Η αγωνία κάποιων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων να διασφαλίσουν ρευστότητα και να αποπληρώσουν δάνεια ή άλλες υποχρεώσεις οδηγεί σε «γενναίες» προσφορές ειδικά σε 5άστερα, την περίοδο αυτή των προκρατήσεων. Όμως, έτσι, όπως αναφέρουν ξενοδοχειακοί παράγοντες στο Reporter.gr, υπονομεύεται ο στόχος για αύξηση τιμών και εσόδων, αλλά και συνολικής αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος.
Πηγές του κλάδου μάλιστα προσθέτουν ότι 5άστερα ξενοδοχεία προσφέρουν πακέτα all – inclusive, σε κτυπημένες τιμές, ειδικά σε περιοχές, όπου ο ανταγωνισμός σε αυτού του επιπέδου τα ξενοδοχεία είναι υψηλός π.χ. Λασίθι. Όμως τέτοιες πρακτικές δημιουργούν τάση ευτελισμού της παρεχόμενης υπηρεσίας και τιμής, όπως σημειώνουν, και κυρίως υπονομεύουν την προσπάθεια υπέρβασης της φάσης του μαζικού τουρισμού και διαμόρφωσης προορισμών υψηλής υπεραξίας, ειδικά στην Κρήτη.
Τράπεζες και άνοδος «κλειστών αγορών»
Την ώρα μάλιστα που η εικόνα του τραπεζικού κλάδου με χρηματοδοτήσεις κτλ δεν είναι και η καλύτερη για την ελληνική ξενοδοχία αλλά και καταγράφεται σταδιακό άνοιγμα των αγορών της Τουρκίας και Β. Αφρικής το φαινόμενα αυτό δημιουργεί έντονη ανησυχία.
«Από την πλευρά των τραπεζών λοιπόν χρειάζεται το σωστό «μίγμα» λογικής κι ευαισθησίας, ευθύνης και προσοχής, ώστε να μην καούν και τα χλωρά μαζί με τα ξερά» τόνισε στέλνοντας μήνυμα στις διοικήσεις των τραπεζών ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος Αλέξανδρος Βασιλικός μιλώντας την Παρασκευή στην 7η Γ.Σ. του Επιμελητηρίου που έγινε στο περιθώριο της 8ης HORECA. «Θα πρέπει επίσης να τονιστεί πως οι τράπεζες μετά τις ανακεφαλαιοποιήσεις τους, πρέπει να παίξουν το ρόλο τους στην οικονομία. Κι ο ρόλος τους είναι η χρηματοδότηση της ιδιωτικής επιχειρηματικότητας. Να ξαναχτιστεί η εμπιστοσύνη που χάθηκε μέσα στη δίνη της κρίσης. Υπάρχουν κάποια πρώτα ευοίωνα “σημάδια” προς αυτή την κατεύθυνση. Κι αυτό είναι αναμφίβολα θετικό. Απαιτείται ωστόσο να γίνουν πολλά περισσότερα, κυρίως για κλάδους όπως ο τουρισμός, οι οποίοι αποδεδειγμένα γίνονται σήμερα η αιχμή του δόρατος για την ανάταξη της εθνικής οικονομίας στο σύνολό της» συμπλήρωσε ο κ. Βασιλικός.
Αξίζει να σημειωθεί ότι και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος μιλώντας στη ετήσια γενική συνέλευση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος την προηγούμενη Παρασκευή τόνισε ότι καταγράφεται ανάκαμψη των εδώ και κάποια χρόνια «κλειστών αγορών» της Τουρκίας και της Β. Αφρικής. «Το τελευταίο διάστημα πληθαίνουν οι αναφορές σε επανάκαμψη Τουρκίας και Αιγύπτου» σημείωσε και αναφέρθηκε στο φαινόμενο προσφορών που υπονομεύει τις τιμές. «Όσο οι γείτονες ανακάμπτουν τόσο και εμείς ανεβάζουμε το early booking από το 15% στο 20% και στο 25%», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ανακάμπτουν οι γείτονες
Σύμφωνα με στοιχεία που ανακοινώθηκαν στις 29 Νοεμβρίου, οι αφίξεις αλλοδαπών τουριστών στην Τουρκία, στο δεκάμηνο του 2017, αυξήθηκαν κατά 28,01%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο 10μηνο του 2016, με τους Ρώσους να είναι η πρώτη εθνικότητα που επέλεξε την Τουρκία για τις διακοπές της. Τελικά πέρυσι επισκέφθηκαν τη γειτονική χώρα 32.410.034 τουρίστες έναντι 25.352.213 τουριστών το 2016, ενώ το ρεκόρ των τελευταίων ετών είναι στο 2014 με 36.837.900 αφίξεις ξένων τουριστών.
Την ίδια ώρα στον άλλο μεγάλο ανταγωνιστή της χώρας μας την Αίγυπτο, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία. το 2017 έκλεισε με αύξηση των τουριστικών αφίξεων κατά 54%, στους 8,3 εκατ. τουρίστες. Το ρεκόρ είναι στα 14,7 εκατ. τουριστών το 2010. Ανακάμπτει και η αγορά στην Τυνησία μετά τα τρομοκρατικά κτυπήματα σε θέρετρα και μουσεία το 2015. Το 2017 υπήρξε άνοδος κατά 23% στις αφίξεις τουριστών, στα 6,73 εκατ. Πριν τα γεγονότα το 2014 οι αφίξεις ήταν στα 7,16 εκατ..
Γιώργος Αλεξάκης