Παρά την καθυστερημένη έναρξη της φετινής τουριστικής σεζόν για το νησί της Λέρου, η εξέλιξή της μέχρι και τώρα, που διανύουμε τον μήνα Σεπτέμβριο, αποδείχθηκε ικανοποιητική. Αυτό δήλωσε στην «δημοκρατική» ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λέρου – Λειψών, κ. Μανώλης Μαθιουδάκης, ο οποίος εξήγησε πώς λειτουργεί η τουριστική περίοδος για το νησί.
«Η σεζόν δεν ξεκίνησε καλά. Ο Μάιος και ο Ιούνιος ήταν πάρα πολύ κακοί μήνες από άποψη τουριστικής κίνησης. Ο Ιούλιος και αυτός ξεκίνησε άσχημα αλλά από τις 15 του μηνός κι έπειτα, η κατάσταση βελτιώθηκε αισθητά, για να φτάσουμε στον Αύγουστο όπου ήμασταν πραγματικά γεμάτοι. Η κίνηση όπως καταγράφεται, θα κρατήσει σε υψηλά επίπεδα και τον Σεπτέμβριο. Η Λέρος βέβαια, δεν είναι υπέρ του μαζικού τουρισμού. Φροντίζουμε να έχουμε μια ποιοτική διαφορά και προσπαθούμε να έχουμε όσο το δυνατόν καλύτερο κόσμο. Ωστόσο, θα θέλαμε η σεζόν να επεκταθεί λίγο περισσότερο. Αυτό είναι και το βασικό μας πρόβλημα και αυτό που μας απασχολεί περισσότερο», όπως ανέφερε.
Η επιμήκυνση ωστόσο, για να επιτευχθεί απαιτεί προεργασία και πολύ καλό συντονισμό. Σύμφωνα με τον κ. Μαθιουδάκη, απαιτείται συντονισμός ενεργειών από όλους τους τοπικούς φορείς και από τον Δήμο Λέρου και τους επαγγελματίες του νησιού ώστε να προβληθεί καλύτερα το νησί και να έχει τουριστική κίνηση που να ξεκινάει νωρίτερα από τον Ιούλιο – Αύγουστο.
«Την αποτίμηση της φετινής σεζόν θα την δούμε στο τέλος. Πιστεύω ότι γενικά ήταν πολύ καλύτερη από πέρσι. Ωστόσο δεν είναι αυτό που προσδοκούμε και φυσικά, δεν θα είναι τα αποτελέσματα αυτά που θα στηρίξουν τους επιχειρηματίες ώστε να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους που εμφανίζονται αυξημένες με τον ΦΠΑ, το τέλος διανυκτέρευσης κ.λπ.»
Η Λέρος, βέβαια, έχει περιορισμένο αριθμό κλινών. Μόλις 19 ενεργά ξενοδοχεία (συν 3 ξενοδοχεία στους Λειψούς) που διαθέτουν 1.250 κλίνες (σαν ένα μεγάλο ξενοδοχείο της Κω ή της Ρόδου, αλλά με διαφορετική κατανομή).
«Πρόκειται για μικρά καταλύματα που διαθέτουν αισθητική και αρχιτεκτονική. Εμείς δίνουμε βάση στην ποιότητα των προσφερομένων υπηρεσιών στους επισκέπτες μας, ενώ φροντίζουμε τα ξενοδοχεία μας, να διαθέτουν ελληνικό παραδοσιακό πρωινό. Δηλαδή, με ντόπια προϊόντα. Αυτό μας κατατάσσει σε μια καλύτερη ποιότητα ενώ την ίδια ώρα, προβάλλουμε και στηρίζουμε τα ντόπια προϊόντα» λέει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λέρου – Λειψών.
Όσον αφορά τις αγορές, τους Λειψούς προτιμούν κατά 70% οι Ιταλοί (ως βασικότερη και παραδοσιακή αγορά) ενώ την Λέρο προτιμούν κυρίως οι Τούρκοι αλλά και οι Ευρωπαίοι: «Τα τελευταία χρόνια, έχει ενισχυθεί πολύ ο τουρισμός από την γείτονα Τουρκία. Οι επισκέπτες μας έρχονται στο νησί με κότερα, με πλοία της γραμμής κ.λπ. Και είναι γεγονός πως δεν θα μπορούσαμε να διανοηθούμε πώς θα ήταν η σεζόν χωρίς τους Τούρκους επισκέπτες. Οι περισσότεροι είναι μεσαίου ‘βαλαντίου’ αλλά τουλάχιστον μας προτιμούν. Όταν ανέλαβα την Ένωση Ξενοδόχων πριν από τέσσερα χρόνια, κάναμε πολλές προσπάθειες για την προσέλκυση Τούρκων τουριστών. Όμως με την βοήθεια του Προξενείου στη Σμύρνη όσο και με τον τουρ οπερέιτορ ‘Τουρσάμπ’, αναπτύξαμε τις σχέσεις μας καθώς αισθάνονται ότι έρχονται σε ένα νησί με ασφάλεια, με ησυχία, καλές προσφερόμενες υπηρεσίες και καλό φαγητό το οποίο και αναζητούν».
Η Λέρος, λοιπόν, είναι ένας προορισμός εναλλακτικού τουρισμού καθώς δεν έχει την δυνατότητα να προσελκύσει και να υποστηρίξει τον μαζικό τουρισμό. Οι καταδύσεις (με 13 ενεργά ναυάγια) μπορούν να προωθηθούν ταυτόχρονα με την Σχολή Κατάδυσης και με την ανάλογη προβολή.
Χωλαίνει η προβολή
και διαφήμιση
Ωστόσο, η προβολή και διαφήμιση του νησιού, φαίνεται πως δεν ικανοποιεί τους ξενοδόχους. «Η Ένωση Ξενοδόχων από μόνη της δεν έχει την δυνατότητα και τα χρήματα για να λάβει μέρος σε όλες τις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις. Συμμετέχουμε στις εκθέσεις με τον ΕΟΤ και με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου που μας φιλοξενεί στα περίπτερά της, αλλά δεν επαρκεί. Χρειάζεται πιο συστηματική και δυναμική προβολή και διαφήμιση. Είναι γεγονός πως δεν ανήκουμε στην Επιτροπή Τουρισμού του Δήμου Λέρου –κάτι που είναι παράδοξο κι εμείς το έχουμε αναφέρει στον δήμαρχο. Οι φορείς πρέπει να περιλαμβάνονται στην Επιτροπή αυτή, αλλά προχωρούμε μόνοι μας. Ωστόσο, δεν μπορούμε να περιοριζόμαστε στο να πηγαίνουμε σε εκθέσεις και να μοιράζουμε φυλλάδια! Η προβολή πρέπει να γίνεται από ανθρώπους που γνωρίζουν το αντικείμενο και το προϊόν. Και πρέπει να απευθυνθούμε σε οργανωμένα γραφεία για να προωθήσουν την προβολή της Λέρου», ανέφερε ο κ. Μαθιουδάκης.
Εκ παραλλήλου, αν και δόθηκαν υποσχέσεις από την υπουργό Τουρισμού κα Έλενα Κουντουρά ότι θα στηριχθούν τα νησιά στα οποία υπάρχουν Κέντρα Προσωρινής Φιλοξενίας (τα λεγόμενα hotspots), τελικά η Λέρος και η Κως έμειναν… απ’ έξω. Στηρίχθηκαν περισσότερο η Σάμος, η Λέσβος κ.λπ. αλλά όχι τα νησιά της Δωδεκανήσου: «Οι ξενοδόχοι της Λέρου αισθάνθηκαν μειονεκτικά όταν πραγματοποιήθηκε μια δυναμική διαφημιστική καμπάνια στα ΜΜΕ με αφορμή το προσφυγικό – μεταναστευτικό για τα άλλα νησιά κι εμείς δεν συμμετείχαμε πουθενά. Το ζήτημα αυτό, μας έχει κοστίσει. Ήταν μια τροχοπέδη σε μια αναπτυξιακή τουριστική πορεία που είχαμε αρχίσει να έχουμε πριν από τέσσερα χρόνια. Δυστυχώς, η δημιουργία του hotspots ήταν και είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Προσπαθήσαμε να κρατήσουμε χαμηλά τους τόνους και να στηρίξουμε τους ανθρώπους αυτούς που έρχονται εδώ. Αλλά οι επιπτώσεις, παραμένουν μεγάλες για τον τουρισμό» είπε ο κ. Μαθιουδάκης, καλώντας και τους τουρίστες να αλλάξουν την εικόνα που είχαν για την Λέρο η οποία ‘στιγματίστηκε’ εδώ και χρόνια, από πολλά όπως η λειτουργία του Ψυχιατρείου, το ΠΙΚΠΑ, η φιλοξενία των κρατουμένων και τώρα το προσφυγικό.
«Η Λέρος είναι ένα αξιόλογο νησί. Συνδυάζει φυσική ομορφιά, εναλλακτικές μορφές τουρισμού μαζί με την ηρεμία και την ασφάλεια. Υπάρχει υψηλή γαστρονομία και καλές προσφερόμενες υπηρεσίες για τους τουρίστες. Γι αυτό και όσοι έρχονται, μας προτιμούν ξανά» κατέληξε κ. Μαθιουδάκης.