Πώς υποδέχθηκαν σούπερ μάρκετ και προμηθευτές το «καλάθι του νοικοκυριού» – Οι αμφιβολίες, οι ελιγμοί και οι ανακατατάξεις
Δίχως να περιέχει βασικά προϊόντα, όπως όσπρια, αλεύρι, βούτυρο, μοσχάρι, νωπά φρούτα και λαχανικά, δημητριακά, βρεφικές κρέμες, υλικά μαγειρικής και μπαχαρικά, τα οποία μάλλον κρίθηκαν μη «απαραίτητα για τη διαβίωση ενός νοικοκυριού», η προτεινόμενη λίστα του υπουργείου Ανάπτυξης με 51 προϊόντα από 31 κατηγορίες έχει φτάσει στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ προκειμένου η κάθε μία να φτιάξει το δικό της «καλάθι» κατά της ακρίβειας.
Υπενθυμίζεται ότι οι τιμές των προϊόντων που θα συνθέσουν το «καλάθι» δεν απαγορεύεται να αυξηθούν ούτε επιβάλλεται να «παγώσουν». Αυτό που συμφωνήθηκε μεταξύ κυβέρνησης και λιανεμπορίου είναι η συγκράτηση του ρυθμού αύξησης, ήτοι μικρές έως μηδενικές ανατιμήσεις σε όσο γίνεται πιο αραιά διαστήματα. Κάτι που προϋποθέτει και τη συναίνεση της βιομηχανίας των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων.
Αμφιβολίες
Η προσθήκη 11 επιπλέον κατηγοριών, ενώ αρχικά η συζήτηση είχε γίνει για 20, καθώς και ο αυστηρός καθορισμός των συνολικά 51 προϊόντων του «καλαθιού», δεν είναι οι μόνοι λόγοι προβληματισμού για τις 15 αλυσίδες της οργανωμένης λιανικής που θα συμμετέχουν στη μάχη για να συγκρατηθούν οι τιμές.
Όπως αναφέρουν στελέχη των σούπερ μάρκετ στον ΟΤ, οι αμφιβολίες για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι αρκετές, ενώ με σκεπτικισμό αντιμετωπίζουν την προτεινόμενη λίστα και οι προμηθευτές. Να σημειωθεί ότι σήμερα στις 9.00 π.μ. έχει προγραμματιστεί συνάντηση μεταξύ της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης και εκπροσώπων της βιομηχανίας.
Ο προβληματισμός εστιάζεται αφενός στην εφαρμογή, καθώς σημειώνεται ότι υπάρχουν αρκετές δυσκολίες και αφετέρου στα θέματα ανταγωνισμού.
Πληροφορίες αναφέρουν πως ζητήθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης οι συνεννοήσεις που θα πρέπει να γίνουν ανάμεσα σε λιανέμπορους και βιομηχανία να εξαιρεθούν από πιθανούς ελέγχους με βάση τη νομοθεσία για τον ανταγωνισμό.
Υψηλόβαθμος παράγοντας του υπουργείου Ανάπτυξης δηλώνει ωστόσο στον ΟΤ πως ex ante δεν υπάρχει η δυνατότητα εξασφάλισης έγκρισης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αν όμως χρειαστεί θα υπάρξουν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις, καθώς βασικό ζητούμενο είναι να προστατευτεί τόσο ο καταναλωτής όσο η μη νόθευση του ανταγωνισμού.
Αδιευκρίνιστο ακόμη είναι το ακριβές μείγμα του καλαθιού όσον αφορά τα ποσοστά επωνύμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Παρότι από το υπουργείο Ανάπτυξης σημειώνεται πως οι αλυσίδες έχουν τη διακριτική ευχέρεια να επιλέξουν τους κωδικούς που θα μπουν στο «καλάθι» της κάθε μίας, εκφράζονται δεύτερες σκέψεις για την τελική «κατανομή».
Τα μακαρόνια Νο 6 και άλλες δυσκολίες
Η εξαντλητική… σαφήνεια της προτεινόμενης λίστας από την πλευρά του υπουργείου, όπως φερ’ ειπείν στην κατηγορία των ζυμαρικών, που περιορίζεται στα μακαρόνια Νο6, δηλαδή στον κωδικό με την υψηλότερη ζήτηση, φέρνει επιπλέον δυσκολίες.
Κι αυτό γιατί οδηγεί όλα τα σούπερ μάρκετ στην επιλογή του ίδιου κωδικού, με τον κίνδυνο ειδικής μεταχείρισης ενός σήματος σε σχέση με τα υπόλοιπα ανταγωνιστικά προϊόντα στη κατηγορία.
Μικρά περιθώρια
Από την πλευρά της βιομηχανίας γίνεται λόγος για περιορισμένα περιθώρια ελιγμών, αφού λόγω της μεγάλης αύξησης λειτουργικού κόστους και της προσπάθειας συγκράτησης των τιμών προκειμένου να μην χαθούν μερίδια, η κερδοφορία έχει ήδη μειωθεί σημαντικά.
Οι συντελεστές παραγωγής, από το ενεργειακό κόστος και την προμήθεια πρώτων υλών έως τα υλικά συσκευασίας και τα μεταφορικά εντείνουν συνεχώς την πίεση, λένε στελέχη της βιομηχανίας.
Πότε ολοκληρώνεται η διαδικασία
Σύμφωνα με πληροφορίες ότι αλυσίδες θα έχουν λίγες μέρες περιθώριο να επεξεργαστούν τα προτεινόμενα και να θέσουν τις δικές τους παρατηρήσεις.
Στόχος είναι στο τέλος του επόμενου 10ήμερου η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί και να δημοσιοποιηθούν τα «καλάθια».
Πηγή ΟΤ