Πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Δευτέρας σε συνεργασία του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου και του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου η παρουσίαση των αποτελεσμάτων της δεύτερης έρευνας ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών στον τουρισμό, από τον καθηγητή, Ανέστη Αναστασίου του ΑCT – American College of Thessaloniki, μέλος του Κολλεγίου Anatolia.
Την παρουσίαση παρακολούθησαν ο βουλευτής Μάνος Κόνσολας και οι πρώην βουλευτές Βασίλης Υψηλάντης και Γιάννης Παππάς, η αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού, Αθλητισμού & Πολιτισμού Μαριέτα Παπαβασιλείου, η αντιδήμαρχος Τουρισμού Μαρίζα Χατζηλαζάρου, ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Μ. Πόλης και Μνημείων Τέρης Χατζηιωάννου, ο υποψήφιος περιφερειάρχης Μ. Γλυνός, ο πρόεδρος της ΕΞΡ και υποψήφιος δήμαρχος Ρόδου Αντώνης Καμπουράκης, ο αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Γιώργος Αντώνογλου και ο Οικονομικός Επόπτης του Επιμελητηρίου Αποστόλης Ασπράκης, ο διευθυντής του ΕΟΤ Δωδεκανήσου Αγαπητός Ξάνθης, ο πρόεδρος της λέσχης αρχιμαγείρων Δωδεκανήσου-Κυκλάδων Νίκος Χριστοφόρου, ο πρόεδρος των καταστηματαρχών Μ. Πόλης Τάσος Μελετίου,ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Δωδεκανήσου κ Νίκος Τσούλος, ο πρόεδρος του σωματείου εστιατόρων «Η Πρωτοπορία» Γιάννης Κλούβας κ.α. Όλοι συμφώνησαν ότι η έρευνα, παρά τα όποια κενά, αποτελεί ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο το οποίο μπορεί να συμβάλει στην βελτίωση των όποιων προβλημάτων, ώστε ο προορισμός να γίνει πιο ελκυστικός.
Το πολυπληθές κοινό καλωσόρισαν ο Γιάννης Πάππου, πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου και ο Γιώργος Ματσίγκος, πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου. Ο κ. Πάππου, δήλωσε ότι είναι άριστη η συνεργασία με τον Σύλλογο Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου και ότι τα αποτελέσματα της έρευνας θα πρέπει να χρησιμεύσουν στην ενίσχυση της ποιότητας. «Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής προκειμένου να οδηγηθούμε στην ενίσχυση των ποιοτικών αποτελεσμάτων που τόση ανάγκη έχει ο προορισμός», δήλωσε ο κ. Πάππου και σημείωσε ότι η μεγάλη αύξηση των τουριστικών αφίξεων στη Ρόδο οφείλεται στις προσπάθειες που καταβάλλουν οι φορείς στηρίζοντας και ακολουθώντας τις δράσεις προβολής και προώθησης της Περιφέρειας. Αναφερόμενος στην εικόνα της πόλης, είπε: «Η πόλη δεν είναι φιλική προς τους κατοίκους και συνεπώς δεν μπορεί να είναι φιλική και προς τους επισκέπτες της. Θα πρέπει όλοι μαζί να σχεδιάσουμε το μέλλον ώστε ο προορισμός να είναι φιλικός και αποδοτικότερος για όλους».
Ο κ. Ματσίγκος ευχαρίστησε όλους όσοι συμμετείχαν στην έρευνα και υποστήριξαν την όλη προσπάθεια. Αναφέρθηκε στη μεγάλη ανάγκη που εμφανιζόταν με κάθε δεδομένη ευκαιρία για την τεκμηριωμένη αποτύπωση της εικόνας που σχηματίζουν οι επισκέπτες της Ρόδου από τον προορισμό ώστε να βελτιωθούν τα… τρωτά σημεία. Τόνισε δε ότι οι συνέργειες είναι αναγκαίες προκειμένου να ενισχυθεί η συνολική ποιότητα του προορισμού.
Μαριέτα Παπαβασιλείου
Στον χαιρετισμό της η αντιπεριφερειάρχης, Μ. Παπαβασιλείου δήλωσε ότι η έρευνα του ΣΔΞΡ αποτελεί χρήσιμο εργαλείο στην προσπάθεια για την ενίσχυση της ποιότητας και της ανταγωνιστικότητας, καθώς τα αποτελέσματά της φανερώνουν τα σημεία εκείνα που χρίζουν βελτίωσης αλλά και τα πλεονεκτήματα του προορισμού. Αναλυτικότερα ανέφερε τα εξής:
«Θέλω να συγχαρώ τον Σύλλογο Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου και το Αμερικανικό Κολλέγιο της Θεσσαλονίκης για τη συνέχεια αυτής της αξιέπαινης πρωτοβουλίας. Ο Τουρισμός έχει ανάγκη από εργαλεία που αποτυπώνουν τα σημεία εκείνα στα οποία χρειάζεται να δώσουμε μεγαλύτερη προσοχή και που αναδεικνύουν τα πλεονεκτήματά μας, τα οποία θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Είναι πάντα σημαντικό να γνωρίζουμε ποια εικόνα σχηματίζουν οι άλλοι για εμάς. Μας βοηθά στην προσπάθειά μας να γίνουμε καλύτεροι.
Η ποιότητα σε όλες τις εκφάνσεις της τουριστικής δραστηριότητας, αποτελεί το κλειδί για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Είμαι βέβαιη ότι τα συμπεράσματα της νέας έρευνας, θα μας δείξουν με ακόμη μεγαλύτερη ακρίβεια πού πρέπει να εστιάσουμε για να ενισχύσουμε την ποιότητα του τουριστικού μας προϊόντος και συνολικά του προορισμού.
Η Ρόδος, τα τελευταία χρόνια καταρρίπτει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε επίπεδο τουριστικών αφίξεων, ενώ και άλλοι τουριστικοί δείκτες φαίνεται να βρίσκονται σε ανοδική πορεία. Το προβάδισμα αυτό θα πρέπει να εκμεταλλευθούμε προκειμένου να επιτύχουμε ακόμη καλύτερα αποτελέσματα στο μέλλον. Παρά το αντίξοο οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον, ο τουρισμός παρουσιάζει ευκαιρίες τις οποίες πρέπει να αδράξουμε.
Όπως γνωρίζετε, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου εφαρμόζει ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό για την τουριστική προβολή και ανάπτυξη του τόπου μας. Εργαζόμαστε μεθοδικά για την ανάδειξη όλων εκείνων των ποιοτικών χαρακτηριστικών, των ξεχωριστών ομορφιών αλλά και των ιδιαίτερων τουριστικών προϊόντων της Ρόδου και όλων των νησιών μας, χρησιμοποιώντας τα πλέον σύγχρονα εργαλεία του τουριστικού μάρκετινγκ. Σε πείσμα των καιρών, μετατρέπουμε τις προκλήσεις σε ευκαιρία με στόχο πάντα την ευημερία των νησιών μας!
Θα μελετήσουμε τα πορίσματα της έρευνας για να τα αξιοποιήσουμε στο πλαίσιο των δράσεών μας. Κλείνοντας, θέλω να τονίσω ότι είμαστε πρόθυμοι σε συνεργασία με στόχο πάντα την εφαρμογή και υλοποίηση δράσεων που θα ενισχύσουν τη θέση της Ρόδου και του Νοτίου Αιγαίου γενικότερα απέναντι στον ανταγωνισμό. Ο τουρισμός απαιτεί ομαδικό πνεύμα, και αν πορευθούμε όλοι ενωμένοι, είμαι βέβαιη ότι θα πετύχουμε πάρα πολλά»!
Αντώνης Καμπουράκης
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων και υποψήφιος δήμαρχος Ρόδου, κ. Αντώνης Καμπουράκης δήλωσε ότι η Ρόδος μπορεί να επιτύχει πολλά περισσότερα σημειώνοντας ότι θα πρέπει να εκμεταλλευθεί ο προορισμός το θετικό “momentum” που υπάρχει συνολικά για το ελληνικό τουριστικό προϊόν για να βγει μπροστά από τις εξελίξεις. Για πρώτη φορά μίλησε σε ανοιχτή εκδήλωση για το όραμά του για τη Ρόδο, μία Ρόδο – κόσμημα για το οποίο θα είμαστε αληθινά υπερήφανοι και που θα το απολαμβάνουν και οι επισκέπτες μας. «Το νησί μας πρέπει να το κάνουμε καλύτερο για εμάς και τα παιδιά μας», είπε χαρακτηριστικά.
Συγκεκριμένα ο κ. Καμπουράκης δήλωσε τα εξής: «Η ποιότητα είναι η μόνη σωστή απάντηση, όποια και αν είναι η ερώτηση. Εκεί ακριβώς πρέπει να στρέψουμε το ενδιαφέρον και την προσοχή μας προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τις πελώριες προκλήσεις των όλο και πιο απαιτητικών αγορών για τη Ρόδο μας και για το μέλλον μας. Για το λόγο αυτό, έχει πολύ μεγάλη αξία, να έχουμε σύμμαχο τη γνώση και την επιστημονική τεκμηρίωση στην προσπάθειά μας να αντιμετωπίσουμε αυτές τις προκλήσεις. Στην κατεύθυνση αυτή, η έρευνα του καθηγητή, κ. Ανέστη Αναστασίου, είναι ένα χρήσιμο εργαλείο. Εξίσου χρήσιμα εργαλεία είναι οι online reviews των πελατών μας, αλλά και η εμπειρία που έχουμε σωρεύσει οι ξενοδόχοι στην εξυπηρέτηση των πελατών μας. Στο μέλλον δεν πάει κανείς με την όπισθεν.
Για να φτιάξουμε το νησί που ονειρευόμαστε πρέπει να κάνουμε σήμερα τολμηρά βήματα μπροστά. Για να σχεδιάσουμε το μέλλον, δεν μπορούμε να περιοριστούμε στις απαντήσεις των υφιστάμενων επισκεπτών στο νησί μας. Πρέπει να αναρωτηθούμε, αυτούς αξίζουμε; Είναι το ταβάνι μας;
Προσωπικά δεν το πιστεύω, εκτός και αν κάποιος ανάμεσά μας πιστεύει ότι η Ρόδος δεν μπορεί να προσελκύσει επισκέπτες υψηλότερων εισοδηματικών κατηγοριών. Για να συμβεί αυτό, πρέπει να κάνουμε πολλά περισσότερα για να ανεβάσουμε τη Ρόδο υψηλότερα. Πρέπει να αναρωτηθούμε, εάν οδηγός μας πρέπει να είναι μόνο οι γνώμες των σημερινών μας επισκεπτών.
Εμείς οι Ροδίτες είμαστε ευχαριστημένοι με την καθημερινότητα στην πόλη μας, είμαστε ικανοποιημένοι από την κατάσταση που επικρατεί στο νησί μας; Αν είμαστε, σημαίνει ότι όλα είναι καλά. Προσωπικά πιστεύω ότι μπορούμε πολλά περισσότερα. Το νησί μας πρέπει να το κάνουμε καλύτερο για εμάς και τα παιδιά μας. Αυτό το κόσμημα για το οποίο θα είμαστε αληθινά υπερήφανοι θα το απολαύσουν και οι επισκέπτες μας. Κλείνω με την προτροπή που έχω επαναλάβει πολλές φορές το τελευταίο διάστημα ότι τώρα είναι η ώρα, εκμεταλλευόμενοι το θετικό momentum που υπάρχει συνολικά για το ελληνικό τουριστικό προϊόν να αναλάβει ο καθένας τις ευθύνες του και να βγούμε μπροστά από τις εξελίξεις. Τρία πράγματα δεν γυρίζουμε πίσω, λόγια που ειπώθηκαν, σφαίρα που έφυγε από τη θαλάμη και ευκαιρία που πέρασε και χάθηκε. Αν καθυστερούμε και χαθεί το momentum, θα τρέχουμε ασθμαίνοντας να αντιμετωπίσουμε δυσκολίες του μέλλοντος.
Η σημερινή παρουσίαση αυτό ακριβώς έρχεται να επιβεβαιώσει».
Τα αποτελέσματα της έρευνας
Ο καθηγητής του ΑCT – American College of Thessaloniki, κ. Ανέστης Αναστασίου δήλωσε ότι συγκεντρώθηκαν αυτή τη φορά περισσότερα από 4000 ερωτηματολόγια από 40 ξενοδοχεία του νησιού, από δύο μεγάλα τουριστικά πρακτορεία και από το γραφείο πληροφοριών του δήμου Ρόδου, καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν. Μέχρι στιγμής ολοκληρώθηκε η επεξεργασία των 2.900 ερωτηματολογίων. Ενδέχεται να διαφοροποιηθούν τα ποσοστά όταν ολοκληρωθεί η επεξεργασία όλων των ερωτηματολογίων.
Από την ανάλυση των ερωτηματολογίων προκύπτει ότι το 70% των ερωτηθέντων επισκέπτεται για πρώτη φορά τη Ρόδο, ενώ το 30% ήταν επαλαμβανόμενοι επισκέπτες. Το 27,4% των ερωτηθέντων ήταν Γερμανοί, το 21,2 Βρετανοί, το 17,5 Ρώσοι, το 5,3% Αυστριακοί, το 4,9% Ελβετοί, ενώ δεν συγκεντρώθηκαν πολλά ερωτηματολόγια από Σκανδιναβούς (μία από τις αδυναμίες της έρευνας).
Το 46,8% προτίμησε πακέτα all inclusive ενώ το 24,8% half board και το 19,7% bed and breakfast πακέτα. Σε ό,τι αφορά το μέσο όρο διανυκτέρευσης, οι Ρώσοι έρχονται πρώτοι με 10,66 διανυκτερεύσεις, ακολουθούν οι Γερμανοί με 9,59 και οι Άγγλοι με 9,14.
Το 53,5% επέλεξε τη Ρόδο για τις φυσικές της ομορφιές, το 29,2% για την ιστορία. Το 50,4% του δείγματος απάντησε ότι έκλεισε το πακέτο από παραδοσιακό τουρ οπερέιτορ, ενώ το 23,7% από τουρ οπερέιτορ online, to 19,9% από σάιτ όπως Booking.com, expedia.com κλπ και μόλις το 4,2% απευθείας από το ξενοδοχείο.
Το 26,6% απάντησε ότι το κόστος του πακέτου που επέλεξαν κυμάνθηκε από 1000 έως 1500 ευρώ, το 24,98% πλήρωσε για το πακέτο 731 έως 1000 ευρώ, το 18,7% απάντησε ότι το πακέτο που επέλεξε κόστισε 501 έως 750 ευρώ, το 9,91 πλήρωσε για το πακέτο 251 έως 500 ευρώ. Λείπουν όμως οι πολύ καλοί πελάτες, όσοι πληρώνουν για το πακέτο από 1500 και άνω. Το ποσοστό της συγκεκριμένης κατηγορίας επισκεπτών που κατέγραψε η έρευνα ανέρχεται μόλις στο 0,15%!
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι το 72% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι έχουν επισκεφθεί κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στη Ρόδο τη Μεσαιωνική Πόλη και μόνο το 44,3% τη νέα πόλη. Όπως εξήγησε ο πρόεδρος των διπλωματούχων ξεναγών, Α. Κολιάδης αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι τουρίστες επισκέπτονται τη Μ. Πόλη στο πλαίσιο κάποιας οργανωμένης εκδρομής ενώ τα τουριστικά λεωφορεία σπάνια αφήνουν κόσμο στο κέντρο, καθώς είναι αδύνατο να σταθμεύσουν με ασφάλεια και να αποβιβάσουν κόσμο.
Σε ό,τι έχει να κάνει με τον μέσο όρο της εξωξενοδοχειακής δαπάνης κατ’ άτομο, ανέρχεται στα 337,81 ευρώ για όσους επέλεξαν πακέτα room only, 383 ευρώ για όσους προτίμησαν πακέτο bed and breakfast και 291 ευρώ για τους τουρίστες του half board. Οι πελάτες του all inclusive ξοδεύουν μόλις 212 ευρώ.
Καλύτεροι πελάτες φαίνεται να είναι οι Άγγλοι που ξοδεύουν 445 ευρώ εκτός ξενοδοχείου, έπονται οι Γερμανοί με 439 ευρώ, ακολουθούν οι Γάλλοι με 435 ευρώ, οι Ρώσοι με 425 ευρώ και οι Ιταλοί με 421 ευρώ.
Το μεγαλύτερο ποσοστό της εξωξενοδοχειακής δαπάνης ήτοι το 46% καρπώνεται η εστίαση, στη δεύτερη θέση με ποσοστό 21,4% είναι οι αγορές και στην τρίτη θέση με ποσοστό 20,47% είναι οι εκδρομές.
Για μία ακόμη φορά, οι τουρίστες εμφανίζονται ικανοποιημένοι σε πολύ μεγάλο βαθμό από τα ξενοδοχεία. Συγκεκριμένα οι ερωτηθέντες βαθμολόγησαν με 9,2/10 τα ξενοδοχεία, με 8,7/10 το φαγητό στο ξενοδοχείο ενώ βαθμολόγησαν με 7,88 το φαγητό εκτός ξενοδοχείου. Ειδικότερα για το φαγητό εκτός ξενοδοχείου, υπήρχαν αρκετοί ερωτηθέντες που απάντησαν ότι είναι ακριβό, κάτι που επηρέασε τη συνολική βαθμολογία.
Χαμηλό το… σκορ του αεροδρομίου που βαθμολογήθηκε με 6,8/10. Τη χαμηλότερη βαθμολογία, ήτοι 5,8/10 έδωσαν οι ερωτηθέντες στις δημόσιες συγκοινωνίες. Οι παραλίες αφήνουν ικανοποιημένους τους επισκέπτες που τις βαθμολόγησαν με 8,2/10, τέλος βαθμολόγησαν την καθαριότητα με 7,31/10 έναντι 6,5/10 πέρυσι.
Το σκορ στην ερώτηση εάν θα επισκέπτονταν ξανά τη Ρόδο ανήλθε στο 7,8/10 έναντι 7,3% πέρυσι, ενώ ο συνολικός βαθμός στην ερώτηση εάν ο προορισμός ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες των επισκεπτών, ανήλθε στο 8,6/10 έναντι 7,8/10 το 2017. Η σημαντικότερη βαθμολογία δόθηκε όμως στην ερώτηση εάν θα συνιστούσαν τη Ρόδο σε φίλους, γνωστούς και συγγενείς (nps) που συγκέντρωσε ένα ολοστρόγγυλο 9/10 έναντι 8,2/10 πέρυσι!