Τα μέχρι τώρα οικονομικά αποτελέσματα της τουριστικής περιόδου δεν είναι καλά και το χειρότερο είναι πως εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, η τραγική φετινή κατάσταση θα επαναληφθεί και του χρόνου. Το συμπέρασμα δεν είναι αυθαίρετο. Απεναντίας, με αυτό συμφωνούν οι τουριστικοί παράγοντες του τόπου, γι’ αυτό και έχουν ήδη κανονίσει συγκεκριμένα ραντεβού τόσο με τον δήμαρχο Ρόδου Αντώνη Καμπουράκη, όσο με τον περιφερειάρχη Γιώργο Χατζημάρκο προκειμένου να τους προτείνουν σειρά δράσεων που θα πρέπει να υλοποιηθούν στη διάρκεια του επερχόμενου χειμώνα.
Οι δράσεις θα αφορούν κατά κύριο λόγο τις εξωξενοδοχειακές υποδομές, το περιβάλλον και τη διαφήμιση. Μεγάλο ζητούμενο θα είναι να δοθεί ώθηση στους ευρωπαίους να κάνουν προκρατήσεις (early bookings), έτσι ώστε να μη συρθεί ξανά ολόκληρη η τουριστική αγορά σε εξευτελιστικές προσφορές της τελευταίας στιγμής που μειώνουν το επίπεδο του προορισμού και αποστερούν από όλους έσοδα.
Η σεζόν αυτή
ήταν ο προάγγελος
των επομένων
Είναι γεγονός ότι τη σεζόν φέτος την έσωσαν οι ξενοδόχοι. Αν και πολλές φορές ακούστηκε ότι τα κίνητρά τους ήταν ιδιοτελή, ότι έφεραν κόσμο μόνο και μόνο για να γεμίσουν τα άδεια τους δωμάτια και πως επρόκειτο για επισκέπτες αδύναμους να κινήσουν την αγορά, η πραγματικότητα είναι διαφορετική και πικρή: Εάν οι ξενοδόχοι δεν προχωρούσαν σε last minute προσφορές, τότε το τουριστικό σκηνικό της Ρόδου φέτος θα ήταν θλιβερά μοναχικό.
Θυμίζουμε τους πιο βασικούς λόγους μείωσης της ζήτησης κρατήσεων, όπως αναλύθηκαν από τους μεγάλους tour operators στις εκδηλώσεις του καλοκαιριού:
1. Υπερπροσφορά κλινών παντού. Το μοντέλο “ήλιος – θάλασσα” διατίθεται από τουλάχιστον 12 μεγάλους προορισμούς με τιμές πολύ χαμηλότερες από της Ρόδου. Ωστόσο, το νησί των Ιπποτών κερδίζει λόγω της υψηλής αισθητικής, της ποιότητας και της πολυτέλειας των ξενοδοχειακών μονάδων, καθώς και της δυναμικής διαφημιστικής προβολής της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου στις διεθνείς αγορές και του Γραφείου Τουρισμού του Δήμου Ρόδου.
2. Φθηνά ταξίδια για μέχρι πρότινος απρόσιτους προορισμούς. Πακέτο διακοπών στη Νέα Υόρκη σε τιμή Ελλάδας.
3. Κλιματική αλλαγή. Επηρέασε πρώτα – πρώτα τους Σκανδιναβούς που περιόρισαν σε σημαντικό βαθμό τις διακοπές τους στο εξωτερικό. Στην ίδια οδό εισέρχονται κι άλλοι λαοί.
Οι βασικοί αυτοί παράγοντες δεν θα εκλείψουν στην επόμενη χρονιά, ούτε και στα χρόνια που θα ακολουθήσουν. Συνεπώς η φετινή σεζόν είναι ένας πραγματικός προάγγελος των δυσκολιών που έπονται.
Προσφορές, όπως λέμε
πριονίζω το κλαδί
που κάθομαι
Μια έκπτωση στην τιμή διανυκτέρευσης σε ποσοστό 20% είναι για τους ξενοδόχους, αλλά και για ολόκληρη την τουριστική αγορά επιζήμια. Για τον ξενοδόχο είναι το “λίπος” από το οποίο θα αντλήσει τα απαραίτητα κεφάλαια για τις ετήσιες συντηρήσεις (και θα αποφύγει την τράπεζα), για τη δε αγορά σημαίνει πως στο νησί καταφθάνουν επισκέπτες με περιορισμένη αγοραστική ικανότητα.
Οι φετινές προσφορές οδήγησαν ολόκληρη την αγορά στον πάτο. Είναι σίγουρο πως στο τέλος της σεζόν θα έχουν να αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα όλοι εκείνοι οι καταστηματάρχες που θα πρέπει να πληρώσουν το ετήσιο ενοίκιο. Τα καταστήματα φέτος δεν δούλεψαν, οι εισπράξεις δεν ανέκαμψαν ούτε καν στον τρέχοντα Σεπτέμβρη, για τον οποίο είχαν καλλιεργηθεί μεγάλες προσδοκίες.
Υπάρχει, ωστόσο, μια ακόμα επίπτωση από τις προσφορές που δεν είναι εύκολα αντιληπτή, όμως είναι εξίσου επιζήμια: Εκείνοι που περίμεναν μέχρι την τελευταία στιγμή για να κάνουν κράτηση σε κάποιο ξενοδοχείο, πέτυχαν ίδια ακόμα και μεγαλύτερη έκπτωση στην τιμή διανυκτέρευσης από εκείνους που έκαναν κράτηση (early booking) και πλήρωσαν για τις διακοπές τους πολλούς μήνες πριν. Έτσι, εκεί πλάι στην πισίνα του ξενοδοχείου, καθώς οι λουόμενοι συζητούν μεταξύ τους, αντιλαμβάνονται τελικά πως όχι μόνο ήταν λάθος να κάνουν κράτηση διακοπών από νωρίς, αλλά αν περίμεναν μέχρι την τελευταία στιγμή θα μπορούσαν να έχουν καλύτερη συμφωνία.
Είναι πάρα πολλά τα παράπονα που δέχονται τα ξενοδοχειακά στελέχη από τουρίστες που νιώθουν πληγωμένο μέσα τους το αίσθημα της δικαιοσύνης. Αυτός ο τουρίστας, που συνήθως είναι οικογενειάρχης, για τις επόμενες διακοπές του θα σκεφτεί δυο φορές προτού προχωρήσει σε early booking.
Την επόμενη εβδομάδα
αλλεπάλληλες
συναντήσεις
με Καμπουράκη και
Χατζημάρκο ώστε να
ληφθούν άμεσα μέτρα
Πρώτοι που κινητοποιούνται είναι οι αποδέκτες όλων των παραπόνων. Οι ξενοδόχοι και οι διευθυντές των ξενοδοχείων της Ρόδου ήδη έχουν σχεδιάσει σειρά προτάσεων που θα παρουσιάσουν προς τον νέο δήμαρχο Ρόδου Αντώνη Καμπουράκη και προς τον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου Γιώργο Χατζημάρκο έτσι ώστε στη διάρκεια του χειμώνα να γίνουν δράσεις με στόχο την αύξηση των early bookings.
Συγκεκριμένα ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου Γιώργος Ματσίγκος, σε συνεννόηση με το προεδρείο της Ενωσης Ξενοδόχων Ρόδου έχει ήδη ενημερώσει τους δύο αιρετούς άρχοντες για το πρόβλημα που πρέπει να επιλυθεί: «Χρειαζόμαστε τις προκρατήσεις και μόνο με την αύξησή τους θα μπορέσουμε να επιτύχουμε μείωση των προσφορών».
Η αιχμή του δόρατος των προτάσεων αφορά τις εξωξενοδοχειακές υποδομές, σε συνδυασμό με την υιοθέτηση περιβαλλοντικών πολιτικών.
«Οι επισκέπτες μας δίνουν επαίνους για τις περιβαλλοντικές πολιτικές που ακολουθούμε στα ξενοδοχεία, από την άλλη ωστόσο μας λένε πως η τάδε παραλία είναι γεμάτη πλαστικά ή ο δείνα αρχαιολογικός χώρος είναι γεμάτος χόρτα και τόσα άλλα».
Το μεγάλο ζητούμενο είναι η εικόνα της υπαίθρου στη Ρόδο να αντικατοπτρίζει την εικόνα ενός προορισμού με σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον. Αυτό είναι απαραίτητο να γίνει, έστω κι αν χρειαστεί να περάσουν μερικά χρόνια ώστε να αποφέρει κρατήσεις. Αυτό, το αυτονόητο, ίσως μπορέσει να κάνει μια μικρή προσθήκη κινήτρου για διακοπές σε εκείνους που θέλουν κάτι περισσότερο από “ήλιος – θάλασσα”. Ο εκπρόσωπος Ελλάδος του διεθνούς φορέα πιστοποίησης βιώσιμης διαχείρισης ξενοδοχείων “Travelife” κ. Σωτήρης Μυλωνάς έχει παραχωρήσει συνέντευξη προς τη “δημοκρατική” που θα δημοσιευτεί την επόμενη εβδομάδα. Ο κ. Μυλωνάς μιλά για τα μέτρα, τα κίνητρα και τα οφέλη που έχουν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που στρέφονται προς την πιστοποιημένη περιβαλλοντική πολιτική. Εκείνο που τονίζει ο ίδιος είναι η ανάγκη «να στραφούμε όλοι προς τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος όχι μόνο της κάθε επιχείρησης, αλλά και του προορισμού συνολικά. Ο παράγοντας αυτός είναι πια ένας από τους πιο βασικούς που λαμβάνονται υπ’ όψιν όταν έρχεται η ώρα επιλογής του καταλύματος, αλλά και της περιοχής των επόμενων διακοπών».
Αναβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος, με υιοθέτηση πολιτικών προστασίας και εντατικοποίηση της διαφήμισης στο εξωτερικό για την προσέλκυση “early bookings” θα είναι εκείνα που από την επόμενη εβδομάδα θα τεθούν επί τάπητος. Οι πολιτικές που θα σχεδιαστούν θα πρέπει να εφαρμοστούν όχι μόνο από εκείνους που υπηρετούν δημόσιες θέσεις, αλλά και από τους απλούς πολίτες που στο σύνολό τους πια έχουν υποχρέωση να αναλάβουν σοβαρή δράση υπέρ του τόπου όπου ζουν, μεγαλώνουν και κάνουν οικογένεια.