Με μία σημαντική αλλαγή, στον τρόπο εξέτασης, θα διεξαχθούν οι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα –η «ελληνική PISA», όπως ονομάστηκε αφού οργανώνεται κατά τα πρότυπα του διεθνούς ομώνυμου διαγωνισμού του ΟΟΣΑ– για μαθητές της ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού και Γ΄ τάξης του Γυμνασίου στη Νεοελληνική Γλώσσα και στα Μαθηματικά.
Στον εθνικό διαγωνισμό μετέχουν μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού και της Γ΄ Γυμνασίου, δηλαδή παιδιά που ολοκληρώνουν έναν κύκλο σπουδών στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Οι μαθητές εξετάζονται σε Γλώσσα και Μαθηματικά. Μετά την περυσινή, πρώτη χρονιά πιλοτικής εφαρμογής του εθνικού διαγωνισμού, εκρίθη ότι από φέτος θα πρέπει να τεθούν και ερωτήσεις ανοιχτού τύπου στους μαθητές. Και αυτό για να μπορεί να αποτυπωθεί ακριβέστερα η πορεία του συλλογισμού και οι δυνατότητες γραπτής έκφρασής τους. Πέρυσι η εξέταση έγινε μόνο με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Ετσι, όπως ανέφερε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, φέτος εκτός από τις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής θα δοθούν και μία ερώτηση ανοιχτού τύπου στη Γλώσσα και δύο ερωτήσεις ανοιχτού τύπου στα Μαθηματικά.
Μία δεύτερη αλλαγή είναι ότι έγινε ορθολογικότερη κατανομή των ερωτήσεων ανά επίπεδο δυσκολίας στους επιμέρους θεματικούς άξονες.
Οι εξετάσεις θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 10 Μαΐου και η συμμετοχή των σχολικών μονάδων που έχουν επιλεγεί είναι υποχρεωτική. Θα συμμετάσχουν οι μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού από 300 Δημοτικά Σχολεία της χώρας και της Γ΄ Γυμνασίου από 300 Γυμνάσια της χώρας. Τα σχολεία που επελέγησαν αποτελούν αντιπροσωπευτικό δείγμα από το σύνολο των σχολείων της χώρας, ανά βαθμίδα εκπαίδευσης. Τα αποτελέσματα είναι ανώνυμα και δεν συνεκτιμώνται από τους εκπαιδευτικούς κατά την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών στα συγκεκριμένα μαθήματα.
Το πόρισμα της αρμόδιας Επιστημονικής Επιτροπής του περυσινού διαγωνισμού, το οποίο έχει παρουσιάσει κατ’ αποκλειστικότητα η «Κ» (στις 8 Οκτωβρίου 2022), κατέδειξε την ανάγκη ενίσχυσης της κριτικής σκέψης των μαθητών.
• Ως προς το μάθημα της Γλώσσας κρίνεται αναγκαίο να ενδυναμωθεί η κειμενοκεντρική προσέγγιση του γλωσσικού μαθήματος με εστίαση στην παιδαγωγική των πολυγραμματισμών και στη νοηματοδότηση της γλωσσικής πολυμορφίας και ετερότητας. Εμφαση θα πρέπει να δοθεί στη διαχείριση και οργάνωση της πληροφορίας, στις τεχνικές πύκνωσης του λόγου, στην αξιοποίηση δραστηριοτήτων εμβάθυνσης.
• Αντίστοιχα, για τα Μαθηματικά αναδεικνύεται η ανάγκη εμπέδωσης βασικών μαθηματικών εννοιών μέσω της συστηματικής εξάσκησης στην επίλυση προβλημάτων καθώς και η ενίσχυση του μαθηματικού συλλογισμού και της επιχειρηματολογίας μέσα από μετατοπίσεις στη διδακτική πρακτική που εστιάζουν στη συμπερίληψη και στη σύνδεση των Μαθηματικών με τον πραγματικό κόσμο.
Το πόρισμα, μεταξύ άλλων, προτείνει μείωση της ύλης, αλλαγές στη διάρθρωσή της σε κάθε τάξη, ορθή κατανομή των θεμάτων και έμφαση στα ουσιώδη, επαφή και σχολιασμό στην τάξη και για ζητήματα της επικαιρότητας, καλλιέργεια στους μαθητές δεξιοτήτων με σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας.
Την ίδια στιγμή, βέβαια, οι υπεύθυνοι του διεθνούς διαγωνισμού PISA διευρύνουν τις υπό εξέταση θεματικές, βάζοντας στο μικροσκόπιό τους πόσο ικανοί είναι οι έφηβοι στις προκλήσεις της εποχής. Eτσι, όπως ανέφερε χθες στην «Κ» η εθνική διαχειρίστρια του PISA και καθηγήτρια του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, Χρύσα Σοφιανοπούλου, ο ΟΟΣΑ στον επόμενο διαγωνισμό PISA το 2025, εκτός από τις δεξιότητες των 15χρονων στην κατανόηση κειμένου, τις φυσικές επιστήμες και τα μαθηματικά, θα αξιολογήσει και την ικανότητα των εφήβων να μαθαίνουν σε έναν ψηφιακό κόσμο και τη γνώση ξένων γλωσσών.
Οι αριθμοί
11.000 μαθητές θα συμμετάσχουν στον ελληνικό διαγωνισμό PISA.
42η κατετάγη η Ελλάδα σε 77 χώρες στον διεθνή διαγωνισμό PISA το 2018 στην κατανόηση κειμένου.
43η μαζί με την Κύπρο σε 78 χώρες στα μαθηματικά.
44η σε 78 χώρες στις φυσικές επιστήμες.
Πηγή kathimerini.gr