Με μεγάλη επιτυχία στέφθηκε η δεύτερη κινητικότητα του 4ου ΓΕ.Λ. Ρόδου με συμμετοχή μαθητών/-τριών που διεξήχθη στο σχολείο «AGRUPAMENTO DE ESCOLAS DA MAIA» (φορέας υποδοχής) στην πόλη Μάϊα, στο Πόρτο της Πορτογαλίας, την περίοδο 13–17 Ιανουαρίου 2025 στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ με κωδικό 2023-1-PT01-KA220-SCH-000166387 και τίτλο “Digital for Active Education” (Dig4AEdu).
Το έργο “Digital for Active Education” έχει διάρκεια δύο έτη (29/12/2023 έως τις 28/12/2025) και στοχεύει στην εφαρμογή ψηφιακών ικανοτήτων μέσω ενεργητικής μάθησης και εκπαίδευσης STEAM, απευθυνόμενο σε μαθητές/-τριες ηλικίας 12 έως 17 ετών. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν συνολικά οι εξής χώρες: Ελλάδα (4ο ΓΕΛ Ρόδου), Τουρκία (Hacı Bektaş Veli Anatolian High School), Λετονία (Daugavpils Iespēju vidusskola), Ρουμανία (Colegiul Tehnic Edmond Nicolau Focsani) και το Πανεπιστήμιο του Πόρτο (UNIVERSIDADE DO PORTO).
Από το 4ο ΓΕΛ Ρόδου συμμετείχαν οι μαθητές/τριες Ζαμαντάκη Σελίν-Μουραντιέ, Μαστροσαββάκη Άννα, Ντελλάκη Γαβριέλλα, Ντουραλή Ναρίν-Ντουρντανέ και Παπαδόπουλος Κοσμάς συνοδευόμενοι από τις καθηγήτριες Κουπάδη Στυλιανή και Τσακανίκα Ευαγγελία. Συντονίστρια του προγράμματος είναι η εκπαιδευτικός Ματζαβίνου Θεοχαρώ.
Κατά την πρώτη μέρα της επίσκεψης, τους μαθητές/-τριες υποδέχτηκαν θερμά ο διευθυντής, η συντονίστρια και η παιδαγωγική ομάδα του προγράμματος του σχολείου υποδοχής της Πορτογαλίας. Οι μαθητές/-τριες του σχολείου διοργάνωσαν μια υπέροχη μουσική εκδήλωση προς τιμήν των φιλοξενούμενων. Ακολούθησε γνωριμία μαθητών/-τριών και καθηγητών/-τριών, ενώ κάθε χώρα πρόβαλε ένα μικρό βίντεο, στο οποίο παρουσίαζε το σχολείο και την πόλη από την οποία προερχόταν. Κατόπιν πραγματοποιήθηκαν ανταλλαγές δώρων των εκπαιδευτικών και έγινε παραλαβή δώρων από το σχολείο υποδοχής.
Στη συνέχεια, ξεκίνησαν οι δραστηριότητες του προγράμματος που αφορούσαν εργαστήρια «workshops» για τη δημιουργία πρακτικών εφαρμογών-κατασκευών με χρήση της πλακέτας μικροελεγκτή micro:bit. Το micro:bit είναι εύκολο στη χρήση από τους/τις νέους/-ες, επιτρέποντας τη συνεργατική μάθηση, την εξεύρεση δημιουργικών λύσεων με υλικά χαμηλού κόστους και την παροχή ευκαιριών για μαθησιακές τεχνικές προγραμματισμού. Τα «project» που παρουσιάστηκαν σχετίζονταν με το θέμα της συγκεκριμένης κινητικότητας: «Traffic and Parking Management». Αρχικά η πενταμελής ομάδα μαθητών/τριών κάθε χώρας έχοντας τον ρόλο του ερευνητή παρουσίαζε στους/στις μαθητές/-τριες των άλλων χωρών την εργασία-εφαρμογή που είχε δημιουργήσει με τη χρήση της πλατφόρμας micro:bit. Στη συνέχεια δημιουργούνταν πενταμελείς πολυπολιτισμικές ομάδες, απαρτιζόμενες από έναν/μια μαθητή/-τρια ανά χώρα, οι οποίες εργαζόμενες με κεντρικό άξονα το μοίρασμα των ιδεών σε πνεύμα συνεργασίας καλούνταν να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν εκ νέου το ίδιο έργο σε προκαθορισμένο χρονικό πλαίσιο. Κατ’ αυτόν τον τρόπο οι μαθητές/-τριες της χώρας που κάθε φορά παρουσίαζαν το «project» τους, λειτουργούσαν ως καθοδηγητές – δάσκαλοι στους/στις συνομηλίκους τους. Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών οι μαθητές/-τριες κάθε μεικτής ομάδας εργασίας αξιολογούσαν τις δραστηριότητες που παρουσιάστηκαν.
Την πρώτη ημέρα των εργασιών έγινε παρουσίαση της δραστηριότητας που είχε δημιουργήσει η ελληνική ομάδα με τίτλο «Microlot». Πρόκειται για μια εφαρμογή micro:bit που παρέχει στους οδηγούς των οχημάτων δυνατότητα πληροφόρησης ως προς τις ελεύθερες θέσεις ενός χώρου στάθμευσης οχημάτων. Η εργασία των μαθητών/-τριών καταχειροκροτήθηκε και έλαβε άριστα σχόλια κατά την αξιολόγησή της.
Ακολούθησε επίσκεψη και ξενάγηση στον πύργο-κτήριο Lidador της Maia (Maia 360º Torre Lidador). Έχει ύψος 92 μέτρα και είναι σήμερα το 5ο ψηλότερο κτίριο στην Πορτογαλία και το ψηλότερο έξω από τη Λισαβόνα. Προσφέρει πανοραμική θέα 360º της πόλης και της μητροπολιτικής περιοχής του Πόρτο. Αποτελεί σημείο αναφοράς της πόλης αντικατοπτρίζοντας επίσης την ανάπτυξη και την επιχειρηματικότητα της ευρύτερης περιοχής.
Η δεύτερη ημέρα περιλάμβανε επίσκεψη στο Τμήμα των Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Πόρτο. Οι παρευρισκόμενοι επισκέφτηκαν τις αίθουσες-εργαστήρια «Room of Reason», «Room of the Future» και «Eureka Room», είχαν τη δυνατότητα να συνομιλήσουν με καθηγητές/-τριες και ερευνητές/-τριες, και με τη διεξαγωγή πειραμάτων μέσω της ενεργητικής μάθησης να κατανοήσουν καλύτερα τις βασικές αρχές των θετικών επιστημών.
Στη συνέχεια οι μαθητές/-τριες επισκέφτηκαν το Μουσείο των Ανακαλύψεων του Πόρτο «World of Discovery Museum»), όπου με παιγνιώδη και διαδραστικό τρόπο γνώρισαν την ιστορία του βασιλείου της Πορτογαλίας, τα πρώτα εξερευνητικά ταξίδια των πορτογάλων θαλασσοπόρων και τις κατακτήσεις τους.
Ακολούθησε επίσκεψη στο Μουσείο του Τραμ της πόλης του Πόρτο, – με την πρώτη γραμμή των «αμερικανικών αυτοκινήτων» της πόλης να χρονολογείται από το 1872 -, και απήλαυσαν μια μαγευτική βόλτα με τα ιστορικά τραμ κατά μήκος των εκβολών του ποταμού Ντόουρο (Douro).
Την τρίτη ημέρα συνεχίστηκαν τα εργαστήρια με την παρουσίαση των δημιουργικών έργων της ομάδας της Λετονίας και της Πορτογαλίας. Μετά την υλοποίησή τους από τις μεικτές ομάδες εργασίας, οι μαθητές/-τριες αξιολόγησαν τις εργασίες που παρουσιάστηκαν.
Ακολούθησε περίπατος στο πανέμορφο ιστορικό κέντρο του Πόρτο, ένα από τα παλαιότερα της Ευρώπης, που είναι ενταγμένο στον κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco από το 1996. Η περιήγηση στην πόλη με τα καταπληκτικά μεσαιωνικά κτίρια και την ιδιόμορφη αρχιτεκτονική, τον πύργο Clérigos, την Avenida dos Aliados και τα ζωγραφισμένα πλακάκια στον σταθμό των τρένων S.Bento train Station άφησε άριστες εντυπώσεις. Καθηγητές και μαθητές θαύμασαν τον καθεδρικό ναό του Πόρτο, ο οποίος χρονολογείται από τον 12ο αιώνα και διαθέτει ένα μείγμα γοτθικού και ρομανικού στυλ, και την εμβληματική γέφυρα Dom Luis I, η οποία εκτείνεται στον ποταμό Douro και προσφέρει εκπληκτική θέα στην πόλη.
Κατά την τέταρτη ημέρα συνεχίστηκαν τα εργαστήρια των μαθητών με τις παρουσιάσεις των δραστηριοτήτων και των δύο τελευταίων ομάδων, της Τουρκίας και της Ρουμανίας. Μετά το πέρας των εργασιών από τις πολυπολιτισμικές ομάδες αξιολογήθηκαν οι εργασίες που παρουσιάστηκαν.
Ακολούθησε επίσκεψη στην πανεπιστημιούπολη της Σχολής Μηχανικών του Πανεπιστημίου του Πόρτο και συγκεκριμένα στο ίδρυμα INESC TEC και σε ένα από κέντρα ρομποτικής που διαθέτει. Ερευνητές/-τριες μίλησαν με απλό και κατανοητό για τους/τις μαθητές/-τριες τρόπο για τα ρομποτικά συστήματα, για την τεχνητή νοημοσύνη και επαυξημένη πραγματικότητα. Παρουσιάστηκαν έργα ρομποτικής που υλοποιούνται, καθώς και τα οφέλη αυτών των τεχνολογιών για την ανθρωπότητα.
Την τελευταία ημέρα, οι συμμετέχοντες/-ουσες του προγράμματος συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια για την αξιολόγηση της εμπειρίας τους. Όλες οι εργασίες που παρουσιάστηκαν ήταν εξαιρετικές. Οι στόχοι της συνάντησης επιτεύχθηκαν με απόλυτη επιτυχία. Οι μαθητές/-τριες εργάστηκαν ομαδοσυνεργατικά με ελεύθερη και δημιουργική σκέψη, σχεδίασαν και ολοκλήρωσαν κοινές δράσεις-project, μέσα σε πνεύμα συνεργασίας, φιλίας και αλληλοεκτίμησης. Ανέπτυξαν την κριτική τους ικανότητα και ψηφιακές δεξιότητες. Έμαθαν να επιλύουν προβλήματα. Επικοινώνησαν στην Αγγλική γλώσσα, ανέπτυξαν φιλικές ανθρώπινες σχέσεις ανοίγοντας παράθυρο στην Ευρώπη του πολιτισμού, των ανθρώπινων σχέσεων και των λαών της.
Ακολούθησε αποχαιρετιστήρια τελετή γεμάτη συγκίνηση. Η ώρα του αποχαιρετισμού ήταν δύσκολη! Αναμνηστικές φωτογραφίες αποθηκεύτηκαν στα κινητά, αγκαλιές άνοιξαν για όλους και λόγια αμοιβαίας εκτίμησης ακούστηκαν από όλα τα παιδιά.
Η φιλοξενία των διοργανωτών ήταν απαράμιλλη και έκανε όλους/-ες τους/τις συμμετέχοντες/-ουσες κατά κοινή ομολογία να νιώσουν σαν το σπίτι τους.
Η ομάδα του 4ου ΓΕ.Λ. Ρόδου αποχώρησε από την πανέμορφη πόλη του Πόρτο με τις βαλίτσες γεμάτες όμορφες αναμνήσεις και εμπειρίες που θα συνοδεύουν όλους μια ζωή.
Η Λισαβόνα ήταν ο επόμενος προορισμός ώστε να είναι πιο εύκολο το ταξίδι της επιστροφής και να βρίσκεται η ομάδα κοντά στο αεροδρόμιο της. Η επίσκεψη στην ιστορική περιοχή του Μπελέμ και ειδικότερα στο μουσείο με τις βασιλικές άμαξες, στο μνημείο των Ανακαλύψεων, στον πύργο του Μπελέμ και στην Ιερά Μονή Οσίου Ιερωνύμου ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία για όλους. Τα δύο τελευταία μνημεία έχουν χαρακτηριστεί ως Μνημεία Πολιτιστικής Κληρονομιάς από την Ουνέσκο. Η περιήγηση στη Λισαβόνα συνεχίστηκε με περίπατο στο μαγευτικό ιστορικό κέντρο της Λισαβόνας, στην πλατεία Εμπορίου (Praca do Comercio) – μια εκτεταμένη πλατεία που πλαισιώνεται από κομψά κτίρια του 18ου αιώνα και από τη νεοκλασική αψίδα Rua Augusta-, και στις ιστορικές συνοικίες Alfama, Baixa και Chiado.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μαθητές/-τριες έδειξαν υποδειγματική συμπεριφορά καθόλη την διάρκεια της κινητικότητας. Παράλληλα, κατά κοινή ομολογία εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών, αυτή η κινητικότητα Erasmus+ στην Πορτογαλία θα μείνει αξέχαστη σε όλους τους συμμετέχοντες, επιβεβαιώνοντας τη σημασία της διεθνούς συνεργασίας στην εκπαίδευση.
Κείμενο αποποίησης ευθύνης
«Το σχέδιο Erasmus+ KA220 με κωδικό 2023-1-PT01-KA220-SCH-000166387 και τίτλο “Digital for Active Education” είναι συγχρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ωστόσο, οι απόψεις και οι γνώμες που εκφράζονται είναι αποκλειστικά του συγγραφέα και δεν αντανακλούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις και τις γνώμες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή της Εθνικής Πορτογαλικής Υπηρεσίας. Ούτε η Ευρωπαϊκή Ένωση ούτε ο Εθνικός Πορτογαλικός Οργανισμός μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνοι γι’ αυτές».