Συνεντεύξεις

Κωνσταντίνος Καμινάκης: «Το marketing είναι κάτι παραπάνω από αναγκαιότητα…»

Ο Κωνσταντίνος Καμινάκης είναι κάτοχος διδακτορικού τίτλου σπουδών (Ph.D) στο Μάρκετινγκ από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Από το ίδιο Πανεπιστημιακό ίδρυμα κατέχει Πτυχίο Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής και Μεταπτυχιακό (M.Sc) στο Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία. Είναι επίκουρος καθηγητής στο τμήμα Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας, ενώ έχει διδάξει σε πολλά Πανεπιστημιακά Ιδρύματα όπως το ΕΚΠΑ και το ΕΑΠ σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο σειρά μαθημάτων Μάρκετινγκ, που αφορούν κυρίως στην Έρευνα Μάρκετινγκ, στο Ποσοτικό Μάρκετινγκ, στο Μάρκετινγκ των Υπηρεσιών και στο Digital Marketing. Παράλληλα, έχει συνεργαστεί ως επιστημονικός συνεργάτης Πανεπιστημίων, εκπαιδευτής στελεχών και έχει εκτεταμένη εμπειρία από την αγορά και τον ιδιωτικό τομέα.

Το ερευνητικό του έργο έχει παρουσιαστεί σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια των επιστημονικών χώρων του Μάρκετινγκ και του Μάνατζμεντ και έχει δημοσιευθεί σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά με σύστημα κριτών. Επίσης, είναι (ή έχει κατά τo παρελθόν διατελέσει) μέλος των διεθνών επιστημονικών κοινοτήτων Greek Marketing Academy, European Marketing Academy, American Marketing Association, Academy of Marketing Science και άλλων.
Στη σημερινή συνέντευξη που παραχώρησε στη ‘δ’ μιλάει για τη σημασία που έχει το Marketing στη ζωή μας και κυρίως στην επιχειρηματικότητα και εξηγεί τις τάσεις της εποχής, στα πολύ γνωστά σε όλους Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (Social Media).
• Διδάσκετε marketing. Έχει μπει στη ζωή μας και αποτελεί μια αναγκαιότητα. Ακούμε αυτή τη λέξη καθημερινά, αλλά πώς μπορούμε να πούμε ότι χρησιμοποιείται στην πράξη;
Το marketing είναι κάτι παραπάνω από αναγκαιότητα και είναι απόλυτα πρακτικό. Είναι ίσως η πιο βασική λειτουργία της επιχείρησης. Πολλοί θεωρούν, ότι είμαστε μόνο διαφήμιση. Αυτό υποτιμά σε πολύ μεγάλο βαθμό το marketing, το οποίο, σίγουρα περιλαμβάνει τη διαφήμιση -αλλά σε μικρό ποσοστό, αφού υπάρχει μεγάλος δρόμος μέχρι να φτάσουμε στο να διαφημίσουμε κάτι. Η έλλειψη κουλτούρας marketing στο επιχειρείν, ευθύνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό για την έλλειψη ανταγωνιστικότητας πολλών επιχειρήσεων (ειδικά στη χώρα μας) και αυτό, είναι το κενό γνώσης που προσπαθούμε να καλύψουμε ως Τμήμα marketing και Επικοινωνίας στο ΟΠΑ.
Είναι βασικά, ένας πολύ παρεξηγημένος επιστημονικός χώρος. Κι αυτό γιατί δεν γνωρίζει ο κόσμος, τι είναι. Ωστόσο, αποτελεί την πυξίδα της επιχείρησης, το σημείο εκκίνησης του επιχειρείν που εμπλέκεται με όλες τις λειτουργίες της επιχείρησης και αποτελεί τον βασικό παράγοντα που θα εξασφαλίσει ή μη, την επιβίωση της επιχείρησης.
Αρχικά, το marketing, είναι έρευνα. Αυτό είναι κάτι που ίσως φανεί σε κάποιους περίεργο. Όλα ξεκινούν από τη λέξη ‘ανάγκη’. Δηλαδή, την αίσθηση μιας έλλειψης. Εμείς (όσοι ασχολούμαστε με το marketing) πρέπει να εντοπίσουμε κάτι που να λείπει από την αγορά. Μπορεί να είναι πολλών ειδών, ανάγκες. Εύκολα μπορούμε να ξεκινήσουμε την παραγωγή ενός προϊόντος (αγαθό, υπηρεσία) και να κάνουμε επένδυση χρόνου, χρήματος, ψυχολογικού φόρτου κ.λπ. Όμως πρέπει να ρωτήσουμε την αγορά εάν υπάρχει χώρος για εμάς. Άρα λοιπόν, αν δεν απαντήσουμε σε αυτά τα ερωτήματα, λογαριάζουμε χωρίς τον ξενοδόχο, έχουμε κάνει λάθος αρχή σαν επιχείρηση, πήραμε λάθος κατεύθυνση, επενδύσαμε σε κάτι που κανείς δεν θέλει ή το θέλει αλλιώς. Κι εδώ να πούμε ότι δεν δημιουργούμε ανάγκες, αλλά εντοπίζουμε ανάγκες και τις καλύπτουμε με προϊόντα που δίνουν αξία. Δυστυχώς, ακόμη και μεγάλες επιχειρήσεις σε διεθνές επίπεδο που έχουν αγνοήσει αυτό ακριβώς το σημείο (της ανάγκης), έχουν καταστραφεί. Οι ανάγκες αλλάζουν. Δεν μπορείς να πάς με αυτόματο πιλότο γιατί η αγορά, θα σε θέσει εκτός.
• Είπατε κάτι πολύ σημαντικό. Ότι το marketing, είναι έρευνα. Όταν κάποιος θέλει να ασχοληθεί (ή ασχολείται) με μια επιχείρηση, πρέπει να ακολουθεί συνεχώς τις εξελίξεις, να προσαρμόζεται και να μαθαίνει.
Ακριβώς. Το marketing, είναι κάτι που δεν τελειώνει ποτέ. Κι εμείς που ασχολούμαστε με αυτό –όπως και τα στελέχη των επιχειρήσεων- πρέπει συνεχώς να επιμορφωνόμαστε, για να βλέπουμε πώς αλλάζει η αγορά, ποιες είναι οι τάσεις, ποιοι παράγοντες εξωτερικοί μπορούν να την επηρεάσουν κ.λπ. Αυτό αλλάζει μέρα με τη μέρα. Άλλωστε το marketing, βγαίνει από το market=αγορά.
• Υπάρχει ένας καταιγισμός από συμβουλές, πληροφορίες κ.λπ. σχετικά με το marketing και κυρίως με το digital marketing μέσα στα social κ.ο.κ. Πώς θα μπορέσουμε να ξεχωρίσουμε τις σωστές συμβουλές από εκείνους που υπηρετούν, περισσότερο την παραπληροφόρηση επί του θέματος;
Αρχικά να πούμε ότι το marketing είναι επιστήμη. Αν κάποιοι λένε το αντίθετο, είναι λάθος. Πολλοί κατηγορούν το marketing κι εδώ θέλω να ξεκαθαρίσω κάτι: εμείς δεν θέλουμε να πούμε ψέματα. Υπάρχουν κάποιοι, που με κάθε κόστος προσπαθούν να πουλήσουν (κάτι) με πολλές πρακτικές. Πράγματι υπάρχουν. Αυτοί όμως δεν κάνουν marketing. Είναι τυχοδιώκτες κι έχουν ημερομηνία λήξης, γιατί η αγορά, επιβραβεύει το ήθος. Κι αυτό είναι κάτι το οποίο προσπαθούμε να το περάσουμε στους φοιτητές μας. Ότι δηλαδή, το επιχειρείν με ήθος, δεν χάνει ποτέ!
Αναφορικά με την παραπληροφόρηση. Υπάρχουν πολλές πηγές που πρέπει να γνωρίζουν όλοι οι χρήστες του διαδικτύου, πώς να την αξιολογούν. Διαβάζουμε, πράγματι, απίθανα πράγματα καθημερινά. Αρχικά, το αντικείμενο του marketing χρειάζεται εκπαίδευση, από ανθρώπους που το ασκούν στην πράξη. Και το digital marketing βασίζεται στο παραδοσιακό marketing. Σε κάθε επιστημονικό χώρο, πρέπει να εστιάζουμε στις σοβαρές πηγές. Είτε είναι ιδρύματα, είτε φορείς, είτε σοβαρές και αξιόπιστες ιστοσελίδες επαγγελματιών του χώρου, ακαδημίες, ινστιτούτα κ.ο.κ. είναι καλύτερα να τα επιλέξουμε για να πάμε σε ασφαλή μονοπάτια.
• Πολλοί έχουν συνδέσει το marketing μόνο με την διαφήμιση και για αρκετούς, θεωρείται κάτι περιττό. Μπορούμε τελικά, να μάθουμε περισσότερα και μάλιστα για πολύ μικρές επιχειρήσεις; Τι θα συνιστούσατε;
Αναφορικά με τις μικρές επιχειρήσεις: δε χρειάζεται να έχεις τμήμα marketing. Ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας ή η πολύ μικρή επιχείρηση, κάνει τον ‘κουβαλητή’ σε όλα. Μπορεί να εφαρμόσει αρχές marketing, αν έχει την αντίστοιχη κουλτούρα. Και θα πρέπει να το κάνει, γιατί στην περίπτωσή του, είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. Το marketing έχει να κάνει κατά βάση με το επιχειρείν και την αγορά. Φυσικά, υπάρχει και το μη κερδοσκοπικό marketing όπου οι αρχές του μπορούν να εφαρμοστούν σε πολλούς τομείς. Επίσης, το marketing επηρεάζει την κοινωνία –γενικότερα. Μην ξεχνάτε ότι οι επιχειρήσεις, θα πρέπει να λειτουργούν προς όφελος της κοινωνίας και αν υπάρχουν παρεκκλίσεις, είναι κάτι μη κανονικό. Αλλά είναι και ένας τρόπος σκέψης και συμπεριφοράς.
• Για να κλείσουμε, παρατηρείται μια έκρηξη επιχειρηματικής δραστηριότητας μέσα στο social media (σαν influencers κ.λπ.). Αυτό είναι μια τάση που έχει μέλλον, κατά την άποψή σας; Είναι κάτι, στο οποίο μπορεί κάποιος να επενδύσει;
Κοιτάξτε, το Digital Marketing είναι το μέλλον. Προσοχή όμως! Αυτό δε σημαίνει ότι θα καταργηθούν τα καταστήματα ή το εμπόριο. Στο μέλλον θα υπάρχει ένας συνδυασμός online & offline. Μην ξεχνάμε ότι το offline προσφέρει την εμπειρία που δεν μπορεί να προσφέρει το online. Δηλαδή, ένα κατάστημα, μπορεί να προσφέρει κάτι παραπάνω με τη φυσική παρουσία. Από την άλλη, το διαδίκτυο είναι ένα μέσο. Αυτό το χρησιμοποιούν διάφοροι, για τους δικούς τους σκοπούς. Συνεπώς, μπορεί να προσφέρει πολλά, αλλά πάντα στο πλαίσιο που προανέφερα. Ειδάλλως, είτε δεν θα κάνεις κάτι σοβαρό, είτε μπορεί να γίνεις και επικίνδυνος…

 

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

  • Chryssa Stavridou    14.11.2023 22:23

    Πολύ σημαντική διατύπωση

  • Stephanos Economides    13.11.2023 15:58

    Πολύ καλό άρθρο για το Marketing, μια πολύ σημαντική επιχειρηματική λειτουργία. Όπως έχει πει ο Peter Drucker “Marketing and innovation produce results; all the rest are costs.”.

Σχολιασμός άρθρου