• Οι νησιώτες απαιτούν σύγχρονα πλοία, όμως ακτοπλόοι και πλοίαρχοι αγωνιούν όταν προσεγγίζουν τους ακατάλληλους προβλήτες • Το λιμάνι της Αστυπάλαιας μετά την καθίζηση που έχει υποστεί εδώ και τέσσερα χρόνια ακόμη δεν έχει αδειοδοτηθεί
Στην κατακύρωση των αποτελεσμάτων του ανοικτού, δημόσιου, διεθνούς, αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού για την εξυπηρέτηση της δρομολογιακής γραμμής «ΡΟΔΟΣ – ΚΑΡΠΑΘΟΣ – ΚΑΣΟΣ – ΡΟΔΟΣ», με την εκτέλεση ενός (01) δρομολογίου την εβδομάδα κατά τη θερινή περίοδο από 12/08/2024 έως 27/10/2024 δηλαδή σύνολο έντεκα (11) εβδομάδες, έναντι μισθώματος 34.422 χιλ. ευρώ ανά πλήρες δρομολόγιο, μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α. στην εταιρεία «Blue Star Ferries Moνοπρόσωπη Α.Ν.Ε.», με το Ε/Γ-Ο/Γ «BLUE STAR PATMOS», για το χρονικό διάστημα μέχρι και 27-10-2024, προχώρησε το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Οι νησιώτες απαιτούν σύγχρονα πλοία στα νησιά που αναβαθμίζουν τις συγκοινωνίες, όμως ακτοπλόοι και πλοίαρχοι αγωνιούν όταν προσεγγίζουν τους ακατάλληλους προβλήτες.
Προ ημερών ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Διονύσης Θεοδωράτος, ζήτησε από το ΥΠΝΝΠ την επιτάχυνση των διαδικασιών για την βελτίωση των υποδομών στα λιμάνια και την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας φέρνοντας ως παράδειγμα το λιμάνι της Αστυπάλαιας που μετά την καθίζηση που έχει υποστεί εδώ και τέσσερα χρόνια δεν έχει αδειοδοτηθεί.
Βελτίωση των υποδομών
«H είσπραξη του λιμενικού τέλους, που αποδίδεται μέσα από το ακτοπλοϊκό εισιτήριο στους φορείς των λιμένων, θα πρέπει να έχει αποκλειστικά ανταποδοτικό χαρακτήρα στους χρήστες», δήλωσε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Διονύσης Θεοδωράτος με αφορμή την ετήσια έκθεση της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού, όπου παρουσιάστηκαν οι σημαντικότερες ελλείψεις σε 102 λιμένες της χώρας. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας κ. Θεοδωράτος ζήτησε να σταματήσουν οι ποινικές διώξεις και συλλήψεις των πλοιάρχων, που ασκούνται και πραγματοποιούνται σε όλες τις περιπτώσεις όταν υπάρχουν καταγγελίες για ναυτικά συμβάντα ή μικροατυχήματα που προκαλούνται όμως από παραλείψεις και ανεπάρκειες στις λιμενικές υποδομές. Έθεσε επίσης το σημαντικό ζήτημα της γραφειοκρατίας και των πολλών συναρμοδιοτήτων που αφορούν το θέμα των λιμενικών υποδομών, αναφέροντας ως παράδειγμα ότι το έργο για την αποκατάσταση του λιμανιού της Αστυπάλαιας, που έχει υποστεί καθίζηση εδώ και τέσσερα χρόνια ακόμα δεν έχει αδειοδοτηθεί.
Η πράσινη μετάβαση
Η πράσινη μετάβαση της παγκόσμιας ναυτιλίας, άρα και της ακτοπλοΐας, που έχει στόχο τις μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κοστίζει και θα πλήξει οικονομικά τις εταιρείες. Ειδικά στην ακτοπλοΐα, το 2025 αναμένεται οι τιμές των εισιτηρίων να αυξηθούν χωρίς να είναι κανείς σε θέση να υπολογίσει το ποσοστό αύξησης. Ο λόγος είναι ότι από την 1η Μαΐου του 2025 όλη η Μεσόγειος γίνεται SECA (Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου). Το θετικό στην υπόθεση είναι η εξαίρεση μέχρι το 2030 των δρομολογιακών ακτοπλοϊκών γραμμών που αφορούν τη σύνδεση νησιών με πληθυσμό μικρότερο από 200.000 μόνιμους κατοίκους με άλλα λιμάνια εντός της ίδιας χώρας. Η σημαντικότερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η ελληνική ακτοπλοΐα στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης είναι αυτή της ανανέωσης του στόλου. «Αν και έχουν αρχίσει να διατίθενται ευρωπαϊκά επενδυτικά και χρηματοδοτικά προγράμματα για τον περιορισμό του επενδυτικού κινδύνου των νέων τεχνολογιών πράσινης μετάβασης, ακόμα δεν έχει ανοίξει κάποιος κύκλος χρηματοδότησης», επισημαίνει ο πρόεδρος της ΣΕΕΝ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας) Διονύσης Θεοδωράτος.