Τοπικές Ειδήσεις

Οι δικαστικές εισηγήσεις επί των αναιρέσεων της απόφασης του Εκλογοδικείου που έκρινε το κύρος των εκλογών στον Δήμο Ρόδου

Αύριο θα εκδικαστούν ενώπιον του 3ου τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας οι αναιρέσεις που άσκησαν οι κ.κ. Αντώνης Καμπουράκης και Αλέξανδρος Κολιάδης, πρώην και νυν δήμαρχοι Ρόδου, κατά της υπ’ αριθμ. Α41/2024 απόφασης του 2ου Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Ρόδου (διαδικασία εκλογικών διαφορών).
Με την Α41/2024 απόφαση απορρίφθηκαν η ένσταση του επικεφαλής της παράταξης «Με Δύναμη για τη Ρόδο» κ. Αντωνίου Καμπουράκη κατά του κύρους της απόφασης του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Ρόδου, με την οποία ανακηρύχθηκαν οι επιτυχόντες και οι επιλαχόντες συνδυασμοί και υποψήφιοι στις εκλογές της 8ης και 15ης Οκτωβρίου 2023 στον Δήμο Ρόδου, αλλά και η αντένσταση του κ. Αλέξανδρου Κολιάδη επικεφαλής της παρατάξεως «ΕΝΑ – Μαζί αλλάζουμε την Ρόδο».
Το Εκλογοδικείο, όπως έγραψε η «δημοκρατική», αναγνώρισε ότι 117 ψήφοι δεν προσμετρήθηκαν στο εκλογικό αποτέλεσμα της παρατάξεως Καμπουράκη, που συγκέντρωσε σύμφωνα με την απόφαση ποσοστό 42,915%.
Η παράταξη Καμπουράκη για μόλις 48 ψήφους συν μία δεν κατόρθωσε να συγκεντρώσει το 43% που απαιτείται για να εξασφαλίσει αυτοδυναμία και την εκλογή της από την πρώτη Κυριακή, επί συνόλου 55.705 εγκύρων ψηφοδελτίων.
Θυμίζουμε ότι η παράταξη Κολιάδη υπέβαλε, μεταξύ άλλων, ένσταση λόγω αντισυνταγματικότητας του ποσοστού 43% για την εκλογή από τον πρώτο γύρο και επικουρικώς αίτημα εκδόσεως προδικαστικής αποφάσεως στο ΣτΕ για να κρίνει την αντισυνταγματικότητα!
Αργά το μεσημέρι της Δευτέρας από την σύμβουλο του Συμβουλίου της Επικρατείας κ. Μαρλένα Τριπολιτσιώτη υποβλήθηκαν στο Τμήμα που θα δικάσει τις δύο αναιρέσεις οι εισηγήσεις της.
Με την πρώτη που αφορά την αίτηση αναίρεσης του κ. Καμπουράκη τονίζεται μεταξύ άλλων ότι ο αναιρεσείων άσκησε ένσταση, προβάλλοντας ακυρότητα και εσφαλμένη κήρυξη ως άκυρων ορισμένων ψηφοδελτίων, και ζήτησε να αναγνωρισθεί ότι ο συνδυασμός του έλαβε 23.969 έγκυρα ψηφοδέλτια, αντί 23.856 ψηφοδελτίων, να διαμορφωθεί ο αριθμός των συνολικά εγκύρων ψηφοδελτίων, μετά την αφαίρεση 573 ψηφοδελτίων, σε 55.256 και, κατά συνέπεια, να μεταρρυθμισθεί ανάλογα η 22/2023 απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Ρόδου, προκειμένου να ανακηρυχθεί πρώτος ο συνδυασμός «ΜΕ ΔΥΝΑΜΗ ΓΙΑ ΤΗ ΡΟΔΟ», με ποσοστό μεγαλύτερο του 43% (συν 1 ψήφο) του συνόλου των εγκύρων ψηφοδελτίων. Στη συνέχεια, ο κ. Κολιάδης, όπως επισημαίνεται, άσκησε αντένσταση, ζητώντας, μεταξύ άλλων, την απόρριψη της ένστασης και την επικύρωση της εκλογής του ως δημάρχου, καθώς και της κατάταξης των συνδυασμών, σύμφωνα με την 22/2023 απόφαση, προβάλλοντας, ομοίως, ακυρότητα και εσφαλμένη κήρυξη ως άκυρων ορισμένων ψηφοδελτίων.
Επιπροσθέτως, με το από 29.1.2024 υπόμνημά του ο κ. Κολιάδης, όπως τονίζει η εισηγήτρια:
«… προέβαλε ότι η ένσταση ήταν απορριπτέα ως αλυσιτελής, διότι αποδοχή αυτής δεν θα μπορούσε να οδηγήσει σε ακύρωση της εκλογής ούτε σε ανακήρυξη του αναιρεσείοντος ως δημάρχου, διότι οι διατάξεις του άρθρου 24 του ν. 4804/2021, με τις οποίες προβλέφθηκε ότι ανακηρύσσεται επιτυχών ο συνδυασμός που έλαβε ποσοστό μεγαλύτερο του 43% (συν 1 ψήφο) του συνόλου των εγκύρων ψηφοδελτίων, αντίκεινται στην αρχή της ελεύθερης και ανόθευτης εκδήλωσης της λαϊκής βούλησης, της ισότητας του εκλογικού δικαιώματος (άρθρα 4 παρ. 1 και 51 παρ. 3 του Συντάγματος) και της απορρέουσας από την έννοια της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας αρχής της ευρύτερης δυνατής λαϊκής εκπροσώπησης, οι οποίες διέπουν, επίσης, την εκλογή των οργάνων διοίκησης των ΟΤΑ».
Η εισηγήτρια επισημαίνει εξάλλου ότι «απορρίφθηκε ο ισχυρισμός (του κ. Κολιάδη) περί αντισυνταγματικότητας της διάταξης του άρθρου 24 παρ. 1 του ν. 4804/2021, με παραπομπή στις αποφάσεις 3684-7/2009 της Ολομέλειας του Δικαστηρίου, με τις οποίες κρίθηκαν σύμφωνες με το Σύνταγμα διατάξεις του κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του ν. 3463/2006 (Α΄ 114) Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, κατά τις οποίες επιτυχών ανακηρυσσόταν ο συνδυασμός που πλειοψήφησε με ποσοστό σαράντα δύο τοις εκατό (42%) του συνόλου των εγκύρων ψηφοδελτίων, λαμβάνοντας τα 3/5 των εδρών του δημοτικού συμβουλίου.
Περαιτέρω, μετά την εξέταση των λόγων της ένστασης, έγινε δεκτό ότι ο συνδυασμός «ΜΕ ΔΥΝΑΜΗ ΓΙΑ ΤΗ ΡΟΔΟ» έλαβε κατά τις εκλογές της 8.10.2023, ποσοστό 42,91% και για τον λόγο αυτόν δεν κατάφερε να συγκεντρώσει ποσοστό ανώτερο του 43% (συν 1 ψήφο) του συνόλου των εγκύρων ψηφοδελτίων, γεγονός που θα του εξασφάλιζε την εκλογή από την πρώτη ψηφοφορία. Επομένως, κρίθηκε ότι ορθώς εχώρησε η επαναληπτική ψηφοφορία τη 15.10.2023, κατά την οποία ο συνδυασμός «ΕΝΑ-ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ-ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΤΗ ΡΟΔΟ» απέσπασε την απόλυτη πλειοψηφία των εγκύρων ψηφοδελτίων και ανακηρύχθηκε επιτυχών και, δεδομένου ότι παρέμενε αμετάβλητη η σειρά κατάταξης των συνδυασμών, απορρίφθηκε ως αβάσιμη η ένσταση. Η δε αντένσταση απορρίφθηκε, κατά τα λοιπά, ως αλυσιτελής, με το σκεπτικό ότι δεν μπορούσε να εξετασθεί ως αυτοτελής ένσταση, δεδομένου ότι είχε ασκηθεί μετά την πάροδο της προθεσμίας για την άσκηση ένστασης και διότι, ακόμα και αν γίνονταν δεκτοί οι λόγοι της, δεν θα άλλαζε η σειρά κατάταξης των δύο συνδυασμών».
Η εισηγήτρια επισημαίνει ότι ο κ. Καμπουράκης πλήττει τις κρίσεις της αναιρεσιβαλλομένης αναφορικά με την ακυρότητα ή την εσφαλμένη κήρυξη ως άκυρων ορισμένων ανά εκλογικό τμήμα ψηφοδελτίων και προβάλλει ότι ισχυρισμοί του που είχαν προβληθεί με την ένστασή του ως προς το κύρος άλλων ψηφοδελτίων δεν απαντήθηκαν από το δικάσαν Διοικητικό Πρωτοδικείο.
Τα ψηφοδέλτια αυτά προσδιορίζονται στην αναιρεσιβαλλομένη και την κρινόμενη αίτηση με δύο αριθμούς χωριζόμενους από μία κάθετη γραμμή, από τους οποίους ο πρώτος αποτελεί τον αριθμό του εκλογικού τμήματος και ο δεύτερος τον αριθμό του ψηφοδελτίου και καταλήγει πως «τα τιθέμενα ζητήματα αφορούν το παραδεκτό και το βάσιμο των προβαλλόμενων λόγων ως προς τις κρίσεις της αναιρεσιβαλλόμενης απόφασης για το κύρος των ψηφοδελτίων».
Σε ό,τι αφορά την αναίρεση του κ. Κολιάδη με την οποία προσβάλλεται μεταξύ άλλων ως αντισυνταγματικός ο νόμος διενέργειας των εκλογών στους ΟΤΑ η εισηγήτρια στην αυτοτελή εισήγησή της αναφέρεται διεξοδικώς στο συγκεκριμένο ισχυρισμό.
«…Προβάλλεται ότι το δικάσαν Διοικητικό Πρωτοδικείο, έσφαλε, απορρίπτοντας τον ισχυρισμό περί αλυσιτελούς άσκησης της ένστασης και κρίνοντας ότι οι διατάξεις του άρθρου 24 του ν. 4804/2021 είναι σύμφωνες με την αρχή της αναλογικότητας και τις διατάξεις των άρθρων 4 παρ. 1 και 51 παρ. 3 του Συντάγματος, στις οποίες κατοχυρώνονται οι αρχές της ελεύθερης και ανόθευτης εκδήλωσης της λαϊκής βούλησης και της ισότητας του εκλογικού δικαιώματος, καθώς και η απορρέουσα από την έννοια της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας αρχή της ευρύτερης δυνατής λαϊκής εκπροσώπησης, οι οποίες διέπουν, επίσης, την εκλογή των οργάνων διοίκησης των ΟΤΑ. Ειδικότερα, προβάλλεται ότι είναι προφανής η δυσαναλογία μεταξύ του ποσοστού των ψήφων του επιτυχόντος συνδυασμού και του συνόλου των εδρών που λαμβάνει, καθώς και ότι η επίδικη περίπτωση διαφοροποιείται σε σχέση με τις υποθέσεις επί των οποίων εκδόθηκαν οι ανωτέρω 3684-7/2009 της Ολομελείας του Δικαστηρίου. Τούτο, διότι αυτές αφορούσαν στο προγενέστερο νομοθετικό καθεστώς του ν. 3463/2006 και όχι στον ν. 3852/2010, «ουσιώδες συστατικό της μεταρρύθμισης του οποίου ήταν το εκλογικό σύστημα σε δύο γύρους με επίτευξη ποσοστού 50% συν 1». Επιπροσθέτως, προβάλλεται ότι ακόμα και αν υπάρχει ανάγκη επίτευξης πλειοψηφιών σε μικρότερους Δήμους, «στους μεγάλους Δήμους, όπως ο νυν Δήμος Ρόδου με τα διευρυμένα διοικητικά όρια και τον αυξημένο πληθυσμό και μάλιστα από ετερόκλητους μικρούς και μεγάλους οικισμούς, θα πρέπει να διασφαλίζεται η ανάγκη της αναλογικότερης δυνατής απεικόνισης της λαϊκής βούλησης, με ασφαλιστική δικλείδα για την αποτελεσματική διακυβέρνηση την αυξημένη πλειοψηφία μόνον μετά το 50% συν 1 του β΄ γύρου.». Προς θεμελίωση του παραδεκτού του λόγου, κατά το άρθρο 53 παρ. 3 του π.δ. 18/1989, προβάλλεται ότι δεν υπάρχει νομολογία του Δικαστηρίου».
Καταλήγει δε στην εισήγησή της, επί της αναίρεσης Κολιάδη, η Δικαστής, ως εξής:
«Τα τιθέμενα ζητήματα αφορούν τη συνταγματικότητα του άρθρου 24 του ν. 4804/2024 και το παραδεκτό και βάσιμο των ισχυρισμών που πλήττουν τις κρίσεις της αναιρεσιβαλλόμενης απόφασης σχετικά με το κύρος των ψηφοδελτίων».

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου