Ειδήσεις

Το μνημόνιο επενδύσεων Ελλάδας-Κίνας και τα κρίσιμα τετ α τετ Τσίπρα

Τι περιλαμβάνει το τριετές μνημόνιο συνεργασίας Ελλάδας-Κίνας που θα υπογράψουν οι δύο πλευρές. Εμφαση σε μεταφορές, ενέργεια, ναυτιλία, υποδομές, ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, εμπόριο, logostics. Συναντήσεις του πρωθυπουργού με Λαγκάρντ,  Πούτιν, Ερντογάν και Γκουντέρες.

Sτο Πεκίνο βρίσκεται από τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα ο Αλέξης Τσίπρας. Σκοπός της δεύτερης (σε διάστημα δέκα μηνών) επίσημης επίσκεψης είναι οι ελληνο-κινεζικές επενδυτικές συζητήσεις και η συμμετοχή του, με άλλους 26 ηγέτες και αξιωματούχους, στη Διάσκεψη “One Belt – One Road” που διοργανώνει το Πεκίνο το διήμερο Κυριακή-Δευτέρα.

Στο περιθώριο των εργασιών ο πρωθυπουργός θα έχει συναντήσεις (που «κλείδωσαν» χθες) με ηγέτες χωρών και επικεφαλής διεθνών οργανισμών, όπως με: τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ António Guterres (σ.σ. κατά τις πληροφορίες η συζήτηση θα αφορά κυρίως στα ελληνοτουρκικά και στις εξελίξεις στα Σκόπια), την Γενική Διευθύντρια του ΔΝΤ Christine Lagarde (σ.σ. θα συζητήσουν την πορεία των διαβουλεύσεων για το χρέος), τον Πρόεδρο της Ρωσικής Ομοσπονδίας Vladimir Putin, τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας της Τουρκίας Recep Tayyip Erdoğan και, φυσικά, τον Πρόεδρο και τον πρωθυπουργό της ΛΔ της Κίνας Xi Jinping και Li Keqiang, αντίστοιχα.

Ελληνο-κινεζικό μνημόνιο… για όλα

Ο σύγχρονος Δρόμος του Μεταξιού είναι το φιλόδοξο πρόγραμμα της Κίνας για επενδυτική-οικονομική «έξοδό» της στην Ευρώπη, ύψους ενός τρισ. ευρώ.

Σ΄ αυτή τη «διαδρομή» το Πεκίνο θεωρεί την Ελλάδα τον πλέον σημαντικό κόμβο (μετά και το επιτυχή παρουσία της Cosco  στον Πειραιά) και για τον λόγο αυτό επιδιώκει επενδυτικές συνεργασίες σε όλους τους τομείς: μεταφορές, ενέργεια, ναυτιλία, υποδομές, ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, εμπόριο, logostics.

Το ελληνο-κινεζικό διήμερο ορίσθηκε για σήμερα και αύριο, ενώ σύμφωνα με το επίσημο πρόγραμμα που δόθηκε στην δημοσιότητα, περιλαμβάνει, πέραν των τετ α τετ του πρωθυπουργού με την κινεζική πολιτική ηγεσία, ομιλία του στο 2ο Ελληνο-Κινεζικό Φόρουμ Πόλεων που διοργανώνεται αύριο.

Ανάλογες επαφές θα έχουν τα μέλη της ελληνικής αποστολής η οποία αποτελείται από τους Νίκο Κοτζιά, Νίκο Παππά, Στέργιο Πιτσιόρλα και Γιώργο Τσίπρα.

Στη διάρκεια του «ελληνοκεντρικού» διημέρου αναμένεται να υπογραφεί το τριετές μνημόνιο Επενδυτικής Συνεργασίας Ελλάδας-Κίνας (2017-2020), το περιεχόμενο του οποίου αποκάλυψε προ δέκα ημερών το Euro2day.gr.

Κατά τις πληροφορίες, την υλοποίησή του θα «τρέξει» διμερής επιτροπή με επικεφαλής τον Αντιπρόεδρο NingJizhe της Εθνικής Επιτροπής Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων της Κίνας και τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης της Ελλάδας Στέργιο Πιτσιόρλα, η σύσταση της οποίας θα ανακοινωθεί μετά τις επίσημες υπογραφές.

Τομείς και χρηματοδότηση

Όπως αναφέρεται στο Τριετές Σχέδιο Δράσης (Cooperation Plan On  Key Areas 2017-2020) η επιτροπή θα αναλάβει, πλην της εξειδίκευσης της επενδυτικής συνεργασίας ανά τομείς σε συνεργασία με κρατικές και ιδιωτικές επιχειρήσεις, “να ενθαρρύνει χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς των δύο χωρών ώστε να παράσχουν υποστήριξη σε επιλεγμένα έργα με στόχο την ταχεία εφαρογή”.

Σύμφωνα με το Σχέδιο, τα πεδία αυτά εξειδικεύονται ως ακολούθως:

Μεταφορές

Με αφετηρία “την επιτυχή ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά”, τη δραστηριότητα της Cosco  και την πρόσφατη ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι δύο πλευρές θα αναζητήσουν συνεργασία στα έργα που αφορούν:

— Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Βαλκανικής Χερσονήσου-Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης καθώς και της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας-Πάτρας, ώστε να αξιοποιηθούν στο ζενίθ τα λιμάνια της Ελευσίνας, της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας.

— Επενδύσεις στην Ελευσίνα (με κατασκευή λιμανιού), στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και στο Καστέλι Κρήτης, και στην κατασκευή εσωτερικών και διεθνών κέντρων εφοδιασμού.

— Ο κινεζικός όμιλος Shenzhen Airport Group ενδιαφέρεται για το 30% ή και μεγαλύτερο ποσοστό της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Ενέργεια

Εν προκειμένω ο σχεδιασμός βασίζεται στην ανάγκη της μετάβασης της ελληνικής αγοράς ενέργειας σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, η οποία απαιτεί επενδύσεις κυρίως σε νέες τεχνολογίες και νέους τύπους υποδομών.

Με “όχημα”, κι εδώ, την επιτυχή συμμετοχή της China State Grid Corp στον AΔΜΗΕ, οι δύο πλευρές θα συζητήσουν για: Ενεργειακά έργα χαμηλών εκπομπών άνθρακα, κατασκευή και αναβάθμιση του δημοσίου δικτύου, πρόγραμμα αναβάθμισης παλαιών εγκαταστάσεων λιγνίτη της ΔΕΗ ΔΕΗ +5,04% και κατασκευή νέων εγκαταστάσεων.

Ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί επίσης για έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και για σχέδια εξοικονόμησης ενέργειας για τη βιομηχανία, τις μεταφορές και τα κτίρια.

— Η κινεζική CMEC Zhang Chun ενδιαφέρεται για το «project Μελίτη ΙΙ».

(Εν προκειμένω, κορυφαίος αξιωματούχος της ΔEH έχει αναφέρει στο Euro2day.gr ότι «οι Κινέζοι θεωρούν πολύ σημαντικό το επενδυτικό σχέδιο στη Μελίτη της Φλώρινας και θέλουν να το προχωρήσουν». Το ίδιο πρόσωπο, όταν ρωτήθηκε για το αν η αναγγελία της μη κατακύρωσης του διαγωνισμού για το ορυχείο της Βεύης προκάλεσε αλλαγή στάσης στη CMEC, εμφανίζεται καθησυχαστικό: «Όλα θα τακτοποιηθούν. Το έργο θα προχωρήσει και μην ξεχνάμε άλλωστε ότι είναι και βούληση του ίδιου του πρωθυπουργού να πραγματοποιηθεί η επένδυση»).

Επισκευές πλοίων

Δεδομένης της σημασίας που δίνει η κινεζική πλευρά στο ναυτικό τμήμα του Δρόμου του Μεταξιού, συζητά την ανάπτυξη ενός κόμβου επισκευής πλοίων στην ανατολική Μεσόγειο.

Η ελληνική πλευρά προώθησε από την πρώτη στιγμή των συζητήσεων την χρήση των υφιστάμενων ελληνικών ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Ελευσίνας και Νεορίου (παρότι δεν ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο), χωρίς να αποκλειστεί ο συνδυασμός τους με ένα πλωτό ναυπηγοεπισκευαστικό σύστημα που θέλουν οι Κινέζοι.

Τηλεπικοινωνίες

Η υπό συζήτηση συνεργασία περιλαμβάνει την κατασκευή ευρυζωνικών υποδομών, τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, τον ηλεκτρονικό τουρισμό, πλατφόρμες ψηφιακού περιεχομένου και πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου.

Ως προς το τελευταίο, από την 1η Ιουλίου του τρέχοντος έτους θα ξεκινήσει να ισχύει στη χώρα μας το σύστημα πληρωμής alipay που χρησιμοποιεί η κινεζική εταιρία ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba, με τον πρόεδρο της οποίας συναντήθηκε ο κ.Τσίπρας πέρυσι στο Πεκίνο.

Συναρμολόγηση

Η συζήτηση αφορά στην εγκατάσταση μιας “ζώνης συναρμολόγησης και ελαφριάς κατασκευής κινεζικών ημιτελών προϊόντων” προς εξαγωγή στην ΕΕ, την Ανατολική Ευρώπη, τη Ν. Αφρική και τη Μέση Ανατολή.

Επίσης, στη δημιουργία ενός “ευρωπαϊκού κέντρου δοκιμών και πιστοποίησης” για τα κινεζικά προϊόντα.

Εν προκειμένω, η κινεζική πλευρά φέρεται να προτιμούσε το ενιαίο Θριάσιο ωστόσο η ελληνική επιλογή να κατατμιστεί σε δύο τμήματα δεν έβαλε φρένο στις συζητήσεις.

Τρόποι χρηματοδότησης

Οι δύο πλευρές θα δεσμευτούν – μέσω του επενδυτικού μνημονίου – να αναζητήσουν πόρους από χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, από ΣΔΙΤ και από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων.

Η Αθήνα δίνει έμφαση, φυσικά, στον σημαντικό ρόλο που μπορούν να παίξουν οι κινεζικές τράπεζες  για τη χρηματοδότηση κινεζικών ή άλλων αναπτυξιακών έργων στην Ελλάδα.

Μένει να κλείσει η συμφωνία που αφορά στη δημιουργία υποκαταστήματος κινεζικής τράπεζας στην Αθήνα.

Να σημειωθεί, τέλος, ότι επίμονες πληροφορίες μιλούν για ελληνικό ενδιαφέρον περί της κινεζικής συμβολής στην δοκιμαστική έξοδο της χώρας στις αγορές, παρότι, επισήμως, το Μαξίμου διευκρινίζει ότι η κυβέρνηση δεν έχει θέσει τέτοιο “αίτημα” στο Πεκίνο.

Μαρίνα Μάνη-euro2day.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου