Καθώς η θερινή περίοδος για το yachting ξεκίνησε νωρίς, μαζί με τη βελτίωση του καιρού, τα στοιχεία δείχνουν και φέτος ότι η Ελλάδα θα είναι ο Νο 1 προορισμός για ναυλώσεις μεγάλων θαλαμηγών. Μάλιστα υπολογίζεται ότι ένα στα τρία μεγάλα γιοτ που υπάρχουν διαθέσιμα προς ναύλωση παγκοσμίως θα βρεθεί το καλοκαίρι στα ελληνικά νερά. Κάτι που δεν προκαλεί έκπληξη σε όσους παρακολουθούν τη βιομηχανία αυτή, μιας και οι επιβαρύνσεις κάθε είδους, όπως φόροι, τέλη και άδειες για την εκτέλεση πλόων στην Ελλάδα, είναι πρακτικά οι φθηνότερες μεταξύ των διεθνών προορισμών πρώτης επιλογής, όπως η Μεσόγειος και η Καραϊβική.
Το προβληματικό πλαίσιο
Ωστόσο, δυναμώνουν και οι φωνές που καλούν για άμεση αναθεώρηση των άρθρων 8 και 9 του νόμου-πλαισίου για τις ναυλώσεις επαγγελματικών σκαφών, ελληνικών και ξένων, που εισήχθη από τον προηγούμενο υπουργό Ναυτιλίας, με αποτέλεσμα να διευκολύνεται η αθρόα προσέλευση πολύ μεγάλων θαλαμηγών, άνω των 35 μέτρων, με διαδικασίες-εξπρές και μηδαμινά έως καθόλου οικονομικά οφέλη για τα δημόσια ταμεία. Πρόκειται για σκάφη που έχουν ιδιαίτερα μεγάλο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και τα οποία δυνητικά θα μπορούσαν να αφήνουν σημαντικά έσοδα, όπως δείχνει η εμπειρία από άλλες χώρες της Δυτικής Ευρώπης αλλά και της Τουρκίας, η οποία μάλιστα ζητάει για τα σκάφη αυτά εφάπαξ ποσά άνω των 40.000 ευρώ για να τους επιτρέψει να κινηθούν στα χωρικά της ύδατα.
Επιπλέον, η δυνατότητα χορήγησης άδειας-εξπρές σε θαλαμηγούς που φέρουν σημαίες από τρίτες χώρες, και όχι της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ενωσης, χωρίς να απαιτείται να έχουν κάνει έναρξη δραστηριότητας στην Ελλάδα και χωρίς βεβαίως να διαθέτουν ΑΦΜ, προκαλεί σημαντική στρέβλωση του ανταγωνισμού σε σχέση με άλλες θαλαμηγούς των οποίων η ιδιοκτησία έχει προβεί στις παραπάνω ενέργειες ώστε να καταβάλει αυτά που οφείλει και στο ναυτικό ασφαλιστικό ταμείο και στα δημόσια ταμεία.
Αντ’ αυτού, το καθεστώς αδειών-εξπρές επιτρέπει τη δραστηριοποίηση αλλοδαπών μεγάλων θαλαμηγών με μια απλή εγγραφή σε ηλεκτρονική εφαρμογή. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να πραγματοποιηθεί ελεύθερα ναύλος για 21 ημέρες, που δύναται να παραταθεί έως και τις 28 ημέρες, με μόνη υποχρέωση την προκαταβολή του 70% του ΦΠΑ επί του ναύλου ο οποίος υπολογίζεται με συντελεστή μόλις 5,2%. Χωρίς μάλιστα αξιόπιστο σύστημα επαλήθευσής του, κατά πόσο δηλαδή το ναυλοσύμφωνο αποτυπώνει την πραγματική αξία ναύλωσης της θαλαμηγού.
«Πρόκειται για πολιτικό λάθος που πρέπει να διορθωθεί πάραυτα», αναφέρει στην «Καθημερινή» σχολιάζοντας την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με το νέο πλαίσιο ο Γιώργος Βερνίκος, μέλος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού και γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). «Στην πραγματικότητα η συγκεκριμένη πρόβλεψη έρχεται να νομιμοποιήσει χωρίς οφέλη για το Δημόσιο και με σαφή επιβάρυνση του περιβάλλοντος –μιας και μιλάμε για πολύ μεγάλα σκάφη– μια παράτυπη δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα εδώ και μερικά χρόνια», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Η είδηση της ύπαρξης άδειας-εξπρές έχει προσελκύσει ακόμη περισσότερες ξένες θαλαμηγούς, που σπεύδουν να επωφεληθούν. Σύμφωνα με στοιχεία της IYC, η Ελλάδα παραμένει Νο 1 προορισμός παγκοσμίως για την καλοκαιρινή σεζόν αλλά και συνολικά, με μερίδιο αγοράς για τους καλοκαιρινούς μήνες (Μάιος – Οκτώβριος) 31%.
Αμεση διαβούλευση για αναθεώρηση των άρθρων 8 και 9 του πλαισίου που προσδιορίζει το καθεστώς των ναυλώσεων θαλαμηγών ζητούν και ο πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού Αντώνης Στελλιάτος αλλά και ο Μιχάλης Ροδίτης της Ενωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου.
Πηγή kathimerini.gr
Ηλίας Μπέλλος