Συνεντεύξεις

Οι διασώστες του ΕΚΑΒ είναι οι αφανείς ήρωες της καθημερινότητάς μας

Συνέντευξη
στη Μαίρη Φώτη

Οι διασώστες του ΕΚΑΒ, είναι οι αφανείς ήρωες της καθημερινότητάς μας. Πάντα σε εγρήγορση, έτοιμοι να παράσχουν την πολύτιμη βοήθειά τους και να δώσουν αγώνα με τον χρόνο για να σώσουν ανθρώπινες ζωές, να ανακουφίσουν τραυματίες, να δώσουν δύναμη και κουράγιο σε όσους κινδυνεύουν.
Ο Βασίλης Λαπάκης, είναι γραμματέας του εργασιακού σωματείου ΕΚΑΒ Ρόδου, «πάνω απ΄όλα όμως εργαζόμενος» όπως λέει.
Σε συνέντευξή του σήμερα στην «δημοκρατική» μιλά για τις αντίξοες συνθήκες κάτω από τις οποίες εργάζονται οι διασώστες της περιοχής μας, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και την αγωνία που βιώνουν σε κάθε δύσκολο περιστατικό.
Καλεί την κοινωνία να σταθεί δίπλα τους και τους τοπικούς άρχοντες να επιδείξουν μεγαλύτερη ευαισθησία….
• Κύριε Λαπάκη, θα ήθελα να ξεκινήσουμε την συνέντευξη από την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στο ΕΚΑΒ Ρόδου.
Το νησί της Ρόδου αυτή την στιγμή, καλύπτεται μόνο με τρία ασθενοφόρα που εκτελούν και τις επείγουσες μεταφορές και τις δευτερογενείς. Όταν λέμε δευτερογενείς, εννοούμε αιμοκαθάρσεις, επανεξετάσεις, εξιτήρια. Η εκτέλεση επειγόντων και τακτικών περιστατικών αποτελεί εκρηκτικό μείγμα… Αυτή είναι η κατάσταση από τον περασμένο Νοέμβριο οπότε έληξαν οι συμβάσεις των συναδέλφων που προσελήφθησαν μέσω του ΚΕΕΛΠΝΟ. Ερωτώ λοιπόν τους αρμόδιους, να μας πουν αυτά τα τρία ασθενοφόρα, πού θα τα τοποθετούσαν οι ίδιοι, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες όλου του νησιού, με δεδομένο ότι το Νοσοκομείο της Ρόδου χρειάζεται ένα ασθενοφόρο για να καλύψει τις δικές του ανάγκες;
• Αρα μένουν δύο ασθενοφόρα.
Μένουν δύο και σε λίγο ανοίγει η τουριστική περίοδος, οπότε αντιλαμβάνεσθε ότι οι ανάγκες θα αυξηθούν κατακόρυφα και για να καλυφθούν θα χρειαστούν τουλάχιστον άλλα δύο ασθενοφόρα. Αν δε, παραμείνει κλειστό και φέτος το ιατρείο του αεροδρομίου ΔΙΑΓΟΡΑΣ, τότε τα πράγματα θα είναι ακόμα δυσκολότερα. Πέρυσι, αναγκαζόμασταν να καλύψουμε και αυτό το κενό, παρά το γεγονός ότι στις περισσότερες περιπτώσεις υπήρχε άρνηση μεταφοράς, που σημαίνει ότι μια ώρα πήγαινε χαμένη. Πολλές φορές μας καλούν από ξενοδοχεία για την μεταφορά τουριστών στο Νοσοκομείο, για περιστατικά που δεν χρειάζεται η χρήση ασθενοφόρου. Όταν τους λέμε να καλέσουν ταξί, για να μην απασχοληθεί ασθενοφόρο, επειδή οι τουρίστες που έρχονται είναι κατά κύριο λόγο χαμηλής οικονομικής στάθμης, δεν έχουν χρήματα να το πληρώσουν! Πέρυσι λύσαμε αυτό το θέμα με τον Σύλλογο Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, ευελπιστώ ότι και φέτος θα έχουμε μια καλή συνεργασία.
• Σε περιστατικά που εξελίσσονται ταυτόχρονα, τι γίνεται;
Αξιολογείται η σοβαρότητα του κάθε περιστατικού. Προτεραιότητα έχει πάντα το βαρύ τροχαίο ή το βαρύ καρδιολογικό επεισόδιο. Σε αυτά τα περιστατικά πάντα η ανταπόκριση είναι άμεση, όταν φυσικά το ασθενοφόρο είναι στην βάση του.
• Τώρα, που το νησί είναι με τρία ασθενοφόρα, χρειάστηκε πολλές φορές να γίνει επιλογή περιστατικών;
Αρκετές φορές.
• Ουσιαστικά, εξυπηρετείται ο ένας ασθενής εις βάρος του άλλου.
Ναι. Δυστυχώς αυτό συμβαίνει αναγκαστικά. Δεν έχουμε, πάντα την δυνατότητα να εξυπηρετήσουμε ταυτόχρονα δύο περιστατικά.
• Αρα και οι καθυστερήσεις θα πρέπει σε πολλές περιπτώσεις να θεωρούνται δεδομένες.
Ναι, είναι λογικό, αν σκεφτεί κανείς τις αποστάσεις που πρέπει να διανύσουμε. Πολλές φορές, έχουμε να αντιμετωπίσουμε τους παριστάμενους, που παραπονιούνται ή ακόμα και εξοργίζονται για την καθυστέρηση. Από την ώρα όμως που θα μας καλέσει κάποιος και θα ζητήσει ασθενοφόρο, για περιοχές εκτός πόλης, ο τηλεφωνητής πάντα ενημερώνει από ποιο σημείο θα ξεκινήσει το όχημα.
• Εχετε δεχθεί προπηλακισμό;
Ναι, βέβαια. Πολλές φορές οι διασώστες γίνονται τα εξιλαστήρια θύματα της κατάστασης που επικρατεί στη Ρόδο. Το τελευταίο συμβάν, ήταν στον Εμπωνα.
• Στο περιστατικό με την μεταφορά του παιδιού πάνω σε παντζούρι αναφέρεστε;
Ναι. Εμείς δεχθήκαμε την κλήση από το Κ.Υ. Εμπωνα κι ευτυχώς ήταν την ημέρα που το ασθενοφόρο έδρευε στην Σορωνή, δεν είχε μετακινηθεί ακόμα στη Ρόδο. Ξεκίνησε από την Σορωνή για τον Εμπωνα και σε περίπου 25 λεπτά το ασθενοφόρο ήταν εκεί. Οι συνάδελφοι προπηλακίστηκαν, παρά το ότι υπερέβαλαν εαυτόν, όπως σε κάθε περιστατικό. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι κι εμείς είμαστε άνθρωποι και πρέπει να τηρούμε και τον Κ.Ο.Κ. Η Υπηρεσία μας λέει, πως η παραβίαση του Κ.Ο.Κ. γίνεται με δική μας ευθύνη.
• Στη δουλειά σας, ο ανθρώπινος παράγοντας είναι καθοριστικό στοιχείο. Ποιες είναι οι δύσκολες στιγμές;
Οταν παίρνουμε σήμα για τροχαίο από τον τηλεφωνητή. Ξεκινώντας για να φτάσεις στο σημείο, δεν ξέρεις ποιον θα συναντήσεις. Μπορεί να είναι συγγενής, φίλος, γνωστός… Μέχρι να φτάσεις σε τρώει η αγωνία. Φτάνεις στο σημείο, αν είναι σοβαρό τροχαίο, ξεκινάει ένας αγώνας δρόμου…
• Δύσκολες στιγμές αυτές…
Πολύ δύσκολες. Αν πρέπει να γίνει απεγκλωβισμός, ο συνάδελφος θα πρέπει να σταθεροποιήσει το θύμα μέσα στο αυτοκίνητο.
Θα του βάλει αυχενικό κολλάρο, θα κάνει ακινητοποίηση περιμένοντας την πυροσβεστική, θα του μιλάει για να του δώσει κουράγιο… Ζούμε όλοι την αγωνία, και ο διασώστης που είναι στο σημείο και ο συνάδελφος που βρίσκεται στο τηλεφωνικό κέντρο.
Αν η κατάσταση είναι βαριά θα πρέπει να ειδοποιηθούν τα επείγοντα του Νοσοκομείου για να υπάρχει αναμονή με αναισθησιολόγους και χειρουργούς για να παραλάβουν το περιστατικό…  Αν ο τραυματίας δεν τα καταφέρει και καταλήξει, ειδικά αν πρόκειται για νεαρό άτομο, σε όλη την υπόλοιπη βάρδια είμαστε «κομμάτια». Είμαστε σε τακτική επαφή με τους ανθρώπους που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση, τους οποίους μεταφέρομε από και προς την μονάδα επί μήνες, χρόνια… Όταν κάποιοι καταλήγουν, νιώθουμε σαν να χάνουμε δικό μας άνθρωπο. Είναι ψυχοφθόρο επάγγελμα, αν και προσωπικά θεωρώ ότι είναι λειτούργημα.
• Ηρθατε στην δύσκολη θέση να κληθείτε να βοηθήσετε συγγενή ή φίλο;
Πολλές φορές… Αυτές οι περιπτώσεις είναι πολύ πιο δύσκολες και πολύ πιο ψυχοφθόρες, όταν καλείσαι να βοηθήσεις ένα οικείο πρόσωπο. Δεν μπορώ να σας το περιγράψω… Το έζησα με την μητέρα μου, τον περασμένο Αύγουστο. Επαθε ανακοπή μέσα στο σπίτι, με ειδοποίησε ο πατέρας μου. Πήγα αμέσως στο σπίτι και έκανα ΚΑΡΠΑ (Καρδιοπνευμονική Αναζωογόνηση) στην ίδια την μητέρα μου μέχρι να έρθουν οι συνάδελφοι – ήρθαν στα τρία λεπτά- γιατί εγώ ήμουν εκτός υπηρεσίας.
• Τα κατάφερε;
Δυστυχώς όχι…
• Με ανθρώπους που τα έχουν καταφέρει και που κρατήθηκαν στην ζωή, χάρις στις προσπάθειές σας, έχετε επαφές;
Πολλές φορές μας ψάχνουν οι ίδιοι… Στέλνουν ευχαριστήρια, περνάνε από την υπηρεσία και ζητούν τα ονόματα των διασωστών. Αυτό για εμάς, αποτελεί ηθική ικανοποίηση.

• Απαραίτητη η ηθική ικανοποίηση στη δουλειά σας κ. Λαπάκη. Είστε διασώστες, δεν εκτελείτε απλώς μεταφορές ασθενών.
Ακριβώς, αυτό πρέπει να το αντιληφθούν οι αρμόδιοι και να διευκολύνουν το έργο μας αντί να μας αποδεκατίζουν και να το δυσχεραίνουν.
• Τα προβλήματα του ΕΚΑΒ πάντως, σε προεκλογικές περιόδους είναι πάντα στην πρώτη γραμμή. Μετεκλογικά, τι γίνεται;
Το ενδιαφέρον, σταματά στην προεκλογική περίοδο κ. Φώτη, οι τοπικοί μας άρχοντες έχουν μεγάλη ευθύνη. Προεκλογικά γίνονται κάποιες σπασμωδικές κινήσεις για να βγουν δελτία τύπου και να επιδειχθεί ενδιαφέρον για τις ελλείψεις, αλλά μετά τις εκλογές δεν ασχολείται κανείς.
• Πού εδρεύουν τα τρία ασθενοφόρα σήμερα;
Στην πρωινή βάρδια εδρεύουν δυο στη Ρόδο και ένα στο Κ.Υ. Αρχαγγέλου. Το απόγευμα μεταφέρεται από το Κ.Υ. Αρχαγγέλου στην Σορωνή. Αυτή τη λύση βρήκαμε εκ των έσω, οι εργαζόμενοι με τον τοπικό προϊστάμενο, για να καλύψουμε και τις δύο πλευρές του νησιού.
• Η υπηρεσία, σε κεντρικό επίπεδο, τι οδηγίες σας δίνει για την αντιμετώπιση των περιστατικών;
Αυτό που μας έχει πει, είναι να κάνουμε δευτερογενή διακομιδή όταν και τα δύο ασθενοφόρα είναι στη βάση τους, στο Νοσοκομείο. Εγώ, λοιπόν, θα πρέπει να γίνω μάντης για να προγραμματίσω δευτερογενή διακομιδή, προβλέποντας ότι για την επόμενη μία ώρα τα ασθενοφόρα θα είναι στη βάση τους.
• Η ευθύνη ουσιαστικά από τα κεντρικά, μετακυλίεται σε εσάς.
Μετακυλίεται στον συνάδελφο που είναι στο τηλεφωνικό κέντρο. Από το 2010 γίνονται λάθος σχεδιασμοί, γι’ αυτό φτάσαμε στο σημείο αυτό σήμερα. Αν οι δομές υγείας που βρίσκονται στο νησί, ήταν σωστά στελεχωμένες δεν θα χρειαζόταν για το παραμικρό περιστατικό να τρέχουμε για να παραλάβουμε ασθενή. Ολοι ζητούν ασθενοφόρα αλλά δεν εστιάζουν στην στελέχωση των δομών υγείας, με την οποία θα επιλύονταν σε μεγάλο βαθμό τα προβλήματα. Θα σας φέρω ως παράδειγμα το ιατρείο της Λίνδου, που είναι ένα κόσμημα, διαθέτει σύγχρονο εξοπλισμό, αλλά υπολειτουργεί γιατί δεν είναι στελεχωμένο.

• Ο σχεδιασμός, ενόψει της σεζόν ποιος είναι;
Κανένας σχεδιασμός και καμία ενημέρωση ως προς αυτό. Προφανώς, θα πορευτούμε έτσι και την σεζόν, με τρία ασθενοφόρα. Βέβαια, βουλευτές αλλά και ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ, λένε ότι σχεδιάζουν να κάνουν το νησί μας βάση του ΕΚΑΒ για όλο το Νότιο Αιγαίο, εννοώντας ότι όλα τα τηλεφωνήματα των νησιών θα χτυπούν στο κέντρο της Ρόδου. Χωρίς προσωπικό, πώς θα υλοποιηθεί αυτός ο σχεδιασμός; Λένε ότι θα προσλάβουν άτομα και θα ανοίξουν νέους τομείς. Ο τομέας, πρέπει να έχει και το ανάλογο προσωπικό για να λειτουργήσει. Και στην Κω και στην Κάρπαθο άνοιξαν τομείς, για να λένε ότι άνοιξαν τομείς, αλλά γίνεται μόνο μια βάρδια την ημέρα. Περιμένουμε…
• Τι θα θέλατε να πείτε, κλείνοντας την συνέντευξη;
Θέλουμε τους πολίτες δίπλα μας. Εμείς, πολεμάμε με τα όπλα που έχουμε. Να ξέρουν ότι υπερβάλλουμε εαυτόν, εις βάρος και της δικής μας υγείας και των οικογενειών μας. Η δική μας ευαισθησία είναι δεδομένη. Μας οφείλονται πάνω από 3.000 ρεπό αλλά εργαζόμαστε γιατί δεν θέλουμε να αφήσουμε το νησί ακάλυπτο. Εχουμε συστήσει ομάδες εκπαίδευσης πρώτων βοηθειών και στα ρεπό μας εκπαιδεύουμε εθελοντικά συμπολίτες μας… Από τους άρχοντες του τόπου μας, περιμένουμε μεγαλύτερη ευαισθησία. Και ο Δήμος και η Περιφέρεια είναι ενημερωμένοι για τα προβλήματά μας, αλλά κανείς δεν ήρθε να μας δει ώστε από κοινού να τα λύσουμε.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου