Την πλήρη εφαρμογή του προγράμματος αξιοποίησης όλων ανεξαιρέτως των περιουσιακών στοιχείων του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και την άμεση λήψη των κυβερνητικών αποφάσεων που απαιτούνται για τις ήδη ολοκληρωμένες διαγωνιστικές διαδικασίες, ζητούν οι δανειστές. Και μάλιστα όχι μόνον των 23 αναγραφομένων στο τελευταίο πρόγραμμα αξιοποίησης (Αsset Development Plan ή ADP), αλλά 27. Αυτό προκύπτει από το τελευταίο σχέδιο συμφωνίας που παρουσίασε στην κυβέρνηση η τρόικα. Το «μνημόνιο», όπως τιτλοφορείται το έγγραφο που έχει στη διάθεσή της η «Καθημερινή», προβλέπει έσοδα από αυτήν τη διαδικασία 6,4 δισ. ευρώ έως τα τέλη του 2017, βάζοντας ίσως έτσι, εμμέσως πλην σαφώς, τέλος στις προσδοκίες πολλών μελών της κυβέρνησης πως το ΤΑΙΠΕΔ θα σταματήσει τις αποκρατικοποιήσεις μόλις ολοκληρώσει τις εννέα και μόνον, όπως αναφέρουν συχνά, ιδιωτικοποιήσεις. Και αυτό ανεξάρτητα από τη δημιουργία του νέου ταμείου των λεγόμενων 50 δισ., για το οποίο το νέο μνημόνιο αναφέρει ότι θα περιλάβει και άλλες κρατικής ιδιοκτησίας επιχειρήσεις…
Δεσμεύσεις
Αυτό το σχέδιο συμφωνίας προβλέπει πως «η Ελληνική Δημοκρατία, με στόχο να διαφυλάξει την υπό εξέλιξη διαδικασία αποκρατικοποιήσεων και να διατηρήσει το επενδυτικό ενδιαφέρον σε διαγωνισμούς-κλειδιά, δεσμεύεται να προχωρήσει με το τρέχον πρόγραμμα», όπως και ότι δεσμεύεται «να διερευνήσει όλες τις δυνατότητες για να μειώσει την απαιτούμενη οικονομική βοήθεια, μέσω υψηλότερων εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις». Επίσης αναφέρει ρητά πως «η κυβέρνηση δεσμεύεται να διευκολύνει τη διαδικασία αποκρατικοποιήσεων και να ολοκληρώσει όλες τις απαραίτητες ενέργειες που θα επιτρέψουν την επιτυχή εκτέλεση των διαγωνισμών». Σε άλλο σημείο προβλέπει πως «το ADP θα επικαιροποιείται κάθε εξάμηνο από το ΤΑΙΠΕΔ, και η κυβέρνηση ή το ΚΥΣΟΙΠ θα υιοθετούν το σχέδιο». Κύκλοι της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ που ρωτήθηκαν από την «Κ» για το κατά πόσον η επικαιροποίηση έχει ήδη γίνει, σημειώνουν πως η αυτή θα γίνει μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας κυβέρνησης – τρόικας και προφανώς σε συνεννόηση με την κυβέρνηση. Οσο για τα επιπλέον περιουσιακά στοιχεία, τα οποία εμφανίζεται στο προσχέδιο να δεσμεύεται η κυβέρνηση πως θα ιδιωτικοποιήσει το Ταμείο, ανεβάζοντας στις 27 τις αποκρατικοποιήσεις, η «Κ» αντιλαμβάνεται από τις σχετικές πληροφορίες πως πιθανότατα να αφορούν στα περιφερειακά λιμάνια, στις μαρίνες και στα ακίνητα που ελέγχει ήδη το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά δεν περιλαμβάνονταν στο ADP της συμφωνίας του περασμένου καλοκαιριού.
Οι εννέα ιδιωτικοποιήσεις στις οποίες συχνά αναφέρονται κάποιοι υπουργοί, όπως οι κ. Χρ. Σπίρτζης, Θ. Δρίτσας, Π. Σκουρλέτης, αλλά και βουλευτές της συγκυβέρνησης, υπονοώντας πως σε αυτές εξαντλούνται οι υποχρεώσεις της Αθήνας, είναι τα περιφερειακά αεροδρόμια, το Ελληνικό, ο Αστέρας Βουλιαγμένης, η Αφάντου στη Ρόδο, ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, οι ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, μαζί και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών.
Χρονοδιαγράμματα
Οι ιδιωτικοποιήσεις, που ήδη προβλέπει το ADP του ΤΑΙΠΕΔ και επαναφέρει τώρα στο προσκήνιο το προσχέδιο συμφωνίας ή μνημόνιο, περιλαμβάνουν και το 35% του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΛΠΕ, το εναπομείναν 6% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΤΕ (και 10% των δικαιωμάτων ψήφου) που δεν έχει ακόμα μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, την Εγνατία Οδό, το 17% της ΔΕΗ (ή και το υπόλοιπο 35%, σύμφωνα με το εν λόγω προσχέδιο, εάν δεν προχωρήσει το πλάνο για μείωση του μεριδίου αγοράς της κατά 25 ποσοστιαίες μονάδες έως το 2017 και κάτω του 50% έως το 2020), το 100% της ΔΕΠΑ, των ΕΛΤΑ, της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ (για τις οποίες το προσχέδιο, πάντως, προβλέπει πρώτα τη θεσμοθέτηση νέου ρυθμιστικού πλαισίου και αργότερα πενταετών επενδυτικών σχεδίων), ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς για 15 ακίνητα, τον διαγωνισμό για το Ποσείδι Χαλκιδικής, τη Μαρίνα Αλίμου μαζί με τη Μαρίνα Χίου, τη Μαρίνα Πύλου και τιτλοποίηση χαρτοφυλακίου άλλων ακινήτων.
Οι δανειστές ζητούν, επίσης, αναλυτικά και σύντομα χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση των συναλλαγών στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, τον ΟΛΠ και το Ελληνικό, αξιώνοντας μάλιστα κάθε καθυστέρηση να αντιμετωπίζεται άμεσα από την κυβέρνηση, με τον χαρακτήρα του επείγοντος.
Καθημερινή