχνολογικών υλικών (εταιρείες ή καταστήματα).
4ο. Υπογραφή σύμβασης του ΕΟΠΥΥ με τους προμηθευτές, ώστε να πληρώνονται απευθείας από τον Οργανισμό, και να απεμπλακούν οι ασφαλισμένοι από τη διαδικασία. Αυτό προβλέπεται στον επικείμενο νέο Ενιαίο Κανονισμό Παροχών Υγείας.
Η συνολική ετήσια δαπάνη του ΕΟΠΥΥ για τα ιατροφαρμακευτικά υλικά υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 100 εκατ. και είναι ενδεικτικό ότι για τα οπτικά είδη η δαπάνη είναι 40 εκατ. ευρώ, για τις αναπνευστικές συσκευές 28 εκατ. και για τα ορθοπεδικά είδη-βοηθήματα 10 εκατ. Και σε αρκετές περιπτώσεις έχουν εντοπιστεί «σημάδια» ότι αποτελεί πεδίο διαφθοράς λόγω αδιαφανών διαδικασιών. Ενδεικτική είναι η περίπτωση που ερευνά η Υπηρεσία Ελέγχου Δαπανών Υγείας Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης του ΕΟΠΥΥ με εταιρεία που φέρεται να χρέωσε σε δύο ασφαλισμένους τον ίδιο τύπο επιθέματος σε διαφορετική τιμή προκειμένου να «συμπληρώσει» και στις δύο περιπτώσεις το ανώτατο πλαφόν μηνιαίας δαπάνης που καλύπτει ο Οργανισμός.
Καθημερινή