Η νέα τουριστική σεζόν άνοιξε χθες με τρεις πτήσεις τσάρτερ της Easy Jet από την Αγγλία με τις οποίες έφθασαν στη Ρόδο συνολικά 365 επισκέπτες. Τον Μάρτιο, η Ρόδος περιμένει 71 απευθείας πτήσεις από το εξωτερικό, όχι μόνο από την Easy Jet, αλλά και από τη Ryanair και από άλλες μικρότερες αεροπορικές εταιρείες.
Καθ΄ όλη τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου έχουν προγραμματιστεί 19.000 διεθνείς πτήσεις, αριθμός αυξημένος κατά 10% σε σύγκριση με το 2022 και όπως δηλώνει σε συνέντευξή του στη «δ» ο νέος αερολιμενάρχης Ρόδου, κ. Βασίλης Κατταβενάκης, αυτό είναι το υψηλότερο ποσοστό στο οποίο μπορεί να φτάσει το αεροδρόμιο, το ταβάνι. Ασφαλώς, ενδέχεται να υπάρξουν αρκετές ακυρώσεις πτήσεων τσάρτερ και slots στην πορεία όπως συμβαίνει συνήθως. Παρόλα αυτά, η γενική εικόνα, όπως αυτή διαμορφώνεται τη δεδομένη στιγμή, είναι θετική και όπως όλα δείχνουν, η Ρόδος είναι έτοιμη να κατακτήσει ένα ακόμη τουριστικό ρεκόρ.
• Κύριε Κατταβενάκη, η σεζόν άνοιξε μόλις χθες, νωρίτερα απ΄ ό,τι συνήθως. Ποιες είναι όμως οι ενδείξεις για την πορεία της; Πόσες πτήσεις τσάρτερ έχουν προγραμματισθεί;
Τα μηνύματα είναι όντως αισιόδοξα για την νέα σεζόν. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, υπάρχει αύξηση 10% στις προγραμματισμένες αεροπορικές διεθνείς πτήσεις. Βέβαια αυτό είναι το μέγιστο δυνατό ποσοστό στο οποίο μπορούμε να φτάσουμε, είναι το ταβάνι.
Συγκεκριμένα, έχουν προγραμματισθεί συνολικά 19.000 πτήσεις τσάρτερ. Θα πρέπει όμως να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε από τώρα, εάν όλες οι πτήσεις θα πραγματοποιηθούν ή αν θα υπάρξουν ακυρώσεις. Οι αεροπορικές εταιρείες και οι τουρ οπερέιτορς συνηθίζουν να κλείνουν τις χρονοθυρίδες προσγείωσης-απογείωσης (slots) των αεροσκαφών, στην πορεία όμως προβαίνουν σε ακυρώσεις, εάν δεν υπάρξει η αναμενόμενη ζήτηση.
Θα πρέπει λοιπόν να είμαστε συγκρατημένοι. Είναι πράγματι καλύτερη η εικόνα από πέρυσι, αλλά ας περιμένουμε λίγο ακόμη για να μπορούμε να σχηματίσουμε μία πιο ολοκληρωμένη εικόνα.
Μόνο οι πτήσεις του Μαρτίου έχουν οριστικοποιηθεί και σε ένα βαθμό οι πτήσεις του Απριλίου. Το Σάββατο, η Easy Jet έκανε ποδαρικό με τρεις πτήσεις από το Λονδίνο, το Λούτον και το Μάντσεστερ με 365 επιβάτες συνολικά. Το Μάρτιο περιμένουμε συνολικά 72 πτήσεις τσάρτερ, 31 της Easy Jet, 35 της Ryanair από τις 26 έως τις 31 του μηνός από την Αυστρία, την Αγγλία, την Ιταλία και την Τσεχία. Περιμένουμε επίσης λίγες πτήσεις της Enter Air από τη Φινλανδία και κάποιες άλλες από μικρότερες αεροπορικές εταιρείες.
• Το 2022, διακινήθηκαν μέσω του αεροδρομίου Ρόδου περισσότεροι από πέντε εκατομμύρια επιβάτες. Μπορεί το «Διαγόρας» να διαχειριστεί με επάρκεια τη συνεχή αύξηση των διακινουμένων επιβατών;
Αρχικά θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι ο φορέας λειτουργίας του “Διαγόρας”, είναι η Fraport. Ο ρόλος της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας στο αεροδρόμιο Ρόδου περιορίζεται στην παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας, στη διαχείριση εναέριας κυκλοφορίας, στις τηλεπικοινωνίες και στην υποστήριξη συστημάτων αεροναυτιλίας.
Το αεροδρόμιο διαχειρίστηκε πέρυσι με απόλυτη επάρκεια τον αυξημένο αριθμό διακινηθέντων επιβατών και το ίδιο θα συμβεί και φέτος. Η αρμόδια επιτροπή (Εθνικού Οργανισμού Συντονισμού Πτήσεων-ΕΟΣΠ) εγκρίνει τα slots, το, διαθέσιμο χρόνο χρήσης των ελληνικών αερολιμένων λαμβάνοντας υπόψη τη χωρητικότητα του κάθε αεροδρομίου, την εναέρια κυκλοφορία, τους χώρους του εκάστοτε αεροδρομίου και τις δυνατότητες όλων των φορέων και υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται σε κάθε αερολιμένα. Εκ των προτέρων λοιπόν, η αρμόδια επιτροπή και αντίστοιχα ο φορέας λειτουργίας, λαμβάνουν υπόψη τον όγκο επιβατών που μπορεί να διαχειριστεί ένα αεροδρόμιο και στη συνέχεια εγκρίνονται οι αιτήσεις των slots.
Βέβαια, πρέπει να τονίσουμε για μία ακόμη φορά, ότι η αύξηση του 10% είναι το ανώτατο ποσοστό στο οποίο μπορούμε να φτάσουμε. Προφανώς, στο τέλος θα είναι αρκετά πιο μικρό το ποσοστό αυτό. Και πάλι όμως, είναι ενθαρρυντικό που ο προορισμός προσεγγίζει τα υψηλότερα επίπεδα στα οποία μπορεί να φτάσει.
• Θα λέγατε ότι η Ρόδος χρειάζεται ένα δεύτερο αεροδρόμιο; Θα μπορούσε να επεκταθεί το υπάρχον;
Είναι μεγάλη η συζήτηση για το δεύτερο αεροδρόμιο… είναι πολλοί οι παράγοντες που θα πρέπει να συνεκτιμηθούν για την δρομολόγηση μιας τέτοιας λύσης.
Το υπάρχον αεροδρόμιο σίγουρα μπορεί να επεκταθεί. Μάλιστα, έχει προχωρήσει αρκετά η διαδικασία των απαλλοτριώσεων των ακινήτων/εκτάσεων πλησίον του αεροδρομίου. Σχεδόν έχει ολοκληρωθεί. Υπάρχουν κάποια σχέδια για την αξιοποίηση των χώρων αυτών που ασφαλώς η Fraport, ως φορέας διαχείρισης του “Διαγόρας” θα υλοποιήσει. Εάν λοιπόν αξιοποιηθούν αυτοί οι χώροι όπως πρέπει, μπορούν να δημιουργηθούν νέες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών. Έστω και δύο επιπλέον θέσεις θα ήταν σημαντικές.
Το πιο πιθανό είναι λοιπόν να επεκταθεί το υπάρχον αεροδρόμιο. Το θέλαμε πάντα…. Καθυστέρησε όμως όλη η διαδικασία για διάφορους λόγους. Από εδώ και έπειτα πιστεύω και ελπίζω ότι θα τρέξουν πιο γρήγορα οι διαδικασίες.
• Αναλάβατε πρόσφατα τη θέση του αερολιμενάρχη… Πόσο νευραλγικός είναι ο ρόλος σας και γενικότερα στον τομέα του αερολιμενικού ελέγχου;
Όλοι οι φορείς που δραστηριοποιούνται στο αεροδρόμιο συμβάλλουν στην καλή και εύρυθμη λειτουργία του. Η Φράπορτ έχει το δικό της ρόλο και αντίστοιχα η ΥΠΑ έχει το δικό της ρόλο στη διαχείριση του αεροδρομίου. Υπάρχουν επίσης οι handlers, η αστυνομία αεροδρομίου, η ιδιωτική εταιρεία ασφαλείας, το τελωνείο… και όλοι μαζί οι φορείς συμμετέχουν στην ορθή λειτουργία του «Διαγόρας». Όλοι μας λειτουργούμε συντονισμένα για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Το αεροδρόμιο Ρόδου παρέχει καλές και ποιοτικές υπηρεσίες και αναγνωρίζεται ως ένα από τα πιο οργανωμένα.
• Θα λέγατε λοιπόν ότι έχει αναβαθμιστεί ή ότι μπορεί να αναβαθμιστεί ακόμη περισσότερο η εικόνα του “Διαγόρας”;
Ασφαλώς είναι εμφανής η αναβάθμιση της εικόνας και της λειτουργίας του αεροδρομίου σε πολλά επίπεδα, από την εξυπηρέτηση του επιβάτη, μέχρι την διαχείριση και διανομή αποσκευών…. Έχουν γίνει παρεμβάσεις και μεγάλα έργα που μπορεί και να μη φαίνονται. Ασφαλώς όμως, μπορούν να γίνουν ακόμη περισσότερες παρεμβάσεις στο μέλλον στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης…