Με σχέδιο άμυνας για τον έλεγχο της εξάπλωσης του κοροναϊού λειτουργούν πλέον οι τράπεζες, σκοπεύοντας να ενισχύσουν τις συναλλαγές εξ αποστάσεως, παροτρύνοντας το κοινό να κάνει τις συναλλαγές του μέσω εναλλακτικών δικτύων και κυρίως από το σπίτι. Στο πλαίσιο αυτό, πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν ότι οι τράπεζες πρόκειται να δώσουν στους πελάτες τους περισσότερες δυνατότητες συναλλαγών μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής όπως π.χ. τη δυνατότητα αυτόματης αναπροσαρμογής των ορίων σε πιστωτικές κάρτες.
Πρόκληση για τις τράπεζες θα αποδειχτεί το τέλος του μήνα, οπότε η καταβολή των συντάξεων συνωστίζει στα τραπεζικά καταστήματα ηλικιωμένους, για τους οποίους συνιστάται πλέον η κατ΄ οίκον απομόνωση.
H στρατηγική άμυνας των τραπεζών προκειμένου η λειτουργία τους να συνεχίσει απρόσκοπτα υπό τις έκτακτες συνθήκες που επιβάλλει η πανδημία του κοροναϊού, επικεντρώνεται στην εργασία εξ αποστάσεως. Ήδη όλες οι συσκέψεις στις τράπεζες πραγματοποιούνται με teleconference ή videoconference, ενώ οι προληπτικές απολυμάνσεις, ο εφοδιασμός όλων των τραπεζικών χώρων και δη των καταστημάτων με αντισηπτικά και γάντια για τους ταμίες, αποτελούν τη νέα πραγματικότητα ελέω κοροναϊού.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Capital.gr, οι τράπεζες έχουν εφαρμόσει προληπτικά σχέδιο λειτουργίας “εκτάκτων συνθηκών” στις κεντρικές τους υπηρεσίες, ενεργοποιώντας ακόμη και τα “disaster centers ή sites”. Πρόκειται για τα κέντρα που, σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών, διαθέτουν όλο τον τεχνολογικό μηχανισμό ώστε να διατηρήσουν σε λειτουργία τις εργασίες όλων των μονάδων της τράπεζας. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο σχεδιασμός των τραπεζών προβλέπει ακόμη και τη μεταφορά του 1/3 των εργαζομένων στις κεντρικές υπηρεσίες στα “disaster centers/sites”, με το άλλο 1/3 να δουλεύει στο γραφείο και το υπόλοιπο 1/3 από το σπίτι. Ο διαχωρισμός του προσωπικού των διαφόρων μονάδων που πρέπει να έχουν υποχρεωτική παρουσία στην τράπεζα γίνεται ακόμη και με “σπάσιμο” της ομάδας σε διαφορετικούς ορόφους, ώστε να ελαχιστοποιείται το ενδεχόμενο εξάπλωσης πιθανού κρούσματος.
Καθώς οι περιστάσεις που θέτει μια πανδημία διαφέρουν από αυτές π.χ. ενός σεισμού, όπου τα disaster centers παίζουν αντίστοιχο ρόλο με αυτόν της “γεννήτριας” σε μια διακοπή ρεύματος, το κυρίως ζητούμενο για τις τράπεζες στην παρούσα φάση είναι να ελαχιστοποιηθεί ο συγχρωτισμός πολλών ατόμων. Αυτό μπορεί να γίνει εύκολα στις κεντρικές υπηρεσίες των τραπεζών μέσω της εξ αποστάσεως εργασίας.
Το σχέδιο για τα καταστήματα του δικτύου
Τα πράγματα διαφοροποιούνται στη λειτουργία του δικτύου των καταστημάτων, όπου εκεί όμως, οι πελάτες είναι αυτοί που εφαρμόζουν το remote banking. Όπως αναφέρουν τραπεζικές πηγές στο Capital.gr, οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για μια μείωση της επισκεψιμότητας στα τραπεζικά καταστήματα κατά 10% – 20% τις τελευταίες ημέρες λόγω κοροναϊού.
Όσον αφορά το προσωπικό των καταστημάτων, δεν έχουν σημειωθεί ελλείψεις λόγω αδειών, με αρμόδιους επικεφαλής δικτύων τραπεζών να επισημαίνουν την ψύχραιμη στάση των εργαζομένων. Όπως σημειώνουν, όποιες ανάγκες για άδειες προσωπικού παρουσιάζονται, θα ικανοποιούνται από τα καταστήματα. Προς αυτή την κατεύθυνση, οι τράπεζες βρίσκονται και σε άμεση συνεννόηση με την ΟΤΟΕ. Την Τρίτη, μετά την απόφαση της κυβέρνησης να αναστείλει, για τις επόμενες δύο εβδομάδες, τη λειτουργία όλων των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων όλης της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των παιδικών σταθμών, η ΟΤΟΕ απέστειλε επιστολές στην Ελληνική Ένωση Τραπεζών και στην Ένωση Συνεταιριστικών Τραπεζών Ελλάδας, καλώντας τις τράπεζες να διευκολύνουν τη χορήγηση έκτακτων ειδικών αδειών με αποδοχές στους τραπεζοϋπαλλήλους, οι οποίοι δεν έχουν τη δυνατότητα εναλλακτικής φύλαξης των παιδιών τους.
Το ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι η “εκπαίδευση” για την αντιμετώπιση “εκτάκτων συνθηκών” που περιλαμβάνεται στο σχέδιο των τραπεζών για το προσωπικό των καταστημάτων. Καθώς ένας πελάτης με βήχα αποτελεί πλέον “έκτακτο περιστατικό” (θυμίζουμε ότι ένας βήχας από αλλεργία οδήγησε, τις ημέρες αυτές, σε αναγκαστική προσγείωση αεροπλάνο εξαιτίας του φόβου των συνεπιβατών για κοροναϊό), στο προσωπικό των τραπεζικών καταστημάτων έχουν δοθεί οδηγίες αντιμετώπισης τόσο των αντιδράσεων που μπορεί να προκαλέσει στους παρευρισκόμενους ο βήχας ενός πελάτη, όσο και οδηγίες για τη διακριτική “απομόνωση” και “ανίχνευση” του τελευταίου με τρόπο που να συνδυάζει προστασία της δημόσιας υγείας και των προσωπικών δεδομένων. Σημειώνεται ότι οι τράπεζες έχουν αναρτήσει έξω από τα καταστήματα ενημερώσεις (αυτοκόλλητα) που συστήνουν στους πελάτες με συμπτώματα πυρετού, βήχα κ.λπ. να αποφεύγουν την είσοδό τους στο κατάστημα.
Οι υπεύθυνοι δικτύων τραπεζών αναφέρουν ότι η μείωση της επισκεψιμότητας στα τραπεζικά καταστήματα δεν έχει δημιουργήσει πρόβλημα στις εργασίες των τραπεζών, καθώς ακόμη και εργασίες που “καίνε” τις τράπεζες όπως είναι οι ρυθμίσεις δανείων, απαιτούν παρουσία του πελάτη μόνο για να βάλει μια υπογραφή και όλη η υποβολή των δικαιολογητικών εγγράφων γίνεται ηλεκτρονικά με αποστολή e-mail.
Ο κοροναϊός, όπως αναφέρουν, αναμένεται να λειτουργήσει όπως λειτούργησαν τα capital controls το 2015, στρέφοντας τον κόσμο ακόμη περισσότερο στην ηλεκτρονική τραπεζική. Και αυτό γιατί πλέον, το κίνητρο για τη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων πληρωμών και του e-banking δεν είναι το να γλυτώσει κάποιος χρόνο από το περιμένει στην ουρά, αλλά να διαφυλάξει την ίδια την υγεία του.
Της Νένας Μαλλιάρα