‘Ντόμινο’ εξελίξεων έφεραν οι αυξήσεις του ενεργειακού κόστους και στο ωράριο των εμπορικών καταστημάτων, που σε πολλές περιοχές της χώρας μας, αποφασίζουν να κλείνουν δύο ώρες νωρίτερα, για εξοικονόμηση ενέργειας.
Σύμφωνα με την συζήτηση που έχει ανοίξει στους εμπορικούς συλλόγους άλλων περιοχών, η ενδεχόμενη μείωση της λειτουργίας των καταστημάτων κατά δύο ώρες ημερησίως, υπολογίζεται ότι θα επιφέρει μείωση κατά 50% της κατανάλωσης ενέργειας γι’ αυτές τις ώρες ή 5-7,5% του συνολικού ημερήσιου κόστους.
Αυτό, βέβαια, θα σημάνει και αλυσιδωτές αντιδράσεις στα εργασιακά αφού οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να επανεξετάσουν τους μισθούς των εργαζομένων.
Στην Ρόδο, ωστόσο, δεν έχει ανοίξει τέτοια συζήτηση ακόμη –για πολλούς λόγους.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του Εμπορικού Συλλόγου κ. Κώστα Σπανό: «Ο ΕΣΡ είχε αναδείξει το ζήτημα –ίσως και πρώτος από όλους- αφού ξεκινήσαμε να το συζητάμε ήδη από τον περασμένο Αύγουστο. Κι αυτό γιατί έχουν αρχίσει να μπαίνουν κάποιοι στόχοι, σχετικά με τις ενεργειακές επιδοτήσεις. Οι στόχοι αυτοί αφορούν κυρίως στην εξοικονόμηση ενέργειας. Είναι όμως σε τέτοιο επίπεδο, που θα πρέπει να κάνεις 12-15% εξοικονόμηση σε σχέση με πέρσι. Κι αυτό δεν γίνεται μέσω διαφόρων μεθόδων, αλλά μέσω περικοπών είτε στον φωτισμό των επιχειρήσεων, είτε στην θέρμανση, είτε στην ενεργειακή τους κατανάλωση. Αυτό, όπως καταλαβαίνει κάποιος, όταν μια επιχείρηση ακόμη κι αν λάβει μέτρα για την μείωση της κατανάλωσης, δεν μπορεί να καταφέρει να φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο, χωρίς την μείωση του ωραρίου. Είχαμε ξεκινήσει μια συζήτηση για το θέμα εδώ στην Ρόδο ώστε να εξετάσουμε εάν μπορεί να εφαρμοστεί αυτό το μέτρο για δύο μήνες (Φεβρουάριο και Μάρτιο) που είναι χαμηλής κίνησης με διαφορετικό ωράριο, συνεχόμενο από τις 09.00 έως τις 18.00 ή από τις 10.00 έως τις 19.00. Βασική προϋπόθεση είναι να εφαρμοστεί το μέτρο από όλα τα εμπορικά καταστήματα, ανεξαιρέτως: τόσο από τις τοπικές επιχειρήσεις, όσο και από τις αλυσίδες. Αυτή την περίοδο, είναι σε εξέλιξη αυτή η διαδικασία, αλλά δεν έχουμε λάβει κάποια απόφαση. Εκτιμούμε ότι ίσως να παραστεί η ανάγκη να γίνει κάτι τέτοιο με δεδομένο ότι τα ενεργειακά δεδομένα δεν είναι σταθερά. Θα το δούμε, κάποια στιγμή αργότερα, αφού ακόμη στην Ρόδο τα εμπορικά καταστήματα εφαρμόζουν το θερινό ωράριο. Δεν έχουμε μπει στον χειμώνα, αφού υπάρχει ακόμη τουριστική κίνηση –και θα συνεχιστεί μέχρι και τον επόμενο μήνα, το Νοέμβριο. Όταν θα έρθει η ώρα, θα εξετάσουμε τα δεδομένα και θα συζητήσουμε…», ανέφερε ο κ. Σπανός.
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ – ΑΥΞΗΜΕΝΟΙ ΤΖΙΡΟΙ ΣΕ ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΑΦΙΞΕΙΣ
Να σημειωθεί ότι ο εμπορικός κόσμος της Ρόδου εκφράζει ικανοποίηση για την εξέλιξη της κίνησης, η οποία είναι συνάρτηση της τουριστικής κίνησης.
Όπως αναφέρουν οι έμποροι, η φετινή σεζόν ήταν (και συνεχίζει) μια από τις καλύτερες όλων των εποχών, ακόμη και σε σύγκριση με το 2019. Τα αποτελέσματα και τα νούμερα, παρουσίασαν αυξήσεις αλλά σε δύο ‘ζώνες αγοράς’: η πρώτη αφορά στα εμπορικά καταστήματα που βρίσκονται κοντά στις τουριστικές περιοχές που παρουσίασαν αύξηση στα έσοδά τους και η δεύτερη, αφορά στις επιχειρήσεις που βρίσκονται μακριά από τις τουριστικές περιοχές.
Σύμφωνα με καταγεγραμμένα στοιχεία και στατιστικά του ΕΣΡ:
-το 30% των εμπορικών επιχειρήσεων στην Ρόδο, παρουσίασαν αύξηση του τζίρου περίπου στο 20%
-το 40% των εμπορικών επιχειρήσεων παρουσίασε αύξηση μεταξύ 10-20%
-το υπόλοιπο, παρουσίασε αύξηση από 5-10%.
Η αγορά ωστόσο, που βρίσκεται εκτός τουριστικών περιοχών, παρουσιάζει άλλη εικόνα, με μικρότερους τζίρους (έως 5%).