Πρόκειται για το πιστωτικό με 18μηνη διάρκεια που έχει ήδη εξαγγελθεί και θα δίνεται προς τον καταναλωτή από τουριστικές επιχειρήσεις -Tι ισχύει για τις σχολικές εκδρομές
Με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου προχωρά άμεσα το κυβερνητικό επιτελείο τα κουπόνια εξαργύρωσης (vouchers) που θα δίνουν λύση στο μείζον θέμα από τις κρατήσεις που έχουν γίνει και λόγω κορωνοϊού ακυρώνονται.
Πρόκειται για το πιστωτικό με 18μηνη διάρκεια που έχει ήδη εξαγγελθεί και θα δίνεται προς τον καταναλωτή από τουριστικές επιχειρήσεις (ξενοδοχεία, τουριστικά γραφεία κ.τ.λ.) ο οποίος αναγκάστηκε να ακυρώσει το ταξίδι του, ώστε να μπορεί να κάνει χρήση της κράτησής του σε μελλοντική ημερομηνία, χωρίς να ακυρώσει την διαδικασία. Μετά την ολοκλήρωση του 18μήνου κι εφόσον ο πελάτης δε θα έχει χρησιμοποιήσει το κουπόνι τότε η επιχείρηση θα δίνει πίσω την αξία της κράτησης.
Πάντως, τα vouchers, τα οποία εκτιμάται ότι θα δώσουν «ανάσα» για τις επιχειρήσεις, χωρίς να χρειαστεί να προχωρήσουν σε μαζικές επιστροφές πολλών εκατομμυρίων ευρώ και μάλιστα σε μία συγκυρία όπου ο κλάδος των ταξιδίων έχει καταρρεύσει πανευρωπαϊκά λόγω της πανδημίας, έχουν βρεθει στο επίκεντρο τις τελευταίες ημέρες από οργανώσεις καταναλωτών.
Οι τελευταίες ζήτησαν με επιστολή τους από τα αρμόδια υπουργεία την εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τα δικαιώματα των επιβατών, σύμφωνα με την οποία οι καταναλωτές έχουν ακέραιο το δικαίωμα επιστροφής χρημάτων. Όπως επισημαίνουν, οι καταναλωτές δικαιούνται την πλήρη επιστροφή των ποσών που κατέβαλαν για το ταξίδι, είτε πρόκειται για προκαταβολή είτε για ολόκληρο το ποσό, σε περίπτωση που το ταξίδι δεν ακυρωθεί από υπαιτιότητά τους, αλλά λόγω έκτακτων συνθηκών, όπως αποτελεί και η πανδημία του Covid-19. Οι οργανώσεις επισημαίνουν ότι τα κουπόνια πρέπει να είναι προαιρετικά για τους καταναλωτές και μόνο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Το θέμα έχει συζητηθεί ευρέως και στις Βρυξέλλες, δεδομένου ότι και άλλες χώρες (Γαλλία, Βέλγιο, Ολλανδία κ.α.) τάσσονται υπέρ και υιοθετούν την εν λόγω πρακτική, ενώ ο αρμόδιος Επίτροπος Δικαιοσύνης σε σχετική επιστολή του κάνει λόγο για «την ανάγκη να βρεθούν ρεαλιστικές και ευέλικτες λύσεις για τα πακέτα διακοπών που ακυρώθηκαν».
Η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι ο τεράστιος αριθμός των αιτημάτων για επιστροφή χρημάτων, σε συνδυασμό με τις ανύπαρκτες νέες κρατήσεις, προκαλεί τεράστια πίεση στη ρευστότητα των τουριστικών επχειρήσεων. Καλεί συνεπώς τους ταξιδιώτες να εξετάσουν το ενδεχόμενο να δεχτούν μία αναβολή του οργανωμένου ταξιδιού τους σε μεταγενέστερη ημερομηνία, αντί της επιστροφής των χρημάτων τους. Αυτή η αναβολή θα μπορούσε πράγματι να υλοποιηθεί με ένα πιστωτικό σημείωμα, ωστόσο, ο ταξιδιώτης θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να ζητήσει πλήρη επιστροφή χρημάτων, εάν τελικά δεν κάνει χρήση του δελτίου. Επιπλέον, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι το voucher καλύπτεται από κατάλληλη προστασία σε περίπτωση αφερεγγυότητας.
Το υπουργείο Τουρισμού πάντως φαίνεται να αναγνωρίζει ότι με τα εν λόγω κουπόνια δεν μπορούν να καλυφθούν όλες οι περιπτώσεις ακυρώσεων, όπως π.χ. σε περιπτώσεις σχολικών εκδρομών γ’ λυκείου, οι οποίες εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν την επόμενη χρονιά, επομένως θα πρέπει να υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία. Αντίστοιχα, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων σκοπεύει να συστήσει στις επιχειρήσεις να δίνουν επιπλέον παροχή ή χρηματικό bonus με την έκδοση του κουπονιού, ώστε και ο καταναλωτής να έχει το κίνητρο να το χρησιμοποιήσει.
Στεφανία Σούκη