Με τους καλύτερους οιωνούς ξεκίνησε το 2020 για τον θαλάσσιο τουρισμό, καθώς το ενδιαφέρον ξεπερνά ακόμα και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις.
Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία που προέκυψαν και παρουσιάζει σήμερα η «δ», καταγράφεται αύξηση που αγγίζει ήδη το 20% του αρχικού προγραμματισμού για το 2020, καθώς στις 274 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων για την φετινή τουριστική περίοδο προστέθηκαν επιπλέον δρομολόγια που πλέον ανέρχονται σε 329 (αύξηση 19,7%)!
Όπως ανέφερε στη «δ», ο πρώην πρόεδρος των καταστηματαρχών της Μεσαιωνικής Πόλης κ. Τάσος Μελετίου, τα 329 κρουζιερόπλοια που θα καταπλεύσουν φέτος στη Ρόδο είναι δυναμικότητας 447.000 επιβατών (!) παραπέμποντας στις «χρυσές εποχές» του θαλάσσιου τουρισμού έπειτα από πολλά χρόνια. Και αυτή, σύμφωνα με τον κ. Τάσο Μελετίου είναι η μεγάλη πρόκληση: «Είναι σημαντικό να καταφέρουμε να ανταποκριθούμε ως προορισμός στις υψηλές απαιτήσεις που δημιουργούνται από την ενθαρρυντική αύξηση που καταγράφεται στον θαλάσσιο τουρισμό, ώστε να τεθούν οι βάσεις όχι μόνο για να διατηρηθούν τα δεδομένα που προκύπτουν αλλά να ανοίξουν και νέοι ορίζοντες» δήλωσε ο κ. Μελετίου.
Από τα αξιοσημείωτα του νέου προγράμματος προσεγγίσεων είναι ο κατάπλους μεγαθήριων τον Μάρτιο και τον Απρίλιο. Στις 25 Μαρτίου, σύμφωνα με τον νέο προγραμματισμό αναμένεται στη Ρόδο το κρουαζιερόπλοιο MSC Splendida δυναμικότητας 3.900 επιβατών (!) και στις 4 Απριλίου το Norwegian Jade δυναμικότητας 3.600 επιβατών! Την 4η Απριλίου δε, αναμένεται να καταπλεύσει στο λιμάνι της Ρόδου και το κρουαζιερόπλοιο Jewel of The Seas, που μαζί με το Norwegian Jade αγγίζουν σε πληρότητα τους 6.100 επισκέπτες της μιας ημέρας!
Προπομπός για το 2021
Το έτος 2021, όπως έγραψε σε ρεπορτάζ του στη «δ» ο Nεκτάριος Kαλογήρου, θα καταπλεύσουν στο λιμάνι της Ρόδου πάνω από 550 κρουαζιερόπλοια, με περισσότερους από 1,4 εκατομμύρια επισκέπτες της μίας ημέρας!
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αύξηση προσεγγίσεων από καταβολής τουριστικού προϊόντος και οφείλεται κατά κύριο λόγο στο εκ νέου άνοιγμα του λιμένα της Κωνσταντινούπολης στην κρουαζιέρα.
Οι τοπικές Αρχές έχουν στη διάθεσή τους μόλις 12 μήνες για να προετοιμαστούν ώστε στο νησί να μην επικρατήσει ασφυξία και η χαρά να μετατραπεί σε χάος. Την ίδια στιγμή, η TUI Cruises, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της ‘δημοκρατικής’ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο το τουριστικό λιμάνι να χρησιμοποιηθεί ως home port, εφόσον δημιουργηθούν οι απαιτούμενες υποδομές.
Ειδικότερα, η τεράστια αύξηση στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Ρόδου διαπιστώνεται στο πλάνο που καταρτούν οι μεγάλες εταιρείες θαλάσσιου τουρισμού.
Τα στοιχεία της “δημοκρατικής” στηρίζονται στον προγραμματισμό των εταιρειών: TUI Cruises, celebrity Cruises, Celestyal Cruises, AIDA Cruises, Holland American Line, Regent Cruises, Oceania Cruises, Star Clippers, Silver Sea Cruises, Windstar Cruises, Seaburn Cruises, P&O Cruises και μιας σειράς άλλων μικρότερων εταιρειών κρουαζιέρας. Ολες αυτές έχουν συμπεριλάβει το λιμάνι του νησιού στον προγραμματισμό τους για το έτος 2021 και ήδη έχουν αρχίσει να πωλούν εισιτήρια.
Καταλύτης για τη μεγάλη αύξηση των προσεγγίσεων αποτέλεσε η απόφαση των εταιρειών κρουαζιέρας να άρουν το “εμπάργκο” στο λιμάνι της Κωνσταντινούπολης. Αυτό είχε επιβληθεί τον Ιούλιο του 2016, αμέσως μετά την απόπειρα του πραξικοπήματος που είχε αφήσει πίσω της εκατόμβη νεκρών και χιλιάδες πολιτικές διώξεις.
Από τη 16η εκείνου του Ιούλη κι έπειτα, η Βασιλεύουσα γνώρισε τον απόλυτο αποκλεισμό κι από τις 1000 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων που είχε κατ’ έτος, έπεσε στο μηδέν. Ο αποκλεισμός αυτός συμπαρέσυρε όλους τους προορισμούς του ανατολικού Αιγαίου, Τουρκίας και Ελλάδος. Η Ρόδος δεν απετέλεσε εξαίρεση.
Αν και η τάξη στην Τουρκία αποκαταστάθηκε σχετικά γρήγορα, χρειάστηκε η παρέλευση πέντε ολόκληρων χρόνων για να ξεκινήσει να επανέρχεται η κανονικότητα και στον τουρισμό της.
Μαζί με την Κωνσταντινούπολη «ξαναζωντανεύει» το λιμάνι του Κουσάντασι, απέναντι από τη Σάμο όπου οι προσεγγίσεις θα ξεπεράσουν τις 800. Κοντά στο βασιλικό ποτίζεται και η γλάστρα, που στην προκειμένη περίπτωση το ρόλο αυτό θα διαδραματίσουν η Πάτμος και η Ρόδος. Τα υπόλοιπα, ελληνικά λιμάνια στο αρχιπέλαγος (Σύμη, Κως, Σάμος, Μυτιλήνη, Χίος) θα μείνουν ανεξερεύνητα από την κρουαζιέρα.
Η Ρόδος μέχρι πριν από 15 χρόνια υποδεχόταν μεγάλο αριθμό κρουαζιερόπλοιων. Υπήρχαν ημέρες όπου στο λιμάνι υπήρχαν επτά καράβια και η διακίνηση επιβατών και οχημάτων γινόταν χωρίς προβλήματα.
Στο έτος 2021 μπορεί ο αριθμός των προσεγγίσεων να αγγίζει τον ίδιο αριθμό κρουαζιερόπλοιων με εκείνον του έτους 2004, όμως τα καράβια που θα έρθουν θα είναι τρεις φορές μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα εκείνης της εποχής. Αντιστοίχως περισσότεροι θα είναι και οι επιβάτες τους.
TUI Cruises: Θέλουμε
home port τη Ρόδο, αλλά…
Αποτελεί έναν από τους βασικούς ευσεβείς πόθους αρκετών τοπικών τουριστικών παραγόντων: Να προσγειώνονται στη Ρόδο αεροπλάνα γεμάτα επιβάτες που την επόμενη ημέρα θα πάρουν το κρουαζιερόπλοιο από το λιμάνι, θα κάνουν κυκλική κρουαζιέρα στο Αιγαίο, ίσως στη Μεσόγειο, ακολούθως όλοι μαζί θα επιστρέψουν ξανά στο νησί, να φάνε στην τοπική αγορά μέχρι και την τελευταία πεντάρα (του ευρώ) που τους έχει περισσέψει και μετά να πάρουν το αεροπλάνο και να πάνε στην ευχή του Θεού.
«Είναι εξαιρετικά δύσκολο και απαιτητικό να λειτουργήσει ένα home port» δήλωσε προς τη “δ” ένα από τα πιο υψηλόβαθμα στελέχη της TUI και συμπλήρωσε: «Ξεκινήσαμε με home port για το “Mein Schiff 5” το Ηράκλειο της Κρήτης. Δουλέψαμε αρκετά μέχρι να το επιτύχουμε και είμαστε πραγματικά ευτυχείς γι’ αυτό».
«Ναι, μπορούμε να εξετάσουμε τη Ρόδο ως ένα λιμάνι αφετηρίας, όμως για να γίνει αυτό πρέπει να δημιουργηθούν υποδομές που θα διασφαλίζουν την απρόσκοπτη, γρήγορη και ασφαλή κάλυψη όλων των αναγκών σε τρόφιμα και καύσιμα του κρουαζιερόπλοιου.
Αυτού του είδους οι υποδομές δεν είναι εύκολες και ο σχεδιασμός τους πρέπει να γίνει με τη δική μας συνεργασία».
Αν τελικά αποφασιστεί να δημιουργηθούν τέτοιου είδους υποδομές στο λιμάνι της Ρόδου και υλοποιηθούν με τη συνεργασία μιας μεγάλης εταιρείας κρουαζιέρας, τότε το νησί μας θα μπορέσει να συμπεριληφθεί στο πλάνο των home port σε περίπου μία τριετία μετά την ολοκλήρωση όλων των απαιτούμενων υποδομών