Τις επόμενες ημέρες θα υπογραφεί η σύμβαση για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη γερμανική Fraport, παραδέχθηκε χθες ο πρόεδρος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), Στέργιος Πιτσιόρλας.
Η σύμβαση ήταν να υπογραφεί την περασμένη Πέμπτη, αλλά τη διαδικασία αυτή ματαίωσε η μετάβαση του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων (ΥΠΟΜΕΔΙ) Χρήστου Σπίρτζη στις Βρυξέλλες, όπου συμμετείχε στη Σύνοδο Υπουργών Μεταφορών. H κίνηση αυτή εξελήφθη από πολλούς ως πρόθεση του υπουργού Μεταφορών να κωλυσιεργήσει τη διαδικασία, εκφράζοντας μια αρνητική διάθεση. Η πλευρά Σπίρτζη απαντά ότι δεν υπήρξε καμία καθυστέρηση από τον υπουργό στο συγκεκριμένο θέμα, αλλά, αντίθετα, το ΤΑΙΠΕΔ καθυστέρησε να στείλει τα σχετικά έγγραφα του διαγωνισμού για παρατηρήσεις στο υπουργείο και ότι η σύνοδος στις Βρυξέλλες ήταν προγραμματισμένη καιρό πριν.
Ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ μιλώντας στον ραδιοσταθμό ΣΚΑΪ χαρακτήρισε την παραχώρηση της εκμετάλλευσης των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας ένα «πολύ μεγάλο έργο», που θα οδηγήσει σε σημαντικές επενδύσεις αναβάθμισης των αεροδρομίων και των τουριστικών υποδομών της χώρας. Παράλληλα, όπως σημείωσε ο κ. Πιτσιόρλας, το ελληνικό Δημόσιο θα έχει ένα πολύ σημαντικό έσοδο τόσο στην αρχή όσο και σε ετήσια βάση.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ αντιπαρήλθε τους χαρακτηρισμούς του «ξεπουλήματος» των αεροδρομίων, μια κουλτούρα που, απ’ ό,τι ανέφερε ο ίδιος, διέτρεχε διακομματικά όλη την πολιτική ζωή της χώρας. Τόσο τα αεροδρόμια όσο και το λιμάνι του Πειραιά, σύμφωνα με τον κ. Πιτσιόρλα, παραχωρούνται σε ιδιώτες με στόχο την ανάπτυξή τους. «Δεν είναι δυνατόν το αεροδρόμιο της Σαντορίνης να είναι στην κατάταξη παγκοσμίως από τα τελευταία (σε υποδομές) αεροδρόμια του κόσμου, όταν η είναι ο υπ’ αριθμόν 1 τουριστικός προορισμός», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Πιτσιόρλας. Το στέλεχος του ΤΑΙΠΕΔ υποστήριξε ακόμη ότι η ανάπτυξη των υποδομών δεν μπορεί να γίνει από το κράτος και δεν θα έπρεπε να είναι δουλειά του αυτή. «Τα κράτος έχει αποδείξει ότι δεν μπορεί να διαχειριστεί επιτυχώς τέτοιου είδους ζητήματα και άλλη πρέπει να είναι η δουλειά του», είπε χαρακτηριστικά. Συνέστησε δε ότι πρέπει να αλλάξει η κοινωνία αντιλήψεις και κουλτούρα πάνω στο θέμα αυτό.
Για το Ελληνικό ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ έκανε έκκληση για την άμεση αξιοποίησή του, σημειώνοντας ότι πρόκειται για μια επένδυση ύψους 6 δισ. ευρώ, η οποία θα δώσει δουλειά σε 40.000 άτομα μόνον μέσα στο Ελληνικό, και που από μόνη της η αξιοποίηση της έκτασης μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας. «Αντί να έχουμε έναν τεράστιο χώρο στο καλύτερο σημείο του Λεκανοπεδίου, θα έπρεπε να αξιοποιείται προς το συμφέρον τόσο των κατοίκων της Αττικής όσο και της χώρας». Τέλος, σημείωσε ότι τώρα βρισκόμαστε στην αρχή του διαλόγου μεταξύ της κυβέρνησης και του προτιμητέου επενδυτή, προκειμένου να ξαναμπεί η επένδυση σε μια τροχιά. Ο κ. Πιτσιόρλας έκανε λόγο για συζήτηση βελτίωσης των όρων που έχουν συμφωνηθεί με στόχο να ξεκινήσει η υλοποίηση της σχετικής σύμβασης.
Σε ό,τι αφορά τα περιφερειακά αεροδρόμια, όλα δείχνουν ότι η σύμβαση θα υπογραφεί μεθαύριο Δευτέρα. Με βάση το σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης, η κοινοπραξία Fraport-Slentel αναλαμβάνει τη λειτουργία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας για 40 χρόνια, με αντίτιμο που περιλαμβάνει:
• την καταβολή 1,23 δισ. ευρώ πριν από τη μεταβίβαση του ελέγχου των αεροδρομίων,
• το ετήσιο τίμημα 22,9 εκατ. ευρώ,
• τη συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου στο 30% των λειτουργικών κερδών της εταιρείας που θα αναλάβει την εκμετάλλευση των αεροδρομίων και, τέλος,
• την ανάληψη υποχρέωσης υλοποίησης επενδύσεων ύψους 350 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων των αεροδρομίων.
Καθημερινή