«Κλειδώνουν» το ένα μετά το άλλο τα βήματα για τη νέα σελίδα και τις διορθωτικές αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ. Ο σχεδιασμός των επιτελών του υπουργείου Παιδείας «δείχνει» προς το μοντέλο που εφαρμόστηκε έως το 2015, το οποίο παραπέμπει στο σύστημα των Δεσμών. Τράπεζα θεμάτων, συνυπολογισμός των βαθμών των τριών τάξεων του λυκείου, εθνικό απολυτήριο είναι οι τρεις άξονες πάνω στους οποίους θα κινηθεί το νέο σύστημα.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας, το νέο σύστημα ενσωματώνει και τη βάση του 10, η θεσμοθέτηση της οποίας εγείρει αντιδράσεις, τόσο σε πολιτικό επίπεδο όσο και σε εκπαιδευτικό. Το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά ανεπτυγμένο πλήρως τον Ιούνιο του 2023, δηλαδή από τους μαθητές της Α΄ Λυκείου του επόμενου σχολικού έτους 2020-2021 όταν θα έχουν φτάσει στη Γ΄ Λυκείου. Ο σχεδιασμός έχει αρχίσει και θα ανακοινωθεί από την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως σε κατάλληλο πολιτικό χρόνο, ώστε να μην επηρεαστούν οι μαθητές αλλά και να έχουν τον απαραίτητο χρόνο προετοιμασίας.
«Οι όποιες αλλαγές θα γίνουν σε βάθος χρόνου έπειτα από εκτενή διαβούλευση με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, ενώ πρόθεση της ηγεσίας του υπουργείου είναι κυρίως η αντιμετώπιση στρεβλώσεων και τυχόν διορθωτικές κινήσεις του υφιστάμενου πλαισίου», έχει αναφέρει η ίδια. Στο ίδιο πλαίσιο, περί τον Ιανουάριο-Φεβρουάριο θα ανακοινωθεί η κατάργηση των ενδοσχολικών –στα σχολεία με θέματα ανά Περιφέρεια– εξετάσεων για τη λήψη απολυτηρίου για τους μαθητές της φετινής Γ΄ Λυκείου, όπως προβλέπει το σύστημα που ψηφίστηκε την περασμένη άνοιξη, επί υπουργίας Κ. Γαβρόγλου. Η κατάργηση των εξετάσεων θα μειώσει το άγχος των μαθητών και των οικογενειών τους.
Ο σχεδιασμός
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον σχεδιασμό για το επόμενο εξεταστικό σύστημα έχουν προκριθεί:
• Για τις προαγωγικές εξετάσεις σε Α΄ και Β΄ Λυκείου καθώς και για τις απολυτήριες της Γ΄ Λυκείου τα θέματα θα επιλέγονται από τράπεζα θεμάτων.
• Οι βαθμοί κάθε τάξης θα συνυπολογίζονται στη διαμόρφωση του βαθμού εθνικού απολυτηρίου. Ακόμη δεν έχουν αποφασιστεί οι συντελεστές βαρύτητας κάθε τάξης, ωστόσο πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι το σύστημα που ψηφίστηκε επί υπουργίας Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου και ίσχυσε έως το 2015 αποτελεί «οδηγό».
Τότε, ο βαθμός της Α΄ Λυκείου πολλαπλασιαζόταν με συντελεστή 0,4, της Β΄ Λυκείου με συντελεστή 0,7 και της Γ΄ τάξης με συντελεστή 0,9.
• Μετά τη λήψη του εθνικού απολυτηρίου, με βάση το 10, οι απόφοιτοι λυκείου θα δίνουν Πανελλαδικές Εξετάσεις σε τέσσερα (όπως σήμερα) μαθήματα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Οι Πανελλαδικές θα διοργανώνονται κεντρικά από το υπουργείο Παιδείας. Σε αυτή τη φάση, τα τμήματα των ΑΕΙ θα μπορούν να ορίζουν τη δική τους βάση εισαγωγής, είτε ως μέσο όρο βαθμολογίας είτε σε δύο κρίσιμα μαθήματα για τις σπουδές στο τμήμα (π.χ. για τα τμήματα Μαθηματικών, τα μαθηματικά και η φυσική· για τα Φιλολογικά, τα αρχαία και η ιστορία).
Η εφαρμογή
Στο μεταξύ, η τράπεζα θεμάτων θα εφαρμοστεί και για τη Γ΄ Λυκείου του 2020-2021, όπως εξήγγειλε η κ. Κεραμέως, μιλώντας στην «Κ» της περασμένης Κυριακής. Στόχος του υπουργείου είναι οι σχεδιαζόμενες αλλαγές να βελτιώσουν το υπάρχουν σύστημα, ενισχύοντας και τον μορφωτικό ρόλο του λυκείου.
Θετικά και αρνητικά της τράπεζας θεμάτων
Για τα θετικά και τα αρνητικά στοιχεία της τράπεζας θεμάτων κατά την πρώτη εφαρμογή της το 2014, ο εκπαιδευτικός – αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης ανέφερε στην «Κ»: «Μεταξύ των θετικών ήταν ότι τα παιδιά άρχισαν να μελετούν διότι αγχώνονταν ότι δεν θα περάσουν την τάξη. Οι καθηγητές έβγαζαν όλη τη διδακτέα ύλη, γιατί ένιωθαν την πίεση από τους μαθητές, που αγχώνονταν μήπως τεθεί κάποιο θέμα στις εξετάσεις που δεν έχουν διδαχθεί. Τα αρνητικά ήταν ότι οι μαθητές αρνούνταν να λύσουν οποιαδήποτε άσκηση εκτός της Τράπεζας, προσπαθώντας να εξασφαλίσουν το καλό αποτέλεσμα. Το δεύτερο αρνητικό ήταν ότι με ανοιχτό σε όλους το περιεχόμενο της Τράπεζας έπρεπε να είναι τόσο πολλές οι ερωτήσεις σε κάθε μάθημα, ώστε να μην μπορούν να τις παπαγαλίσουν οι μαθητές. Ετσι έφτασαν στο σημείο, οι ερωτήσεις να ρωτούν επουσιώδη ζητήματα. Αν η Τράπεζα ήταν κλειστή, και δημοσιοποιούνταν μόνο ενδεικτικά θέματα από το περιεχόμενό της, το προηγούμενο πρόβλημα θα λυνόταν».