Η καθοριστική σφραγίδα για το ποιος υποψήφιος θα πάρει το πολυπόθητο εισιτήριο προς τις νομικές σχολές και τα πολυτεχνεία θα φέρει δίπλα της την… επίδοση στα Αρχαία και τα Μαθηματικά. Τα θέματα στα δύο μαθήματα υψηλής βαρύτητας που εξετάστηκαν χθες κρίθηκαν δύσκολα, αλλά με άρτια διαβαθμισμένη δυσκολία και χωρίς παγίδες και θολά σημεία. Στοιχεία που ευνοούν τους καλά προετοιμασμένους μαθητές να αριστεύσουν. Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων επιβεβαίωσε επίσης και χθες την πρόθεσή της να επιλέγει θέματα για την ορθή απάντηση των οποίων οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν στέρεες γνώσεις στο μάθημα από προηγούμενες τάξεις.
Ειδικότερα, στα Αρχαία, ως προς το διδαγμένο κείμενο, δόθηκαν οι ενότητες 12 και 13 της «Πολιτείας» του Πλάτωνος. Το αδίδακτο κείμενο ήταν απόσπασμα από τη «Ρητορική» του Αριστοτέλους. Δηλωτική του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων ήταν η λιτή ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων: «Η επιλογή του προς μετάφρασιν αδίδακτου κειμένου προϋποθέτει –για την απόδοση σε δόκιμο νεοελληνικό λόγο– εξοικείωση με την ορολογία αυτού του ιδιαίτερα απαιτητικού θεωρητικού κειμένου». Από την πλευρά τους, όπως σχολίασαν χθες στην «Κ» οι φιλόλογοι Καλλιόπη Βέβα και Στασινή Σιχλιμίρη υπεύθυνες για τα Αρχαία στο φροντιστήριο
«Εκπαίδευση Θεωρητικό», «το αδίδακτο κείμενο είχε πολύ απαιτητική μετάφραση, παρά το γεγονός ότι δόθηκε η ερμηνεία αρκετών λέξεων του κειμένου. Για να αποδοθεί σωστά μεταφραστικά, έπρεπε οι μαθητές να είναι γενικότερα εξοικειωμένοι με τον αρχαιοελληνικό λόγο. Οι γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις ήταν για καλά διαβασμένους μαθητές. Οι συντακτικές παρατηρήσεις δεν αφορούσαν δύσκολα συντακτικά φαινόμενα, όπως π.χ. πλάγιος λόγος. Το διδαγμένο κείμενο δεν είχε δυσκολίες. Ωστόσο, η απάντηση στο Β3 θέμα, που αφορούσε την εισαγωγή και είχε τη μορφή πολλαπλών επιλογών, απαιτούσε την κατανόηση της εισαγωγής και όχι απλώς τη στείρα απομνημόνευσή της». Και οι δύο φιλόλογοι καταλήγοντας τόνισαν ότι «τα θέματα γενικά ήταν για καλά προετοιμασμένους μαθητές, που εμβάθυναν και δεν έμειναν προσκολλημένοι στην απομνημόνευση τύπων και νοημάτων».
Για τα Μαθηματικά, η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία αξιολόγησε τα θέματα παρόμοιας δυσκολίας με τα περυσινά, αναφέροντας ότι «καλύπτουν μεγάλο μέρος της ύλης όχι όμως στο απαραίτητο εύρος. Υπάρχει κλιμάκωση ως προς τη δυσκολία. Οι υποψήφιοι έπρεπε να έχουν καλή γνώση της ύλης των προηγούμενων τάξεων».
Σχολιάζοντας στην «Κ» τα θέματα ο Δημήτρης Τακόπουλος από το φροντιστήριο «Ελιξ» της Θεσσαλονίκης, ανέφερε ότι «ήταν κλιμακούμενης δυσκολίας με ξεκάθαρη θεωρία και προσεγμένες επιστημονικά ασκήσεις. Η διατύπωση των ερωτημάτων ήταν σαφής, με τα θέματα Α και Β να είναι αναμενόμενα και βατά και τα θέματα Γ και Δ απαιτητικά, όπως κάθε χρόνο. Το θέμα Γ διέφερε από τα προηγούμενα χρόνια, διότι έδωσαν άσκηση με μορφή προβλήματος. Τα προβλήματα στα Μαθηματικά δυσκολεύουν πολλούς μαθητές, επειδή έχουν περιγραφική εκφώνηση.
Επιβεβαιώνεται ότι για την αντιμετώπιση των θεμάτων των Πανελλαδικών απαιτούνται βασικές γνώσεις Μαθηματικών απ’ όλες τις τάξεις του λυκείου, οι οποίες δεν είναι υποχρεωτικά στενά συνδεδεμένες με την ύλη της Γ΄ Λυκείου. Φέτος, εκτός των άλλων, χρειάστηκαν στοιχεία από τη Γεωμετρία, ενώ πέρυσι στοιχεία από την Τριγωνομετρία. Συνολικά τα θέματα χαρακτηρίζονται αυξημένης δυσκολίας, κυρίως σε έκταση ύλης».