Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου
Το γεγονός πως η Κως ξανακερδίζει τη θέση της στον τουριστικό χάρτη, επισημαίνει σε συνέντευξή της σήμερα στην «δ» η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω κα Ντίνα Σβύνου. Ακόμη, μιλάει για την κατάσταση, όπως έχει δημιουργηθεί με το hotspot στο νησί, για την κρουαζιέρα, για τις επενδύσεις στον τουρισμό αλλά και για τις νέες αγορές.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύρια Σβύνου ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας μέχρι αυτή την στιγμή για την επικείμενη τουριστική σεζόν για την Κω;
Όλα τα μηνύματα είναι θετικά και δείχνουν πως η Κως ξανακερδίζει τη θέση της στον τουριστικό χάρτη ως ένας εκ των δημοφιλέστερων προορισμών. Αν όλα κυλήσουν ομαλά τότε θα καταφέρουμε το ξεκίνημα μιας πορείας ανοδικής. Οφείλουμε όμως να δώσουμε έμφαση στις τουριστικές εισπράξεις καθώς έως τώρα το μοναδικό στοιχείο που λαμβάνουμε υπόψιν είναι αυτό του αριθμού των αφίξεων. Πρέπει να μετράμε το τουριστικό μας προϊον με βάση ποιοτικά στοιχεία (μέση τουριστική δαπάνη, μέση διάρκεια διαμονής, πληρότητες ξενοδοχείων, κλπ) και στην κατεύθυνση αυτή χρειάζεται μια εξολοκλήρου αναδιοργάνωση από το υπουργείο τουρισμού.
• Με βάση τις προ-κρατήσεις και την τωρινή εικόνα υπάρχει δυνατότητα να ξεκινήσει νωρίτερα η τουριστική σεζόν και να είναι καλύτερη από το 2016;
Για την Κω δεν μπορούμε να κάνουμε συγκρίσεις με το 2016 και ειδικά στο επίπεδο προκρατήσεων της περσινής αντίστοιχης εποχής όπου αυτές ήταν στο ναδιρ… Αν βασιστούμε στις συγκρίσεις αυτές, οδηγούμαστε σε τριπλάσια αύξηση, αριθμός που είναι εξωπραγματικός και μας παραπλανεί. Αν συγκρίνουμε λοιπόν με το 2015, ναι τα νούμερα είναι ενθαρρυντικά και μας δείχνουν πως μετά τα μέσα Απριλίου ξεκινάμε με μια ελπιδοφόρα δυναμική. Για επιμήκυνση τουριστικής περιόδου δεν θα μιλήσω… Θα προτιμήσω να κρατήσω μικρό καλάθι, να πω πως επιθυμία μας αποτελεί αρχικά να επανεδραιώσουμε την εξάμηνη περίοδο και ας ελπίσουμε πως η οικονομία μας αλλά και η ευρύτερη κατάσταση του τόπου μας θα έιναι τέτοια ώστε να μας επιτρέψει να διεκδικήσουμε μεγαλύτερο κομμάτι τουριστικής περιόδου. Βήμα – βήμα λοιπόν….
• Το προσφυγικό ήταν ο βασικό θέμα που επηρέασε το νησί και όχι μόνον με τις εικόνες προηγούμενων ετών αλλά και με την δημιουργία του hotspot. Φέτος μπορείτε να ανακτήσετε το χαμένο έδαφος;
Το χαμένο έδαφος το έχουμε ήδη ανακτήσει, το μεγάλο ερώτημα είναι αν θα μας αφήσουν να δουλέψουμε για την τουριστική ανάταση της Κω. Και αυτό γιατί δυστυχώς φτάσαμε στο σημείο να αναρωτιόμαστε τι είναι αυτό που θα αντιμετωπίσουμε την επόμενη μέρα… και αν θα υπάρχει επόμενη μέρα… Λυπάμαι αλλά η προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζουν τις τουριστικές περιοχές είναι ανευ προηγουμένου. Και για να γίνω πιο σαφής να σας αναφέρω πως διαβάσαμε ένα «ωραίο» βράδυ, αυτό της 9ης Φεβρουαρίου απόφαση του υπουργείου εσωτερικών για τη δημιουργία νέου κλειστού τύπου κέντρου μεταναστών (φυλακή τύπου Αμυγδαλέζας) για τους παραβατικούς στο νησί της Κω. Σε ένα νησί που ΔΕΝ καταγράφει μεταναστευτικές ροές, που ΔΕΝ έχει συσσωρεύσει ή καταγράψει παραβατικές συμπεριφορές, σε ένα νησί που αποτελεί τον 4οτουριστικό προορισμό της χώρας μας! Εκεί λοιπόν που περιμέναμε την επίσπευση των διαδικασιών ασύλου, την αποσυμφόρηση της δομής που υπάρχει στην Κω, το σεβασμό στο τουριστικό προϊόν του νησιού που με τόσο κόπο κατάφέραμε να επαναφέρουμε, αντ’αυτών δεχόμαστε τη χαριστική βολή. Με ποια λογική λοιπόν να σχεδιάσεις για το μέλλον; Με ποια λογική να αποφασίσεις να επενδύσεις; Με ποια λογική μπορείς να προχωρήσεις σε οποιαδήποτε διάλογο με τους κυβερνώντες; Γι’αυτό λοιπόν σε αυτό το ταλαιπωρημένο νησί μάθαμε να κρατάμε μικρό καλάθι…
• Ποιες είναι οι βασικές αγορές για την Κω;
Οι αγορές Γερμανίας και Αγγλίας είναι αυτές που συνιστούν περίπου το 50% του τουρισμού της Κω. Στη συνέχεια η Ολλανδία, η Ιταλία, η Πολωνία και ακολουθούν οι άλλες αγορές. Φέτος είχαμε μεγάλη πτώση στην Ολλανδική αγορά, που έγινε αισθητή ιδιαίτερα στην αγορά της Κω, στο 2017 δείχνει πως ανακάμπτει και ξανατοποθετείται στην Τρίτη θέση.
• Το γεγονός πως άνοιξαν αγορές, όπως η Τουρκία, θα επηρεάσουν αρνητικά την κίνηση προς την Ελλάδα από χώρες όπως η Ρωσία π.χ;
Η Ελλάδα βρίσκεται σε μια περίοδο υψηλής ζήτησης –λυπάμαι που το λέω- λόγω συγκυριών, λόγω της κρίσης Τουρκίας, Αιγύπτου, Τυνησίας. Η χώρα που κερδίζει το μερίδιο του λέοντος είναι η Ισπανία. Εννοείται πως όταν οι αγορές αυτές ανοίξουν και ξαναγίνουν ανταγωνιστικές, αυτό θα το κάνουν με μεγάλη πτώση τιμών την οποία εμείς λόγω υπερφορολόγησης δεν θα μπορέσουμε να ακολουθήσουμε και βεβαίως τότε θα έχουμε πρόβλημα. Αυτό Δεν θα γίνει από φέτος, δε φοβόμαστε τον ανταγωνισμό καθώς ακόμα η Τουρκία δεν θεωρείται ασφαλής προορισμός. Αυτό βέβαια δεν είναι υγιές ούτε και για εμάς και ευχή μας αποτελεί να αποκατασταθεί το συντομότερο δυνατό η γειτονική μας χώρα. Οφείλουμε όμως να δουλέψουμε τόσο ως χώρα όσο και εμείς ως επιμέρους προορισμοί στην κατεύθυνση της αξιοποίησης και ανάδειξης των ανταγωνιστικών μας πλεονεκτημάτων, ώστε να είμαστε έτοιμοι να σταθούμε κυρίαρχοι σε ένα υγιές περιβάλλον.
• Εκτιμάτε ότι εάν γίνουν σοβαρές επενδύσεις θα βοηθήσουν τον τουρισμό;
Το φωνάζω συνέχεια: σε επίπεδο υποδομών βρισκόμαστε σε νηπιακό επίπεδο. Όσα χρόνια ασχολούμαι με τα κοι νά φωνάζουμε και ζητάμε τα ίδια πράγματα. Μα εάν βάζαμε ως στόχο και υλοποιούσαμε κάθε χρόνο και ένα από αυτά τώρα θα είμασταν σε πολύ ποιοτικότερο επίπεδο! Οι επενδύσεις όχι απλά θα βοηθήσουν τον τουρισμό αλλά θα απογειώσουν το προϊόν μας. Και αναφέρομαι τόσο σε επενδύσεις υποδομών όσο και σε επενδύσεις ιδιωτικές, με εξειδίκευση, που θα έχουν κάτι να προσθέσουν στο τουριστικό μας προϊον
• Πανθομολογείται πως φέτος θα είναι μια κακή χρονιά για την κρουαζιέρα. Η Κως μπορεί να μπει στο ‘κάδρο’ για τις επόμενες χρονιές;
Η κρουαζιέρα είναι πρωτίστως θέμα δημοσίων σχέσεων και Marketing. Η Κως δεν ήταν ποτέ δυναμικά στο χώρο αυτό παρά το ότι έχει όλα τα εχέγγυα προκειμένου να καταστεί δημοφιλής προορισμός στην κρουαζιέρα. Εύχομαι στο μέλλον να γίνουν οι απαιτούμενες κινήσεις τουλάχιστον στην κατεύθυνση της επαναφοράς της κρουαζιέρας στα επίπεδα των προηγούμενων ετών.
• Για να κλείσουμε. Πιστεύετε πως εάν η Ελλάδα καταφέρει να ανοίξει ‘νέες αγορές’ σύντομα-πέραν των παραδοσιακών θα κερδίσουν τα νησιά μας;
Γίνονται ήδη προσπάθειες για το άνοιγμα νέων αγορών. Αν φροντίσουμε να φτιάξουμε ένα σωστό και οικονομικό δίκτυο μεταφορών τότε σίγουρα τα νησιά μας θα είναι κερδισμένα. Όσο όμως θα έχουμε μονοπωλιακές καταστάσεις στον αέρα και τη θάλασσα, κερδισμένοι θα βγουν μόνο οι προορισμοί που έχουν χερσαία σύνδεση με την Αθήνα. Μεγάλο στοίχημα αυτό της δημιουργίας δικτύου υδατοδρομίων που βλέπουμε να κολλάει στα γραφειοκρατικά γρανάζια. Ας ελπίσουμε ότι θα λυθεί σύντομα και θα μπορέσει η περιφέρεια να προχωρήσει στην υλοποίηση αυτού του σημαντικού έργου υποδομής, και βέβαια με την προϋπόθεση να ευοδώσουν οι προσπάθειες του υπουργείου τουρισμού στο κάλεσμα νέων προορισμών. Δεν μπορώ όμως στο σημείο αυτό να μη θίξω το γεγονός πως έχουμε δίπλα μας μια τεράστια αγορά, αυτή της Τουρκίας που όχι απλά δεν αξιοποιούμε αλλά δυσκολεύουμε και τον τρόπο πρόσβασής τους προς την Ελλάδα. Είναι αδιανόητο αυτό που συμβαίνει με το πάγωμα του πιλοτικού προγράμματος διευκόλυνσης έκδοσης visa για τους υπηκόους τρίτων χωρών που θέλουν να επισκεφτούν τα νησιά μας. Εύχομαι έστω και την τελευταία στιγμή να επικρατήσει η λογική…